Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05-2023
Hè guys,

Ik wil toch eens de stap gaan wagen om een MacBook aan te schaffen, heb tot nu toe altijd Windows pc's gehad, maar heb ondertussen wel al meerdere iOS apparaten in huis (iPads/iPhone).

Nu zit ik te twijfelen tussen een tweedehands of een nieuwe MacBook, ik kan er bijv eentje van eind 2011 overnemen voor 750,- euro (MacBook pro 15 inch met ssd), met een Windows laptop is 4 jaar oud een no go maar hoe zit dit met de Macbooks? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf?

Ik wil de laptop met name thuis gebruiken waarbij ik de laptop na gebruik weer kan opbergen, dus liever geen vaste pc met beeldscherm. De laptop wordt met name gebruikt voor internet /website beheer / wat videobewerking (YouTube) en tutorial videos maken van de iPad.

Alvast bedankt voor de reacties !

Gr,
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:35
John.

Ikzelf ben fan van de 15" 2012 modellen met de i7 3615QM. Dit zijn absolute bazen als het komt op expandability. Ik heb er een aantal geleverd met 512GB SSD en 2TB HDD.

Ga je voor tweedehands. Kijk dan even naar de staat van de accu met een programma als Coconutbattery. Alles boven de 85% is goed, maar daaronder gaat het hard naar beneden. Kijk ook naar het aantal laadcycli dit moet absoluut niet boven de 1000 liggen.

Voor de rest is de laadkabel belangrijk om te checken. Scheuren in het materiaal zijn een probleem.

de 2011 versie is nog capabel genoeg om een aantal jaartjes mee te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat wíl je écht?

Ik stond een paar weken geleden voor ongeveer de zelfde keuze doordat m'n 2006 Dell Latitude D820 niet lekker wilde samenwerken met Windows 10, de Nvidia NVS 110 GPU wordt gewoon niet lekker ondersteund onder Windows 10 (ding had uiteraard wel een 512GB EVO 840 SSD en 8GB RAM aan boord + een 2560x1600 scherm).

Ben toen eens gaan kijken waar ik die laptop nu eigenlijk allemaal voor ging gebruiken en daarmee kwam ik voor me zelf tot de conclusie dat 't ding vooral "portable" moest zijn, daarbij geen herrie mocht maken, vooral een goed beeldscherm moest hebben én daarbij ook lang op een accu moest kunnen blijven werken.

Conclusie: Er moest een "Utrabook" komen en als MS Windows gebruiker van 't eerste uur was Apple in eerste instantie nog niet eens in beeld als zijnde leverancier... Op dat moment de modellen van HP en Dell als eerste vergeleken en daarbij kwam de Dell Latitude 7450 eigenlijk als meest logische keuze uit de bus in mijn geval..... Totdat ik ook de Apple MBP 13,3 Retina eens ging bekijken. Gevolg: ik zit hier nu met véél plezier te werken op een MBP 13,3 Retina (i7/16GB/512GB SSD)

Als je de prijzen van Apple gaat vergelijken nadat je een ander merk Ultrabook op de zelfde specs hebt gebracht dan is een MBP niet eens zó duur..... Zeker niet als je de prijzen op de tweedehands markt er bij in ogenschouw neemt.

OS-X is éven wennen als je alleen maar met MS spullen gewerkt hebt maar je kunt op een MBP ook gewoon Windows draaien als je dat zou willen (Boot Camp).... Ik ben echter meer van het virtualiseren dus bij mij draait Windows 10 hier als VM in VM-Ware Fusion.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 14-02-2016 19:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
supersnathan94 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:03:
John.

Ikzelf ben fan van de 15" 2012 modellen met de i7 3615QM. Dit zijn absolute bazen als het komt op expandability. Ik heb er een aantal geleverd met 512GB SSD en 2TB HDD.

Ga je voor tweedehands. Kijk dan even naar de staat van de accu met een programma als Coconutbattery. Alles boven de 85% is goed, maar daaronder gaat het hard naar beneden. Kijk ook naar het aantal laadcycli dit moet absoluut niet boven de 1000 liggen.

Voor de rest is de laadkabel belangrijk om te checken. Scheuren in het materiaal zijn een probleem.

de 2011 versie is nog capabel genoeg om een aantal jaartjes mee te kunnen doen.
Dank voor de goede tips! Als leek op MacBook gebied, die coconutbattery is gewoon een programma die je uit de Appstore haalt toch? Dan vraag ik de verkoper om die alvast even te installeren en te runnen. Als kenner is 750,- euro een nette prijs voor 15 inch MacBook eind 2011 met 256 GB ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
wimmel_1 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:21:
Wat wíl je écht?

Ik stond een paar weken geleden voor ongeveer de zelfde keuze doordat m'n 2006 Dell Latitude D820 niet lekker wilde samenwerken met Windows 10, de Nvidia NVS 110 GPU wordt gewoon niet lekker ondersteund onder Windows 10 (ding had uiteraard wel een 512GB EVO 840 SSD en 8GB RAM aan boord + een 2560x1600 scherm).

Ben toen eens gaan kijken waar ik die laptop nu eigenlijk allemaal voor ging gebruiken en daarmee kwam ik voor me zelf tot de conclusie dat 't ding vooral "portable" moest zijn, daarbij geen herrie mocht maken, vooral een goed beeldscherm moest hebben én daarbij ook lang op een accu moest kunnen blijven werken.

Conclusie: Er moest een "Utrabook" komen en als MS Windows gebruiker van 't eerste uur was Apple in eerste instantie nog niet eens in beeld als zijnde leverancier... Op dat moment de modellen van HP en Dell als eerste vergeleken en daarbij kwam de Dell Latitude 7450 eigenlijk als meest logische keuze uit de bus in mijn geval..... Totdat ik ook de Apple MBP 13,3 Retina eens ging bekijken. Gevolg: ik zit hier nu met véél plezier te werken op een MBP 13,3 Retina (i7/16GB/512GB SSD)

Als je de prijzen van Apple gaat vergelijken nadat je een ander merk Ultrabook op de zelfde specs hebt gebracht dan is een MBP niet eens zó duur..... Zeker niet als je de prijzen op de tweedehands markt er bij in ogenschouw neemt.

OS-X is éven wennen als je alleen maar met MS spullen gewerkt hebt, maar je kunt op een MBP ook gewoon Windows draaien als je dat zou willen.... Ik ben echter meer van het virtualiseren dus bij mij draait Windows 10 hier als VM in VM-Ware Fusion.
De restwaarde is inderdaad gigantisch hoog! Een 4 jaar oude laptop voor 750,- euro! Normaliter zou je voor gek verklaard worden :-)

Dank voor de reactie, ik wil gewoon eens ervaren hoe een MacBook aanvoelt, persoonlijk ben ik volledig iOS gericht wat betreft iPad en iPhone dus ik verwacht dat een MacBook dezelfde ervaring gaat geven. 13,3 inch is voor mij te klein, het portable zijn is voor mij geen vereiste, ik denk niet dat hij de woonkamer uitkomt namelijk, vandaar de keuze voor een 15 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 11:33

Saven

Administrator

De restwaarde is echte een sigaar uit eigen doos. De aanschafprijs was ook absurd hoog. Als jij een laptop van 800 euro koopt en die verkoop je na 4 jaar voor 100 euro heb je nog minder geld verloren dan met een Macbook van 2000 euro die je 4 jaar later weer verkoopt voor 750.

Edit: klinkt een beetje bashy, maar zo bedoel ik het niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door Saven op 14-02-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 09:44

Greveldinges

Thank you, thank you very much

De 2011 Macbook zou ik persoonlijk vermijden na deze verhalen

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Saven schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:36:
De restwaarde is echte een sigaar uit eigen doos. De aanschafprijs was ook absurd hoog. Als jij een laptop van 800 euro koopt en die verkoop je na 4 jaar voor 100 euro heb je nog minder geld verloren dan met een Macbook van 2000 euro die je 4 jaar later weer verkoopt voor 750.

Edit: klinkt een beetje bashy, maar zo bedoel ik het niet :P
Je kunt een MacBook van 2000,- ook niet vergelijken met een willekeurige laptop van 800,-

Als je een MBP 13,3 Retina instapper pakt (± 1200,) dan is deze misschien te vergelijken met een Ultrabookje van ±1100,- van een ander merk met gelijkwaardige specs :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Greveldinges schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:39:
Daar is een replacement programma voor. Krijg je binnen een aantal dagen een nieuw moederbord geplaatst zonder verdere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
supersnathan94 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:02:
[...]

Daar is een replacement programma voor. Krijg je binnen een aantal dagen een nieuw moederbord geplaatst zonder verdere kosten.
Ok, top! Ga even vragen of de MacBook serial in aanmerking komt voor replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
Greveldinges schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:39:
Dank voor de waarschuwing ( er schijnt wel
een gratis replacement actie te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
Ben even aan het e-mailen met de verkoper en krijg deze reactie:

"Nagekeken omdat deze na de laatste upgrade OSX volledig vastgelopen was.
Niets mee aan de hand zei iCentre. Toen meteen gekeken of deze in aanmerking kwam voor de videokaart replacement: probleemloos dus niet nodig. Toen 2 weken duurtest. Alles goed. Probleem was een wacom driver. Helaas al nieuwe gekocht (kan hooguit 2 dagen zonder computer) 2800 en eigenlijk dezelfde laptop, ook i7 en ook ssd maar de nieuwe zonder dvd drive en zonder ethernet. Vindt de oude eigenlijk beter"

Op zich is dit denk ik wel een respectabele verkoper, dus neig naar het verhaal te geloven, maar wat is jullie kijk hierop? Met name het vastlopen bij update probleem en dan 2 weken duurtest? Is dit een normale procedure?

[ Voor 6% gewijzigd door almeerder op 14-02-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wacom driver onder OSX welke vastloopt.... Sinds waneer komt de driver van het touchpad van een Apple MBP van Wacom en waarom vervang je een complete machine al voordat je zelf hebt uitgesloten dat het probleem misschien veroorzaakt wordt door eventueel extern aangesloten apparatuur zoals een Wacom Tablet?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wimmel_1 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:02:
Sinds waneer komt de driver van het touchpad van een Apple MBP van Wacom
Niemand die dat gezegd heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeR schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:06:
[...]

Niemand die dat gezegd heeft.
Waarschijnlijk dat dat apparaat daarna ook gewoon normaal functioneerde zónder aangesloten Wacom spullen, maar dan nog.... Twee weken "duurtest" om uit te sluiten dat extern aangesloten hardware de oorzaak is/was :P

De verkoper heeft vást wel een bon van een iCentre met daarin de constateringen.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 14-02-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
wimmel_1 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:08:
[...]

Waarschijnlijk dat dat apparaat daarna ook gewoon normaal functioneerde zónder aangesloten Wacom spullen, maar dan nog.... Twee weken "duurtest" om uit te sluiten dat extern aangesloten hardware de oorzaak is/was :P
Hmm, misschien toch wat discutabel verhaal dus? Twijfel twijfel...(bij twijfel zeggen ze altijd niet doen toch ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 11:28
almeerder schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:31:
[...]

Dank voor de waarschuwing ( er schijnt wel
een gratis replacement actie te zijn)
Ja, een programma dat ook bijna ten einde is... Ik zou de 2011-reeks echt vermijden. Bovendien zijn er ook verhalen genoeg waarbij blijkt dat de laptops met een vervangen mobo, alsnog diezelfde problemen opnieuw krijgen. En aangezien dat programma niet eindeloos doorloopt...

Oh even dit: ik ben een Apple-"fan" hoor, en die 2011 15" heb ik zelf ook in bezit. Is inderdaad hersteld onder dat programma en voorlopig doet ie het bij mij nog wel, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om er andere mensen mee op te zadelen via 2dehands verkoop.

[ Voor 22% gewijzigd door VeterisVulpes op 14-02-2016 22:43 ]

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
VeterisVulpes schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:42:
[...]
Ja, een programma dat ook bijna ten einde is... Ik zou de 2011-reeks echt vermijden. Bovendien zijn er ook verhalen genoeg waarbij blijkt dat de laptops met een vervangen mobo, alsnog diezelfde problemen opnieuw krijgen. En aangezien dat programma niet eindeloos doorloopt...

Oh even dit: ik ben een Apple-"fan" hoor, en die 2011 15" heb ik zelf ook in bezit. Is inderdaad hersteld onder dat programma en voorlopig doet ie het bij mij nog wel, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om er andere mensen mee op te zadelen via 2dehands verkoop.
Ok bedankt voor deze informatie, ga ik meenemen in mijn overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
VeterisVulpes schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:42:
[...]

Dat zou best kunnen, maar aan de andere kant kloppen die verhaal ook niet echt helemaal. De eerste keer duurde het bijvoorbeeld bijna 4 jaar voordat de laptop kapot ging en de tweede keer was na vervanging al binnen enkele maanden. Dat is erg raar voor een aangepaste versie van het bord.

Ik zou de 2011 opzich nog wel kopen. Je moet hem echt veel voor zware dingen gebruiken om hem kapot te krijgen en anders kan je hem altijd nog redelijk goedkoop laten repareren. Je moet wel rekening houden met de leeftijd van deze apparaten. Over twee jaar zijn ze bijna antiek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

supersnathan94 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 03:54:
[...]
Dat is erg raar voor een aangepaste versie van het bord.
Er is geen aangepaste versie van het bord, zover ik weet. Bij een replacement krijg je hetzelfde bord nog een keer. Dat kan ook niet echt anders aangezien het probleem 'm zit in de loodvrije soldeertin die gebruikt is, en dat is een verplichting vanuit de EU.

Verder heb ik ook een late 2011 en daar ondervind ik eigenlijk geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59
CyBeR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 03:56:
[...]

Er is geen aangepaste versie van het bord, zover ik weet. Bij een replacement krijg je hetzelfde bord nog een keer. Dat kan ook niet echt anders aangezien het probleem 'm zit in de loodvrije soldeertin die gebruikt is, en dat is een verplichting vanuit de EU.

Verder heb ik ook een late 2011 en daar ondervind ik eigenlijk geen problemen mee.
Als het probleem de loodvrije soldeertin is en als dit een verplichting is vanuit de EU, waarom hebben alleen de 2011 modellen er last van? Ik heb bijvoorbeeld de 15" mid 2012 non-retina, en bij dit model zijn geen problemen bekend met de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
CyBeR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 03:56:
[...]

En daar hebben ze wel degelijk het bord op aangepast. De tinverhouding is volgens mij iets anders om beter tegen de warmte te kunnen.

Buiten dat om is het alsnog raar dat hetzelfde bord er eerst 4 jaar intensief gebruik op heeft zitten en het tweede bord 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

supersnathan94 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:26:
[...]

En daar hebben ze wel degelijk het bord op aangepast. De tinverhouding is volgens mij iets anders om beter tegen de warmte te kunnen.
[citation needed]
JeroenTheStig schreef op maandag 15 februari 2016 @ 07:04:
[...]

Als het probleem de loodvrije soldeertin is en als dit een verplichting is vanuit de EU, waarom hebben alleen de 2011 modellen er last van? Ik heb bijvoorbeeld de 15" mid 2012 non-retina, en bij dit model zijn geen problemen bekend met de GPU.
Het probleem is niet inherent aan de loodvrije soldeer maar je moet als je daarmee hardware ontwerpt er rekening mee houden dat de eigenschappen ervan anders zijn en dat is niet goed genoeg gedaan. Wat er dan gebeurt is dat er scheurtjes ontstaan in de soldeerbolletjes die de BGA-chips van de GPU met het logic board verbinden. Dat dat slecht nieuws is hoef ik je vast niet uit te leggen.

Er is ook een tweaker die die problemen repareert door ze te reflowen. Dat maakt de bolletjes weer vloeibaar waardoor de verbindingen weer goed zijn. Volgens mij kan 'ie ze zelfs reballen (voorzien van nieuwe bolletjes) met wél loodhoudende soldeer zodat 't probleem voorgoed opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Het zit em erin dat de 2011 modellen een koeling hebben die soms niet helemaal lekker koelt waardoor de GPU constant tegen z'n limiet aan gaat. Aangezien de 2011 modellen een AMD gpu kan deze warmer worden een nvidia zonder dat direct problemen oplevert voor de GPU. Langdurige blootsteling aan deze temperaturen is niet goed voor de soldeertin. Doordat deze soms heel snel afkoelt en weer opwarmt. Helaas komt dit probleem ook voor bij de eerste generatie retina modellen (die een kleiner koeloppervlak heeft) met de GTX750M.

Apple heeft wel een behoorlijk track record als het gaat om GPU problemen. Ze lossen dit echter wel netjes op met een replacement programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59
CyBeR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:40:
[...]

Het probleem is niet inherent aan de loodvrije soldeer maar je moet als je daarmee hardware ontwerpt er rekening mee houden dat de eigenschappen ervan anders zijn en dat is niet goed genoeg gedaan. Wat er dan gebeurt is dat er scheurtjes ontstaan in de soldeerbolletjes die de BGA-chips van de GPU met het logic board verbinden. Dat dat slecht nieuws is hoef ik je vast niet uit te leggen.

Er is ook een tweaker die die problemen repareert door ze te reflowen. Dat maakt de bolletjes weer vloeibaar waardoor de verbindingen weer goed zijn. Volgens mij kan 'ie ze zelfs reballen (voorzien van nieuwe bolletjes) met wél loodhoudende soldeer zodat 't probleem voorgoed opgelost is.
Je bedoelt Sebastius denk ik :) Volgens mij is hij onlangs gestopt met de reparaties als ik het goed heb begrepen, volgens mij kwam hij niet meer aan andere dingen toe :) Maar wel tof dat hij zoveel doet / heeft gedaan om tweakers te helpen met hun defecte apparatuur :)
supersnathan94 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:03:

Apple heeft wel een behoorlijk track record als het gaat om GPU problemen. Ze lossen dit echter wel netjes op met een replacement programma.
Mwoah, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken verschillende mensen die een Macbook Pro 15" 2011 hadden waarvan na een krappe 3 jaar de GPU het begaf. Er werd geen garantie gegeven, de problemen werden destijds namelijk niet erkend door Apple, met als gevolg dat ze het apparaat in z'n geheel hebben moeten afschrijven en een vervangend apparaat hebben moeten aanschaffen. De defecte apparaten werden vaak als donor-apparaat op marktplaats verhandeld voor hooguit een paar honderd euro.
Ik vind dat Apple vaak erg lang doet over het erkennen van veel voorkomende problemen, waaronder in dit geval de GPU-problemen, maar ook de staingate-issues en de iphone 6 bendgate (is die laatste uberhaupt al erkend?) Vaak is de schade al geleden als Apple met een replacement-programma komt.

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenTheStig op 15-02-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Bendgate is een non issue. Zijn een paar gevallen bekend waar het echt ernstig was en de rest waren allemaal youtubers die het express deden.

Ik heb gehoord dat er aantal tweakers waren die het iig vergoed hebben gekregen.

Overigens was een reparatie van de Macbooks goedkoper. Buiten dat om had je ook het reparatiebedrag terug kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 10:40
TS, ik probeerde je een DM te sturen, maar dat gaat niet.

Kan ik je even mailen?
Of mail mij op kesj78@gmail.com
Je mag mij ook een dm sturen.

[ Voor 28% gewijzigd door kesj op 15-02-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
Heb hem gekocht! Heb nog wat van de prijs afgekregen, dus voor een leuke prijs eens gaan testen met een Mac! Tot nu toe valt het me niet tegen! Mac draait nog soepel en snel en alles ziet er gelikt uit (had ook niet anders verwacht), het enige wat me opvalt is dat de fans al vrij snel beginnen te blazen (bij opstarten van YouTube filmpje), is dit normaal? Of moeten de fans even schoongemaakt worden?

Is het trouwens aan te raden om het replacement programma (moederbord) aan te vragen? Heb nog geen issues gehad.

Bedankt in elk geval voor alle reacties en tips! Heeft me goed op weg geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Heb je toevallig flashplayer erop staan? Gauw eraf gooien namelijk. Dan heb je dat probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
supersnathan94 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:49:
Heb je toevallig flashplayer erop staan? Gauw eraf gooien namelijk. Dan heb je dat probleem niet meer.
Ik ga vanavond is even zoeken! Thnx!
Ik heb flash volgens mij wel nodig voor het videoberwerkingsprogramma van YouTube? Bedenk ik me net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
almeerder schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:06:
Heb hem gekocht! Heb nog wat van de prijs afgekregen, dus voor een leuke prijs eens gaan testen met een Mac! Tot nu toe valt het me niet tegen! Mac draait nog soepel en snel en alles ziet er gelikt uit (had ook niet anders verwacht), het enige wat me opvalt is dat de fans al vrij snel beginnen te blazen (bij opstarten van YouTube filmpje), is dit normaal? Of moeten de fans even schoongemaakt worden?

Is het trouwens aan te raden om het replacement programma (moederbord) aan te vragen? Heb nog geen issues gehad.

Bedankt in elk geval voor alle reacties en tips! Heeft me goed op weg geholpen!
Bij een 2011 model gaan ze sneller blazen.
Wel goed de fans schoonhouden, zodat de tempratuur lager blijft.

Ook kun je in youtube instellen dat je de html5 player wil hebben, die gebruikt minder cpu (YouTube: YouTube)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Zou best wel eens kunnen, maar die heb je natuurlijk zelf ook op de mac zitten als het goed is. De flashplayer jat een behoorlijk percentage van je accu en maakt het de Proc behoorlijk het leven zuur. Ik zou lekker voor de HTML5 player gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
Dutchdeveloper schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:04:
[...]

Bij een 2011 model gaan ze sneller blazen.
Wel goed de fans schoonhouden, zodat de tempratuur lager blijft.

Ook kun je in youtube instellen dat je de html5 player wil hebben, die gebruikt minder cpu (YouTube: YouTube)
goeie tips! tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almeerder
supersnathan94 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:04:
Zou best wel eens kunnen, maar die heb je natuurlijk zelf ook op de mac zitten als het goed is. De flashplayer jat een behoorlijk percentage van je accu en maakt het de Proc behoorlijk het leven zuur. Ik zou lekker voor de HTML5 player gaan.
goeie tips! tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Als je meerdere posts doet wil je dan de laatste aanpassen? Ik krijg nu twee meldingen voor 1 zinnetje. Staat ook hieronder als het goed is.

oker sorry staat er niet, maar bij deze. Als je de laatste poster bent pas dan je reactie aan en post niet een nieuwe.

[ Voor 31% gewijzigd door supersnathan94 op 16-02-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 10:40
Heel veel plezier ermee.
Zijn goede machines.
Mocht iemand er nog een zoeken, voor minder dan die in deze post wordt genoemd, maar met betere specs: let me know.

[ Voor 7% gewijzigd door kesj op 16-02-2016 12:43 ]

Pagina: 1