Aanklagen: civiel of straf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-07 12:46
Ik kom in nieuwsberichten wel eens het woord aanklacht of aanklagen tegen. O.a. in nieuws: Franse rechter: Facebook mag aangeklaagd worden onder Frans recht

Aanklagen vind ik een onduidelijke term. Het heeft in het Nederlands een strafrechtelijke connotatie, maar o.a. in dit artikel gaat het daar juist niet om. In dit geval is het een civielrechtelijke aansprakelijkheid.

Mijn voorstel om het woord aanklacht/aanklagen te vervangen door 'vervolgen' indien het om het strafrecht gaat. In casu gaat het daar niet om en zou 'Facebook valt onder Frans recht' of 'Facebook is aansprakelijk' m.i. beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 20:23
Bedankt StephanVierkant! Ik ben het met je eens dat bij een starfrechtelijke connotatie beter is om van vervolging te spreken. Maar daarom zou in het bericht wat jij bedoelt juist 'aanklacht' beter staan. Het leek mij dat het uit de context duidelijk wordt dat het hier niet om een strafrechtelijke procedure gaat, maar om een regel uit de gebruikersvoorwaarden. Ik zal in ieder geval meer op het onderscheid gaan letten. ;)