PC nog upgraden of sparen voor nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Beste tweakers,

In 2008 heb ik als scholier mijn eerste pc gekocht, hierna ben ik meer gaan gamen, maar nooit de behoefte of het geld gehad voor een nieuw systeem, tot nu...

Het gaat om een
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Inspiron 531 DT (D055103)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Dit is natuurlijk een oud beestje, maar hij heeft de nodige upgrades gehad (wat best interessante klusjes zijn in deze kast). Tegenwoordig zit er 4GB RAM in ipv 2 en een "nieuwe" GPU en voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac GeForce GTX 470€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nu het probleem: Grafisch komt dit systeem nog goed mee voor wat ik er mee wi doen (gamen, office, etc.) Op de moderne titels moeten de graphics wel wat omlaag, maar hier heb ik niet heel veel problemen mee. Verder wordt er voral LoL en heartstone gespeeld en zijn de AAA-titels meer de uitzondering dan de regel. Helaas merk ik dat de CPU nu toch echt begint te bottlenecken. Dit komt deels natuurlijk door de voor dit systeem (veel) te krachtige GPU, maar ook buiten dat loopt deze CPU toch wel op zijn eindje.

Nu is de vraag: is dit systeem nog enigsinds up te daten zodat het nog 1-2 jaar mee kan zonder er meer dan een paar tientjes in te hoeven stoppen? Ideaal gezien wordt het natuurlijk een nieuw systeem, maar als arme student kan dat er helaas gewoon echt niet vanaf.

Ik heb zelf al wat gezocht en stuit op een paar problemen:

Er zou sowieso nieuw geheugen en mobo moeten komen aangezien de snelste CPU voor dit socket geen upgrade is waar ik echt iets van ga merken. Probleem: mogelijk passen standaard moederborden niet in deze kast, want OEM

Kan deze kast qua warmteafvoer betere compenenten huisvesten of gaat dat mis?

In de basis, zou het ideaal zijn om voor een paar tientjes nog 2 jaar een wat vloter systeem te draaien. Echter twijfel ik of dat het waard is of zelfs maar mogelijk, in welk geval ik beter kan sparen voor een nieuw systeem in which case ik de GPU graag meeneem en mogelijk de voeding (indien mogelijk, graag wat advies over kwaliteit van deze voeding? Is momenteel zo'n 5 jaar oud gok ik.)

Laatste details van het systeem:
Windows 10 op 128 GB Crucial SSD
1680*1024 reso LCD scherm

Durf niet echt een budget neer te zetten, aangezien dit vaak maand tot maand verschilt maar indien upgraden nog mogelijk is graag niet meer dan 100 euro max. Indien het sparen voor nieuw wordt ga ik wel weer kijken wat er mogelijk zou kunnen zijn.

Alvast ontzettend bedankt voor meedenken en inzet!

Alle reacties

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 21:09
ik vind persoonlijk het het upgraden niet waard. beter sparen voor een leuk nieuw systeempje

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Gaat lastig worden. Je hebt namelijk een compleet nieuw moederbord + CPU nodig. Daarbij heb je ook nieuw RAM nodig DDR3 of DDR4. Daarbij denk ik dat de GPU dan gelijk een nieuwe bottleneck gaat worden aangezien die inmiddels toch flink verouderd is. We zitten inmiddels bij de gtx 9xx series en binnenkort komt de nieuwste generatie uit.

Lang verhaal kort. Een nieuw systeem is waarschijnlijk het beste.

• kgd92
Was ik helaas al bang voor, dan wordt t langzaam aan gaan opsparen en nog een tijdje hiermee uit zien te zitten.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18

Trygve

Redacteur
Het is jammer dat het om een Dell gaat, die systemen hebben hun eigen moederbord waarvoor waarschijnlijk geen bios updates zijn uitgekomen. Als dat wel het geval is en het een AM2 socket betreft, zou er een AM3 cpu in kunnen, die doen het nog best aardig. Dan nog 50 euro voor een HD7850 of gtx 660 en off you go :)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
kgd92 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:37:
Was ik helaas al bang voor, dan wordt t langzaam aan gaan opsparen en nog een tijdje hiermee uit zien te zitten.
Je kan natuurlijk kijken wat er 2e hands voor een paar honderd euro te kopen is. Staan meestal prima systemen tussen die nog steeds zeer goed zijn.

Voor een nieuwe game pc kijk je naar zo'n 750 euro

• kgd92
r100 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:44:
Het is jammer dat het om een Dell gaat, die systemen hebben hun eigen moederbord waarvoor waarschijnlijk geen bios updates zijn uitgekomen. Als dat wel het geval is en het een AM2 socket betreft, zou er een AM3 cpu in kunnen, die doen het nog best aardig. Dan nog 50 euro voor een HD7850 of gtx 660 en off you go :)
Moederbord is een ASUS M2N61-AX. Schijnt speciaal voor Dell gebouwd en betwijfel inderdaad of AM3 gaat draaien. Ook zou, afhankelijk van welke site je gelooft, de maximale geheugencapaciteit 1GB per slot (totaal 4 GB) zijn.
Je kan natuurlijk kijken wat er 2e hands voor een paar honderd euro te kopen is. Staan meestal prima systemen tussen die nog steeds zeer goed zijn.

Voor een nieuwe game pc kijk je naar zo'n 750 euro
Houd inderdaad al een tijdje de systemen en upgradesets in de V&A in de gaten, maar tot nu toe nog niks langs zien komen waar ik geld voor had en ik het de investering waard vond ;)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Een Celeron presteerd al stukken beter dan die Athlon 64 X2 5000+.

Haswell systeempje;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,27€ 34,27
1MSI H81M-P33€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT102464BA160B€ 31,94€ 31,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 106,16

Skylake systeempje;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 49,-€ 49,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,95€ 54,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,90

Het zou wat goedkoper kunnen door slechts 4GiB geheugen te nemen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• kgd92
Vraag me toch enigsinds af hoeveel zin het heeft om nog in een dual-core cpu te investeren. Ook zou ik waarschijnlijk een nieuwe kast nodig hebben wat de prijs weer een stuk omhoog drijft.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
Heb je een idee qua budget?

• kgd92
Als ik een groot deel van m'n huidige systeem mee kan nemen liever niet meer dan n paar tientjes, zeg 100 max.

Als t toch allemaal nieuw moet spaar ik liever door tot 8-900 euro zodat ik ook werkelijk een fatsoenlijk systeem neer kan zetten, gaat dan alleen wel een tijdje duren.

Een upgrade hoeft ook niet heel future-proof te zijn, gaat meer om t laatste jaar van m'n studie doorkomen. Moet alleen wel een zinvolle upgraden zijn, dus vermoed dat een quadcore en 8 Gb RAM wel minimaal zijn..
Pagina: 1