Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus RT-66U een boost geven

Pagina: 1
Acties:

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:00

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Thuis hebben wij een Asus RT-66U router hangen, hier zijn we tevreden over maar het signaal is gewoon te zwak voor ons huis. In de software hebben we alles vol open gezet en via tools gecheckt welke kanalen het 'schoonst' zijn. Op de begaande vloer is de verbinding prima en de snelheid ook zoals hij hoort te zijn. Op de eerste verdieping is het signaal al behoorlijk verzwakt en op de tweede verdieping heb ik wel een signaal maar dit is onbruikbaar, valt ook steeds weg.

Om dit op te lossen hebben we een aantal Devolo DLAN kastjes aangeschaft, op het eerste oog lijkt het ideaal maar het begint toch minder te worden. Als ik in de woonkamer zit pikken de apparaten soms random het signaal op van het kastje boven en dan is de snelheid letterlijk lager dan 10mbit per seconde. Ieder kastje een eigen naam geven is ook geen oplossing omdat je dan continu zelf een netwerk moet selecteren.

Nu zoeken we een andere oplossing, de firmware flashen een dan de millivolts hoger zetten. Is dit een oplossing? Zo ja, welke firmware? Ik heb wat rond gekeken maar er zijn wisselende verhalen over. Tomato en DD-WRT heb ik onveranderde al naar gekeken. Over DD-WRT waren de buren niet zo tevreden als het ging om het boosten van het signaal.

Wat raden jullie mij aan?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11 14:14

TommieW

Numa numa.

Ik zou aanraden om een kabeltje naar boven te leggen en boven een accesspoint neer te zetten. Als je dit goed doet, werkt het prima.
Je kan je router wel zo veel laten stralen dat het een magnetron wordt, maar als je mobieltje niets terug kan zenden houdt het op. Meestal is het verhogen van het aantal mW boven de Europese norm van 100mW niet erg nuttig.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Wat is een goede router/accespoint? Op beide verdiepingen hebben we al een kabel lopen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
netgear R7000, Asus AC68u, etc :-)

404 Signature not found

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Het is niet de bedoeling dat ik hem als primaire router ga gebruiken, ik heb al een Asus RT-66U. Het moet gewoon een extender zijn zegmaar. Enige eis is dat hij 1Gbit kan doorvoeren en niet te duur is.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb er gewoon nog een RT-66 bijgekocht :). Die in bridge modus gezet met dezelfde netwerknaam (en 5ghz gebruiken!) en dat gaat perfect.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• SMSfreakie
  • Niet online
Kecin schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 20:52:
Ik heb er gewoon nog een RT-66 bijgekocht :). Die in bridge modus gezet met dezelfde netwerknaam (en 5ghz gebruiken!) en dat gaat perfect.
Precies ik zou dus ook voor de zelfde kiezen... zelfde SSIDs en andere kanalen zou als de brandweer moeten gaan dan :-)

zelf merk ik dat de handover tussen mijn R7000 en WNDR4000 niet lekker gaat :( dus die hebben nu wel aparte namen (en kanalen natuurlijk)

wil de wndr4000 eigenlijk nog eens vervangen voor een R7000.. en die bekabeld aansluiten om zo 1 groot netwerk te kunnen maken op zowel 2.4 als 5ghz :')

404 Signature not found

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:17
Kijk even in het 68u topic, daar vind je hoe je je wifi signaal kan boosten. Dit is voorde 66u en de 68u. Let wel op. De commando's zijn niet identiek.

• SMSfreakie
  • Niet online
Dacuuu schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:47:
Kijk even in het 68u topic, daar vind je hoe je je wifi signaal kan boosten. Dit is voorde 66u en de 68u. Let wel op. De commando's zijn niet identiek.
meer zendvermogen helpt niet als je andere kant niet terug kan zenden :-)

als ik jou een megafoon geef ben jij over een 500 nog wel te verstaan.. maar iemand die iets terug wil zeggen ( die dus geen megafoon heeft ) hoor jij niet ;)

tenzij je natuurlijk weer je gehoor verbeterd op 1 of andere manier..

wat je dus kan berijken met andere antennes :-)

404 Signature not found

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:17
SMSfreakie schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:51:
[...]

meer zendvermogen helpt niet als je andere kant niet terug kan zenden :-)

als ik jou een megafoon geef ben jij over een 500 nog wel te verstaan.. maar iemand die iets terug wil zeggen ( die dus geen megafoon heeft ) hoor jij niet ;)

tenzij je natuurlijk weer je gehoor verbeterd op 1 of andere manier..

wat je dus kan berijken met andere antennes :-)
Klopt helemaal. Maar na de bereik patch heeft mijn chromecast een goede verbinding. En voor de patch was het "net niet"..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SMSfreakie schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:38:
[...]

Precies ik zou dus ook voor de zelfde kiezen... zelfde SSIDs en andere kanalen zou als de brandweer moeten gaan dan :-)
En juist daarom NIET voor zelfde :o

De AC66U ondersteunt geen DFS en kan in 5GHz alleen kanalen 36-48 gebruiken. Met 80MHz WiFi-ac gebruik je die kanalen allemaal al met een enkele AC66U. Als je twee in een huis wilt zetten gaan ze elkaar storen, of je moet beide op 40MHz kanaalbreedte zetten, de een op 36+40 en de ander op 44+48 en evenredig bandbreedte verliezen.

Wil je de volle 80MHz op beide apparaten kunnen gebruiken, dan moet je een AP nemen die DFS ondersteunt. Nu, met DD-WRT firmware (niet met Merlin) heb je dat op de AC66U ook, maar ik weet niet of TS zin heeft om met custom firmwares te rommelen.

Aanzienlijk goedkoper en minstens even effectief qua performance zijn de AP's die KPN en Ziggo verkopen. Ze zijn wat uitgekleed, maar dat is wat TS zoekt: gewoon een AP en verder niets. Die van Ziggo is een variant op de TP-Link Archer C7, maar dan zonder routerfunctie. Kost EUR 59. Die van KPN is een custom Arcadyan-ontwerp, maar heeft zelfde specs (en WiFi chip) als een AC66U- maar dan met DFS. Is duurder geworden, kost nu EUR 80 - nog steeds slechts 2/3 van de prijs van een AC66U en doet out-of-the-box wat TS wil.

Oslik blyat! Oslik!

• SMSfreakie
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:58:
[...]

En juist daarom NIET voor zelfde :o

De AC66U ondersteunt geen DFS en kan in 5GHz alleen kanalen 36-48
ook niet met een 3th party firmware?

note to self: er niet vanuit gaan dat een apparaat standaard andere kanalen dan 36-48 kan op 5ghz

404 Signature not found

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SMSfreakie schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:03:
[...]

ook niet met een 3th party firmware?
Ahum:
[...]

Nu, met DD-WRT firmware (niet met Merlin) heb je dat op de AC66U ook, maar ik weet niet of TS zin heeft om met custom firmwares te rommelen.
O-)
note to self: er niet vanuit gaan dat een apparaat standaard andere kanalen dan 36-48 kan op 5ghz
Helaas :X

Is puur kwestie van geld. Om dat te mogen moet het apparaat DFS-certified zijn, wat ongeveer EUR 25k kost per type voor EU, los van vergelijkbaar bedrag voor hetzelfde in VS. Dat is voor fabrikanten veel geld voor iets waar de normale consument nooit om vraagt. Je ziet daarom DFS bijna alleen maar in flagship-apparaten, zooi voor professionele markt of apparaten met enorme production-runs (modemrouters bijv). Komt bij dat apparaten veel vaker voor VS (maar niet EU) certified worden. Zie bijv deze AC66U. Krankzinnig, want in VS hebben ze meer dan twee keer zoveeel non-DFS kanalen :(

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 13-02-2016 23:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik opzoek ga naar nog een zelfde (soort) router en deze als bridge/acces point ga gebruiken.

:D

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afgaande op je eerdere posts bedoel je RT-AC66U. Zoals je het nu schrijft kan het ook RT-N66U zijn.
dion_b schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:12:
Overigens nog een voordeel van UniFi vs de AC66U die je hebt: DFS support in 5GHz.
Vergeetachtig? :P
Sinds eind 2014 hebben de nieuwe batches DFS:
Dav1d schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:17:
Alle RT-AC66U's die tegenwoordig verkocht worden hebben EU DFS. Te zien aan "H/W Ver. B0" op de verpakking.
Je kan dus prima een extra RT-AC66U kopen.
Is duurder geworden, kost nu EUR 80
Kijk eens bij Telfort:
Dav1d schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:49:
De populaire KPN AP is weer in prijs gestegen naar 80 euro, maar bij Telfort is hij momenteel nog steeds 50 euro. Wel snel zijn!
https://webshop.telfort.n...6f-4bab-b54c-4292413b09dd
Bestellen kan ook door niet-klanten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:27:
[...]

Vergeetachtig? :P
Sinds eind 2014 hebben de nieuwe batches DFS:

[...]

Je kan dus prima een extra RT-AC66U kopen.
Als je een RT-AC66U koopt heb je sinds eind 2014 kans op DFS, maar niet meer dan dat.

Sinds eind 2014 zijn er AC66U inderdaad exemplaren te krijgen die out-of-the-box DFS doen, maar zoals in verscheidene topics naar boven gekomen is zijn er genoeg mensen die in 2015 zo'n ding gekocht hebben en toch geen nieuwe revisie + DFS-support hadden. Je kunt ook niet in Pricewatch selecteren op HW revisie en geen winkel die je een belofte gaat geven welke je krijgt

Zin om russische roulette te spelen mbt een key feature bij een aankop van boven de EUR 100? Ik niet...
[...]

Kijk eens bij Telfort:

[...]
Leve KPN's brand strategy. Dat scheelt flink iig :)

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:51:
Als je een RT-AC66U koopt heb je sinds eind 2014 kans op DFS, maar niet meer dan dat.
De kans dat je op dit moment nog een oude A2 revisie aantreft is juist klein.
De doorloopsnelheid van dit spul is hoog, zeker bij dozenschuivers en de vele webwinkels die (bijna) geen eigen voorraad aanhouden. Ik kan meerdere webwinkels opnoemen die met zekerheid de huidige B0 versie verkopen.
zoals in verscheidene topics naar boven gekomen is zijn er genoeg mensen die in 2015 zo'n ding gekocht hebben en toch geen DFS-support hadden
Wijs die topics dan maar aan. Er zijn geen topics te bekennen van mensen die stellen in 2015 een te hebben gekocht en DFS missen (zoekopdracht ac66u+dfs), behalve een post van jou.

En verder berichten van Zorian waar niet uit blijkt wanneer hij de oude exemplaren gekocht heeft:
Zorian in "Het Grote Kleinemededelingentopic - Deel 300 Mk. IX"
Zorian in "[Ervaringen] Asus RT-AC66U Dualband Gigabit Router"
downloads: Asus RT-AC66U 3.0.0.4.376.3861
Zin om russische roulette te spelen mbt een key feature bij een aankop van boven de EUR 100? Ik niet...
Beetje overdreven om dit russische roulette te noemen. In het ergste geval retourneer je het. Big deal...

Verwijderd

Mijn AC66u heeft HW versie A1.
Maar ik heb wel 5GHz kanalen 36 t/m 140....dus toch DFS??

Verwijderd

Ik heb hier ook een Asus AC66U in combinatie met twee Asus RP-AC52 accesspoints. Dit is een combinatie die erg goed werkt en alle bovengenoemde apparaten doen DFS.
Pagina: 1