Vraag aanleggen (wired) netwerk naar kantoor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:11
Hoi Tweakers,

Ik heb een huis gekocht, een drive-in woning met de woonkamer (hier komt de TVkabel het huis in) op de eerste verdieping en op de begane grond een garage en kamer waar het kantoor/bibliotheek/gamesroom/mancave komt.

Volgende maand gaan wij klussen en er komt ondermeer een nieuwe vloer in het huis waardoor ik nu de mogelijkheid hebt om hier te proberen nu mooi de juiste kabels aan te leggen en netjes weg te werken.

Mijn plan is om in de woonkamer de (wireless) router(of is dat een modem? zo een standaard ziggo wireless ding in ieder geval) aan te sluiten, hier komt de kabel binnen dus dat leek mij logisch en dan staat de wireless zender midden in het huis. Naast de wireless verbinding wil ik hier in ieder geval de smart-tv (netflix), mijn steam link (die overigens awesome is) en mijn Denon receiver met ethernetkabels op aansluiten.

Omdat ik via mijn Steamlink spellen wil gaan streamen van mijn pc beneden (en films en muziek) is het denk ik belangrijk dat alles goed in hetzelfde netwerk zit. Mijn plan was dan ook om 1 ethernetkabel die zo goed mogelijk futureproof is vanaf de router in de woonkamer naar de kantoorruimte beneden aan te leggen. Omdat ik wellicht in de toekomst ook andere apperatuur in het kantoor bedraad aan wil sluiten had ik bedacht om hier dan een splitter aan te leggen zodat alles via die ene kabel tussen woonkamer en kantoor aan mijn netwerk hangt.

Mijn vragen aan Tweakers:

- Wat is een goede kabel om aan te leggen die zoveel mogelijk futureproof is en waar moeiteloos verschillende signalen overheen kunnen? Moet ik dan denken aan iets als: http://www.allekabels.nl/...-kabel-professioneel.html ?

- Is mijn bedachte opstelling überhaupt een optie? Als ik heel wild in de toekomst ook een tv in het kantoor plaats kan mijn vrouw dan via de kabel en de splitter in het kantoor netflixen terwijl ik via de netwerkkabel en de splitter vanaf mijn pc in het kantoor naar de tv boven games kan inhome streamen? En dat allemaal over 1 netwerkkabel die in 1 ingang van de wirelss router zit?

Alvast bedankt en ik kijk uit naar jullie reactie

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Altijd 2 kabels leggen, zelfs als je die gaat splitten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:38
Kijk even hier: http://www.tweaking4all.nl/netwerk-internet/grondbeginselen/
om de basisbegrippen van een huisnetwerk duidelijk te krijgen.

Als je de keuze hebt zou ik een buis laten aanleggen tussen woonkamer en kantoor waar je makkelijk 2 kabels door kunt trekken. Dus geen 'flexibele' leidingen gebruiken. Je kunt beginnen met 1 kabel.
Voor huisgebruik is normale Cat6 kabel al prima, zeker als het over korte afstanden gaat (< 20m)

Dan zet je beneden een switch neer, waar je al je apparatuur op aansluit. De switch is via de kabel verbonden met je router boven.
Mocht je later in de huiskamer aanlsuitingen te kort komen op je router dan zet je daar ook een switch neer.

Maak je geen zorgen over de capaciteit van die kabel, voor TV/Streaming/etc is 1Gb/s meer dan voldoende, ook voor meerdere streams tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:11
Ok bedankt mensen, ik ga kijken wat we kunnen doen qua kabels Wij gaan vloerverwaming infrezen en ik neem aan dat als ik dit verzoek dat ik ook meteen wel 1 of 2 kabelgoten in de vloer kan laten infrezen. Het lastige is dat de TV (en modem etc) echt precies in de tegenovergestelde hoek van het huis komt te staan dan dat de kantoorruimte is. Dus het wordt echt iets van een kabelgoot onder de vloer om de woonkamer over te steken, dan langs de muur in een holle plint en dan langs de rioolstortkoker naar beneden het kantoor in. Een heel project maar ja ik hecht toch wel echt veel waarde aan mijn internetkabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:51
Als je toch gaat invrezen en er nooit meer bij kunt komen is het misschien een goed idee om meerdere utp kabels erin te doen, ook coax bijvoorbeeld (zo kun je later eventueel nog een tv in je ruimte neerzetten)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:19

FCC

Wat Tommie12 en shure-fan al zeggen. Leg, nu je de ruimte/mogelijkheid nog hebt, meerdere kabels of een buis/goot waar je later makkelijk iets bij kan trekken.
Veel plezier in je woning trouwens!

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Nu éénmaal "veel" werk, maar daarna heel lang plezier. Misschien over nadenken om een glasvezel erbij te trekken. je kan er zelfs al 40 Gbps overheen gooien (al zijn de SFP's die dat aankunnen nog duur). Nu lijkt het "overkil", maar over een jaar of XXX hebben we 4k, 8k, of XXX k Televisie met 5D weergave of zo....

Kabel kost bijna niets, en het meenemen is lekker makkelijk,.

koop wel kabelglijmiddel van 3M, of nog beter, trek éérst de kabels door de buis (die dan plat op de grond ligt en uitgerekt is), en leg dán pas de buis in de grond.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 15-02-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 16:19

Nox

Noxiuz

Tips:

Houd alles centraal, monteer alle kabels af in een kastje op een patchpaneel en laat daarna de kabels 'ergens' heen lopen.
Je wilt niet straks kabels te kort komen en switches moeten daisychainen. Dat is duur en kan voor problemen zorgen later.

Monteer zoveel mogelijk kabels af op patchpaneeltjes en stopcontacten (van die wandcontactdoosjes). Dan zit het veilig weg en heb je geen kans op schades aan je kabel.

Gebruik Cat6(a). Laatstgenoemde gaat tot 30 meter tot 10gbps, tegen de tijd dat je 40GbaseT kan en wil gebruiken ben je wel eens verhuisd of bejaard waarschijnlijk.

Gebruik solid kabel waar je niet meer bij kan later en gebruik een punchdowntooltje om die af te monteren. Koop verder via aliexpress patchkabels (stranded) met voorgegoten pluggen om apparatuur aan te sluiten.

Gebruik GEEN copper-cladded zooi, ga voor het duurdere volledig koperen kabel.

Qua apparatuur: koop een PoE-switch, unmanaged als je niet te veel werk eraan wil hebben. Een consumentenversie van een netgear, d-link etc. is leuk maar als je echt veeleisend bent is het kijken naar een switch van HP of Cisco of Juniper wel interessant. Koop dan een refurb-model, deze zijn redelijk betaalbaar.

Waar je WiFi wilt hebben hang je een accesspoint op. Moderne huizen ga je lastig door de vloeren komen dus zal je meerdere accesspoints moeten plaatsen. Unifi accesspoints hebben een ingebouwde controller voor roaming en werken op PoE, zo bespaar je de ellende van adapters en stopcontacten plaatsen overal.

VoIP-telefoons werken doorgaans ook op PoE (en hebben vaak nog een switch op de achterkant van 2 poorten).

Het netste is alles aansluiten op 1 switch/patchpaneel. Maak nu een berekening waar je overal een UTP-aansluiting wilt en doe dat maal 2 ;)

Have fun.

Edit:

Er zijn topics voor de nette afwerking, doe daar eens inspiratie op. En een groot topic over ubiquiti wifi. Kost wat maar je bent er zó blij mee als alles werkt zoals je wilt...

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 15-02-2016 23:20 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:31:
Nu éénmaal "veel" werk, maar daarna heel lang plezier. Misschien over nadenken om een glasvezel erbij te trekken. je kan er zelfs al 40 Gbps overheen gooien (al zijn de SFP's die dat aankunnen nog duur). Nu lijkt het "overkil", maar over een jaar of XXX hebben we 4k, 8k, of XXX k Televisie met 5D weergave of zo....

Kabel kost bijna niets, en het meenemen is lekker makkelijk,.

koop wel kabelglijmiddel van 3M, of nog beter, trek éérst de kabels door de buis (die dan plat op de grond ligt en uitgerekt is), en leg dán pas de buis in de grond.
Jij verwacht dat TS nog een eeuw of twee in dat huis blijft wonen en zich al moet voorbereiden op niet CAT6 10Gbit maar glasvezel 40Gbit? :+
maar over een jaar of XXX
Wat 500 jaar van nu?
Doe dan gelijk een multicore fiber kabel, was er een tijdje terug een die al over de terabit ging, weet je zeker dat het huis jaren voordat je het nodig hebt al instort van ouderdom.
Voorbereiden prima en absoluut aan te raden maar voorbereiden voor de komende eeuw is wel zat lijkt me :)
Zijn nog zat datacenters zonder intern glasvezel netwerk, laat staan dat je thuis niet meer je TV aan kan zetten met koperen kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door RGAT op 15-02-2016 23:38 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

10 jaar geleden was Gigabit "onbetaalbaar" voor de gewone consument. Tegenwoordig voor een paart tientjes te krijgen.

Dus als ik dan zeg dat 40 Gbit nu "onbetaalbaar" is, is het over 10 jaar "normaal".....

Daarom die glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:43:
10 jaar geleden was Gigabit "onbetaalbaar" voor de gewone consument. Tegenwoordig voor een paart tientjes te krijgen.

Dus als ik dan zeg dat 40 Gbit nu "onbetaalbaar" is, is het over 10 jaar "normaal".....

Daarom die glasvezel.
10 jaar geleden was 10Gbit onbetaalbaar, is het nu nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RGAT schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:41:
[...]

10 jaar geleden was 10Gbit onbetaalbaar, is het nu nog steeds...
Lekker flauw. doe es niet. Eerst zelf gaan overdrijven, dat belachelijk maken en suggeren dat de poster dat bedoelt .

Niets mist met 6a leggen hoor.

Ik heb 10 jaargeleden ook 5e gelegd, dat loopt dus nu op zijn max en zal een keer vervangen moeten worden in de toekomst. Als ik nu een nieuw huis had zou ik ook glas erbij overwegen riching zolder. iig minimaal cat 6a leggen (het glas heb ik al liggen, dus waarom niet)

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 16-02-2016 15:57 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Fish schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:53:
[...]

Lekker flauw. doe es niet. Eerst zelf gaan overdrijven, dat belachelijk maken en suggeren dat de poster dat bedoelt .

Niets mist met 6a leggen hoor.

Ik heb 10 jaargeleden ook 5e gelegd, dat loopt dus nu op zijn max en zal een keer vervangen moeten worden in de toekomst. Als ik nu een nieuw huis had zou ik ook glas erbij overwegen riching zolder. iig minimaal cat 6a leggen (het glas heb ik al liggen, dus waarom niet)
Zeg nergens dat Cat6 een slecht idee is, alleen dat het voor de komende tientallen jaren meer dan genoeg is en dat het aanleggen van een glasvezel netwerk thuis zelfs voor de tweakers nog zwaar overdreven is, laat staan voor een normaal huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
mischien nog een tip, voor in je kantoor, accespoint van ziggo. Niet duur (59 euro) en fungeert gelijk als gigabit switch zodat je wat meer apparaten kunt aansluiten + extra wifi zender. Krijg je gelijk 15 meter netwerk kabel bij (kun je eventueel als extra er ook bij laten leggen).

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

De tips om de kabels netjes in patch paneeltjes of contact dozen af te monteren zou ik zeker opvolgen, zeker als je de kabel(s) in beton laat gieten. Je wilt niet dat er per ongeluk iets mee gebeurt en je met een onbruikbare kabel komt te zitten.

Als je daarvoor kabel aanschaft kun je ook gewoon "stugge" versie zonder aangezette stekker kopen (kan per meter) en daarbij dan een patch paneeltje of wand contact doosjes waarin je de kabel kunt af monteren, bijvoorbeeld zoiets:
https://www.kabeltje.com/...pbouw-wandcontactdoos-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Graag even allemaal wat vriendelijker reageren naar elkaar.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1