Hoe is mijn signaalsterkte?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 21:53
In de woonkamer bij mij hangt in een kast een Accesspoint Ubiquiti AP AC LR, 2,4 wn 5 ghz.
Mijn laptop heeft wifi via een usb adapter AC600 van Sitecom, snelheid 150 of 450 mbps.
Mijn laptop betreft een HP Pavilion 17-f040nd, met alleen een (uitgeschakelde) interne netwerkkaart van 2,4 ghz.
Ik heb glasvezel van KPN 100/100

De snelheid van mijn netwerk draadloos is nu http://www.speedtest.net/my-result/5082836087
en zend uit op kanaal 36 van 5 ghz.

Is dit een beetje in orde in uwe technische visie? Of zou het eigenlijk hoger moeten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Alphons op 13-02-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dit is een beetje teleurstellend (de download dan), maar vergeet niet dat dit een momentopname is. 5 seconden later kan het 30/60 zijn, of 90 /90 etc....

Ik zou daar niet te veel aan tillen etc..... Er zullen toch weinig programma's zijn die echt die snelheid nodig hebben. En wil je echt iets heel snel binnen hebben, dan kan je de laptop met een kabel aansluiten.

Het is goed dat je op 5 GHz gaat zitten. Download ook de tool InSSID. Daarmee kan je kijken welke kanalen "vol" zitten, en welke niet.

Maar op zich is het redelijk OK. Laat maar zitten, niet te veel aan "rommelen", om die maximum te halen, terwijl je het niet echt nodig hebt.

De "snelheid" die je ervaart tijdes het surfen zit meer in de ping tijden en latency dan met snelheid.

Ik kan een 2 Mbps lijn met een kleine ping sneller laten lijken, dan een 100 Mbps met een hoge ping tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
Aha. Dank. Ja, ik zie nu al dat t schommelt, naar beneden en naar boven. Ik dacht dat zo'n 5ghz freq zo stabiel was? Heb de wifi usb ook op alleen 5 ghz gezet. Is er een mogelijkheid het surfen te versnellen via het pingsignaal? Zal wel niet he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5 GHz is niet per definitie "stabiel". Je deelt namelijk je glasvezel ook met 25 andere mensen. Niet zozeer het medium glasvezel, maar de "backbone".

je denk toch niet dat KPN voor iedere klant een 100 Mbps lijn gaat "reserveren"? Dus 25 klanten krijgen maar één 100 Mbps lijn op de achtergrond, en niet 25 * 100= 25 Gbps lijn. No way.

Dus jij weet niet wat die andere 24 klanten doen. En ook niet wat "het internet" doet. Het is en blijft nooit gegarandeerd. Het zal altijd heen en weer springen.

De ping: nee, kan je niet veel doen. Glasvezel heeft ook een kleine ping. Maar WiFi erbij "kan" het verkloten. De wat professionele AP's zoals Cisco, HP, Aruba etc.... hebben een goede processor aan boord, en dan is de ping laag. Je kan het nu testen door de PC met kabel aan te sluiten (en Wifi uitzetten op laptop als dat niet automatisch gebeurd), en dan een keer testen op WiFi. Zie je veel en merkbaar verschil? Denk dan aan een (tweedehands) Cisco of HP AP. Zoek maar op "cisco aironet" op ebay (zet dan wel wereldwijd aan en sorteer op prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:41:
5 GHz is niet per definitie "stabiel". Je deelt namelijk je glasvezel ook met 25 andere mensen. Niet zozeer het medium glasvezel, maar de "backbone".

je denk toch niet dat KPN voor iedere klant een 100 Mbps lijn gaat "reserveren"? Dus 25 klanten krijgen maar één 100 Mbps lijn op de achtergrond, en niet 25 * 100= 25 Gbps lijn. No way.

Dus jij weet niet wat die andere 24 klanten doen. En ook niet wat "het internet" doet. Het is en blijft nooit gegarandeerd. Het zal altijd heen en weer springen.

De ping: nee, kan je niet veel doen. Glasvezel heeft ook een kleine ping. Maar WiFi erbij "kan" het verkloten. De wat professionele AP's zoals Cisco, HP, Aruba etc.... hebben een goede processor aan boord, en dan is de ping laag. Je kan het nu testen door de PC met kabel aan te sluiten (en Wifi uitzetten op laptop als dat niet automatisch gebeurd), en dan een keer testen op WiFi. Zie je veel en merkbaar verschil? Denk dan aan een (tweedehands) Cisco of HP AP. Zoek maar op "cisco aironet" op ebay (zet dan wel wereldwijd aan en sorteer op prijs).
en wie zegt dat jou kanaal 36 ook echt leeg is? :-) nou is er in de 5ghz band wel meer ruimte..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Correct. Daarom eerst met INSSIDER kijken of er niemand op kanaal 36 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of mij als buurman hebt ;) en gewoon 4 aaneengesloten kanalen in gebruik hebt :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Je vraagt om signaalsterkte. Dat kunnen wij je niet vertellen, lees die gewoon zelf uit :o - WiFi signaalsterkte heet RSSI, en meet je in dBm. Ieder fatsoenlijk WiFi-tooltje (waaronder InSSIDer) kan het voor je uitlezen.
2) Als je (alleen) in kanaal 36 zit doe je iets verkeerd. WiFi-ac werkt per default met 80MHz-brede kanalen. Je zou dus in 36+40+44+48 moeten zitten. Als je echt alleen in 36 zit, heb je maar 20MHz kanaalbreedte, wat tegenvallende resultaten zou verklaren. Stel even in op 80MHz (of 20/40/80MHz auto).
3) Kanaal 36 is sowieso slechtst denkbare 5GHz kanaal om te gaan zitten aangezien het in het low-power (200mW) bereik zit en bovendien gebruikt wordt door ieder apparaat wat wel 5GHz kan maar geen DFS mag (>90% van WiFi-ac gevallen :X ) gebruiken. Die UniFi mag wel DFS gebruiken en kan dus in een high-power kanaal (>100) gaan zitten. Ik zou aanraden om bijv op 100+104+108+112 te gaan zitten. Veel minder kans op interferentie en de mogelijkheid (mits hardware het ondersteunt) om met 1W ipv 200mW te gaan zenden. Zeker aangezien je snelheid in de downstream tegenvalt kan dat schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 13-02-2016 22:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
Goeie tip dion_b, ik zit nu op channel 48 (hoger kan niet in de configuratie) en 80 mhz (HT80). Verder staat er een vinkje bij 'auto' bij TX power en niets aangevinkt bij Min. RSSI. Enig idee wat deze laatste opties zijn?

Anyway, mijn wifi snelheid is nu: http://www.speedtest.net/my-result/5084757454

Bijna de volledige snelheid van KPN bij mij. Neem tenminste aan dat de snelheid nooit meer kan zijn dan wat KPN mij biedt.

Zijn er nadelen aan deze configuratie?

Wederom mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alphons schreef op zondag 14 februari 2016 @ 08:36:
Goeie tip dion_b, ik zit nu op channel 48 (hoger kan niet in de configuratie) en 80 mhz (HT80). Verder staat er een vinkje bij 'auto' bij TX power en niets aangevinkt bij Min. RSSI. Enig idee wat deze laatste opties zijn?
TX power is hoe hard de AP zendt. Hij staat nu op auto dat betekent dat eh... hij dat automatisch bepaalt :+
Min. RSSI is de laagste (ontvangen) signaalsterkte die de AP accepteert. Als je hier iets instelt worden clients wiens signaal lager dan dat zakt eraf geschopt. Dat kan helpen om sticky clients te verhelpen, door ze te dwingen met een andere AP te verbinden. Je moet het wel met beleid instellen, te hoog en je riskeert clients eraf te trappen die nergens anders terecht kunnen. Eigenlijk alleen goed in te stellen als je even een site survey doet en dus meet wat op alle relevante plekken in huis laagste RSSI is vanaf de AP's.
Anyway, mijn wifi snelheid is nu: http://www.speedtest.net/my-result/5084757454

Bijna de volledige snelheid van KPN bij mij. Neem tenminste aan dat de snelheid nooit meer kan zijn dan wat KPN mij biedt.
Hangt er maar helemaal vanaf waartegen je test. Met 802.11ac zou je nagenoeg altijd meer moeten halen dan de 100Mbps internetverbinding die je hebt. Het kan echter interessant zijn om te weten hoeveel meer. Daarvoor moet je tussen twee computers op je netwerk testen (eentje bedraad, eentje draadloos aangesloten).
Zijn er nadelen aan deze configuratie?
Ja, je zit nog steeds in de non-DFS kanalen. Zit er in de config van die AP niet ergens een tab 'advanced' waar je DFS-kanalen kunt inschakelen? Zo is het iig bij veel Engenius AP's die ik ken geregeld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
Kan het niet vinden, ik heb overigens een Ubiquiti AP AC LR
Pagina: 1