Verbinding in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
situatieschets
Sinds 1 januari woon ik in een studentenhuis in Delft waar ik het internet abonnement voor heb afgesloten. Dit is een Ziggo abonnement van 120/12. In de woonkamer van het in 1988 gebouwde huis zit de hoofdaansluiting. Verder zit er in de meterkast geen aansluiting maar wel een lege leiding richting mijn kamer op de eerste verdieping. De hoofdaansluiting en verder ook de enige aansluiting in het huis is dus voor mij niet via een kabel te bereiken, tenzij hij in de meterkast komt te hangen, maar dat kost dus een hoop geld om hem te verplaatsen. In de meterkast zit wel een ptt aansluitinkje (rechts) wat op een soort grijze rechte worst lijkt. De aansluiting links van de "grijze ptt worst", zit naast de "gewone" coax ook op de begane grond.

Als router-modem gebruiken wij het standaard kastje van Ziggo.

Verder is er boven geen enkele coax-aansluiting of ander soort aansluiting te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B2crEg6.jpg

Ik heb dus een powerline adapter geprobeerd, deze geeft van de bagane grond naar de keuken een snelheid van 90mbit/s maar op mijn kamer haalt hij zo'n 20 mbit. Het huis is 3 verdiepingen hoog (begane grond, 1e verdieping, 2e verdieping). Initieel wil ik op mijn kamer, op de eerste verdieping, een snelheid van minimaal rond de 50mbit/s halen, maar het is belangrijk dat er ook op zolder een voldoende sterke draadloze verbinding is.

TL;DR: Alleen aansluiting voor internet beneden, willen op de 1e verdieping en op zolder een goede internetverbinding met een redelijke snelheid. Hoe?

Oplossingen
Er zijn een aantal opties waar ik aan heb gedacht:
  • Powerline adapter van de begane grond naar mijn kamer, maar dat resulteert in een internetsnelheid van 20mbit, waar vervolgens een router als accespoint op wordt aangesloten. Geen goede oplossing, want dan moet de verbinding van 5 huisgenoten over dezelfde 20mbit
  • Sterke router op de begane grond met 5Ghz voor de hoge snelheid op mijn kamer op de eerste verdieping: pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router Verder op de eerste verdieping een repeater, voor de verbinding op zolder.
Het moet wel allemaal "zo goedkoop mogelijk" zijn, want mijn huisgenoten zijn nog al "zuinig" als het op technologie aan komt. Qua drank zijn ze dat daarentegen niet, maar dat is een ander verhaal.
  • Wat denken jullie dat de beste oplossing is?
  • Welke router & repeater kan ik het beste aanschaffen?
  • Zal een pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router voldoende penetratievermogen hebben om ook in mijn kamer een stabiele 5GHz verbinding te geven? De huidige standaard modem-router kan dit helaas net niet (wel bijna). De standaard router-modem van ziggo is een Technicolor TC7210.

[ Voor 63% gewijzigd door Frozen op 14-02-2016 22:17 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:35
Zoals ik begrijp loopt er dus een telefoonkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer? Is het niet een idee om die te vervangen door een ethernetkabel? De nieuwe kabel aan de oude vastmaken en de oude eruit trekken, waardoor je de nieuwe kabel er voor in de plaats trekt. Deze vervolgens netjes met een trekveer vanuit de meterkast doortrekken naar je kamer. Eventueel in de woonkamer netjes afwerken met een afdekraampje.

Goedkoop, stabiel en maximale snelheid. Geeft je gelijk de mogelijkheid om een extra accesspoint te plaatsen op de eerste verdieping voor betere WiFi-dekking.

5GHz komt moeilijker door vloeren en muren heen. Het is het proberen waard, maar ik vermoed dat de D-Link die je aandraagt geen wereld van verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
jordje schreef op maandag 15 februari 2016 @ 00:13:
Zoals ik begrijp loopt er dus een telefoonkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer? Is het niet een idee om die te vervangen door een ethernetkabel? De nieuwe kabel aan de oude vastmaken en de oude eruit trekken, waardoor je de nieuwe kabel er voor in de plaats trekt. Deze vervolgens netjes met een trekveer vanuit de meterkast doortrekken naar je kamer. Eventueel in de woonkamer netjes afwerken met een afdekraampje.

Goedkoop, stabiel en maximale snelheid. Geeft je gelijk de mogelijkheid om een extra accesspoint te plaatsen op de eerste verdieping voor betere WiFi-dekking.

5GHz komt moeilijker door vloeren en muren heen. Het is het proberen waard, maar ik vermoed dat de D-Link die je aandraagt geen wereld van verschil zal maken.
Dat klinkt inderdaad als een goed idee, ware het niet dat de telefoonkabel aan de andere kant van de woonkamer (links dus) en dus in de kamer van weer een andere student zit. Er wonen namelijk 2 medestudenten in de woonkamer en deze 2 kamers zijn gescheiden van elkaar door een muur. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14
Niks aan te doen, je zult een middagje moeten boren en kabeltjes trekken. Draadloze oplossingen zijn leuk voor mobiele apparaten, maar als er echt serieus genetwerkt moet worden gaat er niks boven een fatsoenlijke ethernetverbinding. Zoveel werk is dat ook weer niet. Ja, je zult een gaatje door een wand moeten boren en weer dichtstoppen en misschien wat meubels tijdelijk moeten verplaatsen.

Maar je krijgt de snelste en stabielste verbinding, voor het minste geld. Ik had hier in huis ook alles via Wifi, maar met steeds meer gebruikers en apparaten ben ik blij dat ik een keer de moeite heb genomen om een ethernetkabel naar boven te trekken en daar de computers bedraad heb aangesloten. En meteen een wifi-steunpunt zodat de ontvangst voor mobiele apparaten ook veel beter is geworden. Een wereld van verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je huurt een studentenkamer mét internet ontsluiting en je mag vervolgens alsnog je eigen verbinding gaan regelen middels Ziggo over COAX?

Die "worst" met PTT/KPN kabeltjes is waarschijnlijk gewoon het oude PTT AOP .... Op 4 van die kabeltjes wordt nu VDSL2 mét pairbonding aangeboden.

Waar komt die COAX kabel het huis binnen en wie maakt daar nú gebruik van?

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 15-02-2016 01:06 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:03
Goedkoop en betrouwbaar maar wel meer werk is gewoon een goeie netwerkkabel, daar kan zoals hierboven al opgemerkt wordt echt niets tegen op! Powerline adapters zijn berucht onbetrouwbaar/langzaam, WiFi is leuk voor op de bank als de magnetron uitstaat....

b.t.w. 5GHz heeft in principe een veel korter bereik als een ouderwetse 2,4GHz (praktijk wil wel eens anders zijn door drukte in de 2,4GHz band), vaak wordt meer snelheid verward met beter (bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

base_ schreef op maandag 15 februari 2016 @ 01:11:
Goedkoop en betrouwbaar maar wel meer werk is gewoon een goeie netwerkkabel, daar kan zoals hierboven al opgemerkt wordt echt niets tegen op! Powerline adapters zijn berucht onbetrouwbaar/langzaam, WiFi is leuk voor op de bank als de magnetron uitstaat....

b.t.w. 5GHz heeft in principe een veel korter bereik als een ouderwetse 2,4GHz (praktijk wil wel eens anders zijn door drukte in de 2,4GHz band), vaak wordt meer snelheid verward met beter (bereik).
Het staat misschien niet helemaal duidelijk in de OP, maar er staat dat de TS sinds Januari een studentenkamer huurt in een complex/woning én daar zelf een 120/12 Ziggo abonnement op heeft afgesloten.
situatieschets
Sinds 1 januari woon ik in een studentenhuis in Delft waar ik het internet abonnement voor heb afgesloten. Dit is een Ziggo abonnement van 120/12. In de woonkamer van het in 1988 gebouwde huis zit de hoofdaansluiting.
Waar is die COAX af gemonteerd én wie maakt daar nu gebruik van?

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 15-02-2016 01:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
wimmel_1 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 01:18:
[...]

Het staat misschien niet helemaal duidelijk in de OP, maar er staat dat de TS sinds Januari een studentenkamer huurt in een complex/woning én daar zelf een 120/12 Ziggo abonnement op heeft afgesloten.

[...]

Waar is die COAX af gemonteerd én wie maakt daar nu gebruik van?
Die coax is afgemonteerd in de woonkamer, waar de hoofdaansluiting zit. Momenteel zit daar de standaard ziggo modem-routercombinatie op.

Even boren gaat niet lukken, want de kamer met de hoofdaansluiting zit niet precies onder mijn kamer helaas. Dat zou dan betekenen dat er in 2 muren en de vloer een gat geboord moet worden. Ik denk wel zeker te weten dat de huurbaas dat niet leuk gaat vinden.

Ik huur een kamer op de eerste verdieping van een studente huis wat overigens een rijtjeshuis in een gewone woonwijk is.

De verhuurders hadden zelf een 20 mbit/s internetabonnement afgesloten bij Tele2 in een huis voor 7 studenten. 8)7 Ze zeiden dat als we sneller internet wilden we zelf maar moesten bijbetalen en het moesten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Met 7 studenten heb je vrijwel zeker ook load balancing/limiting nodig in de router! ;)
Leg de huurbaas even uit dat fatsoenlijk internet tegenwoordig veel beter verhuurt..., een 6mm gaatje is echt geen drama als de huurders daar juist blij van worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kruipruimte? Ziggo AOP verplaatsen naar de meterkast in dat geval. Heb ik hier ook gedaan, want in de woonkamer is meestal niet handig. Mijn AOP zit nu zelfs onder de meterkast. Kabel was meer dan lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:57
wimmel_1 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 01:03:

Die "worst" met PTT/KPN kabeltjes is waarschijnlijk gewoon het oude PTT AOP .... Op 4 van die kabeltjes wordt nu VDSL2 mét pairbonding aangeboden.
PTT ISRA? >:)

OT: Ik ben het eens met PhilipsFan dat het trekken van kabeld de enige goede oplossing is.

Overleg met je huisbaas. Geef hem aan dat je evt. in iedere kamer een nette UTP wandcontactdoos installeert en de kabels netjes wegwerkt. Dit is voor hem ook gunstig in verband met toekomstig verhuur, geen brakke WIFI maar gewoon stabiel bedraad online. Evt. kun je e.e.a. dan nog aanvullen met een of meerdere WIFI AP's in de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 16:19

Nox

Noxiuz

Wie zegt dat dat gat zichtbaar moet zijn? Na verhuur smeer je hem desnoods weer dicht met een beetje plamuur ofzo. Volgens mij is het zelfs toegestaan om gewoon een gaatje te boren of je huurbaas het leuk vindt of niet. Don't ask, don't tell ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:35
Frozen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 00:33:
[...]

Dat klinkt inderdaad als een goed idee, ware het niet dat de telefoonkabel aan de andere kant van de woonkamer (links dus) en dus in de kamer van weer een andere student zit. Er wonen namelijk 2 medestudenten in de woonkamer en deze 2 kamers zijn gescheiden van elkaar door een muur. :'(
Ik begreep uit je verhaal dat deze direct naast de coax-aansluiting zat. Dan zou je namelijk helemaal niet hoeven te boren. Het is al heel wat dat er een loze leiding naar je kamer loopt.

Maar zoals de rest ook al zegt: Even een middagje met de klopboor en wat kabelgootjes in de weer gaan, en je hebt een oplossing waar je de rest van de tijd dat je er zit plezier van gaat hebben. Je mag in alle redelijkheid niet van WiFi verwachten dat je fatsoenlijke snelheden haalt wanneer je een verdieping hoger zit. Laat staan op zolder.

Overigens lijkt het me sterk dat je huurcontract het boren van gaten verbiedt. Als je het netjes afwerkt met wat plamuur of vuller, of nog beter, een afdekraampje, ga je daar echt geen problemen mee krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door jordje op 15-02-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
jordje schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:40:
[...]

Ik begreep uit je verhaal dat deze direct naast de coax-aansluiting zat. Dan zou je namelijk helemaal niet hoeven te boren. Het is al heel wat dat er een loze leiding naar je kamer loopt.

Maar zoals de rest ook al zegt: Even een middagje met de klopboor en wat kabelgootjes in de weer gaan, en je hebt een oplossing waar je de rest van de tijd dat je er zit plezier van gaat hebben. Je mag in alle redelijkheid niet van WiFi verwachten dat je fatsoenlijke snelheden haalt wanneer je een verdieping hoger zit. Laat staan op zolder.

Overigens lijkt het me sterk dat je huurcontract het boren van gaten verbiedt. Als je het netjes afwerkt met wat plamuur of vuller, of nog beter, een afdekraampje, ga je daar echt geen problemen mee krijgen.
Er zijn nu dus 4 opties:
Kabel langs de waterleiding van de radiator laten lopen, als ik die kan vinden
Recht omhoog boren vanuit de kamer op de BG (is niet mijn kamer) zodat hij op de 1e verdieping uit komt (is ook niet mijn kamer). Dan in die kamer een gat boren in de muur, zodat hij wel bij mij uit komt.
Kabel door de muur van de kamer op de BG/onder de deur door, netjes wegwerken in de hoeken en dan voor de wc-deur langs naar de meterkast en dan omhoog naar mijn kamer via de loze leiding.
Een "sterke" 5GHz router op de BG en op de 1e verdieping een extender voor het signaal naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stept
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-06 22:18
Het is ook mogelijk om fast ethernet(100 mbit) over een telefoon kabel te versturen met een beetje geknustel. En als je dan nog een utp kamer naar je eigen kamer trekt dan heb ja al in twee kamers een goede verbinding voor weinig kosten. Dan zou je van daar eventueel door kunnen gaan met draadloos of powerline. Als ik je scenario goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Stept schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:52:
Het is ook mogelijk om fast ethernet(100 mbit) over een telefoon kabel te versturen met een beetje geknustel.
Dat is niet betrouwbaar, telefoonkabel voldoet niet aan de eisen voor netwerkkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52
Je hebt een loze leiding van de meterkast naar jouw kamer? Hoe makkelijk kom je van het Ziggo-modem naar de meterkast? Liggen er ook loze leidingen naar andere kamers, en willen je mede-huurders ook profiteren van het snellere internet?

Als je van het Ziggo-modem met wat kabelgootjes (of achter de plint bijvoorbeeld) een kabel naar de meterkast trekt dan kun je het vanuit daar verder verdelen :) Met een EdgeRouter X kun je 4 kamers van afzonderlijk gescheiden internet voorzien, of 10 als je er een 8p managed switch bij hangt :) Ieder krijgt dan één aansluiting, in de router regel je dat iedereen een even groot stukje van de bandbreedte krijgt en men mag zelf bepalen of ze er een PC aan hangen een wifi-routertje bijvoorbeeld.

Doet men niet mee dan kun je die poort uitzetten, of als er niemand meedoet dan hang je niks in de meterkast maar ga je direct door naar je eigen kamer :P

Of, als het één grote community is, dan kun je in de meterkast een simpele switch neerzetten en op zolder een 2e AP (Ziggo modem als 1e). Het Ziggo-modem is niet heel goed in traffic shaping dus mogelijk wil je daar alsnog een ander apparaat voor gebruiken :)

Het enige wat je dan hoeft te boren is van het Ziggo-modem naar de meterkast, en omdat je dan op dezelfde verdieping blijft is dat over het algemeen wel erg goed te realiseren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:37
Kabel trekken lijkt mij ook de beste optie. Is het niet mogelijk om een losse kabel van de router naar je eigen kamer te leggen? Gewoon met een paar spijkerclips tegen de muur aan. Het is toch een studentenhuis ;) Weinig mensen die erover gaan zeuren lijkt me.
Pagina: 1