NAS + PS4, of andere oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 15:54
De zoekfunctie heeft nog niet het gewenste effect opgeleverd, vandaar een nieuw topic. Ik ben op zoek naar een NAS als centraal opslagpunt in m'n netwerk, maar ook als device waarop ik films wil opslaan om af te spelen op m'n tv.

Huidige setup
- Sony KDL50W807C (waarop Android TV draait)
- PS4 waar Plex op geïnstalleerd kan worden.

Wat wil ik doen?
Ik wil eigenlijk zonder gedoe films op m'n tv kunnen afspelen. Ik wil niet converteren middels Handbrake of een ander programma. Ik had in gedachten om op de NAS films op te slaan en middels Plex op de PS4 de films af te spelen. Nu heb ik al gezien dat Plex op dit moment geen MKV ondersteund, en dat er dus een transcoding plaats dient te vinden. Ik kan echter niet vinden vanaf welk model NAS (Synology heeft mijn voorkeur) dit geschikt is. Gebruik maken van de media speler op de PS4 zou ook een optie zijn (aangezien deze het MKV formaat en SRT ondertiteling pakt).

Mijn tv beschikt over Android TV dus Kodi zou eventueel als media player kunnen fungeren. Daarnaast heeft mijn tv ook een DLNA functie. Op de specificaties van de Sony website (W805C is hetzelfde model wat ik heb, alleen de kleur verschilt) is wel te zien dat MKV wordt ondersteund (bij 43 inch staan deze spes, bij de andere modellen staat een streep bij DLNA inhoud maar als ik kijk bij de specs op tweakers staat dat DLNA ondersteund wordt).

Vragen die ik heb
- Vanaf welk model Synology NAS dien ik te kijken? Ik had bijvoorbeeld de DS115 op het oog. Zou echter de DS115j (die is wat goedkoper qua aanschafprijs) ook voldoen voor transcoding?
- Als ik transcoding niet nodig heb door de functies die of de PS4 of mijn tv biedt, zou de DS115j dan krachtig genoeg zijn voor het streamen van films naar de PS4/tv? Een combinatie met een Rasperry Pi zou ook een optie voor me zijn.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je tv heeft AndroidTV, Plex heeft daar een app voor (kost wel paar euro) anders kun je een rpi2 pakken met rasplex (gratis)

Plex kan wel degelijk overweg met mkv, heb zelf voornamelijk mkv media en dit gaat prima (zowel via PlexMediaPlayer, Rasplex en Plex Home Theater) en als ik na mijn cpu status kijk wordt er na mijn weten niet getranscodeerd. hooguit via de browser.
Wanneer er niet getranscodeerd hoeft te worden kan een rpi2 zelfs als server functioneren (geen support)

Qua NAS, de 'j' modellen zijn na mijn weten niet krachtig genoeg voor transcoding..
check andere even deze lijst met NASsen:
https://docs.google.com/s...ref=2&pli=1#gid=314388488
Geen idee of deze lijst up-to-date is maar het is een indicatie. zoasl Plex zelf aan geeft: voor 1080P trancode wordt een cpu met een Passmark van 2000 aanbevolen.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
Je kunt/moet proberen functies van apparaten zoveel mogelijk te verdelen. Ok, true, veel apparaten kunnen heel veel dingen tegelijk, maar je wilt echt niet een serie zijn aan het uitpakken op je nas (die automatisch is ingesteld om serie x te downloaden bij nieuwe episode) als je op die nas ook aan het streamen bent en je beeld daardoor stottert. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kan gebeuren, daarom verdeel ik die zaken altijd.

Als kodi op je tv draait is dat een prima oplossing. Ik gebruik een dedicated NUC voor kodi. Is de kodi op je tv dan ook bedraad aangesloten (netwerk) met je NAS? Zonee, koop een raspberry pi 2 voor paar tientjes, draai daar kodi op en sluit die aan op je netwerk.
Je hoeft dan geen dure NAS te kopen en nergens meer op te letten, want het streamen van HD materiaal is peanuts voor een NAS.

Waarom wil je persé plex gebruiken? Die gebruik ik om mijn films die ik beneden zie en half afkijk, boven op de slaapkamer verder te kijken. Maar mijn setup is ook nog niet ideaal (Plex draait op een PC die continu aanstaat). Het materiaal in Plex staat op mijn NAS.
Transcoden heb ik nog nooit nodig gehad om iets in kodi af te spelen, misschien enkel om t eens rechtstreeks op je phone af te spelen...

[ Voor 19% gewijzigd door Vinzzz243 op 14-02-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
geenwindows schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:58:
Plex kan wel degelijk overweg met mkv, heb zelf voornamelijk mkv media en dit gaat prima (zowel via PlexMediaPlayer, Rasplex en Plex Home Theater) en als ik na mijn cpu status kijk wordt er na mijn weten niet getranscodeerd. hooguit via de browser.
Wanneer er niet getranscodeerd hoeft te worden kan een rpi2 zelfs als server functioneren (geen support)
Ik heb het zelf even geprobeerd met een mkv formaat via m'n MacBook en de Plex App op de PS4 en dit gaat inderdaad gewoon goed.
Vinzzz243 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:20:
Je kunt/moet proberen functies van apparaten zoveel mogelijk te verdelen. Ok, true, veel apparaten kunnen heel veel dingen tegelijk, maar je wilt echt niet een serie zijn aan het uitpakken op je nas (die automatisch is ingesteld om serie x te downloaden bij nieuwe episode) als je op die nas ook aan het streamen bent en je beeld daardoor stottert. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kan gebeuren, daarom verdeel ik die zaken altijd.

Als kodi op je tv draait is dat een prima oplossing. Ik gebruik een dedicated NUC voor kodi. Is de kodi op je tv dan ook bedraad aangesloten (netwerk) met je NAS? Zonee, koop een raspberry pi 2 voor paar tientjes, draai daar kodi op en sluit die aan op je netwerk.
Je hoeft dan geen dure NAS te kopen en nergens meer op te letten, want het streamen van HD materiaal is peanuts voor een NAS.

Waarom wil je persé plex gebruiken? Die gebruik ik om mijn films die ik beneden zie en half afkijk, boven op de slaapkamer verder te kijken. Maar mijn setup is ook nog niet ideaal (Plex draait op een PC die continu aanstaat). Het materiaal in Plex staat op mijn NAS.
Transcoden heb ik nog nooit nodig gehad om iets in kodi af te spelen, misschien enkel om t eens rechtstreeks op je phone af te spelen...
Zowel de TV als de NAS zullen op een bedraad netwerk worden aangesloten. Per sé Plex gebruiken is niet nodig, maar het is meer een optie aangezien dit toch al aanwezig is op m'n PS4.

Waar ik nu alleen nog over twijfel is de Synology DS115 of de DS115j. Het verschil zit in de resp. 512 en 265 mb werkgeheugen en de resp. dual en single core processor. In welk opzicht ga ik dit verschil merken? Bij alleen bestandsoverdracht of ook bijvoorbeeld als ik een groot bestand stream naar m'n TV/PS4? Qua gebruik zullen er maximaal twee mensen gebruik van maken en tegelijkertijd zal dit waarschijnlijk zeer beperkt tot niet worden. Ook zaken als automatisch films downloaden en uitpakken ben ik niet van plan om te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door MJ23 op 14-02-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Even voor de goede orde: mkv is een container formaat, je kunt er in stoppen wat je wilt - en dan ligt het aan de speler of deze het ondersteund of niet. De PS4 heeft op dit moment niet alle ondersteuning die je nodig gaat hebben. Dat het is gelukt is bij een testje, is geen voorbeeld voor succes.

Heb je bijvoorbeeld een mkv met een x264 en alleen een DTS track, dan zal de server moeten transcoden.
Er is geen NAS op de markt die 1080p kan transcoden met Plex.

Synology adverteert alleen met hun eigen apps die daar support voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat de PS4 niet de meest voor de hand liggende keuze is om als mediaspeler in te zetten. In mijn ogen, zou je het beste uit zijn met een dedicated mediaspeler; in de vorm van een Raspberry Pi 2 met Openelec ben je voor een paar tientjes al klaar. En daar kun je prima een j-model van Synology bij zetten om de data vanaf te streamen. Heb ik zelf jarenlang probleemloos gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
volgens mij heeft TS een TV met AndroidTV, zoals ik al zijn Plex heeft daar ook een App voor. (hoe en wat qua transcode voor Android, i don't know)
Zelf heb ik hier een Raspi2 met Rasplex en daar wordt niet voor getranscodeerd, maar ik heb dan ook geen idee wat voor codec ik exact gebruikt (ja, mkv als container)
en qua nas; nogmaals, niet alle Nassen voldoen als het gaat om trandcoding... 254mb ram lijkt mij duidelijk onvoldoende voor transcode...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 19:25
Waarom überhaupt Plex? Je TV ondersteund Kodi (XBMC). Je zou ook een Raspberry Pi 2 met Kodi (openelec) kunnen gebruiken. Een NAS of een PC met een netwerkshare en afspelen maar. Niks met transcoden te maken :). Je kan zo ook makkelijk op meerdere ruimtes afspelen, op een andere TV Raspberry zet de Kodi database op de NAS en tadaa, pauzeer op de een en kijk verder op de ander.

Ik zou gaan voor de DS115 van de twee, net even wat vlotter en als je meer wilt gaan gebruiken (bijvoorveeld centraal downloaden of zelfs geautomatiseerd) is het apparaat beter geschikt.

[ Voor 45% gewijzigd door ndonkersloot op 15-02-2016 18:49 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
Bedankt voor jullie reacties. Plex is inderdaad niet per sé noodzakelijk, maar het was meer een optie omdat het toch al op de PS4 zat.

Ik ben uiteindelijk na wat lezen van reviews gegaan voor de DS115j versie, die voldoet aan mijn vereisten. M'n tv staat helaas nog steeds in de verpakking, deze zal pas over een maandje uitgepakt gaan worden i.v.m. verhuizen. Zal tegen die tijd wel kijken hoe de samenwerking tussen m'n NAS en Kodi gaat verlopen.

Pagina: 1