Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:41:
Ik wil een nieuwe monitor of tv aanschaffen. Ik zal hem gebruiken als monitor voor grafische programma's (op 0,5m afstand) en daarnaast wil ik hem ook gebruiken om films of series op te kijken (op ongeveer 2,5m afstand). Van dichtbij moet hij dus ook scherp zijn, kan dit met een normale TV?
...
Ik heb een desktop met een fireproV4900 als grafische kaart, deze kan een maximale resolutie van 2560x1600 genereren.
...
Voor een afstand van 2,5m wordt een beeldschermgrootte van 81cm (32") tot 94cm (37") aangeraden.
...
Normale tv's hebben vaak 4:2:0 chroma subsampling (zoek maar op wat dit doet, je wil 4:4:4) en zijn niet echt geschikt voor fotobewerking. Ook bij andere grafische programma's (3d modelerings software) zal je merken dat niet alles scherp is. Je zal dus moeten kijken of je een tv kan vinden die hier geen last van heeft.
Wat betreft normale schermen, de Dell U2515H is een prima scherm. Scherpe kleuren (ips paneel) en 2560x1440. Helaas is 25" misschien te klein voor jou als je op 2.5 meter afstand zit.
De veel duurdere Dell Ultrasharp UP3216Q Zwart is misschien dan een optie.
Om je beter te kunnen helpen is het handig om te vermelden wat voor grafische programma's je gebruikt en wat je budget is. De hiervoor genoemde Dell is een scherm van 300 euro met een goede prijs/prestatie verhouding. Maar indien je een groter scherm wilt dan wordt het vaak al wat duurder. Denk aan 500 euro en meer.
Overigens kan je kaart prima 4k aansturen maar dat zal je via DP moeten doen, hij ondersteunt namelijk DP1.2

. De 2560x1600 die vermeld wordt is de limiet van je DVI-D aansluiting.