Wetenschappers tonen bestaan zwaartekrachtgolven aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDT-Maikel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02-2021
De Amerikaanse detectors namen Gravitation Wave 150914 waar, een van de rimpelingen die ontstond door het versmelten van twee zwarte gaten, op 1,5 miljard lichtjaar van de aarde.
Gravitational Wave en op ongeveer 1,3 miljard lichtjaar is correcter. Zie ook https://journals.aps.org/...03/PhysRevLett.116.061102 voor de foutmarges op de afstandsbepaling. Die zijn groot dus is ongeveer wel op zijn plaats.
De detectie wordt als een van de grote wetenschappelijke ontdekkingen van deze tijd gezien. Het onderzoek verschijnt in een paper bij Physical Review Letters en is door duizenden wetenschappers wereldwijd onderschreven, waaronder Nederlandse onderzoekers.
Een link naar de bron zou niet misstaan, voornamelijk omdat volgens de persconferentie het artikel al gepubliceerd was voor dit nieuwsbericht geschreven was.

En als de auteur het helemaal perfect wil doen dan horen er natuurlijk ook foutmarges op de andere meetwaarden. Al wordt dat lastig voor de orbital frequency, want daar staan in het artikel ook geen foutmarges voor beschreven.

brick store | mdt.re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 10:57

ATS

En dit:
Het bijzondere van zwaartekrachtsgolven is dat ze, integenstelling tot lichtgolven, radiogolvenn en geluidsgolven, geen materie nodig hebben om te bestaan: het zijn rimpelingen in de ruimte-tijd zelf in plaats van deeltjes die erdoor bewegen.
is onzin. Ook licht (en radio, dat is hetzelfde) heeft geen materie nodig om te bestaan. Dat zijn golven van elektromagnetische velden. Licht kan zich dan ook prima voortplanten in vacuüm. Of wordt bedoeld dat licht ook gezien kan worden als deeltjes (fotonen)?

Geluid heeft wel materie nodig.
Als de bundels bij elkaar komen, moeten ze elkaar in principe uitdoven: het experiment is zo gemaakt dat de twee laserbundels precies in fase zijn en elkaar zouden uitdoven.
Bundels die in fase zijn versterken elkaar, bundels die precies uit fase zijn doven elkaar uit. Er moet dus een halve golflengte verschil zitten tussen de lichtpaden.

[ Voor 36% gewijzigd door ATS op 12-02-2016 11:33 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
@MDT-Maikel: Ik heb er 'ongeveer 1,3 miljard lichtjaar' van gemaakt en een bron toegevoegd. De foutmarges vind ik niet zo nodig, we zijn geen wetenschappelijke publicatie :) (en idd, die marge van afstand van 180/160Mpc is wel aan de flinke kant :P)
@ATS: die twee passages had ik al een beetje aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 10:57

ATS

willemdemoor schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:44:
@ATS: die twee passages had ik al een beetje aangepast...
Waar ik op reageerde staat er nog precies zo, en precies zo fout.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant