We zien dus twee vragen, waarvan de eerste een subvraag heeft: (1) past de nieuwe kaart wel in de oude voeding en (2) levert de oude voeding wel genoeg watt voor het systeem mét nieuwe kaart? Omdat het een lange post is geworden voeg ik een TLDR toe:
1.1: Is het zo dat de MSI GeForce GTX 750 Ti 2 GB zoals ik die zou kopen via deze link (
http://www.videokaartshop...rce-gtx-750ti-gaming.html) géén PCIe 6-pin connector (of een andere connector for that matter) nodig heeft en ik hem dus, gegeven dat mijn voeding toereikend wattage kan aanleveren, in mijn PC kan zetten met dezelfde voeding?
1.2: Kan iemand uit bovenstaande informatie (de informatie vanaf de *) een conclusie trekken omtrent de aanwezigheid van een PCIe 6-pin/twee Molex connector(s) in mijn voeding en zonee hoe ontdek ik als ik mijn PC open maak of de ingangen in de voeding said connectors zijn en niet andere connectors?
2: Kan ik er redelijkerwijs, obv. mijn berekening volgens door dion aangegeven optie 3, van uitgaan dat de nieuwe kaart met 10W meer zal passen?
1.
dion_b schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:14:
Nee, er is nog een vraag - die je kunt beantwoorden als je bij je PC bent: heb je wel of geen PCIe voedingsconnectoren?
De GTX750Ti vergt in meeste uitvoeringen namelijk alsnog een van die stekkers. Heb je het niet, dan heb je een uitdaging. Mogelijk kun je met een adapter van 2x Molex naar 1x PCIe 6 gaan, maar dan moet je minstens twee Molex-stekkers over hebben, wat ook geen sinecure is.
Heb je geen PCIe 6-pin connector en geen twee vrije Molex connectoren dan moet je hoegenaamd kijken naar een kaart die geen PCIe power connectoren nodig heeft. De GTX750Ti uitvoeringen die ik gezien heb, hebben allemaal zo'n connector nodig. Zonder connector kom je niet verder dan de GTX750 (non-Ti). Dat scheelt qua performance wel wat, maar zoals ik eerder al aangaf, het zal nog steeds 6x de prestaties van de GT530 leveren

Anoniem: 660294 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:31:
Meest bekend op Tweakers. Zoek je op 750Ti in de pw dan is de MSI de meeste bekeken en mag je er vanuit gaan dat die dan ook het meest bekend is of wil je zeggen dat de Tweakers database nietszeggend is!
Van de 26 uitvoeringen van de 750Ti in de pw hebben er 8 een voedingsstekker nodig, de meeste kunnen het dus zonder doen.
[1.1] Voordat ik zou ingaan op de vraag die eigenlijk neerkomt op
'kan ik obv. internet aannemelijk maken dat er een PCIe 6-pin connector/2 Molex connectors in mijn PC zitten en mocht dat niet zo zijn: hoe herken ik een PCIe 6-pin connector en een Molex connector als ik mijn PC open maak?' loont het natuurlijk de moeite om in te gaan op de stelling van ACB2401: de beoogde kaart (een GeForce GTX 750Ti 2GB) komt in uitvoeringen die geen voedingsstekker nodig hebben. Nu geloof ik graag mensen op hun woord, en het zou natuurlijk ook enorm goed uitkomen (bovendien zou het ook verklaren waarom de verkoper geen woord heeft gerept over een voedingsconnector die mijn voeding misschien niet heeft), maar klopt dat? De link die jij gaf,
pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING, spreekt niet van power connectors, maar dat lijkt me niet impliciet gelijk staan aan het feit dat die niet nodig kan zijn. Nu ga ik mijn handen niet branden aan het onvolledig noemen van Tweakers (of het onjuist noemen van iemand die me wil helpen), dus ik stel maar dat het er wel staat, maar onder een andere naam en dus voor mij onzichtbaar;
is het zo dat de MSI GeForce GTX 750 Ti 2 GB zoals ik die zou kopen via deze link (http://www.videokaartshop...rce-gtx-750ti-gaming.html) géén PCIe 6-pin connector (of een andere connector for that matter) nodig heeft en ik hem dus, gegeven dat mijn voeding toereikend wattage kan aanleveren, in mijn PC kan zetten met dezelfde voeding?
Mocht deze kaart dat helaas wel nodig hebben, dan ga ik hierna in op vraag 1: zegt internet dat mijn voeding zo'n PCIe 6-pin/twee Molex connector(s) heeft en zonee hoe ontdek ik dat zelf?
*
[1.2] Nu ben ik inderdaad nog niet bij mijn PC geweest, maar ben ik uit nieuwsgierigheid die manual alsnog door gaan spitten. Blijkt in mijn computer inderdaad een voeding te zitten die voldoet aan de beschrijving 'Non PFC 300W / PFC 300W / FR 300W' (al was het maar omdat het een 300W voeding is), dan neem ik maar aan dat de rest van deze manual ook opgaat voor mijn PC (tot dusver geen argument gevonden voor het tegendeel overigens). In dat geval heb ik twee zinnen gevonden die misschien een antwoord geven op je vraag wat betreft een aanwezige PCIe 6-pin power connector danwel twee 2 Molex connectoren (
http://www.manualslib.com...M3970.html?page=11#manual, onder on-board connectors).
1 * H2X4 Power Supply Connector (zegt dit ook iets over het soort power supply connector; PCIe 6-pin/molex?)
1 * H1X4 SPDIFOUT Header for Acer pin define, close to PCIex16 interface (meer far-fetched, maar ik zag toevallig PCIe staan, dus niet geschoten is altijd mis)
Nu dacht ik bij jouw tekst dat de voeding een X aantal ingangen (of waarschijnlijk is uitgang meer correct) heeft die naar de verschillende componenten van de PC gaan, waarbij er kennelijk verschillende uitgangen kunnen zijn waaronder uitgangen die we PCIe 6-pin connectoren en uitgangen die we Molex connectoren noemen. Zodra ik de kast open maak zal ik (tenzij het erbij staat) de verschillende connectoren niet van elkaar kunnen onderscheiden obv. uiterlijk (nu kan ik natuurlijk googlen, maar voor hetzelfde geldt lijkt een PCIe 6-pin op een y-pin, maar ook op een z-pin).
Hoe herken ik een PCIe 6-pin connector en een Molex connector?
EDIT: Net na het posten bedacht ik me dat ik ook kon zoeken naar de power connector die mijn huidige GT 530 gebruikt, als dat nou toevallig een PCIe 6-pin (of vermoedelijk minder waarschijnlijk: twee Molex connectoren) connector is, dan hebben we ook een antwoord. De site 'https://www.techpowerup.com/gpudb/630/geforce-gt-530-oem.html' gaf onder 'board design' aan dat deze kaart geen power connectors zou hebben. Als mijn kaart zonder stroom allerlei berekeningen zou doen ben ik natuurlijk ook dolblij; dan kan ik de mensheid een dienst bewijzen. Ik denk toch dat er iets anders aan de hand is; leidt iemand iets uit af? Overigens heb ik van een andere site begrepen dat de GT 530 geen PCIe 6-pin of 8-pin connector
behoeft.
Tenzij iemand uit bovenstaande informatie een conclusie kan trekken denk ik dat ik dus een kaart heb die misschien in een 6-pin connector zit en ik met het antwoord op vraag 1 in mijn achterhoofd aan het eind van de werkweek moet gaan kijken in mijn PC.
2.
dion_b schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:14:
10W is vrijwel zeker te doen. Maar inderdaad, meten is weten.
Drie manieren:
1) Meest grondige: meet intern op de DC stroomlijnen wat verbruikt wordt bij piekbelasting. Tel resultaten op. Is bewerkelijk, duurt lang, vraagt dat je echt weet wat je doet, riskeert opblazen van dingen als je dat niet doet. Waarschijnlijk niet haalbaar.
2) Als je een manier hebt om stroomverbruik van een apparaat te meten, doe dat met het gehele systeem als het onder volle belasting is (dus CPU en GPU-intensieve game draait bijv). Een voeding is nooit 100% efficient, maar als je uitgaat van 75% efficiency op volle belasting kom je aardig in de buurt bij werkelijk verbruik. Heb je zo'n apparaat dan is dit snel te doen en redelijk betrouwbaar.
3) Op basis van beste info die je hebt een optelsom maken. Er zijn verschillende calculators online, maar je kunt het ook zelf, zie:
-The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 32"
Optie 1 lijkt me inderdaad niet de beste weg. Ik zou natuurlijk een vermogenmeter (vergeef me de terminologische fout als m'n middelbare school me hier in de steek liet; een watt-meter voor de duidelijkheid) kunnen aanschaffen voor optie 2. En optie 3 heb ik gepoogd, maar dat geeft me de uitkomst: totaal verbruik door systeem = piekverbruik GPU (50W) + piekverbruik CPU (95W) + 10W × # 3.5 inch harde schijven (10W) = 155W. Het lijkt me heel sterk dat een premade PC een voeding heeft die bijna twee keer zoveel watt kan aanleveren dan het systeem tijdens piekverbruik nodig heeft.
Kan ik obv. het bovenstaande er redelijkerwijs wel van uit gaan dat 10W meer wel gaat lukken?
Ik ben inmiddels voorbij het punt dat de verkoopinformatie me op elk vlak te weinig wordt, of dit een goed teken is laat ik even in het midden, maar het onderwijs wordt gewaardeerd
[
Voor 30% gewijzigd door
Anoniem: 736375 op 15-02-2016 14:03
]