Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 15:27
Als ik inlog op de NAS meldt hij dat hij de nieuwe schijf zal formatteren en daarna zal synchroniseren. Ik heb echter geen nieuwe schijf geplaatst en vermoed dus een fout op een van de 2 schijven.
Als ik op Next klik start hij het formateren maar dat wordt al snel afgebroken en lukt dus niet.
Als ik in plaats daarvan op Skip klik kom ik in het normale management van de NAS. Daar zijn echter de mogelijkheden om te te scannen, te formateren of opnieuw te configureren geblokkeerd.

De schijven staan in RAID 1 en de status is Completed. Ik heb geen idee hoe ik kan zien of de schijven OK zijn of hoe ik nu de zaak zou moeten initialiseren.

De NAS wordt wel gezien door de router. De Windows Verkenner ziet hem echter niet als netwerkapparaat maar wel als opslag !!??

Ik heb geprobeerd de schijven in een externe disc drive te checken maar ze worden niet herkend waarschijnlijk omdat ze in de NAS in RAID 1 staan.

Ik heb geprobeerd Conceptronic te benaderen maar die reageren nergens op. Ik kan ook geen dealer meer vinden die er verstand van zou moeten hebben. Wie kan mij helpen?

[ Voor 16% gewijzigd door swdick op 12-02-2016 16:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
Ik heb nog het volgende gedaan.
1. De schijven gecontroleerd mbv WD programma. Een van de schijven is defect.
2. De betreffende schijf in een externe doos geformateerd en alle data van de NAS ernaar overgezet. Ging zonder probleem.
3. De schijf teruggezet in de NAS en geprobeerd hem te formateren, maar zonder succes, begint wel maar loopt dan vast.

Kan het de NAS zelf zijn? Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
swdick schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:38:
Ik heb nog het volgende gedaan.
1. De schijven gecontroleerd mbv WD programma. Een van de schijven is defect.
2. De betreffende schijf in een externe doos geformateerd en alle data van de NAS ernaar overgezet. Ging zonder probleem.
3. De schijf teruggezet in de NAS en geprobeerd hem te formateren, maar zonder succes, begint wel maar loopt dan vast.

Kan het de NAS zelf zijn? Hoe kom ik daar achter?
Even samenvatten :
Je hebt de schijf gecontroleerd, deze geeft een defect, maar je blijft hem gebruiken ?

Mij lijkt het verstandig om 2 andere ( nieuwe of gebruikte ) schijven te plaatsen, en dan even de boel te testen.
Hou de 'goede' schijf even apart, en hou de volgorde in de gaten.
Als je testen goed zijn ( NAS is OK ) zet je één nieuwe schijf op de plaats van de oude ( defecte )
Dan de oude ( goede ) erbij, en de RAID laten rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
Bedankt.
Ik begin met 1 nieuwe schijf, de andere is nog goed.
Wat bedoel je met 'houd de volgorde in de gaten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

@swdick: Conceptronic is al sinds juni 2009 failliet. Dus support uit die hoek is er niet meer. Ze leverden een aantal apparaten die (software matig) niet echt af waren, zoals de mediaspelers.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
swdick schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:21:
Wat bedoel je met 'houd de volgorde in de gaten'?
Soms kan het zijn dat er een softwareraid is ingesteld.
Als je dan hdd0 op de andere plek zet, zou de software wel eens in de war kunnen raken, en je alle data gewoon kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
OK, dat lijkt niet het geval, als ik de bovenste onder zet werkt hij prima (de bovenste verdieping plek in dan leeg). Heb zo juist een nieuwe schijf gekocht en ga die nu erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
Ik heb zo'n apparaat gehad.na diverse spookdingen (niet bereikbaar) is het apparaat na 2 maanden in het ronde archief beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvar02
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01-2024
Volgens mij heb ik ook ooit zo een ding gehad. Na problemen kon ik de goede schijf uit de raid1 gewoon uitlezen opeen Linux systeem.
Pagina: 1