Toon posts:

PC build werkt alleen maar met RAMsticks in slot 1 &4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
SOLVED!
moederbord geupdate naar 1.7 (Maar ook tegelijk voltage van de DRAM verhoogd van 1.2 naar 1.26)
Een van deze 2, of beide tegelijk was de oplossing!

Allereerst, hierbij mijn complete build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 371,95€ 371,95
1MSI Z170A GAMING PRO€ 147,95€ 147,95
2MSI GTX 980TI 6GD5T OC€ 675,95€ 1.351,90
1Fractal Design Define S - Window€ 87,95€ 87,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32€ 175,95€ 175,95
1Cooler Master GM G750M€ 78,95€ 78,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 307,-€ 307,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.579,60

Ter zake/het probleem:
Met deze build heb ik een complete werkende PC, op 1 punt na: hij gaat niet aan wanneer ALLE RAMsticks er in geplugd zijn. Hij gaat WEL aan wanneer er 2 sticks in 1 + 4 geplugd zijn.
Wat ik een gek punt vindt, aangezien ik overal online zie dat normaliter 1+2, 1+3, 2+4, of 3+4 werken, maar nog nooit ergens 1+4 of 2+3 gezien.

Wanneer ze allemaal in de slots zitten, dan brand het DRAM led lampje op het moederbord, en om de paar seconden wisselt het lampje even naar de CPU led, en dan weer op DRAM.

Het zijn 4 ramsticks van 8 GB per stuk.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Windows geinstalleerd + drivers geupdate
  • Alle RAM sticks uitgewisseld met elkaar: ze werken dus allemaal individueel wel.
  • XMP (eXtreme Memory Profile) aangezet in de BIOS
Heb ik iets over het hoofd gezien, kan ik iets in de BIOS veranderen, of heb ik iets compleet verkeerd gedaan? :9

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-02-2016 21:46)

Verwijderd

Uefi bijgewerkt naar 1.7?
Staat het geheugen op de QVL van het moederbord?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Het zou socketschade kunnen zijn. 1 of 2 pinnetjes zijn genoeg om je memory controller te laten flippen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 16:36
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:57:

• Alle RAM sticks uitgewisseld met elkaar: ze werken dus allemaal individueel wel.
Ook alle slots van het moederbord getest? Gewoon met een stickje?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke combinaties werken wel? Bijv werkt het als je 2 ram sticks gebruikt in slot 1 & 3 maar ook als je 2 & 4 alleen gebruikt? Of probeer te booten met alleen 1 stick en dan slot 1 t/m 4 te testen.

Verder zie ik in de praktijk regelmatig dat mensen hun CPU koeler enorm stevig aandraaien wat funest is voor je moederbord. Hierdoor buigt het moederbord een heel klein beetje waardoor er vaak 2 DIMM sloten worden afgeknepen. Dus mocht je jouw koeler erg stevig hebben aangedraaid, probeer hem dan eens ietsje losser te draaien en test opnieuw.

Mocht niks werken dan even je CPU socke nalopen op verbogen pinnen.
Als je alles hebt getest/uitgesloten kan je moederbord DOA zijn --> RMA.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:57:
Ter zake/het probleem:
Met deze build heb ik een complete werkende PC, op 1 punt na: hij gaat niet aan wanneer ALLE RAMsticks er in geplugd zijn. Hij gaat WEL aan wanneer er 2 sticks in 1 + 4 geplugd zijn.
Wat ik een gek punt vindt, aangezien ik overal online zie dat normaliter 1+2, 1+3, 2+4, of 3+4 werken, maar nog nooit ergens 1+4 of 2+3 gezien.
Heb je de handleiding gelezen? De handleiding geeft aan dat het standaard-geheugenslot slot nummer 2 is. Ga je voor twee sticks, dan hebben slot 2 en 4 de voorkeur. Gek genoeg geven ze dan wel weer aan dat kanaal A slot 1 + 2 is en kanaal B slot 3+4 is. Hoe dan ook, het lijkt een wat apart moederbord te zijn qua geheugenslots.

Er schijnt ook een testmogelijkheid voor geheugen te zijn in het BIOS, Memory Try It!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:14:
Het zou socketschade kunnen zijn. 1 of 2 pinnetjes zijn genoeg om je memory controller te laten flippen.
Dit hoop ik dus absoluut niet, ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit het geval is aangezien alles gloednieuw is en ik erg voorzichtig heb gedaan, maar ik hou het in me achterhoofd als laatste optie, thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:41:
[...]

Heb je de handleiding gelezen? De handleiding geeft aan dat het standaard-geheugenslot slot nummer 2 is. Ga je voor twee sticks, dan hebben slot 2 en 4 de voorkeur. Gek genoeg geven ze dan wel weer aan dat kanaal A slot 1 + 2 is en kanaal B slot 3+4 is. Hoe dan ook, het lijkt een wat apart moederbord te zijn qua geheugenslots.

Er schijnt ook een testmogelijkheid voor geheugen te zijn in het BIOS, Memory Try It!
Oh die testmogelijkheid ga ik proberen, thanks!
En wat betreft de voorkeurslots: dat is dus het gekke, dat inderdaad de sticks nu werken op 1+4, terwijl dat nooit de voorkeursslots zijn.

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:24:
Welke combinaties werken wel? Bijv werkt het als je 2 ram sticks gebruikt in slot 1 & 3 maar ook als je 2 & 4 alleen gebruikt? Of probeer te booten met alleen 1 stick en dan slot 1 t/m 4 te testen.

Verder zie ik in de praktijk regelmatig dat mensen hun CPU koeler enorm stevig aandraaien wat funest is voor je moederbord. Hierdoor buigt het moederbord een heel klein beetje waardoor er vaak 2 DIMM sloten worden afgeknepen. Dus mocht je jouw koeler erg stevig hebben aangedraaid, probeer hem dan eens ietsje losser te draaien en test opnieuw.

Mocht niks werken dan even je CPU socke nalopen op verbogen pinnen.
Als je alles hebt getest/uitgesloten kan je moederbord DOA zijn --> RMA.
1 stick in slot 1 werkt ook, ik ga morgenavond andere combinaties uitproberen.
Ook ga ik de CPU koeler losser draaien zoals je al aangeeft, kijken of dat de oplossing is! (deze heb ik inderdaad best behoorlijk aangedraaid)

Thanks voor de suggesties, ik laat het morgen weten welke het antwoord bleek te zijn (als het lukt)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:30:
Ja hij werkt sowieso met het moederbord, maar ik weet nog niet of ik de Uefi heb bijgewerkt naar 1.7, dit ga ik morgen checken, thanks!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:57:
[...]
1 stick in slot 1 werkt ook, ik ga morgenavond andere combinaties uitproberen.
Ook ga ik de CPU koeler losser draaien zoals je al aangeeft, kijken of dat de oplossing is! (deze heb ik inderdaad best behoorlijk aangedraaid)

Thanks voor de suggesties, ik laat het morgen weten welke het antwoord bleek te zijn (als het lukt)
Ik ben benieuwd, laat het vooral even weten inderdaad :)
Er zijn voor jouw moederbord inderdaad ook een aantal bios versies uitgekomen die voor extra ram compatability zorgen: https://www.msi.com/produ...GAMING-PRO.html#down-bios

Wellicht het proberen waard als de overige oplossingen niet helpen. Een bios-update is vaak een laatste redmiddel en veroorzaakt in de regel vaker problemen dan dat ze die oplossen, al is een bios updaten vandaag de dag geen rocke science meer :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:51
Jouw geheugen heeft 2666MHz als standaard frequentie. Als ik kijk bij de specs van het MOBO, dan ondersteunt die standaard 2400/ 2133 MHz. Bij de waardes 3600/ 3200/ 3000/ 2800/ 2600 staat (OC) bij vermeldt. Ik weet niet of dit jouw probleem kan veroorzaken? Ik bedoel; is de frequentie van het geheugen niet te hoog?

Verwijderd

Topicstarter
jovadca schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:55:
Jouw geheugen heeft 2666MHz als standaard frequentie. Als ik kijk bij de specs van het MOBO, dan ondersteunt die standaard 2400/ 2133 MHz. Bij de waardes 3600/ 3200/ 3000/ 2800/ 2600 staat (OC) bij vermeldt. Ik weet niet of dit jouw probleem kan veroorzaken? Ik bedoel; is de frequentie van het geheugen niet te hoog?
Dan zou de RAM toch sowieso niet moeten werken? Want de 2x 8GB in slot 1+4 werken wel.
Hij werkt alleen niet wanneer er nogmaals 2x8GB in gaat. (hetzelfde type geheugen)

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:51
Daar zou je gelijk in kunnen hebben.

Heb je een mogelijkheid om de BIOS instellingen te wijzigen m.b.t. het aantal slots o.i.d.? Ik vermoed / verwacht dat je het ergens in de BIOS instellingen moet zoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:07:
[...]

Dan zou de RAM toch sowieso niet moeten werken? Want de 2x 8GB in slot 1+4 werken wel.
Hij werkt alleen niet wanneer er nogmaals 2x8GB in gaat. (hetzelfde type geheugen)
Dat is ook niet het probleem, de snelheid zal automatisch aangepast worden naar 2400MHz tenzij je de XMP profielen gebruikt. De modules moeten gewoon werken.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Staat je geheugen voltage op automatisch? Misschien proberen om het handmatig te regelen, met misschien een hele lichte verhoging van het voltage.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga vanavond updaten naar 1.7! hopelijk is dit echt het probleem, ik update vanavond!

Verwijderd

Topicstarter
YEAHHH dit was de oplossing!

Geupdate naar 1.7, maar OOK het voltage omhoog gezet van de DRAM van 1.2 naar 1.26.

Dus ik weet niet of het het een of ander is geweest, maar het was in ieder geval deze oplossing!

Enorm bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2016 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:06:
[...]

Ik ben benieuwd, laat het vooral even weten inderdaad :)
Er zijn voor jouw moederbord inderdaad ook een aantal bios versies uitgekomen die voor extra ram compatability zorgen: https://www.msi.com/produ...GAMING-PRO.html#down-bios

Wellicht het proberen waard als de overige oplossingen niet helpen. Een bios-update is vaak een laatste redmiddel en veroorzaakt in de regel vaker problemen dan dat ze die oplossen, al is een bios updaten vandaag de dag geen rocke science meer :+
Ik heb inderdaad geupdate naar 1.7 en dat was de oplossing!!! (samen met het feit dat ik het voltage had verhoogd van de DRAM van 1.2 naar 1.26, dus misschien was het voltage wel het probleem, of beide tegelijk, maar het heeft in ieder geval geholpen beide!

Enorm bedankt!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:48:
[...]

Ik heb inderdaad geupdate naar 1.7 en dat was de oplossing!!! (samen met het feit dat ik het voltage had verhoogd van de DRAM van 1.2 naar 1.26, dus misschien was het voltage wel het probleem, of beide tegelijk, maar het heeft in ieder geval geholpen beide!

Enorm bedankt!
Ja en ook dit alleen modules gebruiken die in de qvl lijst staan.
Effe kijken op pdf bestand online wat allemaal mogelijk is.
Heb je het goede merk staat ie in de lijst ook type-nummer hezelfde?

Verwijderd

Twee oplossingen zijn geen oplossing :P Als je nu nog een keertje het voltage omlaag gooit weten we het echte antwoord. Anders blijft het zo'n kriebel die je niet kunt krabben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 01:59:
Twee oplossingen zijn geen oplossing :P Als je nu nog een keertje het voltage omlaag gooit weten we het echte antwoord. Anders blijft het zo'n kriebel die je niet kunt krabben.
haha dit is 1 kriebel die ik na zoveel euro's, 5 x angst dat ik mijn moederbord verkloot had, en 5 uur research en werk niet nog een keer wil krabben. Ik laat het zoals het is, al denk ik dat het een kwestie was van het moederbord updaten, aangezien eerder het voltage omhoog niet veel leek te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:57:
haha dit is 1 kriebel die ik na zoveel euro's, 5 x angst dat ik mijn moederbord verkloot had, en 5 uur research en werk niet nog een keer wil krabben. Ik laat het zoals het is, al denk ik dat het een kwestie was van het moederbord updaten, aangezien eerder het voltage omhoog niet veel leek te doen.
Laat ik het zo zeggen: als je daarmee je systeem om zeep zou helpen, was er iets al goed mis.

Bovendien gaat het om onze kriebel, hè :P Hoe meer wij leren over een probleem, hoe beter we iemand anders ook weer kunnen helpen.
Pagina: 1