Web en database-hosting oplossing 2k-5k bezoekers/dag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nigeej
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-07 08:49
Dag tweakers,

Ik ben bezig met een website en database, en ben op zoek naar een hosting daarvoor.
Het wordt een internationale website. Ik ben op zoek naar wat voor ons nu een goede oplossing kan zijn.

Bij offerteaanvragen bij verschillende providers kom ik uit tegen de €100 per maand met deze opzet.
Daar wordt dan ook met hoge systeemeisen gegooid, waarvan ik denk dat die niet nodig zullen zijn.

Ik hoor graag van jullie advies en ervaring.

lijst met geschatte voorwaarden
  • Minimaal 40 GB aan opslagruimte
  • de server moet een (MySQL) database kunnen hosten van 12 - 30 GB
  • genoeg rekenkracht voor een groot aantal bezoekers per dag (we verwachten +/- 2000 - 5000 )
  • per bezoeker verwachten we gemiddeld 15 requests
  • adult content toegestaan
  • ondersteuning Java / JSP
  • Ruimte voor upgrades/uitbreiding
  • Inzicht in gebruik/verbruik (voor optimalisering)

Wellicht een CDN?

Omdat we internationaal gaan leek het ons ook mogelijk om vast te kijken naar een CDN, helaas weten we nog niet hoe dat in zijn werk gaat.
Een leek zou denken alles verspreiden over meerdere kleine (en goedkopere) servers, maar er komt vast meer bij kijken.

Misschien toch zelf de server bouwen en managen?

Ook dit kan voor ons een optie zijn om kosten te drukken. alleen weten we net te weinig om dit goed af te kunnen wegen tegenover kosten van managed hosting.
Wat zijn bijvoorbeeld problemen die komen kijken bij zelf hosten?

Bij voorbaat al dank voor elke hulp.

Mvg, Nick

[ Voor 2% gewijzigd door nigeej op 12-02-2016 15:35 . Reden: aangepast bezoekers en requests ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:15

we_are_borg

You will Comply

Zelf hosten is alleen een optie als je iemand heb die de server kan onderhouden en kan opzetten. Heb je al gekeken naar hosting in Duitsland is in meeste gevallen goedkoper dan Nederland.

Als voorbeeld https://www.webtropia.com...oot-server-vergleich.html de goedkoopste is 25 ex btw. alleen je moet wel iemand hebben die het op kan zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door we_are_borg op 12-02-2016 15:26 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nigeej
Bedankt voor je reactie, die duitste prijzen zien er een stuk beter uit als de onze.

ben op het moment aan het kijken naar hosting in Amerika.
met name: Linode.com, Heroku en Digital ocean.
Daar was op reddit veel lof over.

[ Voor 32% gewijzigd door nigeej op 12-02-2016 15:30 . Reden: reactie boven me was al aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Zakelijk nemen wij de servers af bij Exonet. Servers zitten aangesloten op 10Gb/s internet verbindingen en zijn redundant uitgevoerd in BIT-1 & BIT-2 in Ede. Deze servers kan je vrijuit op schalen en zij zullen het beheer voor je doen, maar dat mag je ook zelf doen. Persoonlijk vind ik 2- tot 5000 requests niet heel veel dus zullen de resources die je nodig hebt ook niet boeiend zijn.

Bit heeft ook verbindingen via Amsterdam, Frankfurt en Londen en is via partners ook in Amerika & Azië snel te bereiken.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Met welke systeemeisen wordt gegooid? Waarom denk je dat die niet nodig zijn?
Vertel alvast wat er precies in je prijsaanvraag zit, dan kunnen we beter een oordeel vellen over die €100 per maand. Als er echt management bijzit (bvb up-to-date houden java/tomcat/...) dan lijkt me dat sowieso niet te veel.

Bedoel je 2k-5k bezoekers? Of requests? Wat schat je van traffic op basis van aantal visits & content?
Voor cpu/ram is vooral peak load belangrijk, dus niet zozeer aantal per dag.

CDN is enkel voor statische content, maw om bandbreedte te besparen voor grote/statische files. Kijk hoeveel traffic je verwacht, en of het de moeite waard is.

Managed is het vooral handig dat je iemand met expertise kan aanspreken (bvb: waarom is mysql ineens zo traag?) Dit is sowieso beperkt en kan erg afhankelijk zijn van je applicatie (serveradmin gaat niet je datamodel analiseren).
Ik heb goede ervaring met RimuHosting.

Voor DIY zou ik gaan voor een VPS, daarbij goeie ervaring bij Hetzner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ach, 5000 requests is niet heel veel, namelijk 1 per 15 seconden. Als dit een statische pagina is, dan is dit peanuts, en elke pc kan dit met zijn/haar vingers in haar/zijn neus. Echter, hangt er een zware query achter (en met een mysql-database van 30GB zal dit ongetwijfeld zo zijn), dan wordt het iets spannender. Waar je op moet focussen is het aantal simultane requests, en de zwaarte van de requests. Dit zal bepalen hoe zwaar je server moet worden. Andere eisen zijn standaard (mysql server), andere weer niet (java), maar elke host heeft wel een passende oplossing.

Wat betreft managed hosting versus zelf hosten: dat hangt af van hoelang je server uit de lucht mag blijven bij een probleem. Als alles goed draait, kan je het prima zelf (en mijn buurvrouw ook). Maar zodra er iets fout gaat, ben je typisch gezien beter af bij een host. Dan hoef je zelf niet te kloten om je server weer in de lucht te krijgen. 100 euro per maand klinkt niet heel vreemd. Hoeveel kan je zelf voor dat bedrag doen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nigeej
den 150 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:31:
Met welke systeemeisen wordt gegooid? Waarom denk je dat die niet nodig zijn?
Vertel alvast wat er precies in je prijsaanvraag zit, dan kunnen we beter een oordeel vellen over die €100 per maand. Als er echt management bijzit (bvb up-to-date houden java/tomcat/...) dan lijkt me dat sowieso niet te veel.
We hebben gekeken naar de wensen en komen uit op een krachtige servers met de volgende specificaties:
- 8 CPU cores
- 120 GB schijfruimte SAS 15K
- 16 GB geheugen
- 5 TB dataverkeer p/maand
- CentOS 6 64-bit
- DirectAdmin controlepaneel

De kosten bedragen;
Prijs p/maand: € 199,50 ex. 21% BTW
Prijs p/maand incl. Managed Basis: € 249,50
Eenmalige installatie kosten: € 150,- ex. 21% BTW
Dit leek mij ietwat teveel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er valt niet zo veel over te zeggen zonder echte informatie.

Op wat voor (ontwikkel)server draait het nu? Als je die gaat stress-testen, wat gebeurt er dan?

De bezoekers en request stellen niets voor dus daar heb je echt geen beest van een machine voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Cpu & geheugen zal je zelf moeten bepalen adhv stresstesten van je applicatie.
Traffic zal je ook weer zelf moeten schatten. Hoe groot is je content? Hoeveel wordt die opgevraagd? Doe gewoon een natte vinger gok en voorzie wat marge.

Die € 199,50 lijkt me ook zwaar overdreven voor die hardware. Hetzner heeft ruim goedkopere servers (reken daarbij nog ~€ 30 voor Plesk/cPanel)

Wil/kan je voor €50/maand zelf updates installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nigeej
emnich schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 15:43:
Er valt niet zo veel over te zeggen zonder echte informatie.

Op wat voor (ontwikkel)server draait het nu? Als je die gaat stress-testen, wat gebeurt er dan?

De bezoekers en request stellen niets voor dus daar heb je echt geen beest van een machine voor nodig.
We draaien Java EE met Glassfish server voor ontwikkeling. Een stresstest hebben we nog niet gedaan, maar staat op de planning voor dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 15:12
Bedenk ook dat je met 1 server dus een singlepoint of failure hebt. Als HA een eis is, dan wil je allicht minstens 2 machines hebben, met auto failover.

Voor goedkope bare metal oplossingen kan je es bij hetzner.de kijken. Maar zoals eerder gezegd heb je dan wel iemand nodig die het voor je kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Is een Azure VM geen idee als begintest? Die kan je dan in eerste instantie met de configuratie laten draaien die je denkt nodig te hebben en als dat goed draait de config terugschroeven tot het niet meer lekker werkt. En dan weer wat opschalen natuurlijk..

Dan weet je beter wat je daadwerkelijk nodig hebt en kun je naar een dedicated server gaan kijken die aan de wensen voldoet. Of je blijft bij Azure als dat bevalt, wel een stuk duurder natuurlijk maar is je redundancy ook meteen in orde.

Specs

Anoniem: 738433

Flexwebhosting in ieder geval vermijden. Gegarandeerd dat bij het minste of geringste ze een deurwaarder inschakelen zelfs als zij fout zitten. Nog nooit zo'n slechte service en behandeling gehad als daar.
Pagina: 1