Hier ook een nat schuurtje gehad. Ik had een vloer van betontegels die door hoog grondwaterpeil zeiknat waren. Ook door de onderste stenen van de muur kwam veel vocht. Als ik een schop op de vloer liet staan, begon deze van onderen te roesten en hout trok krom terwijl ik er naar keek. Het was bij mij wel duidelijk waar het vandaan kwam: uit de grond. Eigenlijk wilde ik een betonvloertje storten maar bij de buren had dat niet geholpen. Nog steeds veel vocht, vooral door de onderste stenen. Ophogen van de vloer leek mij het beste.
Ik heb precies een jaar geleden met een beperkt budget:
-laag EPS schuim op de vloer gelegd als goedkope gemakkelijke te verwerken en te verslepen ophoging, een andere ophoging zoals zand zou ook kunnen maar dit was gemakkelijker en isoleert ook nog eens wart. Op de foto zie je hoe hoog het vocht door de muur heen sloeg.

- een dampdichte folie over de vloer gelegd en ongeveer een halve meter langs de wanden omhoog en daar bevestigd met latjes, dus nog boven de vloer.
- met balken en vochtbestendig spaanplaat een vloertje gemaakt, nog een 10cm boven de EPS laag. Totaal zit de vloer nu zo'n 30cm hoger dan de deur dorpel.

Wel er voor gezorgd dat de ruimte tussen EPS/folie en vloer kan ventileren.
Ondanks dat de enkelsteens muurtjes nog evenveel vocht doorlaten is het wel enorm verbeterd. Ik durf nu rustig elektrisch gereedschap, kussens, hout en eigenlijk alles wat vorst kan hebben daar te bewaren. Geen schimmel meer te zien en alles voelt droog. En door de warm aanvoelende houten vloer, krijg ik geen koude voeten meer als ik wat aan het klussen ben. Wel is er nu een flinke stap omhoog bij de deur. Bij mij staan er lichte racefietsjes in de schuur maar met een zware motor of zo zou dat wel irritant zijn.
Dit soort rekken en met spaanplaat plankjes zouden vroeger in een week krom staan:
Achteraf had ik alleen liever een EPDM folie zoals vijverfolie toegepast, is toch wat minder kwetsbaar.
Kosten: rond de 250-300 euro voor 17m^2. Een betonvloer zou 3x zo duur worden.
[
Voor 21% gewijzigd door
Wuursj op 14-02-2016 14:07
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst