Toon posts:

Video_TDR_failure / BSOD. Help!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste deskundigen,

Ik heb sinds gister een nieuwe pc besteld bij afuture. Heb losse componenten laten assembleren. Het systeem is als volgt:

Samsung 850 Evo
Cooler Master GM Series G650M 650W
Gigabyte GA 8150 D3H
I5-6400
MSI radeon r9 380 2 gb
Crucial ballistix sport ddr4 8gb

Deze heb ik zonder Windows aan laten leveren omdat ik thuis een USB heb met win10.

Na het installeren van Windows heb ik even op het bureaublad gezeten. Vervolgens viel het scherm uit en kreeg last van BSOD. Herstelpagina komt tevoorschijn. En sindsdien kom ik niet eens meer bij het bureaublad. Onderaan de pagina staat de melding video_tdr_failure???

Ligt dit aan de videokaart? Is deze kapot?
Weet iemand van jullie wat ik moet doen? Of iemand met dezelfde ervaring? Ik ben zelf een leek op dit gebied.

Ook zit er geen VGA aansluiting in de videokaart terwijl dit wel in de quickguide staat?? Want mijn scherm (benq, net nieuw)geeft aan no cable connected met HDMI?

Zouden jullie willen posten wat ik het beste kan doen? Of misschien iemand met een oplossing?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2016 13:47 ]

Alle reacties

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Om eventuele driver problemen voor te zijn is het goed om eerst de AMD drivers even te verwijderen van je systeem en kijk dan even opnieuw als het probleem nog speelt.
Maar gezien je moederbord beschikt over meerdere aansluitingen (DVI, VGA en HDMI) zou ik ook proberen om de R9 380 uit je PC te halen. Daarmee kun je je iGPU proberen om zodoende te beoordelen als je richting je R9 verder moet gaan analyseren.

[ Voor 27% gewijzigd door rlkz op 13-02-2016 14:01 ]

I browse with Vivaldi

Verwijderd

Topicstarter
Beste riKz,

Dank voor je reactie. Aangezien ik niet zo diep in de materie zit snap ik bepaalde begrippen niet.(iGPU? AMD drivers?)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:22:
Beste riKz,

Dank voor je reactie. Aangezien ik niet zo diep in de materie zit snap ik bepaalde begrippen niet.(iGPU? AMD drivers?)
iGPU is de videochip die in je processor zit (de i5 6400), deze kun je eventueel gebruiken door de Radeon (fysiek) uit je systeem te halen en je beeldscherm aansluiten op het moederbord (zit als het goed is wel een connector achterop).

AMD drivers zijn gewoon de stuurprogramma's van je videokaart (de Radeon 380). Deze kun je verwijderen in veilige modus en bij voorkeur met een programmatje dat de boel grondig verwijdert (uninstall zelf laat vaak veel 'rotzooi' achter die weer problemen kunnen opleveren als je een andere/nieuwer stuurprogramma probeert te installeren).

DDU is daar geschikt voor: http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html
(programma draaien onder veilige modus).

Hopelijk is dat iets duidelijker ;)

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dat is toch een beetje basis kennis. Je hebt er voor gekozen om Windows zelf te installeren, dan weet je ook wat Drivers zijn, aangezien je deze zelf zal moeten installeren om de PC werkzaam te maken.

Heb je bv. al videodrivers van AMD geïnstalleerd na de installatie van Windows? (vanaf de meegeleverde cd of vanaf de AMD wegsite zelf)
Windows zelf de video drivers laten installeren via update, wil ook nog wel eens problemen geven.

[ Voor 12% gewijzigd door kendo op 13-02-2016 14:30 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp moet ik drivers installeren na de installatie van Windows?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
jep,amd drivers voor de videokaart.

En ook voor je geluidskaart,chipset drivers netwerkdrivers.Allemaal even instaleren.
Dat is normaal bij een nieuwe install.
Vaak zijn drivers oud,of zitten ze niet zelfs nog in windows .

[ Voor 87% gewijzigd door freaky35 op 13-02-2016 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar het probleem is dat ik niet op het bureaublad meer kan komen

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
1 tijdens opstarten f10 drukken (dan kiezen voor veilige modus. kijken of dat wel werkt.
werkt dat wel dan amd drivers instaleren en opnieuw normaal opstarten.
2 zo niet, dan gpu eruit halen en je monitor op je moederbord aansluiten en dan weer op nieuw opstarten.
en als je dan wel in windows komt amd drivers instaleren en dan je gpu er weer in.
3 Als dit ook niet werkt probeer eens windows 10 opnieuw te instaleren, gpu eruit laten en werken via de igpu (moederbord aansluiting)

[ Voor 8% gewijzigd door Elmo_b op 13-02-2016 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://imgur.com/D414xfy

[img]http://http://imgur.com/D414xfy[/img]

http://imgur.com/GS0hmco

[img]http://http://imgur.com/GS0hmco[/img]

Dit is wat ik te zien krijg, daarna valt het beeld gewoon weg.

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Windows opnieuw installeren.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ten eerste heb je gecontrolleerd of je kaart goed in zijn slot zit? Indien nee, doe dat dan.

Voordat je direct Windows opnieuw gaat instaleren ga eerst eens bezig met de suggestie van Nemesizz en haal je kaart er uit. Lost dit het probleem op dan is de kans groot dat je videokaart de hoofschuldige is.

Lost dit niet het probleem op ga dan een aantal standaard testen doen. Start de pc op met zo min mogelijk hardware aangesloten. Dus haal ook je geheugen er uit zodat er nog maar een latje inzit (op deze manier kan je ze testen).

Daarnaast kan je nog de volgende testen doen.
- Memtest x86+ (dit test het geheugen)
- Prime95 en OCCT indien je in Windows komt (dit test cpu, videokaart en psu).

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update, ik heb hulp van een vriend van mij, die er een stukje meer van weet.
De volgende dingen zijn nu gedaan:
Videokaart er uitgehaald en Windows opnieuw geïnstalleerd na alles geformatteerd te hebben.
De pc werkte hierna prima.
Daarna weer de videokaart erin gedaan en de problemen begonnen weer.
De drivers die toch al er op staan afgehaald met de tool DDU.
Hierna de nieuwste AMD drivers tevergeefs proberen te installeren.
Daarbij kwam de volgende error: thread stuck in device driver
Aantal dingen op google gezocht, maar nog niet uit gekomen.

Niet veel later zit de pc weer in een loop van de volgende foutmelding:
video_tdr_failure

Videokaart zit goed in het slot en de voedingsstekkers zitten er goed in.
Zou ik software matig nog dingen kunnen proberen of ligt het nu voor de hand dat er iets mis is met de videokaart zelf?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Je zou de videokaart nog in een andere PC kunnen testen, maar als ik dat zo lees is er vermoedelijk toch wel wat mis met de kaart zelf (kan gebeuren soms).

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 20:46
Zelf heb ik dit probleem (of een variant ervan) ook ervaren en tot nu toe nog niet 100% een oorzaak voor weten te vinden. In mijn geval doet het probleem zich voor met een R9 290X waarvan de driver niet tijdig reageert met een BSOD of PC die hangt als gevolg.

Wat je misschien kan proberen is om alle EIST/SpeedStep functionaliteit van de CPU uit te schakelen in 't BIOS en zien of dat een ander gedrag vertoont. Bij mij kwam het issue dan minder voor omdat de DPC latency (te meten met DPC Latency Checker of LatencyMon) dan lager was vanwege dat de CPU dan altijd op volle snelheid liep. Het is geen oplossing, maar het kan misschien wel helpen om de rootcause van het issue te bepalen.

Daarnaast zou ik de videokaart testen in een 2de systeem. Iets wat ik zelf nu ook aan het doen ben, tot nu toe nog geen issues gehad met m'n R9 290X in een 2de systeem + m'n primaire systeem draait ook goed met m'n vorige videokaart (HD6950). Dus in mijn geval ben ik er nog niet uit wat voor conclusie ik hieruit moet trekken :) Maar misschien dat het voor jou wel duidelijk wordt.

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Heb ook zo'n soortelijk probleem gehad met m'n GTX 780, TDR failure, freezes.
Met m'n GTX 660 reserve kaart ondervond ik dat probleem niet en met de GTX 780 in een ander systeem ook niet.
Voor mij dus ook een raadsel na andere softwarematige pogingen die niet hielpen.

Later een GTX 970 gekocht en het spel begon weer zij het in iets mindere mate.
Het viel wel op dat de minst stroomtrekkende videokaart geen probleem gaf en de meest stroomtrekkende de grootste problemen.
Ik begon dan toch m'n voeding te verdenken, ook gezien de leeftijd van 7j.

Uiteindelijk een nieuwe voeding gekocht en zowaar, het probleem was weg. :)
Een andere bevestiging dat de voeding wel degelijk faalde werd mij later nog eens verduidelijkt toen ik merkte dat de MHz fluctuaties van m'n CPU ook volledig verdwenen waren wanneer in rust. (Heb ik ook lang naar gezocht, zonder resultaat.)

Dus is het misschien geen slecht idee om te kijken of de voeding nog naar behoren werkt in dit soort situaties want als je pc altijd goed heeft gewerkt en dit euvel plotseling komt opduiken en niet op te lossen is door andere drivers dan zal het vrijwel zeker een hardware fail zijn.

PS: Hier een interessant artikel over hoe een slechte of minder kwalitatieve voeding funest kan zijn voor zowel de hardware als voor overclocken:

http://www.overclock.net/...s-effects-on-overclocking

[ Voor 11% gewijzigd door hosee op 16-02-2016 07:26 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Pagina: 1