Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Voor een uitbreiding van mijn (bedrade) netwerk thuis probeer ik een stuk 'draadloos' te overbruggen. Meer concreet : op de begane grond heb ik een degelijk, bedraad netwerk liggen, vanaf een Dlink Dir-655 wireless router/access point. Zowel bedraad als wireless werkt prima.

Nu wil ik op zolder ook een aantal PCs aansluiten, liefst allemaal bedraad; zodat ze elkaar allemaal zien (met gbit snelheid), maar ook online kunnen. Omdat een draad naar zolder trekken praktisch even niet haalbaar is, wil ik een wireless bridge bouwen met het netwerk beneden, en dat wil niet lukken.

De concrete setup is dus:
Beneden: Dlink DIR-655 wireless router (192.168.0.1)
Boven: LevelOne WAP6012 wireless router /access point (met ook een 'bridge mode'). Deze zit weer bedraad vast aan een switch, en daar hangen een aantal PCs aan (ook bedraad).

Nu ben ik al zover dat de WAP6012 in bridge mode staat, en zich netjes aanmeldt op de DIR655; en een correct (vast) IP adres krijgt (192.168.0.2). Wireless (met m'n telefoon ofzo) kan ik ook inloggen op de WAP6012, dus de wireless bridge doet al veel goed.

Echter, de PCs die bedraad aan deze bridge zitten, weigeren om een IP adres te krijgen (in DHCP mode), en in vast-IP adres mode (192.168.0.100 ofzo) zien ze alleen een 'unidentified network'.

Wat doe ik verkeerd?

PS: Als ik het goed begrepen heb, hoort de WAP6012 *geen* DHCP server te spelen; de IP adressen worden zonodig uitgedeeld door de router beneden. Zo ja, dan staat dat alvast goed. Zo nee, is dit misschien het probleem...?

Beste antwoord (via BartS12 op 17-02-2016 22:21)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Om een situatie als die jij beschrijft te kunnen gebruiken zijn er twee voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
Het accessspoint moet als wireless bridge kunnen functioneren en de router moet een setting hebben waarin bij hij zowel bridge als acesspoint gelijktijdig kan zijn.
Voor een bridge moeten beide devices elkaars mac adres kennen en dat moet je dus minimaal in beiden ingevoerd hebben.

Verder komt het nogal eens voor dat twee devices van verschillende merken geen bridge met elkaar kunnen opzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
De handleiding van de WAP6012 zegt maar heel weinig over bridge mode, enkel "You must provide the MAC address of the other AP in the PTP Bridge AP MAC Address field."... dat heb je wel gedaan?

Afgezien daarvan heb ik geen suggesties voor je. Lijkt mij inderdaad ook dat de WAP6012 *geen* DHCP server moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 07:37
Verkeerd gelezen.. :X

[ Voor 94% gewijzigd door Gadgeteer op 15-02-2016 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
"You must provide the MAC address of the other AP in the PTP Bridge AP MAC Address field."... dat heb je wel gedaan?
Ja... Dat is (volgens mij) ook de enige manier waarom de WAP6012 'weet' met welk WiFi netwerk er verbinding gemaakt moet worden. En dat werkt dus, gezien het feit dat de WAP6012 netjes in het rijtje met verbonden WiFi apparaten van mijn router staat.

Verder kan ik dus ook inloggen op deze WAP6012, terwijl ie verder (tijdens een test) geen enkele bedrade verbinding heeft. En last but not least : op de 'info pagina' van de WAP6012 kan ik ook nog zien dat de 'ethernet status' "connected" is. Hij 'ziet' dus ook nog dat ie aan een bedraad netwerk vast zit.

Kortom.... Waarom werkt deze 'bridge' niet naar behoren? Het is toch een redelijk standaard functie....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als je draadloos bent verbonden met de WAP6012 (en de status pagina's kunt bekijken) kun je dan ook via de WiFi het internet op? en als dat niet kan, de router Dlink status pagina bekijken door het IP adres in te vullen?

Het lijkt er op dat hij nu als client verbinding maakt met de Dlink, Als dat inderdaad zo is, kun je het waarschijnlijk (deels) oplossen door juist de DHCP aan te zetten boven.

Je pc's zullen dan een IP krijgen van de WAP6012, en deze verbind dan het netwerk boven aan dat van beneden. Echter zit je dan wel met 2 routers voor de pc's boven, wat een aantal issues op kan leveren...

Volgens mij moet je voor een echte bridge (zodat je pc's boven IP adressen van beneden krijgen) ook in de Dlink wat instellen zodat deze een brige opbouwt met de WAP6012 en dan aan alle apparaten daaraan IP adressen uit gaat delen.

Echter het is erg lang geleden dat ik zoiets heb ingesteld (ik gebruik de optie waarbij ik een router (in jou geval de WAP6012) als client laat inloggen op een bestaand netwerk nog wel regelmatig tijdens vakanties ed, maar daarbij wil ik juist dat mijn eigen router dan de zaak afschermt en mij IP adressen geeft ipv. het externe netwerk)...

Vroeger was het ook nog vaak zo dat voor een echte bridge de 2 routers met elkaar overweg moesten kunnen (lees als van het zelfde merk zijn). Kan zijn dat, dat nu niet meer nodig is, maar mischien iets om in de gaten te houden

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Om een situatie als die jij beschrijft te kunnen gebruiken zijn er twee voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
Het accessspoint moet als wireless bridge kunnen functioneren en de router moet een setting hebben waarin bij hij zowel bridge als acesspoint gelijktijdig kan zijn.
Voor een bridge moeten beide devices elkaars mac adres kennen en dat moet je dus minimaal in beiden ingevoerd hebben.

Verder komt het nogal eens voor dat twee devices van verschillende merken geen bridge met elkaar kunnen opzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Hmm, ok. Dan lijkt het er op dat ik iets wil, wat met deze hardware gewoon niet kan. Jammer. Kennelijk is dit toch niet echt een 'standaard' scenario, en is het -lijkt het- een suffe software beperking. Immers, ik heb twee devices, die allebei prima in staat zijn om 'alles' te doen wat nodig is hier: -twee richtingen WiFi verkeer, IP adressen uitdelen, etc.
1 kant op snap ik; anders weet geen van beiden waar ze moeten beginnen. En inderdaad moet ik op de WAP6012 het MAC adres van de Dlink-665 opgeven. Maar zodra deze zich dan correct aanmeldt op de Dlink, weet deze *ook* het MAC adres van de WAP6012. Kortom, de hele wireless 'bridge' lijkt prima tot stand te komen; alle devices in het netwerk hebben (al dan niet handmatig) een 'correct' IP adres,...

...alleen willen er daarna geen pakketjes overheen. Waarom wil de ene kant van de bridge zich best aanmelden op de router (192.168.0.1), maar vervolgens geen pakketjes die wired binnenkomen vanaf een PC, via diezelfde wireless verbinding, naar diezelfde router sturen....? Suf.....

Klinkt alsof er hier ruimte is voor fatsoenlijk standaardisatie; dit zou 'gewoon' moeten werken.
Pagina: 1