Draaitafel vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 2.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb een Soundlab DLP-12 Belt Drive draaitafel, met een Stanton 500 element, nog geen half jaar oud en niet bijzonder veel gebruikt
Al sinds ik em heb is mij het volgende opgevallen: hoe verder naar de binnenkant van de plaat (dus naar het einde), wordt het geluid minder zuiver (hoge tonen klinken veel 'sisseriger')
Is dit normaal, het is mij bij andere draaitafels nog nooit opgevallen.
Op 33 toeren is dit kwaliteitsverschil een stuk beter te horen dan op 45 toeren

Ligt dit gewoon aan de draaitafel (ik weet is niet een van de allerbeste :Y) ) of is dit te verhelpen (en ik bedoel dan niet verhelpen door een andere te kopen ;) )

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 19:25 schreef dreeke het volgende:

Op 33 toeren is dit kwaliteitsverschil een stuk beter te horen dan op 45 toeren
Bedoel je dat ie op 33 toeren beter klinkt dan op 45 toeren?

Verwijderd

Volgens mij bedoelt ie het omgekeerd :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
op 45 toeren klinkt ie beter, maar daar ging het niet om...op beide snelheden wordt de plaat naar het einde toe minder in kwaliteit
het ligt niet aan de platen want op de oude Technics platenspeler van m'n paps klinken ze wel goed

Verwijderd

Persoonlijk vind ik de stantons sowieso kut in het hoog klinken maar dat ff terzijde want je hebt het alleen bij het eind :)

Denk dat het met je tonearm te maken heeft. Weet niet hoe het met jouw tafels zit maar op de technics heb je 2 schroefjes waarmee je het een en ander kan afstellen. Wat gebeurt er als je je bij het einde van de plaat bent en je haalt de tonearm omhoog? (niet met de hand maar met dat dingetje) Kan zijn misschien dat de arm helemaal terugtrekt (heb ik tenminste met 1, te lui om schroevendraaier te pakken :) ) Maar misschien kan het probleem daar dus zitten? Dat hij dus steeds meer naar buiten trekt hoe verder je aan het eind van de plaat bent en dat hij daardoor niet meer lekker in de groef zit ofzo.

Verwijderd

[b]Op donderdag 21 juni 2001 20:35 schreef Kaos het volgende:
Denk dat het met je tonearm te maken heeft. Weet niet hoe het met jouw tafels zit maar op de technics heb je 2 schroefjes waarmee je het een en ander kan afstellen. Wat gebeurt er als je je bij het einde van de plaat bent en je haalt de tonearm omhoog? (niet met de hand maar met dat dingetje) Kan zijn misschien dat de arm helemaal terugtrekt (heb ik tenminste met 1, te lui om schroevendraaier te pakken :) ) Maar misschien kan het probleem daar dus zitten? Dat hij dus steeds meer naar buiten trekt hoe verder je aan het eind van de plaat bent en dat hij daardoor niet meer lekker in de groef zit ofzo.
.... :? ....

kijk ff of je element wel recht in de headshell zit

btw het is logisch dat 45 rpm platen beter klinken als 33 rpm...bij 45 rpm heb je meer vinyl per seconde om het muzieksignaal in te persen....daardoor krijg je een betere plaat...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:32
Al sinds ik em heb is mij het volgende opgevallen: hoe verder naar de binnenkant van de plaat (dus naar het einde), wordt het geluid minder zuiver (hoge tonen klinken veel 'sisseriger')
btw het is logisch dat 45 rpm platen beter klinken als 33 rpm...bij 45 rpm heb je meer vinyl per seconde om het muzieksignaal in te persen....daardoor krijg je een betere plaat...
Daar zit al een heel stuk van het uiteindelijke antwoord in: Een plaat draait met een constante snelheid. Dat betekend dus dat de "naaldsnelheid" aan de buitenkant van de plaat veel hoger is dan binnenin. Aan de binnenkant van de plaat staat de muziek dus erg dicht op elkaar geperst. Dit betekend dat het veel lastiger is voor de naald om dezelfde resolutie te halen als ana de buitkant. Vandaar dat de geluidskwaliteit van muziek die aan de buitenkant van de plaat staat beter is dan de muziek die aan de binnenkant van de plaat staat

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
De arm staat in elk geval goed, en het element zit ook goed recht vast. Dat verhaal van Lampje lijkt me erg logisch maar toch vind ik dit rot klinken
Als ik beter geluid wil kan ik dan een ander element of naald kopen, en wat voor 1 moet dat dan zijn? Beïnvloed de kwaliteit van de gehele draaitafel het geluid ook? (dit is volgens mij niet zo'n beste)

Verwijderd

Hmm mijn verhaaltje word dus niet echt begrepen maarja, dacht misschien had het ermee te maken.

Maar als je goede naalden wilt neem de Ortofon Nightclub OM-S. Dat is dus de versie die in de headshell moet. Je hebt ook versie die kan direct in de tonearm maar die connectors schijnen niet helemaal optimaal te zijn. En neem wel de S versie niet de E.

Verwijderd

In principe wordt het geluid alleen bepaald door je element+naald combo. Je tafel zelf heeft wel iets in te brengen, maar dat is op basis van allerlei minimale verschillen (soort metaal blabla, audiofiel geleuter :P).

Ik zou eens proberen een naald+element van iemand te lenen oid, en kijken of het er beter van wordt...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Kaos: ik snap denk ik wel wat je bedoelt
als ik aan het einde van de plaat de arm omhoog doe gaat deze niet naar buiten of naar binnen toe
Dat kan ik ook niet regelen met schroefjes oid :( ik kan de arm alleen losmaken

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:47 schreef dreeke het volgende:
Kaos: ik snap denk ik wel wat je bedoelt
als ik aan het einde van de plaat de arm omhoog doe gaat deze niet naar buiten of naar binnen toe
Dat kan ik ook niet regelen met schroefjes oid :( ik kan de arm alleen losmaken
Als dat zo is vergeet mijn verhaal maar :) Hij moet ook recht blijven dus dat is het niet. Je kan dus ander element proberen.

Weet niet of iemand anders het al zei maar je element is wel juist in de headshell? Dus niet beetje scheef ofzo (klote werk altijd om te monteren)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
voor zover ik kon zien zat ie niet scheef. ik heb em ff losgemaakt en er wat schever ingezet maar het geluid werd er niet beter of slechter van, dus nu maar weer recht erin gezet

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
iemand raad mij een Tonar Banana naald aan voor f150, wat vinden jullie daarvan ?

• Tweaking_Deejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 10:42

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Hmmm, kijk eens of de lift van je arm niet iets aanloopt, dus niet ver genoeg naar beneden zakt. Hij tilt dan de arm aan het eind van de plaat iets op. Heb ik ook eens gehad maar met andere vervelende gevolgen.

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

Verwijderd

Doordat de plaat aan de binnenkant de naald als het ware steeds sterker naar het
center toetrekt, wordt de kracht te groot, , en kunnen vervormingen optreden daarvoor heb je de zogenaamde anti-skating op je draaitafel zitten, ook wel dwarsdruk compensatie genoemd, die moet je ff goed afstellen,in combinatie met je element voorschriften.meestal is 2 g genoeg.
En zorg ervoor dat je draaitafel waterpas staat

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Tonar banana alleen nemen als je geld over hebt!! Ik heb ze nu ook en ik denk dat de stanton weer gauw terug gaat op de numark Pro TT1 want die lag naar mijn idee een tikkeltje beter op de plaat en kan ook wat beter tegen een stootje.

Enne als je er niet handig mee om gaat dan sloop je je platen heb ik gehoord maar daar heb ik geen ervaring mee

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Op donderdag 21 juni 2001 21:31 schreef dreeke het volgende:
...maar toch vind ik dit rot klinken
...
Damn.. dat nummer.. :D Hoe heetie ookalweer??

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 00:04 schreef Skate2000 het volgende:

[..]

Damn.. dat nummer.. :D Hoe heetie ookalweer??
Mauro Picotto - Iguana (On Air Mix) was dat
als je die met je Kazaatje niet kan vinden, de Megavoices Mix is daar een langere versie van >:)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 23:19 schreef Reind het volgende:
Tonar banana alleen nemen als je geld over hebt!! Ik heb ze nu ook en ik denk dat de stanton weer gauw terug gaat op de numark Pro TT1 want die lag naar mijn idee een tikkeltje beter op de plaat en kan ook wat beter tegen een stootje.

Enne als je er niet handig mee om gaat dan sloop je je platen heb ik gehoord maar daar heb ik geen ervaring mee
ik heb gehoord hoe deze klinkt, en vind de kwaliteit al een stuk mooier als mijn Stanton 500. Het gaat hier trouwens puur om de geluidskwaliteit, niet om mixen/scratchen

• Skate2000
Ow.. fok ja..

Picotto in tha house.. ik kende 'm ook, ik heb de Mp3 ook, maar ik wassem heel erg kwijt.. dankje.. Isser iemand in de buurt die weet waar ik dat nummer (op vinyl) nog kan vinden, in de buurt van Utrecht?

FF ontopic: Ik heb ook soundlabs (DLP-32), en je kan de arm wel helemaal verstellen hoor. Dus misschien kan je de toon veranderen door een beetje met de afstellingen te spelen, dat hebbik ook met succes gedaan... :)

Probeer het maar, je moet dat "Lock" hendeltje van lock halen, en dan aan de achterkant, dan boompje tussen 0 en 6 heen en weer bewegen om de armhoogte te verstellen. :7 Succes!!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 00:16 schreef Skate2000 het volgende:
FF ontopic: Ik heb ook soundlabs (DLP-32), en je kan de arm wel helemaal verstellen hoor. Dus misschien kan je de toon veranderen door een beetje met de afstellingen te spelen, dat hebbik ook met succes gedaan... :)

Probeer het maar, je moet dat "Lock" hendeltje van lock halen, en dan aan de achterkant, dan boompje tussen 0 en 6 heen en weer bewegen om de armhoogte te verstellen. :7 Succes!!
bedoel je dat gewicht achter op de arm ? die staat hier op 3, maar het maakt niet uit als ik em zwaarder zet
Als ik em lichter zet wordt het geluid nog slechter

• Skate2000
neej, met dat gewicht kan je de naalddruk instellen.

er zit Knopje "lock" op je turntable.. Klopt dat? Bij mij iig wel.. Als je die losmaakt (unlocked), dan kan je een schuif heen en weer bewegen. Daarmee schuift ook de arm omhoog of omlaag.. (de afstand tussen het opp van de draaitafel en het punt waar de arm zit dus).

Je hebt die schuif toch wel? Ik weet niet offie op de DLP-12 zit.. maar ik neem aan van wel..

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:40 schreef ^JaapvR^ het volgende:
In principe wordt het geluid alleen bepaald door je element+naald combo. Je tafel zelf heeft wel iets in te brengen, maar dat is op basis van allerlei minimale verschillen (soort metaal blabla, audiofiel geleuter :P).
jij moet wel ERG slechte oren hebben om geen verschil in draaitafels te horen...dat is GROTER dan tussen elementen...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 08:34 schreef Skate2000 het volgende:
neej, met dat gewicht kan je de naalddruk instellen.

er zit Knopje "lock" op je turntable.. Klopt dat? Bij mij iig wel.. Als je die losmaakt (unlocked), dan kan je een schuif heen en weer bewegen. Daarmee schuift ook de arm omhoog of omlaag.. (de afstand tussen het opp van de draaitafel en het punt waar de arm zit dus).

Je hebt die schuif toch wel? Ik weet niet offie op de DLP-12 zit.. maar ik neem aan van wel..
hier wat pics van wat ik er aan kan instellen:

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/abulder/soundlab1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/abulder/soundlab2.jpg

morgen neem ik mijn element + paar platen mee naar iemand die dezelfde Soundlab heeft met een iets ander Stanton element, en ook nog een Tonar Banana naald. Dus ff horen wat het verschil is :)

• R2D2
  • Niet online
Knal d'r is een beste bonk aan naaldruk op (stuivers op element geplakt heb ik wel is gezien bij zo'n soundlab) en kijk wat ie dan doet

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 17:39 schreef Reind het volgende:
Knal d'r is een beste bonk aan naaldruk op (stuivers op element geplakt heb ik wel is gezien bij zo'n soundlab) en kijk wat ie dan doet
Naalddruk stond op 3, nu op 5 gezet
Wordt het wel iets beter van maar de rest van het element sleept nu bijna mee over de plaat, en zo heb je natuurlijk ook maximale slijtage...

Verwijderd

misschien de hoogte wat lager zetten?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 18:13 schreef Mries! het volgende:
misschien de hoogte wat lager zetten?
Hoe :?
kijk even naar de foto's die ik gepost heb (staan op pag.1 van dit topic) , ik kan nergens iets vinden waarmee ik de hoogte van de arm kan verstellen :( t is of los, of vast

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
ik vind mijn naald trouwens erg kort. Heb em ff op de scanner gelegd:

hoort dit zo :?
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/abulder/naald600dpiKnip.jpg

• R2D2
  • Niet online
Nou met die naald is niks mis (die van mij ziet er 10*beroerder uit)

Enne hoogte verstellen gaat niet met dat draaitafeltje van jou maarre verder zou ik het niet weten :?

Mischien Mries een idee?? Oh je kunt ook een Numark pro TT1 kopen kun je namelijk wel de hoogte verstellen (zei reind de Numark dominee :P )

Verwijderd

haha reind :)
Nee sorry het was m'n enige suggestie, kan wel bij de soundlab van m'n buurjongen kijken, maar dan kom ik er vast achter dat je de hoogte niet kan verstellen :)

Maar de headshell moet in principe gewoon parallel staan aan de plaat..

De naald ziet er prima uit volgens mij, hij is in ieder geval schoner dan van de naalden die ik gebruik (daar zit genoeg zut aan om een trui van te breien :))

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Stof haal ik er altijd meteen af... gewoon ff flink blazen of met een zacht borsteltje langs je naald gaan
maar k vond em zo kort .. ? zo' n klein stompje zit er maar aan

• R2D2
  • Niet online
En zo'n kort stompje zit dus aan iedere naald en hoe vaker ie gebruikt word hoe verder ie afslijt. Lijkt me logisch en ik dusrf een wedje te leggen dat jou naalden nog geen half jaar oud zijn of je gebruikt je platenspelers nooit. Naalden zijn nog oké dus daar kan het niet aan liggen. En net zoals Mries al zei -> Onze naalden zien er nog slechter uit en we hebben nergens last van dus ik zou toch echt ff in de buurt van toonarm e.d gaan zoeken naar de oorzaak.

• Skate2000
Als het geluid aan de linkerkant harder is dan rechts, is de naald dan ook versleten?

En als het geluid heel dof klinkt??

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 17:47 schreef dreeke het volgende:

Naalddruk stond op 3, nu op 5 gezet
Wordt het wel iets beter van maar de rest van het element sleept nu bijna mee over de plaat, en zo heb je natuurlijk ook maximale slijtage...
hallo..... normale naalddruk is plus/minus 2.....

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 02:00 schreef Skate2000 het volgende:
Als het geluid aan de linkerkant harder is dan rechts, is de naald dan ook versleten?

En als het geluid heel dof klinkt??
Je hebt vast ook stantons? Ik heb tenminste hetzelfde, bij mij is het rechterkanaal iets sterker. Dacht eerst dat het aan de ledjes van mengpaneel lag, gewoon iets anders afgesteld ofzo, maar als ik een mix opnam en op de PC in soundforge monitor aanzette (zie je ook aantal decibels per kanaal) dan zag ik precies hetzelfde. Toen ik nog werkte zei ik dit tegen iemand die ook draaide en die had toevallig precies hetzelfde (ook stantons)
Als het een groot verschil is kan je denk ik wel nieuwe naalden nemen, aangezien bij 1 tafel van mij soms wel 3 decibel verschil is. Ik ga maar voor ortofon naalden, stantons zijn goed alleen deze beter :)

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 05:57 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

hallo..... normale naalddruk is plus/minus 2.....
Het is al een tijd geleden dat ik in dit verdiept heb maar denk dat de meeste wel een naalddruk van tussen de 3 en 4 hebben hoor? Heb zelf de stantons 500II op 3.5
Pagina: 1