• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:32

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Hallo beste tweakers!

Kort wat vooraf ging:
Mijn vader werd gevraagd door carnavals-vereniging Leutekum om de kroning van de prins te livestreamen. Hij heeft mij toen gevraagd om te helpen.
We hadden een GoPro H3+ beschikbaar om mee te filmen.
Na een kleine test uitgevoerd te hebben bij ons thuis zijn we naar het evenement gegaan en hebben daar de livestream opgezet.

Alles ging prima in het begin. Maar omdat de GoPro verbonden was met wifi en de zaal langzaam volstroomde met +- 500 smartphone dragende gasten ging de verbinding met de laptop onderuit.

Huidige situatie:
De livestream is toch opgevallen bij andere bedrijven/kennissen van mijn vader waardoor we nog twee keer zijn gevraagd om een event te streamen.

Dit willen we wat beter en proffesioneler doen dan de vorige keer.

Het plan is nu om twee camera's te gebruiken met een gewone lens (geen fish-eye zoals bij de GoPro).
Nu ligt het probleem niet bij het streamen zelf, maar bij de apparatuur.
Het enige dat we hebben zijn twee snelle laptops en een Canon IXUS 210.

Er moet dus wat gekocht worden.
En daar loopt het vast.

Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt mij het beste om twee 1080p HDMI camera's te kopen. Deze zouden dan met een capturecard gekoppeld moeten worden aan de laptop en dan via OBS naar YouTube gestreamed worden.

Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van video camera's, dus heb ik een aantal vragen.
  • Hoe weet ik of een camera live hdmi kan outputten? Er staat vaak wel of hij een hdmi-poort heeft, maar niet of hij die functionaliteit heeft.
  • Is een 'echte' video camera het beste, of is de kwaliteit van een 1080p webcam ook goed genoeg? Of misschien een ander soort camera?
  • Is er een betere/minder omslachtige manier van het beeld naar de laptop krijgen?
  • Zie ik nog iets over het hoofd?
In ieder geval bedankt voor het lezen!
Dion Dokter

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Puur op stream/capture-technisch gebied ingaand. Camera's weet ik vrij weinig van af, behalve dat een goede camera 10x beter beeld geeft dan een webcam. Dit omdat webcamse voornamelijk bedoeld zijn voor relatief dichtbij en alles daar om heen gebouwd is.

De enige manier om te kijken of een camera via HDMI output kan geven is door specs op te zoeken van de camera's waarin je geinteresseerd bent. De pricewatch is hier in ieder geval handig voor.

Er zijn capture cards die via USB zoiets ondersteunen, hiervoor moet je wederom bij de specificatie's zijn, maar nu van de capture cards (en camera)

Of het sneller kan hangt denk ik een beetje af van je camera. Sommige zullen software bijleveren dat je het zonder capture card kan doen, hoewel ik mij dan afvraag hoe je het in OBS met een goede resolutie geimporteerd krijgt, waar dit bij een capture card word afgevangen door de capture card (als het goed is)

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Een van de beste opties is om via een Teradek (of iets in die richting) het materiaal naar je laptop te laten gaan en dan van daaruit de stream richting het internet gooien. Zo hebben wij meerder livestreams van bijvoorbeeld ADE gedaan afgelopen oktober.

Teradek werkt op HDMI-out en SDI-out. Je kunt dan ook nog je stream opnemen eventueel.

Als je het met meerdere camera's wil gaan streamen, heb je er iets als een ATEM-switcher bij nodig. Deze vangt de verschillende signalen op en je kunt er dan tussen switchen.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 15:55
Is het een optie om een camcorder te gebruiken met streaming modus? Sony camcorders kan je gebruiken via ustream en deze kunnen tegelijk opnamen. Ben je erg flexibel en mobiel. Mooi alles in 1 lijkt me. Ik heb er alleen nog niet mee gespeeld dus weet niet hoe de kwaliteit van de stream is. Video kwaliteit is wel prima.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:20:
Een van de beste opties is om via een Teradek (of iets in die richting) het materiaal naar je laptop te laten gaan en dan van daaruit de stream richting het internet gooien. Zo hebben wij meerder livestreams van bijvoorbeeld ADE gedaan afgelopen oktober.
Dit lijkt meer gericht op mobiele camera's , dus rondlopende mensen die opnemen. Misschien dat de OP eerder een vaste camera in gedachten had? Dit hoeft dus niet wireless...

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Haribo112 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Dit lijkt meer gericht op mobiele camera's , dus rondlopende mensen die opnemen. Misschien dat de OP eerder een vaste camera in gedachten had? Dit hoeft dus niet wireless...
Ja klopt inderdaad. Het zal allemaal gewoon statisch zijn. Daarbij valt een Teradek toch wel behoorlijk buiten het budget.
Tadango schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:39:
Is het een optie om een camcorder te gebruiken met streaming modus? Sony camcorders kan je gebruiken via ustream en deze kunnen tegelijk opnamen. Ben je erg flexibel en mobiel. Mooi alles in 1 lijkt me. Ik heb er alleen nog niet mee gespeeld dus weet niet hoe de kwaliteit van de stream is. Video kwaliteit is wel prima.
Ik heb nu naar sony gekeken. Deze: http://tweakers.net/price...240e-zwart/specificaties/
Er staat bij bol.com bij de vragen sectie dat hij live hdmi output kan geven. Ik denk dat dat wel een leuke camera is.

Een stream direct over USB zou natuurlijk het beste zijn. Er wordt alleen niet mee geadverteerd...
Ik hoopte ook dat onze camera al via USB zou streamen, maar zodra je hem aansluit gaat de lens dicht en kun je alleen de bestanden bekijken. Het feit dus dat er een USB poort aanwezig is betekent niet dat het ook geschikt is voor streamen. Hoe zou ik dat kunnen zien?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Geen idee welke kwaliteit je exact nodig hebt, maar wellicht kan je een RPi pakken met een chineze cameramodule. Die zijn verkrijgbaar met dezelfde chip, maar een grotere lens voor betere lichtgevoeligheid en beeldkwaliteit. 1 regeltje bash, en het kreng spuugt een prima full-HD stream van ~20Mbit/s uit over zijn ethernet interface. Koop in China ook meteen een PoE injector en extractor (en doe jezelf een lol, knal 12V op de UTP en hang bij de RPi een 12V.5V switcher), en je hoeft maar één kabel te trekken.
Been there, done that, werkt fantastisch. Zeker als je te lui bent om de boel goed te richten, en er voor <$10 een pan/tilt mechanisme met servotjes aan hangt (uiteraard aanstuurbaar door de pi ;) ).

• Tadango
Ik bedoelde streamen via wifi vanaf een camcorder. Ustream is een online dienst voor live streaming welke aanwezig is in bepaalde camcorders met wifi. Deze heeft dus niets anders nodig dan een wifi verbinding om te streamen. Via USB is dat heel zelden mogelijk. Mijn Canon 70D kan ik live gebruiken via USB maar ik weet niet of je video live kan capturen.

Ik denk dat je geen camcorder / camera moet kopen wil je opnemen op een laptop, dan ben je verkeerd bezig tenzij je opneemt op de camera zelf voor maximale kwaliteit achteraf. Je hebt alleen een goede optische bron nodig met hdmi voor het streamen. Ook heb je bij een camcorder vaak een menu / knoppen in beeld op de hdmi die je niet uit kan zetten. Een schone HDMI uitgang heb je vaak bij duurdere camera's. Als je toch een laptop gebruikt zou een webcam met optische zoom niet eens zo gek zijn. De afstand tot de laptop kan een probleem zijn via usb.

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-11 09:27
Zelf gebruik ik altijd mijn Canon 7D icm Sparkocam om de liveview met USB in te lezen. Ondanks dat dit geen FullHD is (Iets van 1056 x 704 pixels) is de beeldkwaliteit toch vrij goed voor een livestream. Wil je echt volledige FullHD dan zal je een HDMI Capture Card moeten gaan gebruiken.
Het HDMI signaal van veel Canon DSLRs kan je schoon krijgen door Magic Lantern firmware te gebruiken.

Probleem met de meeste webcams is dat deze door de grote beeldhoek bijna niet bruikbaar zijn in dit soort situaties. Of je moet er met je camera bovenop gaan zitten natuurlijk. ;)

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Tadango schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:53:
Ik bedoelde streamen via wifi vanaf een camcorder.
Dat streamen via wifi proberen we juist te voorkomen. Toen we een GoPro via wifi gebruikten ging het totaal mis toen de zaal volliep met mensen (die ook allemaal wifi gebruikten).

• Tadango
Omdat die mensen allemaal hetzelfde AP gebruiken of omdat de lucht vol zat met data verkeer? Een losse brigde speciaal voor de camera is sowieso handig omdat je maar 1 keer die verbinding hoeft op te zetten in de camera.

Maar als draadloos geen optie is zou ik de camcorders laten liggen. Die hebben vaak geen hdmi uitgang zonder dingen in het beeld zoals knoppen. Een (2e handse) Canon camera met MagicLantern is wellicht de beste oplossing dan. Qua lenzen heb je ook veel keuze.

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Het was echt door de hoeveelheid data in de lucht.
Ik zal eens naar die canon kijken :)
Pagina: 1