Hallo beste tweakers!
Kort wat vooraf ging:
Mijn vader werd gevraagd door carnavals-vereniging Leutekum om de kroning van de prins te livestreamen. Hij heeft mij toen gevraagd om te helpen.
We hadden een GoPro H3+ beschikbaar om mee te filmen.
Na een kleine test uitgevoerd te hebben bij ons thuis zijn we naar het evenement gegaan en hebben daar de livestream opgezet.
Alles ging prima in het begin. Maar omdat de GoPro verbonden was met wifi en de zaal langzaam volstroomde met +- 500 smartphone dragende gasten ging de verbinding met de laptop onderuit.
Huidige situatie:
De livestream is toch opgevallen bij andere bedrijven/kennissen van mijn vader waardoor we nog twee keer zijn gevraagd om een event te streamen.
Dit willen we wat beter en proffesioneler doen dan de vorige keer.
Het plan is nu om twee camera's te gebruiken met een gewone lens (geen fish-eye zoals bij de GoPro).
Nu ligt het probleem niet bij het streamen zelf, maar bij de apparatuur.
Het enige dat we hebben zijn twee snelle laptops en een Canon IXUS 210.
Er moet dus wat gekocht worden.
En daar loopt het vast.
Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt mij het beste om twee 1080p HDMI camera's te kopen. Deze zouden dan met een capturecard gekoppeld moeten worden aan de laptop en dan via OBS naar YouTube gestreamed worden.
Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van video camera's, dus heb ik een aantal vragen.
Dion Dokter
Kort wat vooraf ging:
Mijn vader werd gevraagd door carnavals-vereniging Leutekum om de kroning van de prins te livestreamen. Hij heeft mij toen gevraagd om te helpen.
We hadden een GoPro H3+ beschikbaar om mee te filmen.
Na een kleine test uitgevoerd te hebben bij ons thuis zijn we naar het evenement gegaan en hebben daar de livestream opgezet.
Alles ging prima in het begin. Maar omdat de GoPro verbonden was met wifi en de zaal langzaam volstroomde met +- 500 smartphone dragende gasten ging de verbinding met de laptop onderuit.
Huidige situatie:
De livestream is toch opgevallen bij andere bedrijven/kennissen van mijn vader waardoor we nog twee keer zijn gevraagd om een event te streamen.
Dit willen we wat beter en proffesioneler doen dan de vorige keer.
Het plan is nu om twee camera's te gebruiken met een gewone lens (geen fish-eye zoals bij de GoPro).
Nu ligt het probleem niet bij het streamen zelf, maar bij de apparatuur.
Het enige dat we hebben zijn twee snelle laptops en een Canon IXUS 210.
Er moet dus wat gekocht worden.
En daar loopt het vast.
Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt mij het beste om twee 1080p HDMI camera's te kopen. Deze zouden dan met een capturecard gekoppeld moeten worden aan de laptop en dan via OBS naar YouTube gestreamed worden.
Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van video camera's, dus heb ik een aantal vragen.
- Hoe weet ik of een camera live hdmi kan outputten? Er staat vaak wel of hij een hdmi-poort heeft, maar niet of hij die functionaliteit heeft.
- Is een 'echte' video camera het beste, of is de kwaliteit van een 1080p webcam ook goed genoeg? Of misschien een ander soort camera?
- Is er een betere/minder omslachtige manier van het beeld naar de laptop krijgen?
- Zie ik nog iets over het hoofd?
Dion Dokter