Toon posts:

Advies: PC speakerset voor gesproken audio.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een mooie PC speakerset primair voor gesproken audio en secundair voor muziek en games. Beide zijn belangrijk maar vooral gesproken audio moet helder klinken en niet bassy zijn bij lage stemmen. Reviews spreken veel over bass e.d. maar wat muziek betreft luister ik voornamelijk filmmuziek en af en toe wat rock en epic music. Reviews waarin men specifiek spreekt over gesproken audio kwaliteit zijn niet te vinden.

Mijn vraag
Waar moet ik nou op letten bij de aanschaf van een PC speakerset voor gesproken audio? Ik wil niet weer een speakerset kopen waarbij ik bass hoor tijdens gesproken audio.
Betreft mijn eisen.
Kleur: Zwart
Kanalen: 2.0
Budget: +/- €400,00
Bass: geen bass bij gesproken audio maar wel bij muziek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Rampage IV moederbord. Weet niet of dat relevant is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de Bose Companion 2 Series III gehad maar de bass tijdens gesproken audio was zo erg dat ik de set ontkoppeld heb en niet meer gebruik. Het klonk goed in de Mediamarkt maar toen ik thuis kwam... Set kon niet meer worden teruggebracht worden dus flink geld op verloren.

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-02-2016 05:08)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou een speaker kiezen waarbij je het laag kunt regelen. Ik vermoed dat jij de speakers op een bureau of vlak tegen een muur aan gaat zetten. Dat kan eigenlijk alleen als een speaker daarvoor ontworpen is.

Als je een normale speaker die niet gecorrigeerd is op een meter van muren af zet, zullen de lage tonen (grofweg onder de 200-400Hz) 6db zachter klinken dan de hoge, simpelweg omdat de lage tonen alle kanten opgaan (achter je luidspreker heb je ook laag) en de mid/hoge tonen niet. Speaker fabrikanten compenseren dat met een filter (de 'baffle step correctie'), alle normale luidsprekers hebben dit, zodat de speaker goed klinkt.

Als je zo een speaker in een hoek zet, of met de rug tegen een muur, kan het laag niet meer alle kanten op en krijg je een versterking van 6db (dat is vrij veel :P) in het laag onder de 200-400Hz. Met muziek kan dat nog wel te pruimen zijn, maar het kan heel goed dat dit hetgene is waar jij last van hebt.

Ik zou dus op zoek gaan naar speakers die daarvoor ontworpen zijn. De studiomonitoren zijn een goed voorbeeld. Eventueel kan je met de windows equalizer een "shelf" toepassen zodat je de bafflestep correctie weer tegenwerkt als je een audioboek luistert.

Let er wel op dat je geen speakers met de basreflexpoort aan de achtekant koopt als je ze tegen de muur zet. Ik raad zelf altijd graag dit setje aan (want erg goed, gefiltert met een DSP, compact, zowel hoog als laag met + of -2db te trimmen), maar is voor jou daarom misschien niet zo een goede keus:

JBL LSR 305

Afbeeldingslocatie: http://static.bax-shop.nl/image/product/70501/184952/4e7800bf/450x450/LSR305_actieve_monitor-2-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 19-02-2016 08:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, uit dat soort speakertjes proberen ze vaak juist met allerlei tucjes zoveel mogelijk bass te persen. Juist omdat ze zo klein zijn. Dan klinkt het al gauw boemerig. Heb je al eens een sok achter in de poort gepropt?

Anders een setje actieve studiomonitors waarvan je de poort dicht propt?

Kun je niet gewoon EQ toepassen vanuit je PC? Het klinkt namelijk alsof je een deel van het spectrum gewoon niet wil horen, en wat een gedeelte is wat wel weergegeven hoort te worden door een speaker.

[ Voor 23% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-02-2016 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
En hoe staan de speakers opgesteld? Strak tegen de muur geeft per definitie al meer bass wanneer de poort aan de achterzijde zit.

Audio engine as valt net buiten je budget, maar wordt ook geroemd om zijn bass. Verder top speaker. De ruark audio mr1 heb ik zelf, die stoort nooit qua laag, maar ligt ruim boven budget. In mijn review benoem ik nog een paar speakers die mogelijk wel nog binnen budget zijn. Ik kan het nu niet zien, maar ik herinner me speakers van het merk Swan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01

EMP

Krulloos!

Blijf voor deze toepassing vooral ver weg van de setjes met losse subwoofer. Een losse subwoofer doet niets voor spraak, en wordt bij de goedkopere pc-speaker setjes als middentonen speaker gebruikt, wat imho verschrikkelijk klinkt, tenzij je alleen maar stuitermuziek van DJ WappieTappie luistert ;)

Goedkope oplossing is een redelijk 2.0 pc-speaker setje te kopen, maar een betere oplosing is denk ik een setje (studio)monitoren. Monitoren zijn er op gericht om zo natuurlijk en karakter-loos mogelijk het geluid weer te geven. Muziek klinkt dan typisch wat minder 'warm' dan op een huis-tuin-en-keuken stereoset, maar zeker niet slecht.

Bijvoorbeeld een setje KRK Rokit 5's kun je voor minder dan 400 euro prima kopen. (let op, ze worden vaak per stuk verkocht, maar ik zou er 2 nemen ;)). Ik heb verder niet veel ervaring met verschillende monitor-systemen, maar je zou eens een paar reviews kunnen bekijken, of gaan luisteren bij een van de grotere muziekwinkels (bax-shop, key-music etc.). Neem vooral je eigen geluidsbron dan mee :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op maandag 15 februari 2016 @ 01:55:
Tsja, uit dat soort speakertjes proberen ze vaak juist met allerlei tucjes zoveel mogelijk bass te persen. Juist omdat ze zo klein zijn. Dan klinkt het al gauw boemerig. Heb je al eens een sok achter in de poort gepropt?
Precies wat ik ervaar. Een audioboek met bass... Nee geen sok in gepropt ontkoppeld en op marktplaats gekieperd.
LA-384 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 06:00:
Audio engine as valt net buiten je budget, maar wordt ook geroemd om zijn bass. Verder top speaker.
Ik neem aan dat je de A5+ bedoeld? Reviews zijn erg lovend maar kan ik er een audioboek mee luisteren zonder bass te horen? De voorleesstem moet dus echt natuurgetrouw klinken. Daarnaast verwacht ik ook dat bij muziek waarbij bass is de bass correct wordt weergegeven. Niet ondermaats maar ook niet overdreven.
EMP schreef op maandag 15 februari 2016 @ 06:53:
Blijf voor deze toepassing vooral ver weg van de setjes met losse subwoofer. Een losse subwoofer doet niets voor spraak, en wordt bij de goedkopere pc-speaker setjes als middentonen speaker gebruikt, wat imho verschrikkelijk klinkt, tenzij je alleen maar stuitermuziek van DJ WappieTappie luistert ;)

Goedkope oplossing is een redelijk 2.0 pc-speaker setje te kopen, maar een betere oplosing is denk ik een setje (studio)monitoren. Monitoren zijn er op gericht om zo natuurlijk en karakter-loos mogelijk het geluid weer te geven. Muziek klinkt dan typisch wat minder 'warm' dan op een huis-tuin-en-keuken stereoset, maar zeker niet slecht.

Bijvoorbeeld een setje KRK Rokit 5's kun je voor minder dan 400 euro prima kopen. (let op, ze worden vaak per stuk verkocht, maar ik zou er 2 nemen ;)). Ik heb verder niet veel ervaring met verschillende monitor-systemen, maar je zou eens een paar reviews kunnen bekijken, of gaan luisteren bij een van de grotere muziekwinkels (bax-shop, key-music etc.). Neem vooral je eigen geluidsbron dan mee :)
Studio Monitoren lijken me zeker geen slecht idee. De Rokit vind ik qua kleur wel vrij opvallend. De Yamaha HS7 ziet er neutraler uit. Maar wat heb je verder nodig? Zo'n Studio Monitor sluit je niet 1/2/3 aan op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:34:
Ik neem aan dat je de A5+ bedoeld? Reviews zijn erg lovend maar kan ik er een audioboek mee luisteren zonder bass te horen? De voorleesstem moet dus echt natuurgetrouw klinken. Daarnaast verwacht ik ook dat bij muziek waarbij bass is de bass correct wordt weergegeven. Niet ondermaats maar ook niet overdreven.
Die bedoelde ik idd (autocorrect |:( ) Ik heb ze zelf dus nooit gehoord, dus kan niets zeggen over een eventuele storende bass.
Het is verder lastig om via een forum duidelijk te maken wat "teveel" bass is. Ik denk dat het ook erg lastig is om een speaker te vinden die bij spraak totaal niet "bassy" klinkt, maar bij muziek dan weer wel. Als de stem dezelfde lage frequentie heeft als de muziek, dan kan daar al geen verschil zijn in weergave.

Het zal dus ook zeer sterk afhangen van de bron.

Als ik deze beluister op mijn speakers dan klinkt het mijns inziens gewoon goed;
YouTube: The Godfather (Godfather Book 1) Mario Puzo Audiobook Unabridged

Echter bij deze is de stem storend in het laag:
YouTube: THE SILENCE OF THE LAMBS by Thomas Harris - Audiobook

Mijn speakers (Ruark Audio MR1) zijn over het algemeen zeker niet te overdreven op de lage frequenties en spelen juist heel zuiver en natuurgetrouw (warm).

Mogelijk dat een studiomonitor ook wat teveel laag kan hebben. Ik heb ze zelf nooit mogen beluisteren, maar ze hebben een vrij grote driver. Ter vergelijking; De KRK Rokit 5 heeft een woofer van 5" (12,7cm) en de MR1 heeft een woofer van 7,5cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:34:
Studio Monitoren lijken me zeker geen slecht idee. De Rokit vind ik qua kleur wel vrij opvallend. De Yamaha HS7 ziet er neutraler uit. Maar wat heb je verder nodig? Zo'n Studio Monitor sluit je niet 1/2/3 aan op je PC.
De versterker zit in de studio monitor zelf, volgens mij is het niet meer dan het juiste kabeltje inprikken hoor.

Qua looks: tsja, dat moet je zelf uitvinden wat je mooi vind (er zijn ook platina-edities van de KRK Rokit te vinden, die zijn wat minder flashy). Ik noemde de KRK's omdat deze bekend staan als goede all-rounders. Zelf heb ik echter geen ervaring met dit specifieke model.
LA-384 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:06:
Mogelijk dat een studiomonitor ook wat teveel laag kan hebben. Ik heb ze zelf nooit mogen beluisteren, maar ze hebben een vrij grote driver. Ter vergelijking; De KRK Rokit 5 heeft een woofer van 5" (12,7cm) en de MR1 heeft een woofer van 7,5cm
De crux zit 'm niet in hoeveel laag een driver kan geven, het probleem hier ligt volgens mij vooral in hoeveel de hele combinatie (bron, versterker en speaker) de bassen onnatuurlijk loopt te pushen. Kleine speakers geven van nature weinig bas, dus om dat te compenseren gooit de versterker/equalizer extra bas in het signaal, zodat ze dat 'gat'opvullen. Een grotere driver maakt 'makkelijker' basgeluiden, dus deze hoeven minder kunstmatig toegevoegd te worden, en volgens mij is dat wat je hier wilt bereiken.

Geluid blijft een combinatie van vele factoren. De MR1's bijvoorbeeld zijn mooi vlak qua frequentie response, maar in hun eigen FAQ zeggen ze:
What is the frequency response of MR1?
The anechoic response of MR1 is flat (+/- 3dB) from 55Hz to 20Khz, although when used in a real room environment with the backs of the speakers sited near to a wall then you will notice a significant lift of the lower frequency with a useful lifelike response down to 40Hz or less.
Ook de KRK's beschrijven vrij duidelijk in de handleiding hoe je de speakers optimaal plaatst. In hoeverre dit bij TS thuis mogelijk is, staat niet in de OP :)

Om een perfect vlakke weergave bij TS thuis te realiseren is een complexe vraag, maar als dit terugbrengen naar 'welke speakers kan ik het beste gebruiken' dan zou ik inderdaad inzetten op een setje studio monitoren. Als je een setje kiest waarop je de HF/LF response ook nog kan instellen (zoals bijvoorbeeld de KRK Rokit's) dan kun je de bas-response dus ook nog een beetje 'tunen' op je ruimte.

Hoe dan ook, ik denk dat je met zowel Ruarks, KRK's of Yamaha's goed zit. En de beste manier van bepalen blijft nog steeds luisteren. Eventueel in de winkel, of anders bij je thuis (m.b.v. de koop-op-afstand redelijk risicoloos :)).

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 16-02-2016 05:16 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EMP schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 05:13:
[...]

De versterker zit in de studio monitor zelf, volgens mij is het niet meer dan het juiste kabeltje inprikken hoor.

Qua looks: tsja, dat moet je zelf uitvinden wat je mooi vind (er zijn ook platina-edities van de KRK Rokit te vinden, die zijn wat minder flashy). Ik noemde de KRK's omdat deze bekend staan als goede all-rounders. Zelf heb ik echter geen ervaring met dit specifieke model.

[...]

De crux zit 'm niet in hoeveel laag een driver kan geven, het probleem hier ligt volgens mij vooral in hoeveel de hele combinatie (bron, versterker en speaker) de bassen onnatuurlijk loopt te pushen. Kleine speakers geven van nature weinig bas, dus om dat te compenseren gooit de versterker/equalizer extra bas in het signaal, zodat ze dat 'gat'opvullen. Een grotere driver maakt 'makkelijker' basgeluiden, dus deze hoeven minder kunstmatig toegevoegd te worden, en volgens mij is dat wat je hier wilt bereiken.

Geluid blijft een combinatie van vele factoren. De MR1's bijvoorbeeld zijn mooi vlak qua frequentie response, maar in hun eigen FAQ zeggen ze:

[...]

Ook de KRK's beschrijven vrij duidelijk in de handleiding hoe je de speakers optimaal plaatst. In hoeverre dit bij TS thuis mogelijk is, staat niet in de OP :)

Om een perfect vlakke weergave bij TS thuis te realiseren is een complexe vraag, maar als dit terugbrengen naar 'welke speakers kan ik het beste gebruiken' dan zou ik inderdaad inzetten op een setje studio monitoren. Als je een setje kiest waarop je de HF/LF response ook nog kan instellen (zoals bijvoorbeeld de KRK Rokit's) dan kun je de bas-response dus ook nog een beetje 'tunen' op je ruimte.

Hoe dan ook, ik denk dat je met zowel Ruarks, KRK's of Yamaha's goed zit. En de beste manier van bepalen blijft nog steeds luisteren. Eventueel in de winkel, of anders bij je thuis (m.b.v. de koop-op-afstand redelijk risicoloos :)).
Mijn computerkamer is 2.8mx2.6m dus niet heel erg groot. Boxen zullen op bureau komen met een muur erachter. HF/LF zal wel handig zijn. Ik denk dat de extra bass die in het signaal word gegooid door Bose wel eens de oorzaak kan zijn van de bassy audioboeken. De Bose Companion 2 series III kon ik dus niet ruilen bij Mediamarkt maar ik heb ervan geleerd en koop geluidsboxen alleen nog maar op afstand zodat ik kan ruilen als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Wat een bottleneck is bij 2.1 pc setjes, is de verhouding tussen de sattelieten en de subwoofer. Omdat de sattelieten geen lage midrange kunnen produceren (lage mannelijke stem), pakt de subwoofer dit er bij. Dit is bij zulk soort setjes zeer storend, omdat de tonen hoog genoeg zijn om de richting te kunnen horen, een stem wordt dan al snel wat gebrom van onder het bureau. Met een set speakers zonder subwoofe heb je dit probleem minder. Of een 2.1 set waarvan de sattelieten laag genoeg kunnen komen, maar dan praat je niet meer over schattige sattelieten maar over boekenplankspeakers.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Heb op de website van Bax-shop gekeken. Enorm veel keuze in studio monitors. Nu vraag ik me af of er nou veel hoorbaar verschil is tussen de monitors van €150 per stuk of €300-€400 per stuk bij gebruik van een pc onboard geluidskaart. Wat kan ik aan levensduur verwachten van actieve monitors. Het is een behoorlijke investering voor mij en ik kan niet elke 5 jaar €400 uitgeven aan audioapparatuur. Als ik zie hoe sommige mensen duizenden euro's aan audioapparatuur uitgeven... Ik gebruik het voor luisteren audioboeken, muziek en games. Woon in een appartementje dus het geluid hard aan is not-done. Heeft dat effect op levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die rokit 5 staat nu in de v&a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Ik heb zelf erg goede ervaringen met de Tannoy 501 set ( staat zelf op 2 plekken), helaas levert blijkbaar bax-shop geen Tannoy meer, de opvolger van de 501 is de 502 en is bij Thomann wel gewoon verkrijgbaar voor € 129 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:54:
Wat kan ik aan levensduur verwachten van actieve monitors.
Over het algemeen is dit soort apparatuur zeer robuust. Als ik de verschillende PA-/gitaarversterkers om mij heen zie, dan gaan ze allemaal zonder problemen 10+ jaar mee met zwaar lomp ge(/mis)bruik :Y)

Ik heb dus geen ervaring met studio monitoren, maar mijn vorige PA/monitor setje (passief + powered mixer) heb ik na 15 jaar voor vanalles, van piano/band versterking, tot thuis EL-drumstel versterking, tot muziekinstallatie voor een bruiloft van een vriend, tot ondersteuning van een theater-show in een bos gebruikt te hebben, tweedehands voor een aardig prijsje verkocht, omdat ze voor mij gewoonweg fysiek groot waren voor wat ik er dagelijks mee deed (en ik meer ruimte in die kamer wilde hebben). Ik heb voor dat bedrag weer een ander fijn klein herrie-doosje gekocht voor thuis, en die ene optreden per jaar huren we gewoon wat.

Hoe dan ook, ik denk dat je je over levensduur niet veel zorgen hoeft te maken, zeker niet bij de bekendere sets.

En qua verschil in geluid... ga nou gewoon eens lekker een middagje naar een bax-shop/key-music of andere muziekzaak. Geluid is zo subjectief...

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 19-02-2016 07:14 ]

My anime addiction.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou een speaker kiezen waarbij je het laag kunt regelen. Ik vermoed dat jij de speakers op een bureau of vlak tegen een muur aan gaat zetten. Dat kan eigenlijk alleen als een speaker daarvoor ontworpen is.

Als je een normale speaker die niet gecorrigeerd is op een meter van muren af zet, zullen de lage tonen (grofweg onder de 200-400Hz) 6db zachter klinken dan de hoge, simpelweg omdat de lage tonen alle kanten opgaan (achter je luidspreker heb je ook laag) en de mid/hoge tonen niet. Speaker fabrikanten compenseren dat met een filter (de 'baffle step correctie'), alle normale luidsprekers hebben dit, zodat de speaker goed klinkt.

Als je zo een speaker in een hoek zet, of met de rug tegen een muur, kan het laag niet meer alle kanten op en krijg je een versterking van 6db (dat is vrij veel :P) in het laag onder de 200-400Hz. Met muziek kan dat nog wel te pruimen zijn, maar het kan heel goed dat dit hetgene is waar jij last van hebt.

Ik zou dus op zoek gaan naar speakers die daarvoor ontworpen zijn. De studiomonitoren zijn een goed voorbeeld. Eventueel kan je met de windows equalizer een "shelf" toepassen zodat je de bafflestep correctie weer tegenwerkt als je een audioboek luistert.

Let er wel op dat je geen speakers met de basreflexpoort aan de achtekant koopt als je ze tegen de muur zet. Ik raad zelf altijd graag dit setje aan (want erg goed, gefiltert met een DSP, compact, zowel hoog als laag met + of -2db te trimmen), maar is voor jou daarom misschien niet zo een goede keus:

JBL LSR 305

Afbeeldingslocatie: http://static.bax-shop.nl/image/product/70501/184952/4e7800bf/450x450/LSR305_actieve_monitor-2-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 19-02-2016 08:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de achterkant zie heeft die Rokit zowel een HF adjust als LF adjust van +/- 2 klopt dit? Mijn speakers komen vlak tegen de muur en ik las net in een reactie dat voor mij een +/- 6 dB LF adjust zonder basspoort aan de achterkant belangrijk is. Dat zou de Rokits te weinig aanpassingsvermogen geven.
JvS schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:35:

JBL LSR 305

[afbeelding]
Mijn speakers komen inderdaad vlak tegen de muur. Mijn bureau staat tegen de muur en dat kan ook niet anders en de speakers komen aan beide kanten van mijn beeldscherm. Ik wist niet dat ik daarvoor een LF van ongeveer -6 nodig heb. Waar is eigenlijk de HF voor dan?
Vallen wel heel veel opties hierdoor af dan. Rokit 5 -2, Yamaha HS 5 -4 en basspoort aan achterkant, JBL -2 en basspoort aan achterkant. De Adam F5 gaan tot -6 en hebben geen basspoort aan de achterkant. Vind ze er ook prima uit zien (ribbon tweeter is mooi) en deze zouden dus geschikt moeten zijn. Presonus Eris E5 kan ook. A5X van Adam zal flink over budget gaan maar wel betere hardware en 3 jaar extra garantie t.o.v. de F5.

Wat voor kabels raden jullie aan? Jack - RCA zoals bijv van Audioquest of XLR - Jack.
Pagina: 1