Hoe verbeter ik het netwerkbereik in mijn appartement?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porro
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05-2024
Ondanks ik in een vrij klein appartementje woon heb ik een slecht netwerkbereik.
De telenet modem, het nieuwste model met ingebouwde router, bevind zich in de woonkamer. In alle andere kamers heb ik meestal geen bereik.

Mijn kennis van netwerken is zo goed als nihil. Koop ik best gewoon een externe router (zo ja, welk model)? Of zijn er betere oplossingen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via porro op 16-02-2016 18:21)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een extra router is ook niet nodig, want die zit al ingebouwd in je modem. Totaal overbodig dus, een simpele switch kan ook. Je geeft aan dat je een slechte verbinding hebt, ondanks de uiterst korte afstand.
Je vermeldt bovendien een betonnen muur die voor een wifi-verbinding gezien de korte afstand hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is.
Wel, de enige andere mogelijkheid die nog niet genoemd is, zal dan powerline zijn. En daarmee kan het kortgezegd vriezen of dooien. Soms een uitstekende verbinding, dan heb je mazzel, soms matig of soms helemaal niet. Koop onder voorwaarde dat je in geval van mislukken je product terug mag brengen.

Maar als dat inderdaad mislukt, zal (al dan niet voor maar een deel van de afstand, b.v. met een accespoint) een netwerkkabel toch de enige oplossing zijn. Anderen hebben al aangegeven dat een versterker in deze situatie niet zo'n goed idee is, ik hoef dat niet nog een keer te herhalen.
Andere adviezen heb ik helaas niet en (of ik moet me vergissen) die zijn er volgens mij ook niet. En veel kabels trekken, het wordt er dan toch maar één?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

Je zou een WiFi versterker kunnen proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, geen versterker.

Jij moet een access point hebben, en deze moet met een kabel verbonden worden met de Telenet router.

Instelleingen zijn:

* Zelfde SSID
* Zelfde wachtwoord en encryptie (AES2)
* Verschillende kanalen met minimaal 6 kanalen onderling. Dus als Telenet op kanaal 1 zit, moet jouw access point op kanaal 6 of hoger. Niet hoger dan 11 gaan, ook al kan dat in de AP ingesteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

porro schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:30:
Ondanks ik in een vrij klein appartementje woon heb ik een slecht netwerkbereik.
Ik heb deze zin nu 5x aandachtig gelezen en ik vind de zin steeds vreemder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porro
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:44:
[...]

Ik heb deze zin nu 5x aandachtig gelezen en ik vind de zin steeds vreemder,
Verklaar u nader..

Het komt erop neer dat ik in de slaapkamer, die op circa 8 meter van de router verwijderd is (wel door een betonnen muur), 90% van de tijd geen netwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het gewoon een hele intrigrerende zin. Feitelijk beweert u dat u verwacht dat als u steeds kleiner gaat wonen dat dat uw internet-snelheid voorhoogt. Immers ondanks dat u klein woont heeft u toch traag internet, dan moet je dus kleiner gaan wonen om sneller internet te krijgen, tenminste dat is feitelijk wat u verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porro
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 02:42:
[...]

Ik vind het gewoon een hele intrigrerende zin. Feitelijk beweert u dat u verwacht dat als u steeds kleiner gaat wonen dat dat uw internet-snelheid voorhoogt. Immers ondanks dat u klein woont heeft u toch traag internet, dan moet je dus kleiner gaan wonen om sneller internet te krijgen, tenminste dat is feitelijk wat u verwacht.
Ik haalde aan dat ik niet op de 3de verdieping zit zonder netwerkverbinding terwijl mijn router in de kelder hangt, that's all. Jij hebt niets beters te doen veronderstel ik? Ik denk dat iedereen wel begreep wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beton = Muur, vocht, staal = isolator, een draagmuur van 30cm beton is al voldoende om signaal aanzienlijk te reduceren. Andere isolatoren:

- gipswanden
- sanitair ruimtes
- houten wanden

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=45839647,noline]Ik haalde aan dat ik niet op de 3de verdieping zit zonder netwerkverbinding terwijl mijn router in de kelder hangt, that's all. Jij hebt niets beters te doen veronderstel ik? Ik denk dat iedereen wel begreep wat ik bedoelde.
Nee, ik gaf aan de ik de zin "Ondanks ik in een vrij klein appartementje woon heb ik een slecht netwerkbereik." heel erg intrigerend vond, voor de rest heb ik niks gezegd. Het is toch ook een onzinnige zin? Eigenlijk briljant wel.
Vraag de leverancier even waarom dat allemaal niet werkt. Ga daar eisen stellen. Wie dat is weet ik niet, jij hebt het alleen over een Telenet modem (dat zal vast een router zijn en geen modem)

Als je in een appartement woont, dan heb je zeker geen extender nodig, dan mot je gewoon bellen met de leverancier, of langs gaan, als het niet werkt. Het moet gewoon werken.
Doet t'ie verbinding het dan echt nie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Korste klap: trek een utp kabel vanaf je modem naar de slaapkamer,zet daar een wireless router neer (met de dhcp uit) en je bent klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
shure-fan schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:47:
Korste klap: trek een utp kabel vanaf je modem naar de slaapkamer,zet daar een wireless router neer (met de dhcp uit) en je bent klaar
Nog kortere klap, trek een kabel en koop een volwaardig Accesspoint ipv een router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 00:05:
Nee, geen versterker.

Jij moet een access point hebben, en deze moet met een kabel verbonden worden met de Telenet router.

Instelleingen zijn:

* Zelfde SSID
* Zelfde wachtwoord en encryptie (AES2)
* Verschillende kanalen met minimaal 6 kanalen onderling. Dus als Telenet op kanaal 1 zit, moet jouw access point op kanaal 6 of hoger. Niet hoger dan 11 gaan, ook al kan dat in de AP ingesteld worden.
Waarom geen versterker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 04:08:
[...]

Nee, ik gaf aan de ik de zin "Ondanks ik in een vrij klein appartementje woon heb ik een slecht netwerkbereik." heel erg intrigerend vond, voor de rest heb ik niks gezegd. Het is toch ook een onzinnige zin? Eigenlijk briljant wel.
<knip>
Onzinnig en briljant? Fraaie combinatie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in één opslag begrijp wat TS bedoelt.
Je kan met de snelste auto die er is over de snelweg rijden, maar ingeval van een wegversperring kom je of je nu hoog springt of laag er gewoon niet door. De topicstart lijkt me overduidelijk wijzen op waar het aan schort, nergens wordt de overdrachtssnelheid genoemd, alles wijst op helemaal geen verbinding. In plaats van je niets zeggende kritiek had je in het onwaarschijnlijke geval van niet begrijpen (ik denk eerder aan met alle geweld willen reageren) ook kunnen vragen: "Wat bedoel je, te langzaam of helemaal geen verbinding?". Dat laatste is gezien die betonnen muur die werd genoemd het meest voor de hand liggend.
En dan kom ik terug op dat gegeven "klein appartement". Toch wel terdege een nuttige informatie, want ik denk dat enkel die betonnen muur de bottleneck is. En dat hoe je het ook wendt of keert een kabelverbinding de beste oplossing is. Al dan niet in combinatie met de al gegeven adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een versterker de volgende eigenschappen heeft:

* shit in - shit uit. Dus als deze verkeerde geplaatst wordt, dan versterk je ook de ruis, waardoor je het juist slechter maakt. Je zie wel "volle bak streepjes" op je telefoon / tablet, maar data erdoorheen gaat zeer moeizaam.

* Data snelheid halveert. Deze "versterkers" hebben maar één radio module. Dus hij kan óf zenden óf ontvangen. Niet tegelijk. Dus je halveert of meer de snelheid.

Daarom niet aan te raden. Een acces point is hét apparaat daarvoor gemaakt is, en werkt heel goed. Geen van de bovenstaande nadelen heb je bij een Access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porro
En een extra externe router? Ik zie het namelijk niet echt zitten om nog veel kabels door de living te trekken...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een extra router is ook niet nodig, want die zit al ingebouwd in je modem. Totaal overbodig dus, een simpele switch kan ook. Je geeft aan dat je een slechte verbinding hebt, ondanks de uiterst korte afstand.
Je vermeldt bovendien een betonnen muur die voor een wifi-verbinding gezien de korte afstand hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is.
Wel, de enige andere mogelijkheid die nog niet genoemd is, zal dan powerline zijn. En daarmee kan het kortgezegd vriezen of dooien. Soms een uitstekende verbinding, dan heb je mazzel, soms matig of soms helemaal niet. Koop onder voorwaarde dat je in geval van mislukken je product terug mag brengen.

Maar als dat inderdaad mislukt, zal (al dan niet voor maar een deel van de afstand, b.v. met een accespoint) een netwerkkabel toch de enige oplossing zijn. Anderen hebben al aangegeven dat een versterker in deze situatie niet zo'n goed idee is, ik hoef dat niet nog een keer te herhalen.
Andere adviezen heb ik helaas niet en (of ik moet me vergissen) die zijn er volgens mij ook niet. En veel kabels trekken, het wordt er dan toch maar één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath

Goliath

hi ho silver... away

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:25:
Omdat een versterker de volgende eigenschappen heeft:

* shit in - shit uit. Dus als deze verkeerde geplaatst wordt, dan versterk je ook de ruis, waardoor je het juist slechter maakt. Je zie wel "volle bak streepjes" op je telefoon / tablet, maar data erdoorheen gaat zeer moeizaam.

* Data snelheid halveert. Deze "versterkers" hebben maar één radio module. Dus hij kan óf zenden óf ontvangen. Niet tegelijk. Dus je halveert of meer de snelheid.

Daarom niet aan te raden. Een acces point is hét apparaat daarvoor gemaakt is, en werkt heel goed. Geen van de bovenstaande nadelen heb je bij een Access point.
Dank! Helder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor u misschien wel, maar voor TS toch niet?
Met deze opmerking verwart u anderen dat het TS was die vond dat het probleem is opgelost.
Ik heb veel goede mogelijke oplossingen voorbij zien komen, een fysiek kabeltje lost natuurlijk alles op.
Pagina: 1