Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:00
Mijn vraag
ik deed een spelletje (league of legends) op mn pc, toen plotseling de pc uitviel en daarna wou hij gelijk weer opstarten... ik dacht het zal wel..... dus opnieuw opgestart en na het volgende potje weer. maar toen kreeg ik natijd ook een melding in beeld.

Afbeeldingslocatie: http://k43.kn3.net/taringa/D/A/6/7/7/0/Lucarantes/1BF.jpg

mijn voeding is een corsair 850rm, en deze was best warm. na het checken bleek de koeler ook niet te draaien, maar na wat google, staat er dat deze niet draait onder 40% load. ik ben nu op het werk dus kan dit nu niet checken.
maar misschien dat iemand anders een probleem weet ( afbeelding is van internet dus weet niet wat die van mij exact zij.

Relevante software en hardware die ik gebruik
corsair rm850
2x r9 390 8 GB
i7-4790K 4.0 GHz
asus pro-gamer H97
16 gb ram (2x 8GB)
2x hdd 1x1tb 1x2 tb
1x ssd 250 gb adata?
fan controller aerocool touch 2000
een paar fans.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik dacht dat de FAN niet draaide en zo de voeding te heet werd. dit kan ik nog niet bevestigen omdat ik er net achter ben gekomen dat hij pas gaat draaien onder 40% load.

mvg jeppe

Beste antwoord (via jeppekroezen op 14-02-2016 21:48)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jeppekroezen schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:32:
enig idee waar het wel aan kan liggen??
iemand zij ook dat ik moest kijken naar de 12V onder gamen.. als die te laag word... dan heeft de voeding niet genoeg kracht.
Dat zou kunnen, maar geen één particulier heeft hier de juiste apparatuur voor liggen. Enige plaats in Nederland waar die apparatuur aanwezig is, is bij Cooler Master in Eindhoven zo ver mij bekent en dat is apparatuur van tienduizenden euro's.

Dat weet ik omdat ik twee keer van die apparatuur gebruik heb mogen maken, zie: productreview: Cooler Master V Series V750 - 80+ Gold review door -The_Mask-
maar ik ben een leek in dit.. dus ik zou het echt niet weten waar het verder aan ligt.
ik heb vandaag teruggeclock en gta5 gespeeld, beide video`s 100% load. en hij draaide gewoon goed..
Kan ook heel simpel een niet stabiele overklok zijn, dus ik zou eerst zo nog maar eens testen zonder overklok.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Testen met een andere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien is het een idee dat je eerst even de precieze melding die je krijgt boven water tovert, voordat iedereen allemaal dingen gaat roepen die niet of minder relevant zijn ;) Anders wordt het wel een beetje gokken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
het probleem is dat na 10 minuten de pc het weer deed.
en het is daarna weer gebeurd..
en ik heb geen andere voeding liggen.. misschien dat de voeding idd te warm werd of dat de voeding te licht is? maar dan nog gaat ie uitslaan bij league en niet bij een full load gta5

@spone

ik ga vannacht weer proberen als hij het weer doet. zal ik gelijk een foto maken..
want moet kijken of de ventilator wel draait onder load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Het lijkt me dat je met twee AMD R9 390 kaarten makkelijk boven de 40% load op je voeding uit moet komen (850W * 40% = 340W). Ik kan zo gauw enkel cijfers vinden van een AMD R9 390X, en die zit omstreeks de 370W gemiddeld. Laten we zeggen dat een gewone 390 op 300W gemiddeld zit, zit je met twee kaarten dus al op 600W. De fan in je voeding zou dus moeten gaan draaien!

Mocht deze dat niet doen dan lijkt het me een geval defecte voeding, of in ieder geval reden om eens te kijken of je een directe oorzaak ziet van het niet draaien van de ventilator (steekt er iets in de fan/tussen de bladen?). Je kunt ook kijken of je nog garantie op de voeding hebt, en het ding dan terug sturen voor een vervanging in overleg met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
hier specificaties pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate

bedankt voor je reactie.

ding is nog geen jaar oud dus ja zit nog garantie op. heb al een claim gemaakt maar eerder dan maandag op de post heeft geen nut ;D zoals ik zij ik ga het vanavond even testen met de voeding.

[ Voor 30% gewijzigd door jeppekroezen op 13-02-2016 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Heb je je kaarten ook overclocked?
Laten we zeggen dat 375 de max dus echt is kom je al op de 750 voor alleen je gpu.. Is je cpu overclocked? En hoe zit dat met je ram? :)
750 komt al flink in de buurt van je 850 max, nu weet ik niet of je gpu's constant 100% load hebben.
Wat je kan doen is je pc ff op idle laten en kijken of hij uitgaat, gewoon aanzetten en hem niks laten doen voor dik een uur ofzo.
En dan afterburner aanzetten, en ook weer een uur.
Met iets van openhardwaremonitor open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Xudonax schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:56:
Het lijkt me dat je met twee AMD R9 390 kaarten makkelijk boven de 40% load op je voeding uit moet komen (850W * 40% = 340W). Ik kan zo gauw enkel cijfers vinden van een AMD R9 390X, en die zit omstreeks de 370W gemiddeld. Laten we zeggen dat een gewone 390 op 300W gemiddeld zit, zit je met twee kaarten dus al op 600W. De fan in je voeding zou dus moeten gaan draaien!

Mocht deze dat niet doen dan lijkt het me een geval defecte voeding, of in ieder geval reden om eens te kijken of je een directe oorzaak ziet van het niet draaien van de ventilator (steekt er iets in de fan/tussen de bladen?). Je kunt ook kijken of je nog garantie op de voeding hebt, en het ding dan terug sturen voor een vervanging in overleg met de winkel.
Het is niet zo dat hij constant 300watt verbruikt.. Dus bij het opsatarten niet. Maar je kunt inderdaad wel even een benchmark aanzetten en kijken wat de fan doet.. Doet hij niks weet je genoeg en zou ik de benchmark stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
idd ik heb ze een beetje overgeclockt (gpu) geheugen verder niet.
en het rare is dus dat ik gisteren ook syndicate heb gedaan waar beide op dikke 90% load zaten
en met league of legends ( beide 40% load.) springt ie uit...

maar idd goed idee. ik ga hem aanzetten en daarna met benchmark. als de fan niet draait weet ik het probleem. en ga ik voor de corsair rm1000w
en anders laat ik hem de gehele nacht aan om idd te checken.

bedankt voor de tips.. iklaat het vanavond later weten ( 1 uur ofzoow :D)

[ Voor 8% gewijzigd door jeppekroezen op 13-02-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens gamen verbruikt 1 kaart max zo'n 277 watt:
https://www.techpowerup.c...hire/R9_390_Nitro/21.html
Aan het vermogen van de voeding ligt het dus in ieder geval niet, 850 watt is ruim voldoende. Als je een nieuwe gaat halen en je wilt persé corsair, kijk dan naar de RMx of RMi series i.p.v. de RM. Die zijn van een stuk betere kwaliteit.

Zoals deze: pricewatch: Corsair RM850x
Of deze: pricewatch: Corsair RM750i
Hier heb je meer aan dan een RM1000.

Heb je dat plaatje trouwens van internet? Omdat daar als CPU een AMD A10-6800k staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken..
ik ben erachter. de voeding is te licht. volgens deze site zit ik er DIK overheen ( tot hoever ik het moet geloven) ik had de videoks namelijk ook overgeclockt..

hier de results!!!

http://outervision.com/b/o9m1VM

nieuwe voeding wordt minimaal 1000 wattage !!

nu zoek ik iemand die genoeg verstand heeft van voedingen om mij te helpen 1 uit te zoeken... ( en niet voor 500 euro :D)

[ Voor 16% gewijzigd door jeppekroezen op 14-02-2016 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het probleem is niet dat de voeding niet genoeg kan leveren, dat is 100% zeker. PSU calculators zijn overigens meer random number generators waar je alleen wat aan hebt als je een random getal wil. ;)

De Asus surge melding kan duiden op een defecte voeding, maar kan ook een ander onderdeel zijn welke voor storing zorgt zoals bijvoorbeeld de fancontroller. Andere mogelijkheid is dat het moederbord gewoon niet meer 100% is.

De foto in de eerste post die is niet van jouw neem ik aan? Want de foto heeft het over een AMD A10 6800K APU en jij zegt over een Intel Code i7 4790K te beschikken, dat is een nogal groot verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 14-02-2016 09:24 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
neej idd. die heb ik van het internet..
ik heb nu mn videokaarten teruggeclockt.. en nu loopt alles weer goed.

ik denk wel dat ik stroom te kort heb omdat ik ze overgeclockt had?
is dat een mogelijkheid?

ik heb nu een cpu stress test gedaan.. deze gaat goed zonder uit te vallen of hoge temps...
ga nu nogmaals een gpu test doen..
als dit allemaal werkt.
sluit ik een 2e beeldscherm aan, en houd ik een programma erbij en dan ga ik overclocken..

dan kan ik zo kijken of ik dus echt op mn max zit op dat ik het probleem ergens anders heb liggen!

[ Voor 75% gewijzigd door jeppekroezen op 14-02-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jeppekroezen schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:30:
ik denk wel dat ik stroom te kort heb omdat ik ze overgeclockt had?
is dat een mogelijkheid?
Nee, als je de voeding te veel belast valt die wel uit doordat de voeding tegen overbelasting beveiligd is, maar dan zul je geen Asus Anti-Surge melding krijg. Zoals in die melding zelf ook al staat, gaat dat over een niet stabiele voeding en niet over een voeding welke niet voldoende kan leveren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
oke. ik heb verder geen idee wat het zou geweest kunnen zijn, want ik heb de pc nu aan staan en nu blijft ie aan onder stress testen, en alles wat ik doe blijft ie aan.

dus hoe ik het probleem kan achterhalen weet ik niet.

dit zag in op een zelfde probleem heeft dus wel degelijk met de voeding te maken.. dus moet een betere voeding denk ik

Hi
Asus anti surge does not detect mains power surges but low voltage fluctuations from the PSU.
What is probably happening is that when you play graphic intensive games that are stressing the PSU the voltage is dropping then recovering and overshooting causing the ASUS anti surge to kick in as it is designed to protect the motherboard and other components from over voltage damage.
It would not be a good idea to disable it as it is a protection device like a fuse.
The real culprit here is the PSU,either it is being overloaded or the voltage regulation circuitry is not operating correctly.

[ Voor 61% gewijzigd door jeppekroezen op 14-02-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jeppekroezen schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:45:
oke. ik heb verder geen idee wat het zou geweest kunnen zijn, want ik heb de pc nu aan staan en nu blijft ie aan onder stress testen, en alles wat ik doe blijft ie aan.

dus hoe ik het probleem kan achterhalen weet ik niet.

dit zag in op een zelfde probleem heeft dus wel degelijk met de voeding te maken.. dus moet een betere voeding denk ik
Nogmaals als het de voeding is, is de voeding defect.

De voeding kan gewoon omgaan met wisselde loads, dat moet ook wel want tijdens games wisselt de load op de voeding extreem binnen enkele milliseconde kan er zo maar 200W verschil zitten.

Is de ATX specificatie wordt ook zogenaamde transient load test vermeld, hierbij wordt dus getest of de voeding wel om kan gaan met snel wisselde loads. Zal wel moeten anders zal geen PC stabiel kunnen draaien op zo'n voeding.

Zoals je in deze review kunt lezen doet de voeding het prima met transient loads: https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM850/8.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
iemand zij ook dat ik moest kijken naar de 12V onder gamen.. als die te laag word... dan heeft de voeding niet genoeg kracht.

maar ik ben een leek in dit.. dus ik zou het echt niet weten waar het verder aan ligt.
ik heb vandaag teruggeclock en gta5 gespeeld, beide video`s 100% load. en hij draaide gewoon goed..

dus als iemand met een ander probleem kan komen wat het kan zijn en hoe te checken graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat je je RM850 te koop zet 'omdat je een zwaardere nodig hebt'. Nogmaals 850 watt is ruim voldoende.
Het werkt nu toch ook gewoon? Het kan ook zijn dat de overclock gewoon niet stabiel was. En stel dat het wel de voeding is, dan verkoop je dus een voeding met kuren. Dan kun je beter zelf gebruik maken van de 3 jaar garantie die je nog hebt.

Je kan nog een PSU load test doen met OCCT, dit zet maximale load op alle componenten in je PC. Al lees ik nu dat de PSU test wel erg zwaar en onrealistisch kan zijn.

Je kan ook gewoon prime95 en Unigine Heaven benchmark tegelijk draaien ofzo om volle load te testen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing is je systeem ingebouwd en hoe zijn de fans geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
verkoop hem omdat ik denk dat ie te licht is.
en OCCT is een programma?? ben nu opt werk dus kan het niet checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
aerocool xpredator 20cm voor 20 cm boven 2x 12 zijkant 2x 14 zijkant en 2x 12 of 14 achterkant die zijn van de cpu om het koelblok te koelen voor de coolermaster nepton 120XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke zijn intake en welke outtake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
20 cm boven en 2x 12/14 uit
de rest in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeppekroezen schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:16:
verkoop hem omdat ik denk dat ie te licht is.
en OCCT is een programma?? ben nu opt werk dus kan het niet checken
Ja OCCT is een programma (zie edit vorige post). Nogmaals 850 watt is ruim voldoende. Waarom denk je dat hij te licht is? Jouw systeem zal onder 100% GPU en 100% CPU misschien 650 watt verbruiken, waarom dan nog meer nemen?

Verder:
jeppekroezen schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:16:

Hi
Asus anti surge does not detect mains power surges but low voltage fluctuations from the PSU.
What is probably happening is that when you play graphic intensive games that are stressing the PSU the voltage is dropping then recovering and overshooting causing the ASUS anti surge to kick in as it is designed to protect the motherboard and other components from over voltage damage.
It would not be a good idea to disable it as it is a protection device like a fuse.
The real culprit here is the PSU,either it is being overloaded or the voltage regulation circuitry is not operating correctly.
Dit geeft ook al aan dat het niet met te weinig vermogen te maken heeft, wellicht wel met voltages die niet helemaal kloppen. En zoals ik in mijn vorige post al zei kan het net zo goed een onstabiele overclock van je videokaarten geweest zijn. Weet niet of je hiervan de voltages had aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ja volgens mij wel :(

bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want dat is altijd het laatste wat je omhoog moet doen als je gaat overklokken: Werkt een bepaalde kloksnelheid niet stabiel, dan doe je de voltage in hele kleine stapjes omhoog om te testen of het dan op de ingestelde kloksnelheid wel stabiel draait. Voltage is niet iets wat je doodleuk zomaar omhoog moet zetten.

Maar als het gewoon goed werkt nu zonder overclocks gewoon lekker zo laten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat zou kunnen, maar geen één particulier heeft hier de juiste apparatuur voor liggen. Enige plaats in Nederland waar die apparatuur aanwezig is, is bij Cooler Master in Eindhoven zo ver mij bekent en dat is apparatuur van tienduizenden euro's.

Dat weet ik omdat ik twee keer van die apparatuur gebruik heb mogen maken, zie: productreview: Cooler Master V Series V750 - 80+ Gold review door -The_Mask-
Kan ook heel simpel een niet stabiele overklok zijn, dus ik zou eerst zo nog maar eens testen zonder overklok.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
tot nu geen problemen, maar zit nu op het werk.

ik zal langzaam weer met overclock verder gaan maar nu ee stapje minder kijken wat ie dan doet.

iedereen bedankt!
Pagina: 1