Compatibiliteit nieuwe GPU met oude PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736375

Topicstarter
Mijn vraag

Waar moet ik op letten bij het selecteren van een nieuwe videokaart voor mijn oude PC?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

PC: Acer Aspire M3790 (pricewatch: Acer Aspire ASM3970-H67)
> Huidige videokaart: GeForce GT 530 (http://www.geforce.com/ha...gt-530-oem/specifications)
> Processor: Quad Core i5-2320 @ 3.0 GHz
> Moederbord: Intel H67 Express Chipset (http://ark.intel.com/products/52807/Intel-BD82H67-PCH)

Besturingsprogramma: Windows 7

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Moederbord poort compatibiliteit:
Naar ik begrijp moet een videokaart aansluiten op een poort van het moederbord. Mijn moederbord heeft een '2.0 poort'. Boeren logica zegt dat de meeste nieuwe videokaarten (met 3.0 aansluitingen) geen optie zijn. Toch heb ik van een minder betrouwbare site dan Tweakers vernomen dat de nieuwere kaarten in oudere poorten passen, maar niet andersom (een nieuwe 3.0 kaart zou in mijn 2.0 moederbord passen). Dat zou goed uitkomen aangezien ik van plan ben een relatief flinke upgrade (vanuit mijn perspectief is dat naar bijvoorbeeld een GeForce GTX 960, pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G) te maken (waardoor ik eigenlijk wel vastzit aan een 3.0-kaart) en deze kaart ook in een nieuwere PC te zetten wanneer ik die aan zou schaffen. Op dit punt is dus de vraag of ik een nieuwere kaart (met 3.0 aansluiting) ook in mijn oude PC (met 2.0 moederbord) kan zetten.

Overig:
Ik ben me op andere punten er niet van bewust dat een videokaart moet 'matchen' met mijn huidige PC, wil het werken, de vraag is dan dus hier ook: zijn er, naast de compatibiliteit met de poort op het moederbord, nog andere punten waar een nieuwe videokaart compatibel moet zijn met een oude PC?

Bij voorbaat dank!

...

Beste antwoord (via Anoniem: 736375 op 16-02-2016 14:11)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 736375 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:14:
Wederom enorm bedankt voor de reactie, zo wordt een jurist nog eens een techneut! Wat betreft de toch enigszins essentiele typo heb je volledig gelijk dion; het betreft een acer aspire M3970 en géén M3790 ;).
Kijk :)

Dan lijkt me duidelijk dat een andere videokaart prima kan - volop films hoe dat te doen :P
[...]

Wat betreft de voeding is mij (aangezien ik de komende week van mijn PC gescheiden ben) nog even onduidelijk welk type het is. Dit zal ik eind deze week uitzoeken door de PC open te maken. Overigens heb ik een vermoeden dat het een 300W voeding zal zijn, omdat dit zo staat in de service manual voor de acer aspire M3970 (http://www.manualslib.com...M3970.html?page=11#manual, onderaan), maar wederom, ik zal het nog nakijken.
Klinkt heel aannemelijk. Waarschijnlijk is het dan een meer dan acceptabele 300W voeding, maar een 100W+ kaart kun je er wel mee vergeten.
Wat mij in de winkel is verteld is dat standaard (door de fabrikant samengestelde) PC's zoals de mijne over het algemeen een redelijk precies afgemeten voeding hebben. Misschien dat er een marge aanwezig is tussen wat de componenten gezamelijk nodig hebben aan wattage en wat de voeding kan opleveren, maar erg veel speling zal het vermoedelijk niet zijn. De GTX 960 4GB mag dan wel een enorme sprong zijn van de GT 530 2GB, maar de eisen aan de voeding mogen er ook zijn: 120W ipv. 50W. Nu kwam de verkoper in de winkel ook met de goedkopere GTX 750 Ti 2GB, welke tot mijn genoegen maar 60W nodig heeft. De kernvraag wat betreft de voeding is natuurlijk of de nieuwe setup (aldanwel of niet met bijv. de stroomvretende GTX 960 4GB of met bijv. de iets zuinigere GTX 750 Ti 2GB) meer watt vraagt dan mijn huidige voeding kan aanleveren.
Nee, er is nog een vraag - die je kunt beantwoorden als je bij je PC bent: heb je wel of geen PCIe voedingsconnectoren?

De GTX750Ti vergt in meeste uitvoeringen namelijk alsnog een van die stekkers. Heb je het niet, dan heb je een uitdaging. Mogelijk kun je met een adapter van 2x Molex naar 1x PCIe 6 gaan, maar dan moet je minstens twee Molex-stekkers over hebben, wat ook geen sinecure is.

Heb je geen PCIe 6-pin connector en geen twee vrije Molex connectoren dan moet je hoegenaamd kijken naar een kaart die geen PCIe power connectoren nodig heeft. De GTX750Ti uitvoeringen die ik gezien heb, hebben allemaal zo'n connector nodig. Zonder connector kom je niet verder dan de GTX750 (non-Ti). Dat scheelt qua performance wel wat, maar zoals ik eerder al aangaf, het zal nog steeds 6x de prestaties van de GT530 leveren :)
Zelfs als ik er eenmaal definitief achter ben welke voeding ik heb en wat die aanlevert, weet ik dan nog niet hoeveel mijn systeem van die cap af zit. Misschien heeft deze standaardcomputer wel een 40W marge, waardoor ik gerust een GTX 750 Ti kan kopen, zonder rekening te hoeven houden met de kosten voor een extra voeding (dan wordt de discrepantie tussen de prijs van de 960 en de 750 toch behoorlijk flink). Hoe kom ik erachter hoeveel watt mijn computer gebruikt; hoe weet ik wat mijn 'powermarge' is? Opdat ik misschien mijn voeding niet hoef aan te passen aangezien de GTX 750 Ti slechts 10W meer behoeft dan mijn huidige GT 530.
10W is vrijwel zeker te doen. Maar inderdaad, meten is weten.

Drie manieren:
1) Meest grondige: meet intern op de DC stroomlijnen wat verbruikt wordt bij piekbelasting. Tel resultaten op. Is bewerkelijk, duurt lang, vraagt dat je echt weet wat je doet, riskeert opblazen van dingen als je dat niet doet. Waarschijnlijk niet haalbaar.
2) Als je een manier hebt om stroomverbruik van een apparaat te meten, doe dat met het gehele systeem als het onder volle belasting is (dus CPU en GPU-intensieve game draait bijv). Een voeding is nooit 100% efficient, maar als je uitgaat van 75% efficiency op volle belasting kom je aardig in de buurt bij werkelijk verbruik. Heb je zo'n apparaat dan is dit snel te doen en redelijk betrouwbaar.
3) Op basis van beste info die je hebt een optelsom maken. Er zijn verschillende calculators online, maar je kunt het ook zelf, zie: -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 32"
[...]

Ik speel eigenlijk nooit op een resolutie hoger dan 1366x768 medium, maar om eerlijk te zijn heb ik er ook geen behoefte aan om hoger te gaan dan dat: het zijn de framerates waar ik me snel aan ga ergeren (ik hoop met de nieuwe setup iig. spellen als arma 3 en rainbow six siege op medium graphics in resolutie 1366x768 toch wel met framerates boven de 60 te kunnen spelen). Ik vermoed dat ik met een lichtere kaart dan die GTX 960 4GB best uit de voeten kan.
Mooi. Op zo'n lage resolutie is een videokaart van honderden EUR sowieso overkill voor vrijwel alle spellen.

Trouwens, reality-check:
Arma 3 is wel een erg zwaar spel, zowel voor CPU als GPU, zodanig dat je waarschijnlijk niet uit moet gaan van 60 FPS. Hier lees ik dat je zelfs op 1650x1080 met een overclocked Core i7 4770K minimaal een GTX770 (nog een slag zwaarder dan de GTX 960) nodig hebt om boven de 60FPS te komen op Very High. Jouw Core i5 is zeker geen slechte CPU, maar niet zo'n beest, en een GTX750(Ti) komt daar ook niet in de buurt. Hoe de prestaties bij Medium zullen zijn kan ik niet zeggen (meeste reviews benchmarken alleen op hoogste settings) maar ik gok zo dat je CPU-limited zult zijn voor je de 60FPS aantikt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je heb het over een PCI-E poort die 2.0 is, deze is compatible met PCI-E 3.0 videokaarten. In veel gevallen moet je bij oudere moederborden een bios update doen.

Voordat we je goed kunnen helpen met videokaart keuze zal je eerst even moeten kijken naar wat voor voeding je hebt. Dus kijk wat het merk en type is en plaatst dat hier. Vaak worden er goedkope shit voedingen in zulke pc's gestopt en het feit dat het een Acer pc is helpt niet helaas :p.
Het komt bij oudere pc's van sommige fabrikanten voor dat je er geen andere kaart in kan zetten omdat dit gelocked is, waarschijnlijk niet bij jou het geval maar je kan kijken of dit ergens is aangegeven.

Nu heb je gekozen voor een GTX960, een betere optie is een R9 380x met 4gb geheugen. Die kaart is een stuk sneller voor een vergelijkbare prijs.
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/images/perfrel_1920_1080.png

Een andere goede optie is om voor een 2e hands kaart te gaan. In volgorde van traag naar snelst, GTX770 (4gb), R9 280x, R9 290. Dit zijn prima kaarten, je moet wel met de 280x en 290 opletten of je voeding het aankan. Bij de 290 zal je cpu een lichte bottleneck vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:43:
Je heb het over een PCI-E poort die 2.0 is, deze is compatible met PCI-E 3.0 videokaarten. In veel gevallen moet je bij oudere moederborden een bios update doen.

Voordat we je goed kunnen helpen met videokaart keuze zal je eerst even moeten kijken naar wat voor voeding je hebt. Dus kijk wat het merk en type is en plaatst dat hier. Vaak worden er goedkope shit voedingen in zulke pc's gestopt en het feit dat het een Acer pc is helpt niet helaas :p.
Het komt bij oudere pc's van sommige fabrikanten voor dat je er geen andere kaart in kan zetten omdat dit gelocked is, waarschijnlijk niet bij jou het geval maar je kan kijken of dit ergens is aangegeven.

Nu heb je gekozen voor een GTX960, een betere optie is een R9 380x met 4gb geheugen. Die kaart is een stuk sneller voor een vergelijkbare prijs.

Een andere goede optie is om voor een 2e hands kaart te gaan. In volgorde van traag naar snelst, GTX770 (4gb), R9 280x, R9 290. Dit zijn prima kaarten, je moet wel met de 280x en 290 opletten of je voeding het aankan. Bij de 290 zal je cpu een lichte bottleneck vormen.
Om te beginnen erg veel dank voor het reageren!

Ik zal mijn reactie maar structureren naar jouw reactie:

Voeding
Ik kon helaas op de tweakers site dit niet vinden, maar ook via configuratiescherm e.d. werd ik geen steek wijzer. De buitenkant van de kast heeft een sticker met daarop een regel: 'Rating: 220 - 240Vac, 3.15A, 50 Hz'. Het lijkt me sterk dat iemand hier verder mee komt, maar mocht dit toevallig genoeg informatie zijn dan bij deze. Ervanuitgaande dat dit niet genoeg is: waar kan ik zien wat voor een voeding in deze pc zit? Op de kabel - zie ik nu - staat iets redelijk moeilijk leesbaars:

L8 - 60
10A 250V~
Longuelle

Aangezien ik hier geen verstand van heb en deze specificaties van de kabel zomaar niks te maken kunnen hebben met de specificaties van de voeding (maar ook juist wel verband zouden kunnen hebben met de specificaties van de voeding), post ik het alsnog.

Geen andere kaart inzetbaar
Ook dit is een punt waar ik geen idee van heb. Waar zou ik kunnen ontdekken of mijn videokaart vervangen kàn worden?

Alternatieve keuze
De kaart die ik zo vlug op het oog had was inderdaad een GeForce GTX 960, maar dan wel de 4GB uitvoering en niet de 2GB uitvoering (deze bijvoorbeeld: http://www.videokaartshop...960-gaming-4gb-gddr5.html). Nu kan het zo zijn dat jouw aanrader nog altijd beter presteert of goedkoper te krijgen is, ik zal hem in ieder geval meenemen in de overweging, dank!

Sorry voor de onwetendheid, computers zijn altijd gebruiksvoorwerpen geweest voor me.. Nogmaals hartelijk bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)
Voor aankoopadviesvragen hebben we een aparte set subfora. Ik verplaats even:

Move VB -> CAA

Inhoudelijk:
Anoniem: 736375 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:02:
[...]

Voeding
Ik kon helaas op de tweakers site dit niet vinden, maar ook via configuratiescherm e.d. werd ik geen steek wijzer. De buitenkant van de kast heeft een sticker met daarop een regel: 'Rating: 220 - 240Vac, 3.15A, 50 Hz'. Het lijkt me sterk dat iemand hier verder mee komt, maar mocht dit toevallig genoeg informatie zijn dan bij deze. Ervanuitgaande dat dit niet genoeg is: waar kan ik zien wat voor een voeding in deze pc zit? Op de kabel - zie ik nu - staat iets redelijk moeilijk leesbaars:

L8 - 60
10A 250V~
Longuelle

Aangezien ik hier geen verstand van heb en deze specificaties van de kabel zomaar niks te maken kunnen hebben met de specificaties van de voeding (maar ook juist wel verband zouden kunnen hebben met de specificaties van de voeding), post ik het alsnog.
Op zich is dit inderdaad niet genoeg om uitsluitsel te geven, maar mogelijk staat er een hint. "L8" doet me gelijk denken aan een reeks voedingen van BeQuiet, namelijk hun L8 series.

Enige plek waar je het zeker gaat weten is aan de binnenkant van je PC op de voeding ergens. Er staat bijna altijd een grotere of kleinere sticker waar op z'n minst merk, modelnaam/nummer en wat serienummers op staan, en vaak ook uitgebreidere specificaties. Kan zijn dat die sticker niet gelijk zichtbaar is want tegen boven/zijkant van kast aangedrukt, maar als je de voeding loshaalt zal het altijd ergens zichtbaar zijn.

Hier een pic van hoe de sticker eruit ziet op een BeQuiet L8-630W:
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/psu/bequiet/PP630/SideS.jpg

Overigens is alleen Wattage van een voeding niet zaligmakend, de vraag is ook naar kwaliteit ervan (verschilt per merk en soms ook per model. BeQuiet is bijvoorbeeld meestal bovengemiddeld goed, Sweex doorgaans rampzalig) en natuurlijk welke connectoren er zijn voor de videokaart (de GT530 van jou heeft geen losse voedingsconnector, maar de GTX960 vereist een 8-pins PCIe connector die 120W kan leveren. Een merkPC heeft meestal een prima voeding, maar die is enkel bemeten op de componenten die erin zitten en biedt dus geen ruimte voor uitbreiding met een videokaart die (veel) meer verbruikt. In dat geval zou je mogelijk een nieuwe voeding moeten nemen om een GTX960 erin te zetten.

Dat gezegd, de GT530 is erg traag en je kunt al veel betere prestaties behalen zonder significant meer stroom te trekken met bijvoorbeeld de GTX750. Dat zou bij GPU-limited games al een factor 6 (!) beter kunnen presteren dan wat je nu hebt.
Geen andere kaart inzetbaar
Ook dit is een punt waar ik geen idee van heb. Waar zou ik kunnen ontdekken of mijn videokaart vervangen kàn worden?
Google? Exacte modelnr + "GPU replacement" zou doorgaans een shitstorm opleveren als het niet kan. Kan het wel dan ws allerlei films van hoe het te doen.

In ieder geval klopt iets niet met je specs. Je zegt een Aspire M3790 te hebben, maar linkt naar een M3970. Ik kan weinig tot niets over de M3790 vinden, klopt dat wel?
Alternatieve keuze
De kaart die ik zo vlug op het oog had was inderdaad een GeForce GTX 960, maar dan wel de 4GB uitvoering en niet de 2GB uitvoering (deze bijvoorbeeld: http://www.videokaartshop...960-gaming-4gb-gddr5.html). Nu kan het zo zijn dat jouw aanrader nog altijd beter presteert of goedkoper te krijgen is, ik zal hem in ieder geval meenemen in de overweging, dank!
Of hoeveelheid videogeheugen relevant is en zo ja hoe relevant hangt vooral af van de resolutie waarop je gamet en welke settings (AA kost met name wat). Aangezien je daar niets over roept kunnen wij er niet veel over zeggen. Op 1920x1080 zul je er doorgaans weinig van merken, op 2560x1440 gaat het meer schelen.
Sorry voor de onwetendheid, computers zijn altijd gebruiksvoorwerpen geweest voor me.. Nogmaals hartelijk bedankt.
Je doet in ieder geval je best voorzover mogelijk info te leveren en je erin te verdiepen :)

Sowieso, rare gedachte dat geen kennis nodig is voor iets wat een gebruiksvoorwerp is - een timmerman moet ook iets begrijpen van wat een hamer is en hoe hij een goede kiest. Of (wat al te vaak mis gaat...) een marketeer die met z'n laptop regelmatig presentaties geeft op een beamer moet snappen hoe het gewenste beeld op de juiste uitgang te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom enorm bedankt voor de reactie, zo wordt een jurist nog eens een techneut! Wat betreft de toch enigszins essentiele typo heb je volledig gelijk dion; het betreft een acer aspire M3970 en géén M3790 ;). Ik ben naar een winkel gegaan met wat meer ingelezen medewerkers dan die van de mediamarkt en met die kennis in mijn achterhoofd reageer ik dan ook verder op dion's reactie:
dion_b schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:15:

Op zich is dit inderdaad niet genoeg om uitsluitsel te geven, maar mogelijk staat er een hint. "L8" doet me gelijk denken aan een reeks voedingen van BeQuiet, namelijk hun L8 series.

Enige plek waar je het zeker gaat weten is aan de binnenkant van je PC op de voeding ergens. Er staat bijna altijd een grotere of kleinere sticker waar op z'n minst merk, modelnaam/nummer en wat serienummers op staan, en vaak ook uitgebreidere specificaties. Kan zijn dat die sticker niet gelijk zichtbaar is want tegen boven/zijkant van kast aangedrukt, maar als je de voeding loshaalt zal het altijd ergens zichtbaar zijn.

Overigens is alleen Wattage van een voeding niet zaligmakend, de vraag is ook naar kwaliteit ervan (verschilt per merk en soms ook per model. BeQuiet is bijvoorbeeld meestal bovengemiddeld goed, Sweex doorgaans rampzalig) en natuurlijk welke connectoren er zijn voor de videokaart (de GT530 van jou heeft geen losse voedingsconnector, maar de GTX960 vereist een 8-pins PCIe connector die 120W kan leveren. Een merkPC heeft meestal een prima voeding, maar die is enkel bemeten op de componenten die erin zitten en biedt dus geen ruimte voor uitbreiding met een videokaart die (veel) meer verbruikt. In dat geval zou je mogelijk een nieuwe voeding moeten nemen om een GTX960 erin te zetten.

Dat gezegd, de GT530 is erg traag en je kunt al veel betere prestaties behalen zonder significant meer stroom te trekken met bijvoorbeeld de GTX750. Dat zou bij GPU-limited games al een factor 6 (!) beter kunnen presteren dan wat je nu hebt.
Wat betreft de voeding is mij (aangezien ik de komende week van mijn PC gescheiden ben) nog even onduidelijk welk type het is. Dit zal ik eind deze week uitzoeken door de PC open te maken. Overigens heb ik een vermoeden dat het een 300W voeding zal zijn, omdat dit zo staat in de service manual voor de acer aspire M3970 (http://www.manualslib.com...M3970.html?page=11#manual, onderaan), maar wederom, ik zal het nog nakijken. Wat mij in de winkel is verteld is dat standaard (door de fabrikant samengestelde) PC's zoals de mijne over het algemeen een redelijk precies afgemeten voeding hebben. Misschien dat er een marge aanwezig is tussen wat de componenten gezamelijk nodig hebben aan wattage en wat de voeding kan opleveren, maar erg veel speling zal het vermoedelijk niet zijn. De GTX 960 4GB mag dan wel een enorme sprong zijn van de GT 530 2GB, maar de eisen aan de voeding mogen er ook zijn: 120W ipv. 50W. Nu kwam de verkoper in de winkel ook met de goedkopere GTX 750 Ti 2GB, welke tot mijn genoegen maar 60W nodig heeft. De kernvraag wat betreft de voeding is natuurlijk of de nieuwe setup (aldanwel of niet met bijv. de stroomvretende GTX 960 4GB of met bijv. de iets zuinigere GTX 750 Ti 2GB) meer watt vraagt dan mijn huidige voeding kan aanleveren. Zelfs als ik er eenmaal definitief achter ben welke voeding ik heb en wat die aanlevert, weet ik dan nog niet hoeveel mijn systeem van die cap af zit. Misschien heeft deze standaardcomputer wel een 40W marge, waardoor ik gerust een GTX 750 Ti kan kopen, zonder rekening te hoeven houden met de kosten voor een extra voeding (dan wordt de discrepantie tussen de prijs van de 960 en de 750 toch behoorlijk flink). Hoe kom ik erachter hoeveel watt mijn computer gebruikt; hoe weet ik wat mijn 'powermarge' is? Opdat ik misschien mijn voeding niet hoef aan te passen aangezien de GTX 750 Ti slechts 10W meer behoeft dan mijn huidige GT 530.

Google? Exacte modelnr + "GPU replacement" zou doorgaans een shitstorm opleveren als het niet kan. Kan het wel dan ws allerlei films van hoe het te doen.
Ik begrijp inmiddels dat ik met mijn PC een kaart kan veranderen! Danku.

Of hoeveelheid videogeheugen relevant is en zo ja hoe relevant hangt vooral af van de resolutie waarop je gamet en welke settings (AA kost met name wat). Aangezien je daar niets over roept kunnen wij er niet veel over zeggen. Op 1920x1080 zul je er doorgaans weinig van merken, op 2560x1440 gaat het meer schelen.
Ik speel eigenlijk nooit op een resolutie hoger dan 1366x768 medium, maar om eerlijk te zijn heb ik er ook geen behoefte aan om hoger te gaan dan dat: het zijn de framerates waar ik me snel aan ga ergeren (ik hoop met de nieuwe setup iig. spellen als arma 3 en rainbow six siege op medium graphics in resolutie 1366x768 toch wel met framerates boven de 60 te kunnen spelen). Ik vermoed dat ik met een lichtere kaart dan die GTX 960 4GB best uit de voeten kan.

De vraag wordt steeds concreter :) Enorm bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 736375 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:14:
Wederom enorm bedankt voor de reactie, zo wordt een jurist nog eens een techneut! Wat betreft de toch enigszins essentiele typo heb je volledig gelijk dion; het betreft een acer aspire M3970 en géén M3790 ;).
Kijk :)

Dan lijkt me duidelijk dat een andere videokaart prima kan - volop films hoe dat te doen :P
[...]

Wat betreft de voeding is mij (aangezien ik de komende week van mijn PC gescheiden ben) nog even onduidelijk welk type het is. Dit zal ik eind deze week uitzoeken door de PC open te maken. Overigens heb ik een vermoeden dat het een 300W voeding zal zijn, omdat dit zo staat in de service manual voor de acer aspire M3970 (http://www.manualslib.com...M3970.html?page=11#manual, onderaan), maar wederom, ik zal het nog nakijken.
Klinkt heel aannemelijk. Waarschijnlijk is het dan een meer dan acceptabele 300W voeding, maar een 100W+ kaart kun je er wel mee vergeten.
Wat mij in de winkel is verteld is dat standaard (door de fabrikant samengestelde) PC's zoals de mijne over het algemeen een redelijk precies afgemeten voeding hebben. Misschien dat er een marge aanwezig is tussen wat de componenten gezamelijk nodig hebben aan wattage en wat de voeding kan opleveren, maar erg veel speling zal het vermoedelijk niet zijn. De GTX 960 4GB mag dan wel een enorme sprong zijn van de GT 530 2GB, maar de eisen aan de voeding mogen er ook zijn: 120W ipv. 50W. Nu kwam de verkoper in de winkel ook met de goedkopere GTX 750 Ti 2GB, welke tot mijn genoegen maar 60W nodig heeft. De kernvraag wat betreft de voeding is natuurlijk of de nieuwe setup (aldanwel of niet met bijv. de stroomvretende GTX 960 4GB of met bijv. de iets zuinigere GTX 750 Ti 2GB) meer watt vraagt dan mijn huidige voeding kan aanleveren.
Nee, er is nog een vraag - die je kunt beantwoorden als je bij je PC bent: heb je wel of geen PCIe voedingsconnectoren?

De GTX750Ti vergt in meeste uitvoeringen namelijk alsnog een van die stekkers. Heb je het niet, dan heb je een uitdaging. Mogelijk kun je met een adapter van 2x Molex naar 1x PCIe 6 gaan, maar dan moet je minstens twee Molex-stekkers over hebben, wat ook geen sinecure is.

Heb je geen PCIe 6-pin connector en geen twee vrije Molex connectoren dan moet je hoegenaamd kijken naar een kaart die geen PCIe power connectoren nodig heeft. De GTX750Ti uitvoeringen die ik gezien heb, hebben allemaal zo'n connector nodig. Zonder connector kom je niet verder dan de GTX750 (non-Ti). Dat scheelt qua performance wel wat, maar zoals ik eerder al aangaf, het zal nog steeds 6x de prestaties van de GT530 leveren :)
Zelfs als ik er eenmaal definitief achter ben welke voeding ik heb en wat die aanlevert, weet ik dan nog niet hoeveel mijn systeem van die cap af zit. Misschien heeft deze standaardcomputer wel een 40W marge, waardoor ik gerust een GTX 750 Ti kan kopen, zonder rekening te hoeven houden met de kosten voor een extra voeding (dan wordt de discrepantie tussen de prijs van de 960 en de 750 toch behoorlijk flink). Hoe kom ik erachter hoeveel watt mijn computer gebruikt; hoe weet ik wat mijn 'powermarge' is? Opdat ik misschien mijn voeding niet hoef aan te passen aangezien de GTX 750 Ti slechts 10W meer behoeft dan mijn huidige GT 530.

Drie manieren:
1) Meest grondige: meet intern op de DC stroomlijnen wat verbruikt wordt bij piekbelasting. Tel resultaten op. Is bewerkelijk, duurt lang, vraagt dat je echt weet wat je doet, riskeert opblazen van dingen als je dat niet doet. Waarschijnlijk niet haalbaar.
2) Als je een manier hebt om stroomverbruik van een apparaat te meten, doe dat met het gehele systeem als het onder volle belasting is (dus CPU en GPU-intensieve game draait bijv). Een voeding is nooit 100% efficient, maar als je uitgaat van 75% efficiency op volle belasting kom je aardig in de buurt bij werkelijk verbruik. Heb je zo'n apparaat dan is dit snel te doen en redelijk betrouwbaar.
3) Op basis van beste info die je hebt een optelsom maken. Er zijn verschillende calculators online, maar je kunt het ook zelf, zie: -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 32"
[...]

Mooi. Op zo'n lage resolutie is een videokaart van honderden EUR sowieso overkill voor vrijwel alle spellen.

Trouwens, reality-check:
Arma 3 is wel een erg zwaar spel, zowel voor CPU als GPU, zodanig dat je waarschijnlijk niet uit moet gaan van 60 FPS. Hier lees ik dat je zelfs op 1650x1080 met een overclocked Core i7 4770K minimaal een GTX770 (nog een slag zwaarder dan de GTX 960) nodig hebt om boven de 60FPS te komen op Very High. Jouw Core i5 is zeker geen slechte CPU, maar niet zo'n beest, en een GTX750(Ti) komt daar ook niet in de buurt. Hoe de prestaties bij Medium zullen zijn kan ik niet zeggen (meeste reviews benchmarken alleen op hoogste settings) maar ik gok zo dat je CPU-limited zult zijn voor je de 60FPS aantikt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

dion_b schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:14:

Vreemde conclusie omdat de meest bekende geen voedingsstekkers nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 660294 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:27:
[...]

Vreemde conclusie omdat de meest bekende geen voedingsstekkers nodig heeft.
Meest bekend bij wie?

Ik zeg ook niet dat er geen GTX750Ti uitvoeringen zijn zonder, ik zeg dat de meeste zo'n stekker vereisen. Dat impliceert dat er wel degelijk uitvoeringen zijn zonder. Gefeliciteerd dat jij er een gevonden hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dion_b schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:44:
[...]

Meest bekend bij wie?

Ik zeg ook niet dat er geen GTX750Ti uitvoeringen zijn zonder, ik zeg dat de meeste zo'n stekker vereisen. Dat impliceert dat er wel degelijk uitvoeringen zijn zonder. Gefeliciteerd dat jij er een gevonden hebt.
Meest bekend op Tweakers. Zoek je op 750Ti in de pw dan is de MSI de meeste bekeken en mag je er vanuit gaan dat die dan ook het meest bekend is of wil je zeggen dat de Tweakers database nietszeggend is!

Van de 26 uitvoeringen van de 750Ti in de pw hebben er 8 een voedingsstekker nodig, de meeste kunnen het dus zonder doen.

Felicitaties wil ik niet. Wat ik wel wil is dat TS zo goed mogelijk advies krijgt en naar mening rammelde dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We zien dus twee vragen, waarvan de eerste een subvraag heeft: (1) past de nieuwe kaart wel in de oude voeding en (2) levert de oude voeding wel genoeg watt voor het systeem mét nieuwe kaart? Omdat het een lange post is geworden voeg ik een TLDR toe:

1.1: Is het zo dat de MSI GeForce GTX 750 Ti 2 GB zoals ik die zou kopen via deze link (http://www.videokaartshop...rce-gtx-750ti-gaming.html) géén PCIe 6-pin connector (of een andere connector for that matter) nodig heeft en ik hem dus, gegeven dat mijn voeding toereikend wattage kan aanleveren, in mijn PC kan zetten met dezelfde voeding?

1.2: Kan iemand uit bovenstaande informatie (de informatie vanaf de *) een conclusie trekken omtrent de aanwezigheid van een PCIe 6-pin/twee Molex connector(s) in mijn voeding en zonee hoe ontdek ik als ik mijn PC open maak of de ingangen in de voeding said connectors zijn en niet andere connectors?

2: Kan ik er redelijkerwijs, obv. mijn berekening volgens door dion aangegeven optie 3, van uitgaan dat de nieuwe kaart met 10W meer zal passen?

1.

Anoniem: 660294 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:31:

Meest bekend op Tweakers. Zoek je op 750Ti in de pw dan is de MSI de meeste bekeken en mag je er vanuit gaan dat die dan ook het meest bekend is of wil je zeggen dat de Tweakers database nietszeggend is!

Van de 26 uitvoeringen van de 750Ti in de pw hebben er 8 een voedingsstekker nodig, de meeste kunnen het dus zonder doen.
[1.1] Voordat ik zou ingaan op de vraag die eigenlijk neerkomt op 'kan ik obv. internet aannemelijk maken dat er een PCIe 6-pin connector/2 Molex connectors in mijn PC zitten en mocht dat niet zo zijn: hoe herken ik een PCIe 6-pin connector en een Molex connector als ik mijn PC open maak?' loont het natuurlijk de moeite om in te gaan op de stelling van ACB2401: de beoogde kaart (een GeForce GTX 750Ti 2GB) komt in uitvoeringen die geen voedingsstekker nodig hebben. Nu geloof ik graag mensen op hun woord, en het zou natuurlijk ook enorm goed uitkomen (bovendien zou het ook verklaren waarom de verkoper geen woord heeft gerept over een voedingsconnector die mijn voeding misschien niet heeft), maar klopt dat? De link die jij gaf, pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING, spreekt niet van power connectors, maar dat lijkt me niet impliciet gelijk staan aan het feit dat die niet nodig kan zijn. Nu ga ik mijn handen niet branden aan het onvolledig noemen van Tweakers (of het onjuist noemen van iemand die me wil helpen), dus ik stel maar dat het er wel staat, maar onder een andere naam en dus voor mij onzichtbaar; is het zo dat de MSI GeForce GTX 750 Ti 2 GB zoals ik die zou kopen via deze link (http://www.videokaartshop...rce-gtx-750ti-gaming.html) géén PCIe 6-pin connector (of een andere connector for that matter) nodig heeft en ik hem dus, gegeven dat mijn voeding toereikend wattage kan aanleveren, in mijn PC kan zetten met dezelfde voeding?

Mocht deze kaart dat helaas wel nodig hebben, dan ga ik hierna in op vraag 1: zegt internet dat mijn voeding zo'n PCIe 6-pin/twee Molex connector(s) heeft en zonee hoe ontdek ik dat zelf?

*
[1.2] Nu ben ik inderdaad nog niet bij mijn PC geweest, maar ben ik uit nieuwsgierigheid die manual alsnog door gaan spitten. Blijkt in mijn computer inderdaad een voeding te zitten die voldoet aan de beschrijving 'Non PFC 300W / PFC 300W / FR 300W' (al was het maar omdat het een 300W voeding is), dan neem ik maar aan dat de rest van deze manual ook opgaat voor mijn PC (tot dusver geen argument gevonden voor het tegendeel overigens). In dat geval heb ik twee zinnen gevonden die misschien een antwoord geven op je vraag wat betreft een aanwezige PCIe 6-pin power connector danwel twee 2 Molex connectoren (http://www.manualslib.com...M3970.html?page=11#manual, onder on-board connectors).

1 * H2X4 Power Supply Connector (zegt dit ook iets over het soort power supply connector; PCIe 6-pin/molex?)
1 * H1X4 SPDIFOUT Header for Acer pin define, close to PCIex16 interface (meer far-fetched, maar ik zag toevallig PCIe staan, dus niet geschoten is altijd mis)

Nu dacht ik bij jouw tekst dat de voeding een X aantal ingangen (of waarschijnlijk is uitgang meer correct) heeft die naar de verschillende componenten van de PC gaan, waarbij er kennelijk verschillende uitgangen kunnen zijn waaronder uitgangen die we PCIe 6-pin connectoren en uitgangen die we Molex connectoren noemen. Zodra ik de kast open maak zal ik (tenzij het erbij staat) de verschillende connectoren niet van elkaar kunnen onderscheiden obv. uiterlijk (nu kan ik natuurlijk googlen, maar voor hetzelfde geldt lijkt een PCIe 6-pin op een y-pin, maar ook op een z-pin). Hoe herken ik een PCIe 6-pin connector en een Molex connector?

EDIT: Net na het posten bedacht ik me dat ik ook kon zoeken naar de power connector die mijn huidige GT 530 gebruikt, als dat nou toevallig een PCIe 6-pin (of vermoedelijk minder waarschijnlijk: twee Molex connectoren) connector is, dan hebben we ook een antwoord. De site 'https://www.techpowerup.com/gpudb/630/geforce-gt-530-oem.html' gaf onder 'board design' aan dat deze kaart geen power connectors zou hebben. Als mijn kaart zonder stroom allerlei berekeningen zou doen ben ik natuurlijk ook dolblij; dan kan ik de mensheid een dienst bewijzen. Ik denk toch dat er iets anders aan de hand is; leidt iemand iets uit af? Overigens heb ik van een andere site begrepen dat de GT 530 geen PCIe 6-pin of 8-pin connector behoeft. Tenzij iemand uit bovenstaande informatie een conclusie kan trekken denk ik dat ik dus een kaart heb die misschien in een 6-pin connector zit en ik met het antwoord op vraag 1 in mijn achterhoofd aan het eind van de werkweek moet gaan kijken in mijn PC.

2.

Drie manieren:
Optie 1 lijkt me inderdaad niet de beste weg. Ik zou natuurlijk een vermogenmeter (vergeef me de terminologische fout als m'n middelbare school me hier in de steek liet; een watt-meter voor de duidelijkheid) kunnen aanschaffen voor optie 2. En optie 3 heb ik gepoogd, maar dat geeft me de uitkomst: totaal verbruik door systeem = piekverbruik GPU (50W) + piekverbruik CPU (95W) + 10W × # 3.5 inch harde schijven (10W) = 155W. Het lijkt me heel sterk dat een premade PC een voeding heeft die bijna twee keer zoveel watt kan aanleveren dan het systeem tijdens piekverbruik nodig heeft. Kan ik obv. het bovenstaande er redelijkerwijs wel van uit gaan dat 10W meer wel gaat lukken?

Ik ben inmiddels voorbij het punt dat de verkoopinformatie me op elk vlak te weinig wordt, of dit een goed teken is laat ik even in het midden, maar het onderwijs wordt gewaardeerd :P

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 736375 op 15-02-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Anoniem: 736375 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:14:
.. En optie 3 heb ik gepoogd, maar dat geeft me de uitkomst: totaal verbruik door systeem = piekverbruik GPU (50W) + piekverbruik CPU (95W) + 10W × # 3.5 inch harde schijven (10W) = 155W. Het lijkt me heel sterk dat een premade PC een voeding heeft die bijna twee keer zoveel watt kan aanleveren dan het systeem tijdens piekverbruik nodig heeft. Kan ik obv. het bovenstaande er redelijkerwijs wel van uit gaan dat 10W meer wel gaat lukken?

Ik ben inmiddels voorbij het punt dat de verkoopinformatie me op elk vlak te weinig wordt, of dit een goed teken is laat ik even in het midden, maar het onderwijs wordt gewaardeerd :P
Voedingen en hun vermogen, je raakt er niet op uitgekeken (als je eenmaal weet dat dit een belangrijke factor is).

Bedenk bijv dat piekverbruik alleen kan voorkomen als je er een benchmark op los laat die zowel cpu als gpu gelijktijdig volledig belast. In de praktijk komt dit haast niet voor.

Een gpu plaatsen van tegen de 100 watt (piek) verbruik zal dan ook geen probleem zijn, mits je voeding de aansluitingen heeft (als er 2 aansluitingen nodig zijn).

Andere vaste stroomverbruikers die je niet noemt zijn het moederbord, geheugen, en de fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 736375 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:14:

EDIT: Net na het posten bedacht ik me dat ik ook kon zoeken naar de power connector die mijn huidige GT 530 gebruikt, als dat nou toevallig een PCIe 6-pin (of vermoedelijk minder waarschijnlijk: twee Molex connectoren) connector is, dan hebben we ook een antwoord. De site 'https://www.techpowerup.com/gpudb/630/geforce-gt-530-oem.html' gaf onder 'board design' aan dat deze kaart geen power connectors zou hebben. Als mijn kaart zonder stroom allerlei berekeningen zou doen ben ik natuurlijk ook dolblij; dan kan ik de mensheid een dienst bewijzen. Ik denk toch dat er iets anders aan de hand is; leidt iemand iets uit af? Overigens heb ik van een andere site begrepen dat de GT 530 geen PCIe 6-pin of 8-pin connector behoeft. Tenzij iemand uit bovenstaande informatie een conclusie kan trekken denk ik dat ik dus een kaart heb die misschien in een 6-pin connector zit en ik met het antwoord op vraag 1 in mijn achterhoofd aan het eind van de werkweek moet gaan kijken in mijn PC.
Een GT 530 heeft een maximum verbruik van 50w en haalt de stroom uit het PCIe slot op het moederbord. Dat slot kan maximaal 75w leveren. Het is dus niet raar dat de videokaart geen 6pins peg heeft want heeft dat niet nodig. Het PCIe slot levert voldoende stroom. Een GTX 750Ti zal dan ook geen probleem zijn voor het moederbord en de voeding. Een pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING kan probleemloos geïnstalleerd worden net als bijvoorbeeld een pricewatch: Asus STRIX-GTX750TI-OC-2GD5. De pricewatch: Asus GTX750TI-OC-2GD5 daarentegen heeft wel een peg6 nodig.
Twijfel je aan de volledigheid van de gegevens in de Pricewatch dan kan je altijd nog een check doen op de website van de fabrikant.
Pagina: 1