Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
//Excuses als dit niet het juiste forum-plaats voor mijn topic.

Hallo allemaal,

Sinds een half jaar ben ik werkzaam als een IT Operations Manager voor een telecom bedrijf in Koerdistan.
Er zijn een aantal afdelingen, die direct rapporteren aan mij.
Met rapporteren bedoel ik in de zin van dat ik hun eerste contactpersoon ben als er problemen zijn of waar ze terecht kunnen voor projecten/vragen.

Deze afdeling zijn: systeembeheer, database team, storage & back-up, CallCenter en als laatste helpdesk. De volgende afdelingen hebben geen eigen manager; database team, storage & back-up en call center.

Nu duidelijk is wat mijn werk inhoudt, wil ik graag toelichten wat ik bedoel met het topicvraag.

Ik ben opzoek naar internet bronnen/ideeën hoe ik het werk van aangegeven afdelingen kan moderniseren door bijv nieuwe processen in gebruik te nemen en/of nieuw software in gebruik te nemen die nieuwe inzicht geeft.

Het is denk ik duidelijk waar ik naar toe wil.

Om mijn verhaal meer concreet te maken, hieronder een voorbeeld
Hier hebben wij een VMware platform. We beheren deze servers dmv VMware vSphere client. Voor het monitoren gebruiken Solarwinds.

Concreet voor de afdeling systeembeheer; ik ben dus opzoek naar nieuwe ideeën hoe ik hun werk van “traditioneel systeembeheer” naar modern systeembeheer kan maken. Welke software heb ik daarbij nodig?

Welke websites/blogs kan ik raadplegen om trends op het gebied van systeembeheer te volgen.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en hoop op leuke reacties.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:25
Waar sta je nu, waar wil je heen en wat houdt je tegen? Met andere woorden: Wat is het probleem dat je wilt oplossen?

Mogelijk krijg je dan zicht op welke technische oplossing jou kan helpen.

Overigens kan je topic titel duidelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Highland op 15-02-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Highland schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:36:
Waar sta je nu, waar wil je heen en wat houdt je tegen? Met andere woorden: Wat is het probleem dat je wilt oplossen?

Mogelijk krijg je dan zicht op welke technische oplossing jou kan helpen.

Overigens kan je topic titel duidelijker.
Hi Highland,

Bedankt voor je reactie.

Ten eerste; ik zie het probleem niet. Ik heb zo iets van; geef mij de tijd en ruimte om eerst alles te leren kennen wat betreft de IT-infrastrutuur, de infrastructuur van elke applicatie, vervolgens deze infrastructuur te onderhouden. En van hieruit de de volgende stap te maken naar moderniseren van de infrastructuur.

Echter, mijn leidinggevende vraagt nu al van mij dat hij van mij verwacht om nieuwe inzichten te introduceren hoe werk van nu eenvoudiger gemaakt kan worden. Dit kan dmv nieuwe processen of nieuwe software in gebruik te nemen.

Ik zou het ook prettig vinden als er anderen zijn die in een soortelijke situatie zitten en hun ervaringen willen delen.

[ Voor 7% gewijzigd door lawkexarib op 15-02-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien een idee om aan te geven wat jij ziet onder "modern systeembeheer". Verder kan je kijken naar Software Center producten als het gaat om hoofdzakelijke Microsoft producten. Dat de vSphere client gebruikt wordt zegt vrij weinig. Zijn het allemaal standalone servers of is het een cluster?

Misschien verstandiger om een consultant in te schakelen die je een kort advies kan geven op basis van de huidige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Praat eens met je mensen om uit te vinden waar voor hun knelpunten zitten, leg hierbij ook de link tussen de verschillende afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Deveon schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:59:
Misschien een idee om aan te geven wat jij ziet onder "modern systeembeheer". Verder kan je kijken naar Software Center producten als het gaat om hoofdzakelijke Microsoft producten. Dat de vSphere client gebruikt wordt zegt vrij weinig. Zijn het allemaal standalone servers of is het een cluster?

Misschien verstandiger om een consultant in te schakelen die je een kort advies kan geven op basis van de huidige omgeving.
Eigenlijk; Ik heb geen idee hoe een "modern systeembeheer" eruit moet gaan zien.

Wat ik altijd geleerd heb is vanuit een centrale plek alle IT-Infrastructuur beheerd moeten worden. Gebruik zoveel mogelijk tools om je werk sneller, efficienter uit te kunnen voeren.

Dit is voor mij al modern genoeg, maar hier in het ME denken mensen heel apart.

Daarom vroeg ik in dit topic of er andere manieren zijn om het beheer van de IT-infrastructuur anders in te vullen dan wat ik nu tot nu toe gewend ben.

Ik snap je vraag niet mbt "Software Center producten"...wil je dat meer toelichten?

We gebruiken hier enkel VMware clusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
lawkexarib schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:48:
[...]
Wat ik altijd geleerd heb is vanuit een centrale plek alle IT-Infrastructuur beheerd moeten worden. Gebruik zoveel min mogelijk tools om je werk sneller, efficienter uit te kunnen voeren.
Je wilt het liefste 1 tool die alles kan en niet voor elke functie een andere tool.

System Center (niet Software Center, maandag he?) is een product suite van Microsoft om systeem beheer te centraliseren en eventueel automatiseren. Verder kan je nog verdiepen om de processen te baseren op de richtlijnen van ITIL.

Of er echt iets is waar je een overzicht hebt van nieuwe ontwikkelingen om systeembeheer te moderniseren weet ik niet. Vaak is dit bij professionals bekend op basis van ervaringen bij andere omgevingen, vanwege connecties met een organisatie of simpelweg niet, maar is er vraag om een bepaald probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
lawkexarib schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:53:
[...]
Ten eerste; ik zie het probleem niet. Ik heb zo iets van; geef mij de tijd en ruimte om eerst alles te leren kennen wat betreft de IT-infrastrutuur, de infrastructuur van elke applicatie, vervolgens deze infrastructuur te onderhouden. En van hieruit de de volgende stap te maken naar moderniseren van de infrastructuur.
Dit lijkt mij een goede aanpak voor een technicus. Maar waarom zou jij als operations manager op zo'n diep niveau in de techniek willen zitten? Daar heb je je mensen toch voor?

Met de informatie die ik nu lees in dit topic zou ik het zelf anders aanvliegen. In ieder geval niet op een technische manier. Dat het technisch allemaal mooi is is heel fijn, maar bekijk het vanuit klantperspectief. Je hebt regelmatig contact met klanten lees ik. Waar hoor je de klanten dan over? Hoor je ze misschien over beschikbaarheid van de diensten, of over de tijd die het duurt om een verzoek af te handelen?

Als je ze hoort over beschikbaarheid, kan je misschien kijken of je dat op kan lossen met (keten)monitoring. Of als ze klagen over dat het lang duurt voordat een verzoek afgehandeld is, kan je misschien kijken wat de top-N is aan helpdesk tickets, en of je die kan automatiseren. Of als je ze hoort over iets anders, kijk hoe je met automatisering dat op kan lossen.

Dat je dat uiteindelijk iets als System Center gebruikt om dat mee uit te voeren is mooi, maar ik zou eerst gaan luisteren naar wat de klant ervaart. En gebruik bijvoorbeeld surveys om te meten of dingen op den duur verbeteren :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hoi Widow,
Ik heb geen echte klanten, want ik verkoop niets.

Andere afdelingen van hetzelfde bedrijf kun je ze beschouwen als mijn "klanten".
Tot nu toe heb ik ze niet horen klagen, maar je hebt een goede voorstel door langs te gaan langs die afdelingen en vragen waar ze mee zitten en/of problemen zijn waarmee ik ze kan eventueel helpen.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even een tikje: AZ -> WI

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Dus eigenlijk wil je dat wij je vertellen hoe jij je baan moet gaan invullen :+

Maar goed, hier krijg je vijf minuten gratis consulting van me:

- Wat is de business strategy? Wat verkopen jullie / doen jullie als bedrijf en welke rol heeft IT daar in?
- Wat is de visie op IT? Willen jullie voorop lopen in techniek, of juist zo goedkoop mogelijk zijn? Of zijn er nog andere hoofd doelstellingen?

Met die twee basis vragen ga je vervolgens kijken hoe je IT afdeling daarop aan sluit. Op welke vlakken moet systeembeheer 'moderner' en vooral ook hoe sluit dat beter aan op de bedrijfsstrategie? Immers, als je vooral op kosten richt zoek je andere oplossing dan wanneer je vooral let op zo snel mogelijk implementeren om je klanten (inderdaad de rest van het bedrijf) te bedienen.

Zoek producten / processen die aansluiten op bovenstaande.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Deze topicstart komt een beetje op mij over als het veranderen om het veranderen. Als je wil dat er in het management koppen gaan rollen, dan is het natuurlijk een fantastisch uitgangspunt.

Onderzoek wat goed loopt en wat niet, en maak op basis daarvan beslissingen over wat de beste strategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Tnx allemaal voor je feedback.
Ik heb nu denk ik genoeg punten waar ik aan kan werken en eventueel onderzoek naar kan doen.
Pagina: 1