Kan ik mijn keuken zelf in elkaar klikken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 19:55

Wish

ingwell

Topicstarter
Per 2 mei krijg ik een nieuwe woning en 1 van de onderdelen van de aankoop is, na een verbouwing, het installeren van een grote keuken. Als eigenwijze hobbykok loop ik inmiddels al een paar weken bij verschillende keukenboeren rond om offertes op te vragen en ook inspiratie op te doen. Ik kan alleen het niet zo krijgen als ik zou willen.

Mijn droomkeuken bestaat qua materiaal uit de volgende zaken: Corpussen, front materiaal van plywood/underlayment, een blad van RVS en natuurlijk de noodzakelijke apparatuur. Waarom? Gewoon omdat ik de samenstelling van die materialen er mooi uit vind zien, zoals hierbeneden zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: http://www.solebich.de/sites/www.solebich.de/files/styles/1200x900-conditional/public/content/22336/images/IMGP6049.JPG?itok=fp0nQ52Y

Afbeeldingslocatie: http://blog.aprilandmay.com/wp-content/uploads/2015/02/TS_M-Architecture_1.jpg

Maar, geen enkele keukenboer die dit verkoopt. En zoals altijd, er is net geen leverancier die op alle punten sterk scoort. De 1 is extreem duur in de apparatuur, de ander in het RVS of ze leveren geen RVS. Plywood frontjes al helemaal niet en dat snap ik: Het is niet echt stevig en wel besmettelijk - maar een nieuw deurtje plaatsen is spotgoedkoop en iets wat ik zelf kan. Daarnaast vind ik het niet storend als men kan zien dat er in de keuken geleefd wordt. Ik wil hier dan ook liever niet de discussie hebben over dat materiaal (zoals gezegd: eigenwijs).

Wat ik het liefst zou willen: alle onderdelen los kopen. Ik ben prima in staat (met behulp van vrienden) de keuken, apparatuur en dies meer zij helemaal te plaatsen. Dus mijn idee was om bij de keukenboer alleen de corpussen te kopen en de rest zelf te regelen. Echter: geen van de door mij bezochte keukenleveranciers wil mij dit leveren. Ze verkopen alleen inclusief frontjes. Eén daarvan zij zelfs dat het wellicht wel kon, maar dat het dan duurder zou worden. Voor mij klinkt behoorlijk als kapitaalvernietiging.

De vraag: hebben jullie ervaring met het verkrijgen van alleen het kopen van de corpussen, zodat jullie zelf daarna de rest hebben verfraaid en geïnstalleerd? De enige optie die ik nu ken is Ikea, maar die heeft dan net weer niet alle maten die ik nodig heb :(

Ik ben benieuwd naar tips en tricks.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien eens kijken bij Ikea, dan moet je wel met frontje kopen maar dan neem je de goedkoopste die er is. Voor de rest 1001 verschillende indelingen en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 23:22
Kvik verkoopt de keukens volgens mij ook volgens het IKEA principe. Zelf deurtjes ervoor maken moet prima lukken.

Keuken bladen kan je bij veel zaken los kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:51
Plywood/triplex hoeft helemaal niet zwak te zijn,
Als je berkentriplex gebruikt heb je toch de mooie houtvlammen, en als je er dan nog een matte blanke lak opzet, is het ook goed schoon te houden ivm hygiene.
Verder misschien een optie om de keuken zondrt frontjes te bestellen, en een andere meubelmaker/ interieurbouwer vinden die de frontjes naar jouw wens kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:17
Wat bedoel je in dit geval met een keukenboer? Leveranciers van fabriekskeukens? Lijkt me sterk dat geen maatwerk keukenbouwer en/of interieurbouwer je hierbij kan helpen?

Als het zonder deurtjes duurder is dan met standaard deurtjes, kun je ze toch zelf (laten) vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Een meubelmaker moet je hier echt wel bij kunnen helpen en dat hoeft echt niet duurder te zijn dan in de winkel!

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41941

http://www.kastenkeuken.n...enkasten-kast-keuken.html

Kijk hier eens, kwam bij mij goed uit de berekeningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 17:39

Blauw

De Schreeuw

Wij hadden een aantal maanden geleden ongeveer hetzelfde probleem en hebben uiteindelijk een houtbewerker gevonden die de hele keuken op maat heeft gemaakt voor ongeveer €8.000,- inclusief HPL blad en materiaal en plaatsing maar zonder apparatuur. Let wel: dit zijn dus MDF frontjes (gelakt)

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we niet heel lang bij Brugmans e.d hebben doorgebracht omdat we zelf ook eigenwijs waren. Onze keuken lijkt qua stijl wel een beetje op je tweede plaatje.

Als je handig bent, en geen huis hebt met vreemde hoekjes oid dan is het denk ik vrij simpel om alles zelf te plaatsen?

Ter inspiratie onze keuken:

Afbeeldingslocatie: http://www.blauwzine.nl/wp-content/uploads/2016/02/IMG_20150908_175924.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:50:
Misschien eens kijken bij Ikea, dan moet je wel met frontje kopen maar dan neem je de goedkoopste die er is. Voor de rest 1001 verschillende indelingen en mogelijkheden.
Zoals aangegeven: ik heb bij de Ikea gekeken, maar die hebben niet altijd de juiste maten (120 brede laden bijvoorbeeld), die ik denk nodig te hebben.
M4ngler schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:53:
Kvik verkoopt de keukens volgens mij ook volgens het IKEA principe. Zelf deurtjes ervoor maken moet prima lukken.

Keuken bladen kan je bij veel zaken los kopen.
Ben ik ook geweest - die hebben mij 30 minuten aangehoord, zijn we begonnen met het tekenen van de keuken en toen hadden ze er geen zin meer in. Nu weet ik niet of dat door de verkoper zelf kwam, maar als zij er geen zin in hebben, ga ik er ook geen energie insteken.
GeertH schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:14:
Plywood/triplex hoeft helemaal niet zwak te zijn,
Als je berkentriplex gebruikt heb je toch de mooie houtvlammen, en als je er dan nog een matte blanke lak opzet, is het ook goed schoon te houden ivm hygiene.
Verder misschien een optie om de keuken zondrt frontjes te bestellen, en een andere meubelmaker/ interieurbouwer vinden die de frontjes naar jouw wens kan maken
Ja, dat is ook de optie waar ik naar zoek: alleen de keuken, niet de frontjes. Maar de leveranciers/keukenboeren leveren dit dus niet of zeggen dat het mogelijk is, maar dat het dan duurder is dan MET deuren.
Miyamoto schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:29:
Wat bedoel je in dit geval met een keukenboer? Leveranciers van fabriekskeukens? Lijkt me sterk dat geen maatwerk keukenbouwer en/of interieurbouwer je hierbij kan helpen?

Als het zonder deurtjes duurder is dan met standaard deurtjes, kun je ze toch zelf (laten) vervangen?
Wat ik bedoel met keukenboer zijn partijen zoals Kvik, Tulp, Bruynzeel, Stall, Keukenland, Keukencentrum Tiel. Daar ben ik allemaal geweest met deze vraag :). En ja, ik kan ze laten leveren met deurtjes, maar dat vind ik dan kapitaalvernietiging en niet echt duurzaam.
Ideaal: dat lijkt me een goede! Bedankt voor de tip waar ik naar zocht! Binnenkort eens afspreken daar _/-\o_
Blauw schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:39:
Wij hadden een aantal maanden geleden ongeveer hetzelfde probleem en hebben uiteindelijk een houtbewerker gevonden die de hele keuken op maat heeft gemaakt voor ongeveer €8.000,- inclusief HPL blad en materiaal en plaatsing maar zonder apparatuur. Let wel: dit zijn dus MDF frontjes (gelakt)

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we niet heel lang bij Brugmans e.d hebben doorgebracht omdat we zelf ook eigenwijs waren. Onze keuken lijkt qua stijl wel een beetje op je tweede plaatje.

Als je handig bent, en geen huis hebt met vreemde hoekjes oid dan is het denk ik vrij simpel om alles zelf te plaatsen?

[afbeelding]
Dat ziet er ook mooi uit - goed gedaan. Nogmaals: het plaatsen van de keuken, het installeren van de apparatuur: allemaal geen probleem, dat kan ik zelf, voor de frontjes heb ik een bevriende timmerman bereid gevonden zich te storten op het wel en wee van plywood. En de keuken is heel rechthoekig - zitten geen rare kantjes aan, dus daar verwacht ik geen problemen mee.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:17
Dan zou ik toch eens naar een maatwerk bouwer gaan. (Zou ik sowieso doen, maar dat is een andere discussie). Niet eens noodzakelijk duurder dan de fabriekskeukens die je hierboven opnoemt. Voldoet wel volledig aan je wensen en (mijn inziens) betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Miyamoto schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:51:
Dan zou ik toch eens naar een maatwerk bouwer gaan. (Zou ik sowieso doen, maar dat is een andere discussie). Niet eens noodzakelijk duurder dan de fabriekskeukens die je hierboven opnoemt. Voldoet wel volledig aan je wensen en (mijn inziens) betere kwaliteit.
Een maatwerkbouwer zoals (ik woon in Utrecht)? Feitelijk wil ik ook alleen maatwerk (fronten, blad), alleen lijkt het me niet de moeite om de standaard kast onderdelen ook als maatwerk in elkaar te schroeven, dat zijn allemaal standaard onderdelen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06 01:01
Wish schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:48:
Ben ik ook geweest - die hebben mij 30 minuten aangehoord, zijn we begonnen met het tekenen van de keuken en toen hadden ze er geen zin meer in. Nu weet ik niet of dat door de verkoper zelf kwam, maar als zij er geen zin in hebben, ga ik er ook geen energie insteken.
Vind het niet zo heel gek dat ze daar geen zin in hebben, aan die kale kastjes verdienen ze niets, zeker als je ze ook nog eens zelf gaat installeren.

Ze hebben toch een prijslijst online staan, bestel gewoon wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Een goede meubelmaker/timmerman zoeken. Keukenkastjes zijn redelijk simpel en dat kunnen die mannen prima.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Ik zou de bevriende timmerman inderdaad vragen om een simpel frame in elkaar te zetten dat je dan op pootjes installeert. Vervolgens kun je qua kastjes nog alle kanten op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Toevallig ben ik dit jaar gestopt in de ICT en gestart als meubelmaker. Dit doe ik samen met mijn vader, die al meer dan twintig jaar actief is.

Dit is typisch iets wat wij zouden doen. Aangezien wij alles zelf maken is elk materiaal / maat mogelijk. Vaak hebben wij klanten die bij de keukenboeren niet vinden wat ze willen.

Wij zitten alleen in het noorden van het land (Groningen) en ik ken geen meubelmakers in Utrecht. Maar ik kan je wel aanraden even rond te vragen want ik neem aan dat ze in de randstad ook wel goede meubelmakers hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De waarde van een tweedehandskeuken is 100 a 200 euro , gewoon marktplaats in de gaten houden. Nieuwe frontjes maken of laten maken en je bent klaar.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Willaaam schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:10:
[...]

Vind het niet zo heel gek dat ze daar geen zin in hebben, aan die kale kastjes verdienen ze niets, zeker als je ze ook nog eens zelf gaat installeren.

Ze hebben toch een prijslijst online staan, bestel gewoon wat je nodig hebt.
Volgens mij staan die niet online - ik kan het in ieder geval niet vinden. Waar zie jij de mogelijkheid om te bestellen?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
Wish schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:57:
[...]

Volgens mij staan die niet online - ik kan het in ieder geval niet vinden. Waar zie jij de mogelijkheid om te bestellen?
http://publications.kvik.com/Catalogue/Holland/Prijslijst/

Daar is de prijslijst met exact wat ze verkopen. Als je die nummers opschrijft en naar de winkel gaat leveren ze met alle plezier exact die kastjes.

[ Voor 20% gewijzigd door Willaaam op 13-02-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Willaaam schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:17:
[...]

http://publications.kvik.com/Catalogue/Holland/Prijslijst/

Daar is de prijslijst met exact wat ze verkopen. Als je die nummers opschrijft en naar de winkel gaat leveren ze met alle plezier exact die kastjes.
Thanks - ik heb net even wat zitten klikken. Op zich zijn ze wel interessant omdat ze diepe onderkasten hebben, dus dat is fijn (het werkblad wordt iets meer dan 70cm diep). Dan kom ik voor de kasten nu op zo'n €3800, dus dat valt wel mee. Maar als ik naar de prijslijst kijk, dan is dat wel inclusief deurtjes. Ik ga nogmaals informeren of ze ook alleen de corpussen willen leveren.

Daarnaast heb ik ook nog even zitten rekenen op de site van http://www.kastenkeuken.nl/ . Dat blijkt uiteindelijk zo'n beetje vergelijkbaar (en iets goedkoper) dan Kvik. Dus ik heb twee bezoekjes te doen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wish op 14-02-2016 12:07 . Reden: Nog even verder zitten rekenen ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
Wish schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:42:
[...]

Thanks - ik heb net even wat zitten klikken. Op zich zijn ze wel interessant omdat ze diepe onderkasten hebben, dus dat is fijn (het werkblad wordt iets meer dan 70cm diep). Dan kom ik voor de kasten nu op zo'n €3800, dus dat valt wel mee. Maar als ik naar de prijslijst kijk, dan is dat wel inclusief deurtjes. Ik ga nogmaals informeren of ze ook alleen de corpussen willen leveren.

Daarnaast heb ik ook nog even zitten rekenen op de site van http://www.kastenkeuken.nl/ . Dat blijkt uiteindelijk zo'n beetje vergelijkbaar (en iets goedkoper) dan Kvik. Dus ik heb twee bezoekjes te doen :)
Ik heb bij KVIK zelf ook de extra diepe kastjes gekocht, in Eindhoven ben ik echt goed geholpen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 20:47
Die keukenboeren moeten volgens mij altijd kastjes+front bestellen bij leveranciers, daar zijn ook al die prijsklasses op berekend, zodra frontje wegvalt zal het wel onder service vallen, met hogere kosten ivm allerlei niet-standaard processen, van bestellen tot fabricage.
En een kale kast is niks, 3 plankjes gelamineerd spaanplaat. Daar zit geen winst in. (of juist wel nu :p)

Dacht/hoopte dat Ikea wel zonder frontjes verkocht, blijkbaar niet dus. Nog nooit een keuken daar besteld, maar het leek me wel des Ikea's om kasten/fronten los te doen.

Zou inderdaad ook een meubelmaker proberen. Iemand die gewoon van ieder materiaal een frontje kan maken. Het is niet meer dan juiste afmeting en scharniergaten of ladebevestiging op de juiste plek. (en juiste gereedschap hebben) Triplex is wel stevig zat. De goedkoopste frontjes zijn van nog minder materiaal :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Blauw schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:39:

[afbeelding]
Ik vind het bizar veel geld voor beetje hout ..

Wel mooie keuken ..

Even een "rant"

Maar het is mijn mening, kwa materiaal denk ik dat je als je de bouwmarkt instormt en wat rondklikt op internet dat je 90% zelf kan bouwen .. voor een fractie van de kosten.

Voorbeeld:
betonnen aanrechtblad
Je kan van een cheap cirkelzaag een zaagtafel maken ... al dan niet met hoogte/diepte, gleuven en dus veel kastjes zelf maken .. (zoek op DIY tablesaw op youtube) .. het kanaal "Diresta" maakt slim gebruik van "karretjes" voor een tafel zaak om bv verbindingen en gleuven te maken.
Pootjes kast pootjes zijn redelijk goedkoop paar euro ..
De gaatjes voor je planken kan je met een slimme mal ook redelijk simpel maken ..

Denk dat je veel "zelf" kan doen, de vraag is alleen hoeveel gaat het schelen.
83,- als je daarop 40,- kan besparen (wat ik betwijfel) dan zou het nog wel intressant kunnen zijn.
Maar goed dat is 1 ..

Vakmanschap al dan niet automagisch met machines mag best wel wat kosten .. en eerlijk gezegd voor Ikea spul is het niet eens waard om de bouwmarkt in te stormen.
Maar Ikea versus een keukenbouwer .. pfff daar zit wel wat kosten verschil tussen en kwalitatief zit er wel wat verschil ertussen maar niet super veel .. dus er blijf heel erg veel geld hangen voor iets wat "lucht is" ..
en ik haat betalen voor lucht.. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
*knip* spam

[ Voor 98% gewijzigd door naitsoezn op 15-02-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:18
RVS is erg krasgevoelig weet ik inmiddels uit ervaring. Voor iets meer kun je een "voorbekraste" uitvoering kopen (aanrader).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
vso schreef op maandag 15 februari 2016 @ 00:26:
[...]
Je kan van een cheap cirkelzaag een zaagtafel maken ... al dan niet met hoogte/diepte, gleuven en dus veel kastjes zelf maken ..
[...]
Ik zou deurtjes e.d. niet zelf gaan zagen, best lastig om zulke lange stukken recht te zagen met eigen gereedschap.

Heb een paar jaar in een bouwmarkt gewerkt en vaak op zaterdagen ook die grote platen hout moeten zagen. Had maar al te vaak klanten die een complete bouwtekening hadden gemaakt en ik meer dan een uur voor ze aan het zagen was, om de grote plaat te verzagen in allemaal kleine plankjes voor een boekenkast o.i.d. Dat ging op een grote zaagmachine waar de plaat niet op lag, maar tegenaan stond. De zaag zat dan op een rails en trok ik er zo doorheen. Zo'n grote machine zaagt een stuk rechter dan jij met je cirkelzaag thuis.

Nadeel is alleen dat het hout bij de bouwmarkt soms zo krom als een hoepel is. Een bouwhandel/houthandel kun je dan beter terecht, qua prijs ook voordeliger verwacht ik.

Ik zou trouwens als basis ook een IKEA-keuken pakken en zelf de frontjes maken. Helemaal geen verkeerd spul zo'n IKEA-keuken, tenzij je echt een keuken wil die er over 30 jaar nog staat, dan kun je beter het frame/binnenkant ook van massief houten maken i.p.v. dat geperste spul van IKEA.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2016 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:02:
[...]
Dat ging op een grote zaagmachine waar de plaat niet op lag, maar tegenaan stond. De zaag zat dan op een rails en trok ik er zo doorheen. Zo'n grote machine zaagt een stuk rechter dan jij met je cirkelzaag thuis.
Platenzaag. Maar ik vertrouw geen bouwmarktwerknemer om recht voor mij te zagen meer. (Geen aanval op jou hoor ThinkPad maar ervaring in het algemeen)

Zoek een aannemer of een houthandelaar met werkplaats. Daar ligt én goed hout én mensen die weten hoe machines werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 15-02-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ik zou deurtjes e.d. niet zelf gaan zagen, best lastig om zulke lange stukken recht te zagen met eigen gereedschap.

Heb een paar jaar in een bouwmarkt gewerkt en vaak op zaterdagen ook die grote platen hout moeten zagen. Had maar al te vaak klanten die een complete bouwtekening hadden gemaakt en ik meer dan een uur voor ze aan het zagen was, om de grote plaat te verzagen in allemaal kleine plankjes voor een boekenkast o.i.d. Dat ging op een grote zaagmachine waar de plaat niet op lag, maar tegenaan stond. De zaag zat dan op een rails en trok ik er zo doorheen. Zo'n grote machine zaagt een stuk rechter dan jij met je cirkelzaag thuis.

Nadeel is alleen dat het hout bij de bouwmarkt soms zo krom als een hoepel is. Een bouwhandel/houthandel kun je dan beter terecht, qua prijs ook voordeliger verwacht ik.

Ik zou trouwens als basis ook een IKEA-keuken pakken en zelf de frontjes maken. Helemaal geen verkeerd spul zo'n IKEA-keuken, tenzij je echt een keuken wil die er over 30 jaar nog staat, dan kun je beter het frame/binnenkant ook van massief houten maken i.p.v. dat geperste spul van IKEA.
Beetje kort door de bocht wat mijn gereedschap ;) wel/niet kan maar ook hier is goed gereedschap het halve werk. >:) >:) 8)

Je hebt van die gekleurde samengeperste + gelamineerde platen, die zijn niet super goedkoop maar wel recht en 90% af.. deurtjes van MDF +verf of zelf lamineren zijn niet super lastig als je er een handige harry mee bent..
Kaasplank schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:20:
[...]

Platenzaag. Maar ik vertrouw geen bouwmarktwerknemer om recht voor mij te zagen meer. (Geen aanval op jou hoor ThinkPad maar ervaring in het algemeen)

Zoek een aannemer of een houthandelaar met werkplaats. Daar ligt én goed hout én mensen die weten hoe machines werken.
Recht zagen is niet lastig voor die gasten .. lastiger is de maten juist krijgen ga die gasten (NOFI Thinkpad)
als je 33,2 moet dan moet je niet vreemd kijken als ze 31,5 uit komen.

als ik bv kijk naar een bed van Ikea voor mijn koters en de materiaal kosten bij elke bouw handel ben ik 20x goedkoper uit met Ikea "troep"

Keukenkastjes zoals method 60x60? = 83 euro Kan je maken uit het zelfde materiaal van de bouwmarkt denk ik dat je wel wat kan besparen maar niet enorm veel. De materiaal kosten afgezien van Fineer ben je wellicht 60,- kwijt bent (dus inclusief scharnieren, schroeven, duvels etc .. en daarbij denk ik eerder dat je richting de 80,- zit dan richting de 40,- Maar goed ik heb niet op mijn netvlies wat de kosten van dat materiaal is.
Als je 1000,- kastjes voor Ikea kwijt zou zijn, zou je hooguit 300,- zelf besparen maar goed het venijn zit in de troep eromheen.

Ik had een keuken in vorig huurhuis de optie om een keuken te plaatsen, ik kreeg 2m keuken + 2 keukenkastjes (standaard 50cm) voor nop. en bij betalen was 1000,- voor Ikea was ik net geloof ik 2500 kwijt. Bij keukenboeren waren we snel veel 5000,- of meer kwijt.
Maar!! keukenboeren zijn venijnig .. de truuk zit hem in eerder in de ditjes + datjes enzv wat je erbij haalt ..
(er is een apart topic hierover op GOT over deze zaken)

Helaas is de W.A.F hier in ook nog noodzakelijk en pfff die is niet erg Ikea minded ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

vso schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:51:
[...]
Keukenkastjes zoals method 60x60? = 83 euro Kan je maken uit het zelfde materiaal van de bouwmarkt denk ik dat je wel wat kan besparen maar niet enorm veel.
Let even op dat de basiskast zelf maar 24 euro kost. Met plankjes en deurtje kom je inderdaad op 83 euro....

De basiskast zelf kun je volgens mij zelf niet veel goedkoper maken. Ik zou dan ook alleen maar basiskasten halen bij de Ikea. Plankjes en frontjes kun je dan zelf wel maken...

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 15-02-2016 19:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

[...]

Ik vind het bizar veel geld voor beetje hout ..

Wel mooie keuken ..
Thanks, denk ik? ;)

Ik ben - in tegenstelling tot de topicstarter - niet zo handig. Daarom vind ik het prima als een vakman het doet. Als ik een klein rekensommetje doe en bijvoorbeeld €50,- per uur reken dan is mijn houtbewerker er max 160 uur mee bezig geweest, maar normaliter natuurlijk minder omdat ie ook materiaal moet inkopen. Ik weet dat ie makkelijk 2 weken bezig is geweest met het bouwen, inmeten, overleggen en installeren van alles. Kortom: zo'n raar bedrag vind ik t niet.

[/quote]
lk voel me niet echt persoonlijk aangesproken omdat ik dus niet zo handig ben, maar ik heb dus mijn keukenproject op de voet gevolgd: je moet daar echt wel behoorlijk wat verstand van hebben, nog los van alle machines: de kastjes moeten goed aansluiten, je wilt de nerf van de plankjes mooi naast elkaar, etc etc etc. Je moet rekening houden met de maten van alle apparaten om deze uiteindelijk perfect te krijgen. Daarbij woon ik in een huis uit 1923 en zijn er weinig rechte hoekjes te vinden. Dat vereist ook wat improvisatie. Ik was in ieder geval dolblij dat ik t uit had besteed. :)

Ik ben het trouwens wel eens dat de IKEA ook prima is en dat het kwaliteitsverschil niet heul groot is. Maar daarom laat ik ook geen keuken op maat maken. Ik laat er eentje maken omdat je dan een uniek eindresultaat hebt, net als de topicstarter

[ Voor 8% gewijzigd door Blauw op 15-02-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:13
Mijn ervaring bij de bouwmarkten is wel vrij goed met zaagwerk. Heb er maar een paar keer gebruik van hoeven maken voor dingen als een kratradio of een bekisting maar dat ging erg nauwkeurig. Stond er in beide gevallen dan ook met de neus op mee te kijken. Kon gewoon mee de zaagruimte in en had ook netjes assemblagetekeningen en werktekeningen voor al het plaatwerk mee. Zal wel helpen als je zoiets op een rustig moment doet.

Moet zelf binnenkort ook een keuken en ik denk dat ik het bij de ikea haal of een duitse toko op zoek. Die schijnen een stuk chiller te zijn met prijs. Niet van die domme dingen als bij de keuken kampioen waar het altijd een weekaanbieding is met circa 40 % korting. (En je minimaal 45-50 % moet afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Question Mark schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:48:
[...]

Let even op dat de basiskast zelf maar 24 euro kost. Met plankjes en deurtje kom je inderdaad op 83 euro....

De basiskast zelf kun je volgens mij zelf niet veel goedkoper maken. Ik zou dan ook alleen maar basiskasten halen bij de Ikea. Plankjes en frontjes kun je dan zelf wel maken...
hmm ik had niet eens gezien dat het in onderdelen kon .. lol _/-\o_
Je hebt toch waar voor je geld? , over prijs kan je kibbelen, smaak is persoonlijk en ik vind je keus niet lelijk zelfs ergens wel mooi .. dus was serieus gemeend.
Ik ben - in tegenstelling tot de topicstarter - niet zo handig. Daarom vind ik het prima als een vakman het doet. Als ik een klein rekensommetje doe en bijvoorbeeld €50,- per uur reken dan is mijn houtbewerker er max 160 uur mee bezig geweest, maar normaliter natuurlijk minder omdat ie ook materiaal moet inkopen. Ik weet dat ie makkelijk 2 weken bezig is geweest met het bouwen, inmeten, overleggen en installeren van alles. Kortom: zo'n raar bedrag vind ik t niet.

lk voel me niet echt persoonlijk aangesproken omdat ik dus niet zo handig ben, maar ik heb dus mijn keukenproject op de voet gevolgd: je moet daar echt wel behoorlijk wat verstand van hebben, nog los van alle machines: de kastjes moeten goed aansluiten, je wilt de nerf van de plankjes mooi naast elkaar, etc etc etc. Je moet rekening houden met de maten van alle apparaten om deze uiteindelijk perfect te krijgen. Daarbij woon ik in een huis uit 1923 en zijn er weinig rechte hoekjes te vinden. Dat vereist ook wat improvisatie. Ik was in ieder geval dolblij dat ik t uit had besteed. :)

Ik ben het trouwens wel eens dat de IKEA ook prima is en dat het kwaliteitsverschil niet heul groot is. Maar daarom laat ik ook geen keuken op maat maken. Ik laat er eentje maken omdat je dan een uniek eindresultaat hebt, net als de topicstarter
Mijn "rant" was meer gericht op de standaard fabrieks werk wat vaak ERG duur afgeleverd word, het prijs verschil tussen Ikea en een merk-keuken is groot maar kwaliteit helaas niet zo erg.

Ik/wij denk ik zouden allemaal tevreden zijn met een goeie Bob de Bouwer die de kastjes haalt bij Ikea maar zijn eigen saus eroverheen giet zodat het op jou wensen/eisen gemaakt is.
Ik vind het niet erg voor kennis te betalen, zeg Ikea kost 2.500,- en met bob zou ik nog 1,500 kwijt zijn vind ik dat ook wel wat waard.. laten we wel wezen voor zelfde keuken ben ik bij merk-keuken x misschien 5.000 tot 7.500,- kwijt .. en puntje bij paaltje ik heb wel wat beters te doen dan een keuken te bouwen ..

De prijs die je in een keuken investeert, ga je nooit bij verkoop van je huis terugwinnen. Wat je wel wint bij een keuken naar jou eisen is het plezier dat je (gezin) er beleeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 22:18
Wat ik me afvraag gezien de materiaalkeuze voor de deurtjes/frontjes: heb je er rekening mee gehouden dat plywood/underlayment zelden helemaal vlak is? Daarmee bedoel ik niet per se het oppervlak (dat vaak rijk voorzien is van putten, uitgevallen knoesten e.d.) maar meer dat deze platen vaak enigszins krom staan.
Daarnaast is het ook niet echt watervast verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

[...]
Ik kan dat alleen maar bevestigen, ook op andere vlakken van zelfbouw (speaker-boksen bijv.) Meestal is het ook niet veel duurder, maar liever geen haast hebben. 11 laags gap-free Baltisch Berken multiplex is toch 10x beter dan 6 laags gap-full en kromgetrokken plankjes van de Gamma of de Karwei. En het prijsverschil is echt klein, 20-40 % of zow, maar dan wel alles gezaagd, perfect op maat, op een goede zaagtafel. Desnoods betaal ik het dubbele ervoor, maar meestal is dat niet zo. Soms moet je wel even geduld hebben, denk een week, maar dan heb je alles perfect gezaagd.
Voor de rest: Ikea-keukens zijn perfect en waarom zou je andere frontjes willen hebben? Voor die prijs kan zelfs de gamma niks leveren en dat is behoorlijk mindere kwaliteit. Het kan zijn dat de kleurstelling niet aanstaat, ik had hele specifieke wensen. Maar ik ben nog altijd een belabberde kok.
Het enige wat ik iedereen kan aanraden: veel lades. Onderkastjes is een drama.

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:48:
[...]

Ja, dat had ik dus ook al gezien.... Daarmee kom ik dik onder de 3000€ voor de basiskasten. Reken ik wat extra mee voor bijvoorbeeld planken en lades (en het loopwerk daarvan) kom ik voor de complete keuken:

- Kasten inclusief planken en laden
- RVS werkblad (van bijna 6 meter en ingelaste spoelbak)
- Apparatuur (grote vriezer, grote koelkast, combi stoomoven, quooker, fornuis, vaatwasser)
- Kosten voor plaatwerk
- overhead zoals aansluiten, zagen en dinges

Op een bedrag rond de €10.000. Dat is nog steeds veel geld, maar het is dan ook wel een fikse keuken :). Maar, dat scheelt me toch €9000 op de eerste offerte en nog steeds €5000 op de laagste offerte die ik heb kunnen lospeuteren na onderhandelen. Goedkoper en mooier ga ik het denk ik niet krijgen.

No drama

Anoniem: 699209

Volgens mij maak je het onnodig moeilijk en zijn ze er twee opties.

1. Koop een keuken met frontjes en haal na levering de frontjes eraf. Bijkomend voordeel dat je bij verkoop van de woning de deurtjes weer kunt plaatsen en je niet met een onverkoopbaar huis zit. De frontjes zijn echt maar een heel klein deel van de prijs van de keuken. De prijs van een kastje zit hem met name in de scharnieren en lades.
2. Zoek tweedehands kastjes op marktplaats

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 17:26
Je kunt met de ikea planner ook gewoon je hele keuken samenstellen en dan via het knopje "Verander alles" het blad en de frontjes uitzetten. Zie je precies wat je kwijt bent aan kastjes incl. lades en planken.

Moet wel zeggen dat ik de verhoudingen van de oude faktum kastjes mooier vond.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

leuk topic. Ik ben ook opzoek naar zoiets. (Blank hout met RVS accenten)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 699209 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:09:
Volgens mij maak je het onnodig moeilijk en zijn ze er twee opties.

1. Koop een keuken met frontjes en haal na levering de frontjes eraf. Bijkomend voordeel dat je bij verkoop van de woning de deurtjes weer kunt plaatsen en je niet met een onverkoopbaar huis zit. De frontjes zijn echt maar een heel klein deel van de prijs van de keuken. De prijs van een kastje zit hem met name in de scharnieren en lades.
2. Zoek tweedehands kastjes op marktplaats
Voor mijn keuken heb ik een jaar of 5 geleden voor optie 1 gekozen.

Alle onderkasten bij ikea gehaald (alleen de modellen met schuiflades, deurtjes vonden we te onhandig), met de goedkoopste frontjes die er waren. Die gingen we toch vervangen...
Na het in-elkaar-schroeven de kastjes eerst "los" geplaatst, zodat we wisten hoevel ruimte er onder/achter was; daarna leidingen afgetekend, door loodgieter laten aanleggen, vervolgens kastjes vastgemaakt aan de muur.

Daarna een composiet werkblad laten plaatsen (maatwerk wegens hoekopstelling en twee gootstenen).

Tenslotte zelf aan de slag gegaan om alle frontjes te vervangen door steigerhout. Ging prima, de originele frontjes konden ook mooi dienen als boormal voor de diverse schroefgaten.

Wel meer werk dan kant-en-klaar, maar dan heb je ook iets unieks :+

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom heb je dan in hemelsnaam de frontjes gekocht?

Dat je eentje koopt om als mal te dien kan ik nog begrijpen, maar voor elk kastje lijkt mij wat overdreven....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die zaten gewoon bij ieder pakket (kast, lades, rails etc.); er was toen (als ik 't me goed herinner) geen optie om zonder frontjes te bestellen.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supergert schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:29:
[...]
Na het in-elkaar-schroeven de kastjes eerst "los" geplaatst, zodat we wisten hoevel ruimte er onder/achter was;
Dat kun je toch gewoon uit de maatvoering/tekening vooraf al zien?
Leidingen en afvoeren kun je echt wel van te voren plaatsen. Let erop dat je de afvoeren horizontaal plaatst en niet met een afschot (ja en verticale delen zijn er ook natuurlijk),. Plaats je ze met een afschot (schuin), dan is de kans op gorgelen groot.
Daarna een composiet werkblad laten plaatsen (maatwerk wegens hoekopstelling en twee gootstenen).
Had u geen afwasmachien ingepland?
Wel meer werk dan kant-en-klaar, maar dan heb je ook iets unieks :+
Ik kan heel veel slechte opties bedenken die wel uniek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Question Mark schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:44:
Waarom heb je dan in hemelsnaam de frontjes gekocht?
Dat je eentje koopt om als mal te dien kan ik nog begrijpen, maar voor elk kastje lijkt mij wat overdreven....
Dat was ook meteen mijn eerste gedachte :-) Kastjes werden altijd los verkocht van frontjes.
Maar nu ben ik niet meer 100% zeker, want de Ikea heeft een paar jaar geleden alles op keukengebied gewijzigd. Maar ze zullen toch niet zo stom zijn geweest, nee, dat kan bijna niet, even gluren op de website ... Werkt niet onder een behoorlijk OS, alleen onder Windows en Mac, maar toch een oplossing. Neu hoor, mijn conclusie is toch dat je de binnenkastjes los bestelt en de frontjes apart.
Maten staan wel op de website dus een frontje bestellen puur voor maatvoering is ook onzin en er zijn vele keukenmakers die wel een oplossing hebben als je echt andere frontjes wilt. En daarna eens leren koken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 176232 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:10:
[...]
Neu hoor, mijn conclusie is toch dat je de binnenkastjes los bestelt en de frontjes apart.
Klopt. Op de website staan wel vaak complete kastjes (met frontjes), maar die bestaan uit losse elementen:
  • Basiskast
  • Lades/planken
  • Frontjes
Die elementen kun je ook los aanschaffen. Dat heb vorig jaar ook gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Even een update vanuit mijn kant - ik ben namelijk een heel stuk verder inmiddels. De verbouwing van mijn huis loopt nog, dus kan geen keuken laten zien nog, maar uiteindelijk kom ik er zo:

Voor het beeld, de opstelling is als volgt in willekeurige volgorde:
4 ladenkasten van 80 cm breed
1 hoge kast van 240 cm hoog, 60 breed
1 onderkast voor wasbak, 60 breed
1 hoekkast, 88x88cm

(met daar tussenin nog ergens een fornuis en afwasmachine, keuken is in een L vorm)

1. Keukenkastjes zonder frontjes maar met laden (en mechaniek), sluitwerk, la-verlichting bij de Ikea: ~1500€
2. Frontjes van 2cm dik berken multiplex bij houtwerk. Zij zijn gespecialiseerd in het leveren van houten fronten voor de Method keuken van Ikea (basically, ze hebben zaag- en boormallen gemaakt gok ik zo :) ). Kosten ~2300€
3. RVS werkblad via 123werkbladen van 13mm dik, inclusief ingelaste wasbak. ~2400€
4. Apparatuur via keukenloods.nl ongeveer €4700. Apparatuur bestaat uit: combistoomoven, afzuigkap, quooker, vaatwasmachine, kick-ass losstaande koel/vrieskast.

En let op: alleen bij de Ikea lukte het me niet om korting te krijgen - zeker bij keukenloods loont dat de moeite (ongeveer 550€ korting gekregen).

Totaal: ongeveer 11.000€ . Dat is nog steeds een flink stuk geld, maar het is dan ook wel een grote keuken en precies zoals ik het wil hebben. Vergeleken met eerdere offertes van rond de 22.000€ voor iets wat niet naar mijn wens was, ben ik een happy bunny.

(oh ja, kastjes zijn al in elkaar geschroefd voor zover mogelijk en als de vezel-vloer erin ligt, plaatsen we zelf).

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wish schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:41:
2. Frontjes van 2cm dik berken multiplex bij houtwerk. Zij zijn gespecialiseerd in het leveren van houten fronten voor de Method keuken van Ikea (basically, ze hebben zaag- en boormallen gemaakt gok ik zo :) ). Kosten ~2300€
Dat klinkt stevig, is berken multiplex van die dikte niet maximaal 3 tientjes per vierkante meter? De bewerkingen zoals die in de eerste post staan lijken ook mee te vallen (een gat als handgreep, of helemaal niets).

Aan de andere kant, iets uitbesteden en (hopelijk) geen gezeur met niet passende zaken kan soms veel geld waard zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:42:
[...]

Dat klinkt stevig, is berken multiplex van die dikte niet maximaal 3 tientjes per vierkante meter? De bewerkingen zoals die in de eerste post staan lijken ook mee te vallen (een gat als handgreep, of helemaal niets).

Aan de andere kant, iets uitbesteden en (hopelijk) geen gezeur met niet passende zaken kan soms veel geld waard zijn.
Ja dat is stevig... maar het wordt wel gewaxed en het hout wordt iets lichter gemaakt. Daarnaast worden ook de wangen gemaakt en wordt het geleverd met handgrepen met een stukje RVS erin. En natuurlijk: het grote voordeel voor mij is dat het uitbesteed is.

No drama

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Final update - want de keuken is sinds verleden week vrijdag af :) , zie hieronder voor het eindresultaat. Je mist nog wat verf op sommige muren en ik wil nog een paar planken monteren, maar het idee is er. Zelf ben ik er superblij mee... een bak met ruimte en uiteindelijk precies zoals ik het bedacht had, tegen een veel gunstiger prijs dan bij een standaard keukenboer.

En excuses voor de scheve foto's. Overigens is het groen achter de keuken schoolbordverf.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8612/28628014751_7531659aaf_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8118/28628011621_3393d903f9_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8860/28421435320_a9b4c8391e_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8851/28599933312_7a65329957_z.jpg

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 10:59
Is dat dan 13mm massief rvs? Of mdf met een mm rvs eromheen gemaakt? Ik vind het er lekker praktisch uitzien allemaal.

Maar geen plint als ik t goed zie? Ergens snap ik dat want je staat dan beter aan je aanrecht. Toch zou ik het niet fijn vinden ivm vervuiling.

Ik vind hem helemaal gaaf! Inclusief hakblok :Y.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Clifdon schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:42:
Is dat dan 13mm massief rvs? Of mdf met een mm rvs eromheen gemaakt? Ik vind het er lekker praktisch uitzien allemaal.

Maar geen plint als ik t goed zie? Ergens snap ik dat want je staat dan beter aan je aanrecht. Toch zou ik het niet fijn vinden ivm vervuiling.

Ik vind hem helemaal gaaf! Inclusief hakblok :Y.
Massief RVS is "best" zwaar, dus nee, dit is RVS rondom MDF. De plint moet nog, dat is nog een afwerkpuntje.

And thanks :) !

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 10:59
Ja daarom vroeg ik het al. Ik schrok me al rot van die 13mm.
Aah plint komt nog. Mooie ruime keuken. Als ik ooit de ruimte heb dan ga ik aan deze indeling denken. :*)

EDIT: Mag ik vragen wat voor koelkast dit is?

[ Voor 12% gewijzigd door Clifdon op 02-08-2016 10:41 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
Wish schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 08:40:
Final update - want de keuken is sinds verleden week vrijdag af :) , zie hieronder voor het eindresultaat. Je mist nog wat verf op sommige muren en ik wil nog een paar planken monteren, maar het idee is er. Zelf ben ik er superblij mee... een bak met ruimte en uiteindelijk precies zoals ik het bedacht had, tegen een veel gunstiger prijs dan bij een standaard keukenboer.

En excuses voor de scheve foto's. Overigens is het groen achter de keuken schoolbordverf.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Keuken ziet er zeer netjes uit, maar heb je nou echt allemaal losse plankjes onder de poten van de keuken en je fornuis? Gebruik dan onder de hele keuken 2x SLS die je aan de vloer bevestigd, veel steviger dan wat ik nu zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Maar het is mijn mening, kwa materiaal denk ik dat je als je de bouwmarkt instormt en wat rondklikt op internet dat je 90% zelf kan bouwen .. voor een fractie van de kosten.
Ik denk niet dat dit zo is. Mijn schoonvader is timmerman. Wij maken wel af en toe wat samen (als hij het aankan, ik kom met bouwtekeningen aanzetten en een old school timmerman wil dat niet, hij kan alles uit zijn hoofd uitrekenen, zet wat lijnen en zaagt en klaar).

Als mijn schoonvader een plank gaat zagen met een botte zaag die 10 jaar in de schuur heeft gelegen en ik ga een nieuwe zaag kopen en zaag daarmee, dan ziet het werk van mijn schoonvader de timmerman er beter uit.

Het is echt wel een vak, je kan zeker een einde komen, maar een timmerman haalt gewoon perfectie en dat wil je wel in de keuken met hoekjes en naadjes. En ze zijn 10 keer eerder klaar dan jij dat bent, als je het afzet tegen elkaar loont het vaak om het uit te besteden.

En mijn schoonvader de timmerman moet je niet windows laten installeren, daar belt hij mij weer voor. Idem voor schilderen en behangen, kan ik zelf prima, maar een vakman doet het beter, heeft geen afplaktape nodig, is secuurder, sneller, kent de tips en truuks, een badkamer, elektra, gas en de keuken besteed ik uit. De rest probeer ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:28
Ik ben totaal niet van dat schoolbordspul, maar wat is dat RVS mooi zeg. Mij lijkt een opstaande rand van iets van 15 cm ook wel handig, heb jij daar nog over nagedacht?
Genoeg stopcontacten ook! Hoeveel stroom heb je in totaal in de keuken beschikbaar?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 21:48
IKEA: daar kun je letterlijk alles kopen, of juist niet, wat je maar wilt. Dus ook keukenkastjes zonder deurtjes. En de kwaliteit is er prima. Dan laat je zoals je zelf zegt de deurtjes zelf maken en plaats je ze achteraf zelf. Het keukenblad kun je dan ook ergens los op maat laten maken als je dat wilt. Daar zijn genoeg online sites voor die dit soort dingen voor je kunnen doen, zoals http://www.internorm.nl/p...OOJlq77os4CFcEcGwodr3oAKw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:45:
[...]

Ik denk niet dat dit zo is. Mijn schoonvader is timmerman. Wij maken wel af en toe wat samen (als hij het aankan, ik kom met bouwtekeningen aanzetten en een old school timmerman wil dat niet, hij kan alles uit zijn hoofd uitrekenen, zet wat lijnen en zaagt en klaar).

Als mijn schoonvader een plank gaat zagen met een botte zaag die 10 jaar in de schuur heeft gelegen en ik ga een nieuwe zaag kopen en zaag daarmee, dan ziet het werk van mijn schoonvader de timmerman er beter uit.

Het is echt wel een vak, je kan zeker een einde komen, maar een timmerman haalt gewoon perfectie en dat wil je wel in de keuken met hoekjes en naadjes. En ze zijn 10 keer eerder klaar dan jij dat bent, als je het afzet tegen elkaar loont het vaak om het uit te besteden.

En mijn schoonvader de timmerman moet je niet windows laten installeren, daar belt hij mij weer voor. Idem voor schilderen en behangen, kan ik zelf prima, maar een vakman doet het beter, heeft geen afplaktape nodig, is secuurder, sneller, kent de tips en truuks, een badkamer, elektra, gas en de keuken besteed ik uit. De rest probeer ik zelf.
Mijn punt was dat je soms sneller werkt door slim te zijn, dan bv een vakman in te huren.

90% van de ouwe lui heeft meer met zijn handen gedaan en geleerd dan de huidige internet generatie.
Echter de (case)modders gebruiken ook hun kennis en kunde om iets te bouwen van scratch.

Als je goed planned, voorbereid en goed gereedschap zijn zaken die veel schelen.(lees fijn van internet is dat veel kennis te vinden is)

90% van het werk is bijvoorbeeld Ikea zooi te kopen en in elkaar te zetten en waterpas op lokatie te zetten.
Als je van te voren het water/elektra goed hebt uitgemeten zit je beter, daar kan je schoonvader niet tegenop. en al zou je schoonvader het kunnen je bent vaak duurder uit dan "ikea" materiaal.
De tijden zijn zo veranderd. mensen leggen liever 10.000 elke 5 a 10 jaar uit aan een nieuwe keuken/meubels. terwijl vroegere keukens/meubels 1x aangeschaft werden. De markt speelt hier ook handig op in.

Ervaring kost tijd en geld, ik ben bezig mijn koophuis van top tot teen te verbouwen en ook ik huur een vakman in voor klusjes, veiligheid gaat voor knutselen. bv de kabel voor inductiekookplaat trek ik zelf, de vakman mag het aansluiten. (ook al zou ik dat zelf kunnen). Beter voor portemonnee en ik slaap zelf prettiger.

Het duurste is arbeidsloon, beste voorbeeld is:
Bedrijf had al maanden netwerk issues eigen IT kwam er niet uit. Na het inhuren van een externe was deze er na 10 min kijken en 1 muisklik 5.000,- dollar/euro lichter.
Baas vroeg specificatie op.. rekening bestond uit 2 regels ..
* 1x muisklik = 1 euro/dollar
* kennis om op te lossen 4.999.-
Ik zoek eerst wat ik wil, dan ga ik shoppen, bv bouwmarkt, ikea en keukenboer. Vervolgens ga ik kijken wat de materiaal kosten zijn (ikea/bouwmarkt) en leg dit naast de "keukenboer" prijs.
Afdingen, en de marge(s) tusen dit alles bepaald wat er wint, hiermee reken ik ook de tijd mee die het mij kost. en 2 tot 4 duizend euro in je zak houden is snelle winst :) maar anderzijds heb ik ook een prijs waarvan ik zeg "doe maar"

Tja vanalles

Pagina: 1