Goede luchtkoeling, niet te luid

Pagina: 1
Acties:

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:10
Mijn excuses voor de topic titel. Ik bedoel luchtkoeling ipv waterkoeling.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een goede luchtkoeling waar ik mee kan overklokken. Het moet een luchtkoeling zijn die onder load niet een simulatie wordt van een opstijgend vliegtuig. Ik zou ook graag zo stil mogelijke koeling willen hebben.

Wat is je budget?
Max €70,-, inclusief mogelijke fan en koelpasta..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Noctua trekt mijn aandacht, ik hoor namelijk veel goede dingen over Noctua. Daarnaast moet de koeling niet te moeilijk te monteren zijn en moet deze niet de RAM slots blokkeren. Ik zal niet de grootste RAM sticks op de markt gaan gebruiken, de RAM sticks worden de: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De koeling zal worden gemonteerd op een LGA1155 socket en over een tijdje op een 1151 socket. Dit zal de Intel i5 6600k worden, misschien zelfs een i7, maar dit is nog niet zeker. De behuizing waarin de koeler gebruikt gaat worden is de NZXT H440 New Edition. Het zal een systeem worden met een zwart/rood kleurenschema, met misschien nog wat wit ertussen. De Noctua fan zal hiertussen een lelijk eendje zijn, maar aangezien ik veel positiefs hoor en lees over Noctua maakt dit mij niet uit.

De luchtkoelingen die op dit moment mijn aandacht trekken zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Noctua NH-U14S€ 57,95€ 57,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,79€ 7,79
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 186,54

Mocht mijn keus de Cooler Master Hyper 212 EVO worden of de Scythe Mugen 4, dan wil ik de standaard fan vervangen door een fan, dit zal waarschijnlijk de be quiet! Pure Wings 2, 120mm worden. Daarnaast zal ik er ook zelf koelpasta bij kopen. Dit wordt de Arctic Silver 5 - 3,5 gram.

Welke luchtkoeling kan ik het beste kiezen?

[ Voor 0% gewijzigd door LostInNight op 12-02-2016 14:21 . Reden: Titel ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Pas ff je titel aan :D
Verder is de mugen wel een dingetje om naar te kijken.
Kwa geluid moet je op de fans letten ipv de koeler zelf.
Noctua ben ik zelf wel een fan van, alleen maar goede ervaringen mee! Zeer stil, ook al heb ik goede dingen gehoord van 'be quiet'.

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-02 16:50
Ik zelf heb een processor waterkoeler de Coolermaster Seidon 120v2 met 2 x een sp120m quit fans. (CPU wordt niet warmer dan 45 graden wanneer ik game) en is zeer stil, wel als push pull system gemaakt.

• LostInNight
robogeeka schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:28:
Pas ff je titel aan :D
Verder is de mugen wel een dingetje om naar te kijken.
Kwa geluid moet je op de fans letten ipv de koeler zelf.
Noctua ben ik zelf wel een fan van, alleen maar goede ervaringen mee! Zeer stil, ook al heb ik goede dingen gehoord van 'be quiet'.
Ik kan de titel helaas niet aanpassen :( Dat ik op de fans moet letten snap ik, vandaar ook de keus om de fans op de Mugen of de CM te vervangen door de Silent Wings. Ik weet zelf alleen niet wat de slimste keus zou zijn.
valermos schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:30:
Ik zelf heb een processor waterkoeler de Coolermaster Seidon 120v2 met 2 x een sp120m quit fans. (CPU wordt niet warmer dan 45 graden wanneer ik game) en is zeer stil, wel als push pull system gemaakt.
Ik zal de optie in mijn achterhoofd houden. Het zal hoogstwaarschijnlijk een push-pull system worden.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De nieuwe Scythe Kotetsu en Fuma scoren ook erg hoog, vooral bij SPCR (eigenlijk de enige site die verschil maakt tussen stil, en écht stil).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Als je een stille koeler wil, zal ik voor de mugen 4 PCGH gaan. Deze heeft twee 800RPM fans (push-pull) en koelt dus heel goed en is stil.

Verwijderd

De Kotetsu, 212 EVO en Mugen 4 PCGH zijn niet geschikt voor overklokken, ze worden al snel warmer dan nodig en de eerste twee blijven daarbij niet stil. Wil je een goede stille koeler voor overklokken dan kijk je naar de pricewatch: Scythe Fuma, pricewatch: Scythe Mugen 4, pricewatch: Thermalright True Spirit 140 BW Rev.A, pricewatch: Noctua NH-U14S, of als je van rood houd de pricewatch: Raijintek Tisis.
De fans wisselen zal een niet merkbaar verschil in geluid opleveren, onnodig dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2016 12:57 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Met een goede, stille PWM fan op de mugen 4 PCGH, heb je een mooie combinatie. Nadeel is alleen dat wanneer je bv. een losse Noctua fan erbij zou kopen, je alweer op het prijsniveau zit van een complete Noctua koeler. Standaard is de Mugen 4 PCGH versie eigenlijk net aan.

Ik zou dan zelf de Noctua NH-U14S adviseren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

U14S is een dijk van een koeler, maar als je voor de H440 gaat dan is de uitstraling wel een puntje. Ik had zelf ook een U14S genomen als ik geen H440 zwart/rood zou hebben, dus ben uiteindelijk voor de be quiet! Dark Rock 3 gegaan. Onderlinge prestatieverschillen zijn niet echt heel spannend, en de uitstraling past beter.

Ik weet niet of de C1 overhangt, maar de DR3 hangt wel over het eerste RAM slot. Een setje zoals jij noemt met 2 reepjes kan je dus alsnog prima plaatsen, maar als je later wilt uitbreiden wordt het lastig, of moet je je fan wat hoger afstellen. In dat geval is een U14S met een bq fan geen slecht idee, die Noctua ventilatoren kan je wellicht elders gebruiken of verpatsen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YzEz5QrXyzHSTQTd1ofVGzKJ/medium.jpg

• NickChange
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
valermos schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:30:
Welke cpu, graka, mobo?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik heb zelf een Phanteks PH-TC14PE, dat is ook zeer zeker een aanrader.

Hij is in de meeste tests ongeveer gelijk aan de Noctua NH-D14, maar dan ziet hij er mooier uit, vind ik dan.

Ik weet niet precies hoe warm alles wordt bij mij, want dat interesseert me niet echt, maar ik kan me nog heugen dat toen ik hem aan het testen was dat hij ongeveer rond de 45°C zat op een stock 2500K met de standaard fans en koelpasta. En hij blijft uiterst stil.

Verwijderd

3L3ktr1k schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:25:
Ik heb zelf een Phanteks PH-TC14PE, dat is ook zeer zeker een aanrader.

Hij is in de meeste tests ongeveer gelijk aan de Noctua NH-D14, maar dan ziet hij er mooier uit, vind ik dan.

Ik weet niet precies hoe warm alles wordt bij mij, want dat interesseert me niet echt, maar ik kan me nog heugen dat toen ik hem aan het testen was dat hij ongeveer rond de 45°C zat op een stock 2500K met de standaard fans en koelpasta. En hij blijft uiterst stil.
Goed koeler, daar kan ik je geen ongelijk in geven maar het ligt er maar net aan welke kleur je wil, niet alles is leverbaar. http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ph-tc14pe

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-02 23:15
Mijn beste ervaringen met een koeler zijn met de BeQuiet Dark Rock Pro 3. Montage is ivm grootte van de koeler misschien iets lastiger, maar zolang je hem kan monteren buiten je kast mag dit geen problemen opleveren.

Deze koeler is super stil en kan een tdp van ruim 200w afvoeren. (Handig voor als je in de toekomst plant te overclocken.

Prijs ligt wel een tientje hoger, maar wat mij betreft is hij dat meer dan waard.

pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-02 16:50
Ik heb een I7 4790K (Beetje overkill XD)
Ik neem aan dat Graka Grafische kaart betekent in dit geval de GTX 980.
MSI Z97 GAMING 5 als moederbord.

• LostInNight
Op basis van alle reacties heb ik een keuze kunnen maken. Het gaat de Dark Rock Advanced C1 worden! Iedereen bedankt voor de moeite!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb een U12S, en die koelt mijn FX-8350 ruim voldoende en blijft daarbij acceptabel stil, ik vond vooral het bevestigen van de koeler echt enorm simpel.
Pagina: 1