Geld terug voor oude telefoon? Fout door providers bij abo's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Hoi weet iemand hier meer van?

'Providers overtraden wet bij aanbieden gratis smartphone'

En uit het persbericht:

Telefoonproviders massaal in de fout
Amsterdam, 13 februari 2016 – Telefoonproviders zoals KPN, Vodafone en T-Mobile hebben jarenlang abonnementen verkocht met een all-in-prijs. Dit zijn abonnementen waarbij geen uitsplitsing wordt gegeven van de belkosten en de prijs van het toestel. Een dergelijk abonnement is voor wat betreft de telefoon eigenlijk een lening. Doordat telefoonproviders niet hebben verteld voor welk bedrag de consument een lening afsloot, hebben zij de wet overtreden. Op 12 februari 2016 heeft de Hoge Raad een belangrijke uitspraak over deze abonnementen gedaan. Klanten kunnen de overeenkomst voor wat betreft het krediet vernietigen. De telefoonprovider moet dan alle betaalde kosten voor de telefoon terugbetalen. De klant moet de telefoon teruggeven, maar volgens de Hoge Raad mag dit de telefoon zijn in de staat zoals die op dat moment verkeert.

Consumenten die door het afsluiten van een telefoonabonnement in financiële problemen zijn gekomen, kunnen een beroep doen op de uitspraak. Maar ook consumenten die na afloop van de verplichte contractsduur nog de volle prijs betalen, kunnen met deze uitspraak het teveel betaalde terugvorderen. “Telefoonproviders hebben jarenlang de werkelijke kosten van de telefoon verborgen gehouden en gaan daar nu de rekening voor betalen”, stelt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. “Het opvallende van de uitspraak van de Hoge Raad is dat klanten bij vernietiging van de kredietovereenkomst hun gebruikte telefoon kunnen teruggeven, terwijl ze recht hebben op volledige terugbetaling van alle kosten die ze voor de telefoon hebben betaald.”

ConsumentenClaim onderzoekt nog op welke telefoonabonnementen de uitspraak van toepassing is en welke klantgroepen daar nog meer van kunnen profiteren. Geïnteresseerden kunnen zich gratis registreren op de website van ConsumentenClaim. Zij ontvangen dan nadere informatie over de gevolgen van de uitspraak en voorbeeldbrieven die aan de telefoonprovider gestuurd kunnen worden.

De meeste telefoonproviders vermelden tegenwoordig bij het aanbieden van abonnementen de kosten van de telefoon. Alleen KPN doet dit nog steeds niet.

Als ik het goed begrijp zou dit voor mij wel interessant kunnen zijn.. ik zit al jaren en jaren bij T-Mobile, met een aantal iPhones..

Dus als iemand het goed snapt en hier kan uitleggen of meer info over heeft?
(Ben hier zelf niet zo in thuis) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
De kans is bijna 0% dat iemand zo'n toestel nog thuis heeft liggen.

Daarnaast verbaasd het mij, ik zie toch echt al langere tijd nergens meer staan dat telefoons "gratis" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, wat voor gevolgen dit gaat hebben. Naar ik het goed begrijp zal stichting consumenten claim nu gaan kijken welke abonnementen hieronder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:17

tha_crazy

Mafketel

Mizgala28 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:37:
De kans is bijna 0% dat iemand zo'n toestel nog thuis heeft liggen.

Daarnaast verbaasd het mij, ik zie toch echt al langere tijd nergens meer staan dat telefoons "gratis" zijn.
Mwa, ik heb de toestellen van de abo's van de afgelopen 4 jaar nog liggen hoor.
Maar zoals ik het lees geld het alleen voor nu lopende abo's die doorlopen nadat je 1-2 jarig is afgelopen.
Niet voor abo's die je 2-3 jaar geleden hebt gehad en verlengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
tha_crazy schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:45:
[...]

Mwa, ik heb de toestellen van de abo's van de afgelopen 4 jaar nog liggen hoor.
Maar zoals ik het lees geld het alleen voor nu lopende abo's die doorlopen nadat je 1-2 jarig is afgelopen.
Niet voor abo's die je 2-3 jaar geleden hebt gehad en verlengt.
Ja dit dacht ik ook te lezen, maar weet niet of dit wel of niet voor mij geldt..

Ik heb iig nog een iPhone 3GS en 5 liggen, beide zaten 2-jarige abo's op..

Even in de gaten houden.. Ik neem niet aan dat je zelf T-Mobile kan bellen en dat ze zeggen, ohja dat geldt wel voor u, hier heeft u het geld terug.

Hoe kom je er achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
poor Leno schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:06:
Als ik het goed begrijp zou dit voor mij wel interessant kunnen zijn.. ik zit al jaren en jaren bij T-Mobile, met een aantal iPhones..

Dus als iemand het goed snapt en hier kan uitleggen of meer info over heeft?
(Ben hier zelf niet zo in thuis) :)
Het geld alleen voor lopende abonnementen waarbij het toestel nog niet is afbetaald en abonnementen waar de betalingstermijn van is overschreden zonder dat de kosten zijn bijgesteld doordat je stilzwijgend hebt verlengd. Uiteraard niet voor abonnementen die inmiddels volledig zijn voldaan en waar je inmiddels alweer een nieuwe verlenging of nieuw abonnement met toestel voor hebt aangevraagd.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 15-02-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
MicGlou schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:57:
[...]

Het geld alleen voor lopende abonnementen waarbij het toestel nog niet is afbetaald en abonnementen waar de betalingstermijn van is overschreden zonder dat de kosten zijn bijgesteld doordat je stilzwijgend hebt verlengd. Uiteraard niet voor abonnementen die inmiddels volledig zijn voldaan en waar je inmiddels alweer een nieuwe verlenging of nieuw abonnement met toestel voor hebt aangevraagd.
Oh hm crap.. dat had ik niet begrepen.. Ik dacht gewoon ook voor voldane abo's.. Omdat ze toentertijd er niets over hebben vermeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Pagina: 1