Toon posts:

Niewe HD bagger traag!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuwe HD gekregen, en wel een IBM Deskstar 40 gig 5400 rpm.
Als ik van mijn oudere HD - een Seagate 15 gig 7200 rpm - 100 meg wil kopieren duurt dat wel een minuut! Dam'n dat ben ik niet gewend als het zo traag gaat. Ik weet niet als het aan de 5400 rpm ligt of ergens anders aan ligt, zo ja meld het dan ff wat het dan wel kan zijn...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dma aanzetten in je apparaatbeheer scheelt altijd een hele hoop.

Verwijderd

Die seagate is denk ik de vertragende factor... die moet de data aanleveren terwijl die deskstar ondertussen uit z'n neus zit te vreten totdat er weer es wat data komt :+

Download HDtach maar eens en kijk eens hoe groot het verschil is tussen beide schijfen.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:56
zitten ze allebei op een verschillende ide poort?

je hebt de hdd's wel aan het eind van de controller aangesloten als ze allebei op een aparte poort zitten en het enige apparaat op de aansluiting is?

dma aangezet?

geen vraagtekens bij controller in apparaatbeheer?

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 20:10 schreef PsyFlux het volgende:
Die seagate is denk ik de vertragende factor... die moet de data aanleveren terwijl die deskstar ondertussen uit z'n neus zit te vreten totdat er weer es wat data komt :+
Waar baseer je dat in hemelsnaam op :?

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Van harddisk naar harddisk duurd altijd wat langer. Te traag kan het goed het dma verhaal zijn zoals men al zei. Verders ff kijken of je cache en zo wel aan hebt staan?

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
Op vrijdag 22 juni 2001 08:32 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Waar baseer je dat in hemelsnaam op :?
Waarschijnlijk ervaring. Ik kan het wel onderschrijven. Mijn WD 18 GB 7200 is ook 40% langzamer dan m'n WD 40 GB 5400 (15 vs 25 MB/s).

't zal inderdaad iets met DMA zijn, toen ik m'n tweede schijf erbij hing (die 40GB) ging het ook mis, DMA uit en totaal niet meer aanzetbaar (onder Win2K). Later nog een harddisk erbij (WD 30 GB 7200) en een Promise ATA100 controller, toen wel DMA (en dan is je PC opeens 10x zo snel :)), maar eigenlijk allemaal problemen (nou ja, 1 probleem): 1x in de maand ofzo kwam mijn Windows-install in een niet te definieren staat (was opeens de registry kapot, of de 'login'bestanden) en kon ik Windows weer opnieuw installeren.

Nu CD-Rom + Brander op die nieuwe controller en m'n harddisken weer op de oude (onboard Asus P2B): geen DMA, maar (tot nu toe) ook geen Windows-herinstalls.

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 08:51 schreef Capoeirist het volgende:
Van harddisk naar harddisk duurd altijd wat langer. Te traag kan het goed het dma verhaal zijn zoals men al zei. Verders ff kijken of je cache en zo wel aan hebt staan?
Hoe zet je deze Cache overigens aan onder Win2K / NT en Win98, ik eens iets dergelijks zien staan maar kon niets aanvinken omdat het grijs was, terwijl de schijf 2 MB cache heeft.
Pagina: 1