Koelkast verbruikt meer dan 2000 watt?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.520 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-04 09:07
Mijn ouders vermoedde dat er in hun huis iets enorm veel energie zat te slurpen, dus hadden ze mij gevraagd om wat apparaten te testen met mijn energie meter. Nu is mijn energiemeter vrij accuraat normaal gesproken, maar hij geeft aan dat hun oude koelkast in de schuur maar liefst 2200 watt verbruikt. Ze denken dat de koelkast zo'n 15-20 jaar oud is. Maar op google kan ik nergens iets vinden over koelkasten die zo'n hoog energieverbruik hebben. Hoe kan dit? Energie meter dan toch niet zo accuraat?

edit: er zit een vriesvak in, maar die is al jaren kapot

[ Voor 7% gewijzigd door TI_Observer op 14-02-2016 20:19 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Beste antwoord (via TI_Observer op 14-02-2016 21:10)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:29
Een koelkast staat natuurlijk niet constant aan. Vandaar de fluctuatie in meetwaarde. Het best hang je die meter eens een dag of een week aan de koelkast om te zien wat het in die periode verbruikt (ik neem aan dat die energiemeter ook het totale verbruik kan tellen?).

Daarnaast; is die schuur wel een goede plek voor een koelkast? Er bestaan verschillende klassen koelkasten, waarbij de klasse-aanduiding betrekking heeft op de optimale omgevingstemperatuur. Als deze te laag of te hoog is, gaat de efficiëntie van de koelkast achteruit. Of dat een hoger energieverbruik tot gevolg heeft durf ik niet te zeggen, maar kan het me zomaar voorstellen.

Ter vergelijking;
Mijn koelkast verbruikt gemiddeld zo'n 38w/h (322kw/jaar). En dat is een 280liter model. Hij is nog van de vorige bewoners, maar als ik het goed heb is het eind jaren 80, begin jaren 90 ingebouwd.

Meer info: http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/id/142
"Vreemde oude oplossingen

Er was vroeger een hele simpele manier om bovenstaand probleem op te lossen: ervoor zorgen dat het koelgedeelte opwarmt. Om die reden zaten er in oude koelkasten “verwarmingselementen” in de zijwand. Oude koelkasten slaan dus niet tilt bij te lage temperaturen. Deze waren echter wel energieverslindend. Bovendien werden in 1995 de energielabels verplicht. Deze toestellen verdwenen daarom van de markt."

[ Voor 37% gewijzigd door LA-384 op 14-02-2016 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:05

Trackerfire

BTC HODLER

Daar gaat inderdaad denk ik iets grondig mis met de meter. De meest onzuinige koelkast die ik heb gezien is zo'n 15 jaar en nu de deur uit en die verbruikte op vollast zo'n 2,4KWh per dag, wat al extreem veel is vergeleken bij welke we nu hebben a 0,48KWh per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Trackerfire op 14-02-2016 20:33 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Meet eens met alle groepen uit en dan alleen een gloeilamp van 100 watt aan. Of een elektrische kachel van 1000 of 2000 watt om te controleren of de energiemeter correct meet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Even los van het energieverbruik (google eens op het merk + typenummer wat het zou moeten zijn), is de kans groot dat de thermostaat kapot is. Als de compressor dan continu blijft lopen heb je wel een energievreter.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 15:08
Als ik het goed berekend heb verbruikt deze koelkast dan op jaarbasis 19272 KWh. Ter vergelijking: ik gebruik als alleenstaande zo'n 1400KWh per jaar over alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Trackerfire schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:19:
Daar gaat inderdaad denk ik iets grondig mis met de meter. De meest onzuinige koelkast die ik heb gezien is zo'n 15 jaar en nu de deur uit en die verbruikte op vollast zo'n 100 watt per uur, wat al extreem veel is vergeleken bij welke we nu hebben a 15-20 watt per uur.
Wat is een "watt per uur" precies voor eenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daarop aanvullende: @TS, die 2.2kW is dus wat hij continue verbruikt volgens je meter? Het is niet iets van een kWh per zoveel tijd instelling?

Zelfs als die koelkast kapot is kan ik me dit eigenlijk niet voorstellen. De warmteproductie moet enorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Sissors schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:28:
Daarop aanvullende: @TS, die 2.2kW is dus wat hij continue verbruikt volgens je meter? Het is niet iets van een kWh per zoveel tijd instelling?

Zelfs als die koelkast kapot is kan ik me dit eigenlijk niet voorstellen. De warmteproductie moet enorm zijn.
Wat een paradox, even gezocht in mn woordenschat[edit]. Een koelkast is toch om iets koud te houden?

Maar er is waarschijnlijk iets kapot zoals Drivinucrazy zei

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 691473 op 14-02-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-04 09:07
Sissors schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:28:

Ik heb inderdaad nog eens gemeten en nu gaf ie 0 aan. Komende week maar eens in de gaten blijven houden.

[ Voor 35% gewijzigd door TI_Observer op 14-02-2016 20:34 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:29
Een koelkast staat natuurlijk niet constant aan. Vandaar de fluctuatie in meetwaarde. Het best hang je die meter eens een dag of een week aan de koelkast om te zien wat het in die periode verbruikt (ik neem aan dat die energiemeter ook het totale verbruik kan tellen?).

Daarnaast; is die schuur wel een goede plek voor een koelkast? Er bestaan verschillende klassen koelkasten, waarbij de klasse-aanduiding betrekking heeft op de optimale omgevingstemperatuur. Als deze te laag of te hoog is, gaat de efficiëntie van de koelkast achteruit. Of dat een hoger energieverbruik tot gevolg heeft durf ik niet te zeggen, maar kan het me zomaar voorstellen.

Ter vergelijking;
Mijn koelkast verbruikt gemiddeld zo'n 38w/h (322kw/jaar). En dat is een 280liter model. Hij is nog van de vorige bewoners, maar als ik het goed heb is het eind jaren 80, begin jaren 90 ingebouwd.

Meer info: http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/id/142
"Vreemde oude oplossingen

Er was vroeger een hele simpele manier om bovenstaand probleem op te lossen: ervoor zorgen dat het koelgedeelte opwarmt. Om die reden zaten er in oude koelkasten “verwarmingselementen” in de zijwand. Oude koelkasten slaan dus niet tilt bij te lage temperaturen. Deze waren echter wel energieverslindend. Bovendien werden in 1995 de energielabels verplicht. Deze toestellen verdwenen daarom van de markt."

[ Voor 37% gewijzigd door LA-384 op 14-02-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kan niet, de compressor is meestal zo'n 90-100W. Tenzij hij intern is vastgelopen, dan kan hij wel een flinke stroom trekken. Maar dat duurt hooguit enkele minuten voordat er OF in de koelkast iets doorbrand, of in je groepenkast een automaat uitspringt.

Heeft je meter ook een min-max modus? Misschien staat hij op de 'max' modus en heb je net de aanloopstroom van de compressormotor gemeten, die is erg hoog maar duurt amper een seconde.

Meet het eens een weekje en kijk dan hoeveel kWh hij heeft verbruikt. Kun je okk gelijk vergelijken met een nieuwe en zien of het de moeite waard is om hem te vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 691473 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:31:
[...]

Wat een paradox, even gezocht in mn woordenschat[edit]. Een koelkast is toch om iets koud te houden?
Een koelkast werkt door het afvoeren van warmte (van de geïsoleerde box naar de achterzijde). Dit afvoeren kost energie en wordt uiteindelijk omgezet in warmte. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Netto wordt er dan inderdaad 2.2kW afgefikt. Dat is immers wat hij verbruikt, ruwweg wat een waterkoker gebruikt als hij aan het verhitten is. En die hitte moet dan ergens naartoe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Sissors schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:48:
Netto wordt er dan inderdaad 2.2kW afgefikt. Dat is immers wat hij verbruikt, ruwweg wat een waterkoker gebruikt als hij aan het verhitten is. En die hitte moet dan ergens naartoe gaan.
NVM. (Netto niet gelezen)

2.2kW + koeling, langs de achterkant in warmte
- koeling aan de binnenkant.

[ Voor 14% gewijzigd door AndRo555 op 14-02-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-04 18:40
Ik vind het nog steeds heel lastig om te berekenen.
Ik heb een oude koelkast 15+ jaar oud. Als ik deze op zijn hardst zet qua koelen dan meet ik ongeveer 100watt. Dit verbruikt hij natuurlijk niet als hij op temperatuur is. Hij staat in een niet geisoleerde schuur dus zal de hele zomer staan te pompen en de hele winter niets doen tenzij het lampje aan gaat.

Dus met 100 watt 7x24 actief dan verbruikt hij 876Kwh per jaar.(100watt * 24uur * 365dagen)
Volgens Coolblue verbruikt een A++ tafelmodel 82kwh per jaar.

Dat scheelt dus 800Kwh per jaar * 0,25 Kwh (ENECO) = 200 EURO.
Dus dan heb ik hem binnen 1 jaar terug verdiend zeg maar?

Klopt dit?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ChrisVrolijk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:18:
Ik vind het nog steeds heel lastig om te berekenen.
Ik heb een oude koelkast 15+ jaar oud. Als ik deze op zijn hardst zet qua koelen dan meet ik ongeveer 100watt. Dit verbruikt hij natuurlijk niet als hij op temperatuur is. Hij staat in een niet geisoleerde schuur dus zal de hele zomer staan te pompen en de hele winter niets doen tenzij het lampje aan gaat.

Dus met 100 watt 7x24 actief dan verbruikt hij 876Kwh per jaar.(100watt * 24uur * 365dagen)
Volgens Coolblue verbruikt een A++ tafelmodel 82kwh per jaar.

Dat scheelt dus 800Kwh per jaar * 0,25 Kwh (ENECO) = 200 EURO.
Dus dan heb ik hem binnen 1 jaar terug verdiend zeg maar?

Klopt dit?

Dank!
1) Je schopt een 4 jaar oud topic... waarom?
2) Nee; als je koelkast 24/7 draait is hij kaduuk en is dat de reden om hem te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Ik heb gewoon gezocht op het forum en dit kwam naar boven. Waarom zou dit niet mogen?
Nee hij draait niet 24/7 ik heb het als rekenvoorbeeld genomen. De thermostaat werkt prima dus als de temperatuur is bereikt stopt hij netjes met koelen. Ik schrik alleen van het verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:34
ChrisVrolijk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:29:
Ik heb gewoon gezocht op het forum en dit kwam naar boven. Waarom zou dit niet mogen?
Nee hij draait niet 24/7 ik heb het als rekenvoorbeeld genomen. De thermostaat werkt prima dus als de temperatuur is bereikt stopt hij netjes met koelen. Ik schrik alleen van het verschil in verbruik.
Oude topics laat je meestal voor wat het is. Je had dan beter een nieuw topic kunnen openen.

Maar je rekenvoorbeeld is dus incorrect. De koelkast verbruikt geen 100w 24/7/365. Hij verbruikt 100w als die aan het koelen is en vervolgens gaat die weer uit totdat er weer gekoeld dient te worden.

Als je het echte verbruik wil weten zal je een energiemeter er een langere periode aan moeten hangen. Alsnog zullen er dan enorme verschillen zijn tussen meten in de winter en in de zomer.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
OK, dat zal ik volgende keer doen.
Maar als ik nog even verder mag reageren.
Eigenlijk zou ik moeten weten hoeveel een nieuwe koelkast verbruikt per uur als hij "aan" staat en daarmee het verschil uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Modbreak:Het omhoog halen van een 4 jaar oud topic is niet helemaal de bedoeling inderdaad. Ik sluit daarom dit topic. Mocht je toch nog vragen hebben dan is het handiger om even een nieuw topic aan te maken.

Als je het goed wilt meten dan zet je er een verbruiksmeter (die kWh bijhoud, Watt is het actuele verbruik en is niet handig omdat de compressor telkens aan/uit gaat) en laat die een week/maand ofzo ertussen zitten. Dat extrapoleren naar een jaar en dan kun je er wat zinnigs over zeggen. En dan nog rekening mee houden dat het nu zomer is, in de winter zal hij iets zuiniger zijn omdat het minder warm is in huis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.