Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Ik ben afgelopen week op wintersport geweest en heb daar met mijn vers-gekochte SJ4000 redelijk wat filmpjes van gemaakt. Vanaf mijn helm, uit de hand en aan de monopod. In de hand- en helmopnames zit veel meer trilling dan ik verwacht had, maar gelukkig heb ik de luxe komende maand nog een weekje (ditmaal met collega's) weg te kunnen, dus kan ik het daar beter doen.

Toch wil ik natuurlijk ook een leuk filmpje van mijn eerste week proberen te maken. Ik heb volgens mij al redelijk wat rondgekeken maar heb toch nog een aantal vragen die hieronder hopelijk duidelijk worden.

Hoofdvraag: Hoe pak ik het aan, en met welke workflow?

Stabilisatie
Na veel gekloot heb ik Deshaker met Virtualdub werkend gekregen. Bij verschillende filmpjes zijn verschillende instellingen nodig voor het beste resultaat, en daarnaast heb ik veel meer materiaal dan wat in het eindfilmpje komt, dus het lijkt me niet handig alles van tevoren te deshaken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

* Eerst het filmpje in elkaar zetten met ruw materiaal, en dan het filmpje laten deshaken?
* Eerst het filmpje 'uitzoeken' (welke stukjes wanneer), dan die losse stukjes knippen, deshaken en voor het filmpje achter elkaar zetten? (In dit geval heb je wel weer een extra compressiestap, lijkt me neit heel bevorderlijk?)

Overigens lijkt Deshaker nog wat moeite te hebben met de fish-eye lens. Soms (en ook in rustigere scenes!) krijg ik 'wobbles' door het beeld, wat vermoedelijk komt door het rollingshutter effect. De Deshaker manual heeft wel een optie hiervoor, maar het juiste percentage ken ik niet en het is me niet duidelijk hoe de fish-eye het "zelf uitrekenen" beïnvloedt... Iemand tips, of toevallig al een berekening voor de SJ4000 gedaan?

(Voor volgende keer wil ik overigens meer met de monopod filmen ipv uit de hand, zo'n lange stok werkt prima als stabilisator :) )

Videobewerking
Welk programma?
* GoPro studio leek me handig, maar leest om de een of andere reden mijn .MOV bestanden niet. Hij herkent ze wel als "compatible" maar weigert ze vervolgens te openen.
* Blender3d heeft een video editor waar ik weleens mee heb gewerkt, maar is volgens mij redelijk beperkt. Voordeel ervan is dat ik hiermee weet hoe ik non-destructive kan croppen. (Wat ik hiermee bedoel, stel ik heb een opname van 20 sec, wil alleen de middelste 10 sec. Dan kun je de zijkanten croppen, maar als je later toch 2 sec wil opschuiven dan is dat geen probleem, itt onderstaand programma waarbij je meteen stukjes opname "weggooit" bij croppen)
* Videopad Video Editor van NCH. Vond het ergens omdat het ook een Deshaker-module geintegreerd had. Lijkt oke te werken, maar heeft zonder dat ik het doorhad nog 30 andere programma's geinstalleerd, tot accounting software aan toe. Ben ik niet zo happy mee :+

Mooie bonus zou zijn als je een soort 'keyframes' kunt zetten op de maat v/d muziek, zodat je makkelijk ziet wanneer je scene changes goed uitkomen zonder de hele tijd te hoeven luisteren oid.
Bij voorkeur ben ik op zoek naar een gratis programma, maar wie weet... :)

Overigens kan ik me indenken dat er een geweldig programma (of methode) is om bij te houden welke stukjes film interessant zijn om te verwerken - afgezien van filenames & timestamps noteren in notepad :) Misschien wat interactiefs? Zou gaaf zijn ;)

Al met al is het een beetje halve info misschien, maar ik hoop dat iemand met een paar goede tips kan komen, bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door svenvbins op 14-02-2016 13:20 ]

Alle reacties

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Je zou een trialversie van Premiere Pro/Elements kunnen installeren. Die kan namelijk prima stabiliseren (Warp stabiliser), keyframes zetten, non-destructief editten, stukjes van videoclips markeren om later te plakken. Misschien is dat een optie? Vergt wel even wat werk om te leren werken met het programma, maar je kunt er ontzettend veel mee.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
tobiasvs schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:58:
Je zou een trialversie van Premiere Pro/Elements kunnen installeren. Die kan namelijk prima stabiliseren (Warp stabiliser), keyframes zetten, non-destructief editten, stukjes van videoclips markeren om later te plakken. Misschien is dat een optie? Vergt wel even wat werk om te leren werken met het programma, maar je kunt er ontzettend veel mee.
Klinkt goed! Ik heb inmiddels ook mijn neef (met verstand van zaken :) ) om hulp gevraagd en die wees me in dezelfde richting. De punten die je noemt klinken precies als wat ik zoek, dus ben benieuwd. Bedankt!