Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 16:30
Mijn vraag

Ik heb aardig wat pc builds gezien op dit forum en daar zie je vaak een i5 6400, 6500 en 6600(k). Als ik naar een benchmark kijk is het verschil erg klein tussen de 4 cpu' s. Zou een 6400 niet voldoende zijn voor de komende generatie high-end vindeokaarten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruik voor het spelen van games.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Benchmarks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij een Intel CPU met de K toevoeging kan je de multiplier veranderen om zo te kunnen overklokken. Daar betaal je dan ook meer voor. Als je dit niet wilt doen heeft het geen zin om hier meer voor te betalen.

Verder zitten er tussen deze CPU's maar weinig verschillen. Ze zijn op dezelfde lijn gemaakt en in theorie worden de beste CPU's hoger geklokt. In praktijk kunnen de meeste trager geklokte CPU's ook wel een hogere snelheid aan maar als je niet kan overklokken ben je daar niet veel mee.

Als de prestaties weinig verschillen tussen deze CPU's dan kan je evengoed de goedkopere nemen als je niet wil overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De effectieve verbetering dus processoren is de meerprijs gewoon niet waard. Het verschilt soms 1 FPS en dat is gewoon niet merkbaar. De techniek op het gebied van processoren is behoorlijk ver en er ligt tussen nieuwe generaties steeds minder verschil; een 3e generatie i5 doet in game performance nauwelijks onder voor een 5e of 6e generatie i5. Ze vormen zeer zelden nog een echte bottleneck voor je videokaart.

Verder valt de meerprijs voor een Z moederbord met K processor niet te rechtvaardigen. Dit geld kan ook worden besteed aan een betere GPU die uiteindelijk toch doorslaggevend(er) is voor de FPS prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Een overklokbare i5 is alleen nuttig als je heel lang met je pc wilt doen. In de huidige aaa games zul je weinig verschil zien bij overklokken. Ga je echter kijken wat voorgaande generaties cpu's doen in de huidige aaa games dan zie je dat overklokken wel degelijk verschil maakt op de langere termijn.
http://pclab.pl/zdjecia/a...harts6/gtav_vhigh_cpu.png

Kijk bijvoorbeeld naar de i5 2500k: overgeklokt weet die bijna 20% meer frames uit dezelfde kaart te halen dan de niet overgeklokte 2500k.

Investeren in een overgeklokte i5 kost wel geld. Je moet je dus afvragen of je zo lang gaat doen met je computer of dat er over drie jaar weer een nieuwe processor gekocht gaat worden. Is dit laatste het geval heeft de aanschaf van een overklokbare i5 niet veel zin en kun je je geld beter aan iets anders besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 16:30
Dus je moet ook overklockbbaar moederbord en ram hebben voor de k versie? Dan ga ik voor de 6600k aangezien dit de laatste pc wordt waarbij ik bij mijn ouders woon (dus nog niet zo krap zit)