Allround pc met foto-videobewerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 731115

Topicstarter
Goeiedag,
Ik ben van plan voor het eerst een pc samen te stellen. Graag heb ik een systeem waar ik lang mee vooruit kan. Ik zou graag zeker weten dat ik in ieder geval geen onderdelen koop die niet bij elkaar passen en heb, ondanks eigen onderzoek, toch enkele lekenvragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem moet geschikt zijn voor het bewerken van foto's en video's. Ook statistische programmas's (zoals SPSS) en grote Excel bestanden (incl. vba) met veel formules e.d. worden veel gebruikt. Access en Matlab worden ook incidenteel gebruikt.
Wat gamen betreft speel ik zelf alleen FIFA, maar ik zou het fijn vinden als ook spellen gespeeld kunnen worden die iets meer vragen van een videokaart. Spellen als GTA V, Assasins Creed en Hitman worden door mensen in mijn omgeving gespeeld, dat zou ik graag als mogelijkheid zien op deze pc. Ik voeg aan de build hieronder een eForce GTX 760 2GB videokaart toe, maar zal waarschijnlijk een tweedehands exemplaar kopen van rond de 100-120E. De spellen moeten er goed uitzien en niet schokken, maar alles hoeft niet in de hoogste stand te staan. De nieuwste videokaarten heb ik dus niet nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur <1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord. Bovendien nog een vraag over de voeding, zie onder.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een i7. De SSD heb ik al van een andere tweaker overgenomen voor 143 euro, dus die ook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te luidruchtig.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb enkele vragen:
Als niet-gamer vroeg ik me af wat het minimum is aan videokaart, waar nieuwere spellen toch nog degelijk (maar niet fantastisch) op te spelen zijn.
Ik heb een 1 jaar oude voeding van CodeGen 550W. 1 jaar is niet oud, maar als ik dit merk opzoek wordt ik er niet vrolijk van. Zou ik deze moeten vervangen en is de voeding uit de BBG in dat geval goed genoeg?
Ik zie bij V&A af en toe Z-moederborden die in prijs vergelijkbaar zijn met de Gigabyte uit de BBG of deze MSI. Wordt de pc merkbaar sneller van zo'n moederbord in combinatie met RAM met 2400mhz of meer? Hebben deze moederborden meer mogelijkheden wanneer ik later de snellere ssd's eraan wil toevoegen?
Hoeveel merk ik van het verschil tussen deze case en een veel goedkopere als de Cooler Master Silencio 352?
Past alles verder bij elkaar?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 320,50€ 320,50
1MSI H170M-A PRO€ 100,95€ 100,95
1Zotac GeForce GTX 760 2GB€ 185,50€ 185,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Investeren in een degelijke voeding zou ik zeker doen. Vooral als er ook nog eens gegamed mee zal worden. Maar over welke BBG voeding heb je het? En welke monitor wordt gebruikt?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Leuk lijstje, mist wel een voeding?
En wat voor resolutie speel je? En wil je alles op high runnen? Want dat ga je niet redden met een 760 op 1080p..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RonaldDesigns schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 17:55:
Investeren in een degelijke voeding zou ik zeker doen. Vooral als er ook nog eens gegamed mee zal worden. Maar over welke BBG voeding heb je het? En welke monitor wordt gebruikt?
Ik doelde op deze voeding.
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 61,95

Misschien is 450W ook voldoende? Zijn er niet al te luidruchtige, niet al te dure alternatieven? Ik heb een monitor staan van hp, nl.:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP 2309m Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
robogeeka schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:01:
Leuk lijstje, mist wel een voeding?
En wat voor resolutie speel je? En wil je alles op high runnen? Want dat ga je niet redden met een 760 op 1080p..
Ik denk niet dat alles op high moet runnen, maar hier heb ik dus iets minder verstand van (deze spellen zijn ook niet voor mij). Ik heb wel wat youtube filmpjes gezien, waar bijvoorbeeld gta er wat mij betreft niet slecht uitziet met die kaart. Welke kaart raad je aan? Ik vind de gtx 970 wat prijzig, omdat gamen niet de prioriteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
Mwoah, pak een tussenweg!
Je kon die 760 voor 120 krijgen.
Als je rondzoekt voor iets van een 280x/90x komt je al iets verder als je hem stock draait of overclockt.
3gb buffer helpt ook al wat meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
robogeeka schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:59:
Mwoah, pak een tussenweg!
Je kon die 760 voor 120 krijgen.
Als je rondzoekt voor iets van een 280x/90x komt je al iets verder als je hem stock draait of overclockt.
3gb buffer helpt ook al wat meer..
Is de 280x wel beter dan de 760? Ik kijk nog even naar de 290 en 770 en hoger. Past de rest van de build trouwens bij elkaar? Voegt deze duurdere case bijvoorbeeld veel toe tov goedkopere? Zou je iets anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
280x of dergelijk halen en wachten tot pascall/polaris uitkomt rond de zomer! :)

Ik heb een 280x en daar haal ik betere prestaties mee dan een 760.
Zuigt wel meer stroom.. Maar ik vind dat niet vervelend.

De case die je hebt is zeker nice! Lekker stil, daardoor wel zwaarder.
Niets over te klagen, ondanks dat ik nu een full tower heb waar ik veel blijer mee ben haha!

Maar even terugop het topic, je hebt een pc waarvan het gamen niet prioriteit 1 is. Je kan ermee weg komen en alles op medium/low zetten op 1080P :)

Ook ben ik benieuwd, heb je de keuze gemaakt om wel of niet te overclocken?

[ Voor 6% gewijzigd door robogeeka op 12-02-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moet er dan nog een aparte koeling bij? Hoe zit het met de voeding? Ik was niet van plan te overclocken (geen enkele ervaring mee), maar vroeg me wel af of die z-moederborden andere voordelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Van gamen heb ik helemaal geen verstand, maar je noemde foto- en videobewerking.
Nou, voor fotobewerking is een SSD, vlotte processor en een onboard videokaart eigenlijk wel voldoende. Voor videobewerking heb je ook een snelle Processor nodig en voor de rest hangt het enorm af van het videobewerkingspakket dat je gaat gebruiken. Sommige pakketten maken namelijk gebruik van de mogelijkheden van specifieke videokaarten en andere niet. Dat kan gigantische snelheidswinsten opleveren, maar dan moeten we wel weten welke software je gaat gebruiken om video te bewerken. Als de software geen gebruik maakt van de mogelijkheden van een specifieke videokaart scheelt dat dag en nacht.
Om optimaal video te bewerken moet je dus eerst je bewerkingspakket kiezen en daarop je videokaart uitzoeken.
Zelf gebruik ik graag VSCD, een gratis video-editor waarmee je in lagen kan werken en ook zaken als greenscreen aan kan, maar die ondersteunt geen specifieke videokaarten, dus dan is een snel systeem wel zo handig (dat gaat prima met SSD's en een i7, tenminste totaan full-HD). Professionelere pakketten ondersteunen wel vaak videokaarten en dat is een mega-snelheidswinst. Videokaarten zijn 100x beter in sommige bewerkingen als de processor. Maar ja, het is maar de vraag hoe belangrijk je het vindt.
Normaal gesproken vragen gamen en videobewerking toch om tegenstrijdige specificaties, al heb je voor beiden wel een zwaar systeem nodig.
Zoals gezegd: ik ben geen gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je er veel aan bij Adobe Premiere en Photoshop? Hoe goed moet de videokaart zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
2de hands gtx 760 is toevallig een gpu met prima prijs/prestatie in premiere pro. Beter dan een gtx 960. Mits je tevreden bent met de aansluitmogelijkheden. (zal wel niet altijd displayport op zitten namelijk)

De gpu helpt in premiere vooral bij het renderen van effecten en aanverwante zaken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maratropa schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:41:
2de hands gtx 760 is toevallig een gpu met prima prijs/prestatie in premiere pro. Beter dan een gtx 960. Mits je tevreden bent met de aansluitmogelijkheden. (zal wel niet altijd displayport op zitten namelijk)

De gpu helpt in premiere vooral bij het renderen van effecten en aanverwante zaken.
Dan doe ik dat misschien wel. Ik ga binnenkort snel eerst de rest bestellen, zodat ik in ieder geval een werkende pc heb. Heb jij nog een mening over mijn oude voeding, kan die bijvoorbeeld de boel kapot maken als ik die houd? Weet jij of het merk RAM nog uitmaakt en of er veel te halen valt uit hoger dan 2133 mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vroeg me af of dit ook een mogelijkheid is. Ik heb 120E ingevuld bij de videokaart (omdat ik die later nog aankoop) en de case vervangen door de Cooler Master Silencio 352. Ook heb ik de oude voeding hier neergezet. Maak ik het nu veel slechter?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MSI H170M-A PRO€ 99,95€ 99,95
1GeForce GTX 760 2GB€ 120,-€ 120,-
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16€ 67,95€ 67,95
1Codegen 550W (ATX)€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet of het is toegestaan om zelf hier weer te reageren, maar ik heb nog wat aanpassingen en enkele korte vraagjes. De prijzen hieronder kloppen niet helemaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 323,51€ 323,51
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 87,50€ 87,50
1Zotac GeForce GTX 760 2GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16€ 61,95€ 61,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,86

Ik twijfel tussen deze antec voeding en de cooler master gm 450m. Bij de verschillende reviews lijkt de antec iets beter te zijn en de cooler master lijkt stiller te zijn. Klopt dit en merk je veel van het geluid?

Dit moederbord heeft veel wat ik wil, maar heeft 1 case fan header. Is dit eenvoudig op te lossen met een splitter? Zo ja, welke is hier goed voor? Als dit laatste te veel gedoe wordt, kan ik alsnog gaan voor de grotere kast met grotere moederbord.

Maakt deze kast veel meer geluid dan de define r5?
Pagina: 1