Vocht verdrijven uit stenen berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Mijn hoeveelheid gereedschap past bijna niet meer in huis en ik heb sinds vandaag ook een werkblad dat ik hoe dan ook nergens kwijt kan.

De schuur is dan de enige optie, ware het niet dat het daar veel te vochtig is om gereedschap en hout te bewaren. Nu begint hout namelijk te schimmelen (met name underlayment) en had ik laatst al roest op het magazijn van m'n nietmachine (tweedehands Novus).

Heeft iemand een idee/tips hoe een schuur vochtvrij te houden?

De schuur:
- Enkelsteens, dus 1 laag bakstenen muur
- Houten dak met deklaag
- Betonnen vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 09:09

Jelte,89

Woodworking

Framoes schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 09:29:
Mijn hoeveelheid gereedschap past bijna niet meer in huis en ik heb sinds vandaag ook een werkblad dat ik hoe dan ook nergens kwijt kan.

De schuur is dan de enige optie, ware het niet dat het daar veel te vochtig is om gereedschap en hout te bewaren. Nu begint hout namelijk te schimmelen (met name underlayment) en had ik laatst al roest op het magazijn van m'n nietmachine (tweedehands Novus).

Heeft iemand een idee/tips hoe een schuur vochtvrij te houden?

De schuur:
- Enkelsteens, dus 1 laag bakstenen muur
- Houten dak met deklaag
- Betonnen vloer
Je schuur is nu alleen steen en dus heel poreus, je kunt er een muur bij voor metselen met een dampscherm en voldoende ventilatie, hier word je schuur wel een stuk kleiner van, eventueel kun je een voorzetwandje maken van gips, aan de koude zijde een spinvlies toepassen en aan de binnenzijde een dampscherm met of zonder isolatie ertussen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Grappig (nou ja, grappig), ik heb hetzelfde probleem.
Ik zat zelf te denken aan continu ventileren, maar hoe...
Mijn zwager had op zijn auto 2 ventilatoren op kleine zonnecellen. Het hoeft niet veel te zijn als het maar continu doorgaat (dacht ik zo O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Ventileren is belangrijk als je een bron van vocht hebt. Bijvoorbeeld mensen of in een badkamer.
Tegen condens in een ruimte waar niemand is heb je verwarming nodig.
Koppel die verwarming aan een hygrostaat die de boel inschakelt bij een luchtvochtigheid van >70%. Anders dan stook je de helft van de tijd voor niets.

Of het de investering (aanschaf en energie) waard is, is een tweede.

Ik zou zelf al het gereedschap in een kast stoppen, en dan een kleine kastverwarming erin hangen. Dan verwarm je alleen de kast en niet de hele schuur.
En dat werkblad laat je dan maar ergens anders. Of je gooit het weg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:27
Je hebt niet toevallig een opgehoogd perkje of iets anders tegen de schuur staan vanuit waar regenwater de muur inloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Zelfde probleem hier. Ook enkele bakstenen muur, betonnen vloer, houten dak met dakbedekking (bitumen). Ik heb 2 maanden geleden de schimmel van de bezems etc. geboend, nu staat het er al weer op. Het schuurtje is te klein voor een ruime opbergkast. Ook een tweede wandje erin lijkt me geen optie, de breedte is nu slechts 1.90m. Er moeten ook fietsen in passen.

Houten plafondplaten zitten ook vol vocht- en schimmelplekken. Ik dacht eerder dat het dak lekte, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik dacht er over om een andere deur er in te zetten, met een groot ventilatierooster onder en boven. Volgens die schilder is er flink wat vocht in de deur gezogen en gaat ie niet lang meer mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:56

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een nat schuurtje gehad. Ik had een vloer van betontegels die door hoog grondwaterpeil zeiknat waren. Ook door de onderste stenen van de muur kwam veel vocht. Als ik een schop op de vloer liet staan, begon deze van onderen te roesten en hout trok krom terwijl ik er naar keek. Het was bij mij wel duidelijk waar het vandaan kwam: uit de grond. Eigenlijk wilde ik een betonvloertje storten maar bij de buren had dat niet geholpen. Nog steeds veel vocht, vooral door de onderste stenen. Ophogen van de vloer leek mij het beste.

Ik heb precies een jaar geleden met een beperkt budget:

-laag EPS schuim op de vloer gelegd als goedkope gemakkelijke te verwerken en te verslepen ophoging, een andere ophoging zoals zand zou ook kunnen maar dit was gemakkelijker en isoleert ook nog eens wart. Op de foto zie je hoe hoog het vocht door de muur heen sloeg.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/27x34hf.jpg
- een dampdichte folie over de vloer gelegd en ongeveer een halve meter langs de wanden omhoog en daar bevestigd met latjes, dus nog boven de vloer.
- met balken en vochtbestendig spaanplaat een vloertje gemaakt, nog een 10cm boven de EPS laag. Totaal zit de vloer nu zo'n 30cm hoger dan de deur dorpel.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/23j1v7p.jpg
Wel er voor gezorgd dat de ruimte tussen EPS/folie en vloer kan ventileren.

Ondanks dat de enkelsteens muurtjes nog evenveel vocht doorlaten is het wel enorm verbeterd. Ik durf nu rustig elektrisch gereedschap, kussens, hout en eigenlijk alles wat vorst kan hebben daar te bewaren. Geen schimmel meer te zien en alles voelt droog. En door de warm aanvoelende houten vloer, krijg ik geen koude voeten meer als ik wat aan het klussen ben. Wel is er nu een flinke stap omhoog bij de deur. Bij mij staan er lichte racefietsjes in de schuur maar met een zware motor of zo zou dat wel irritant zijn.

Dit soort rekken en met spaanplaat plankjes zouden vroeger in een week krom staan:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2litx1x.jpg

Achteraf had ik alleen liever een EPDM folie zoals vijverfolie toegepast, is toch wat minder kwetsbaar.
Kosten: rond de 250-300 euro voor 17m^2. Een betonvloer zou 3x zo duur worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 14-02-2016 14:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
tweakerdennis schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:03:
Je hebt niet toevallig een opgehoogd perkje of iets anders tegen de schuur staan vanuit waar regenwater de muur inloopt?
Regenwater komt waarschijnlijk wel via de onderkant van de muur binnen, omdat de vloer lager ligt dan de tuin. Maar het trekt door de hele muur naar binnen.
Wuursj schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:44:
Hier ook een nat schuurtje gehad. Ik had een vloer van betontegels die door hoog grondwaterpeil zeiknat waren. Ook door de onderste stenen van de muur kwam veel vocht. Als ik een schop op de vloer liet staan, begon deze van onderen te roesten en hout trok krom terwijl ik er naar keek. Het was bij mij wel duidelijk waar het vandaan kwam: uit de grond. Eigenlijk wilde ik een betonvloertje storten maar bij de buren had dat niet geholpen. Nog steeds veel vocht, vooral door de onderste stenen. Ophogen van de vloer leek mij het beste.

Ik heb precies een jaar geleden met een beperkt budget:

-laag EPS schuim op de vloer gelegd als goedkope gemakkelijke te verwerken en te verslepen ophoging, een andere ophoging zoals zand zou ook kunnen maar dit was gemakkelijker en isoleert ook nog eens wart. Op de foto zie je hoe hoog het vocht door de muur heen sloeg.
[afbeelding]
- een dampdichte folie over de vloer gelegd en ongeveer een halve meter langs de wanden omhoog en daar bevestigd met latjes, dus nog boven de vloer.
- met balken en vochtbestendig spaanplaat een vloertje gemaakt, nog een 10cm boven de EPS laag. Totaal zit de vloer nu zo'n 30cm hoger dan de deur dorpel.
[afbeelding]
Wel er voor gezorgd dat de ruimte tussen EPS/folie en vloer kan ventileren.

Ondanks dat de enkelsteens muurtjes nog evenveel vocht doorlaten is het wel enorm verbeterd. Ik durf nu rustig elektrisch gereedschap, kussens, hout en eigenlijk alles wat vorst kan hebben daar te bewaren. Geen schimmel meer te zien en alles voelt droog. En door de warm aanvoelende houten vloer, krijg ik geen koude voeten meer als ik wat aan het klussen ben. Wel is er nu een flinke stap omhoog bij de deur. Bij mij staan er lichte racefietsjes in de schuur maar met een zware motor of zo zou dat wel irritant zijn.

Dit soort rekken en met spaanplaat plankjes zouden vroeger in een week krom staan:
[afbeelding]

Achteraf had ik alleen liever een EPDM folie zoals vijverfolie toegepast, is toch wat minder kwetsbaar.
Kosten: rond de 250-300 euro voor 17m^2. Een betonvloer zou 3x zo duur worden.
Omdat de vloer nu lager ligt dan de drempel (20-30cm), is dit misschien wel een goeie eerste oplossing. Daarnaast ga ik ook ventilatie, zoals door anderen genoemd, toepassen.

Iedereen bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 10:25
Zit er een vochtkering in de muur?
Dat is iets dat je in een tuinberging ook nog wel zelf kunt doen dmv injectie (wel geen idee van prijs)

Isoleren van het dak kan helpen om condensdruppels te voorkomen maar ook dat het hout gaat rotten.
Hoewel ik dus niet weet of het dak bij een enkelsteens muur nu effectief het koudste is of niet - bij een spouwmuur heb je dat wel.

Ook bestaan er vochtwerende producten die je kunt aanbrengen: hydrofoob maken van je muur.
Maar dan moet je wel zeker weten dat er geen vocht meer aan kan via een andere manier (opstijgend, via dak, ... ) anders zit je met een steen met teveel vocht die dat niet kwijt kan => kans op vorstschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plan van aanpak om ons super-vochtige schuurtje droger te maken is als volgt:

1. Nieuwe deur erin met twee grote ventilatieroosters, 1 boven en 1 onder. Omdat het vocht via de onderkant in de deur is getrokken, kunststof of aluminium er tegenaan aan de onderkant.

2. Dak vernieuwen. Inclusief houten balkenconstructie, het hout is zeer vochtig en
beschimmeld. Dakbedekking vernieuwen (rubber misschien), twee dakventilators laten plaatsen, zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.ventilatieland.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/productfoto-anjo-vt-turbine_8/windgedreven-ventilator-vt-turbine-110mm-rvs-338m3-h-anjo-30542700.jpg

Wordt door de wind aangedreven en trekt de lucht dan uit het schuurtje. Nooit gezien op een schuurtje, lijkt me een goed idee. Wordt volgens mij vooral gebruikt om extra trek te genereren in rookkanalen.

En als het even kan, een extra afvoer voor het water midden op het dak. Er blijft altijd veel water op het dak staan. Er zit een afvoer aan de zijkant, maar in het midden is het dak iets lager.

Tenslotte is een ventilator op zonne-energie nog interessant:

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/solaraqua/full32395738.jpg?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 24-02-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
wat kost die ventilator op zonne energie :?
Daar heb ik ook wel interesse in!

Die is 149.95 met accu, 89.95 zonder accu (en met een zonnepanaaltje van 5 Wp ipv 10 Wp). N

Accu lijkt me een grote meerwaarde. Capaciteit ongeveer 90 Wh volgens mij, ventilatortje draait op 1.8W dus met een volle accu kan ie ff vooruit. Ik vraag me wel af hoe je zoiets inbouwt. Welke kant blaast ie op? Hoe zorg je dat het er niet inregent, als je een gat in je muur moet frasen? Afdakje?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 25-02-2016 07:30 ]

• ybos
Anoniem: 654400 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:29:
Die is 149.95 met accu, 89.95 zonder accu (en met een zonnepanaaltje van 5 Wp ipv 10 Wp). N

Accu lijkt me een grote meerwaarde. Capaciteit ongeveer 90 Wh volgens mij, ventilatortje draait op 1.8W dus met een volle accu kan ie ff vooruit. Ik vraag me wel af hoe je zoiets inbouwt. Welke kant blaast ie op? Hoe zorg je dat het er niet inregent, als je een gat in je muur moet frasen? Afdakje?
En waar te koop :?

Als ge uwen cursor op het fotoke houdt, dan ziet ge het webadres.

http://www.solaraqua.nl/a...p-zonne-energie-met-accu/

• ybos
had ik geprobeerd maar dan krijg je een vage link die niet werkt. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1055799

Hallo ,

Ik heb graag goed advies op het volgende probleem.
In november 2017 heb ik mijn bestaande half stenen schuur met een betonen vloer vergroot van 2 x 3 meter naar 5,5 x 3 meter. de gehele schuur staat nu op een betonen vloer met fundering en is halfsteens opgemetseld met een underlament dak afgewerkt met EPDM.
verder zijn er laag en hoog ventilatieroosters in de muren geplaatst.
Sinds afgelopen februari bij de extreme kou heb ik vocht gekregen en schimmel tegen mijn plafond.

WIE HEEFT DE OPLOSSING VOOR DIT PROBLEEM??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Anoniem: 1055799 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:08:
Hallo ,

Ik heb graag goed advies op het volgende probleem.
In november 2017 heb ik mijn bestaande half stenen schuur met een betonen vloer vergroot van 2 x 3 meter naar 5,5 x 3 meter. de gehele schuur staat nu op een betonen vloer met fundering en is halfsteens opgemetseld met een underlament dak afgewerkt met EPDM.
verder zijn er laag en hoog ventilatieroosters in de muren geplaatst.
Sinds afgelopen februari bij de extreme kou heb ik vocht gekregen en schimmel tegen mijn plafond.

WIE HEEFT DE OPLOSSING VOOR DIT PROBLEEM??
Waarschijnlijk zit jouw EPDM rechtstreeks op de underlayment verlijmt, toch? Of heb je dak wel geïsoleerd? Anders is het een bekend probleem. Overdag bij beetje vorst/koud weer (die hebben we vaak gehad de periode die jij noemt) en heb je vaak mooi weer met zonnetje en wordt je dak al snel heel warm. En blijft het fris in de schuur en krijg je condens probleem.

Ik adviseer ook altijd om een laagje isolatie te doen op een dak. Al is het maar 3 cm. Dat is ook de oplossing :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1055799

Oke maar alles is net nieuw.
is isolatie tegen het plafond ook een oplossing en hoe kan dat eenvoudig en goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 07:34
Anoniem: 1055799 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:53:
Oke maar alles is net nieuw.
is isolatie tegen het plafond ook een oplossing en hoe kan dat eenvoudig en goed?
En niemand heeft je in 2017 geadviseerd om te isoleren? Slechte zaak.

Je kan ook je plafond isoleren, al is dat wel wat arbeidsintensiever. Google maar eens op plafond isoleren en je krijgt 100000 tips en tricks.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:27

Yucon

*broem*

Mocht je iets van verwarming overwegen is een luchtontvochtiger misschien handiger. En dan niet die waardeloze rommel van 2 tientjes, maar een serieus apparaat van 100-150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Meer stoken!

Vaak ontstaan vocht problemen doordat de muren en vloer kouder is dan de omgeving waardoor de vocht uit de lucht er op condenseert. Meer ventileren gaat dan niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Fundering isoleren werkte hier naar behoren, optrekkend vocht was weg.
Pagina: 1