Stroomuitval veilig stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkeB
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-08-2024
Heey tweakers,

Ik ben bezig een nieuwe pc te bouwen maar begin me een beetje zorgen te maken over iets gerelateerds. In mijn huidige huis hebben we vaak last van stroomuitvallen. Als in 1 a 2 keer per maand. Meestal wel binnen een uur weer opgelost maar dwingt telkens mij pc en ps4 om hard af te sluiten. Nu heb ik ooit in een ver geleden iets gelezen over een stekkerdoos met ingebouwde aardlekschakelaar. Ik ben namelijk bang dat mijn pc hier schade van kan oplopen. Graag jullie mening. Is het zinvol om zo'n soort stekkerdoos te kopen of Is het geldklopperij. Of weten jullie een betere manier?

Stroomdraden waar probleem liggen vervangen Is geen reële oplossing vanwege locatie waar ik woon.

Hoor graag ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euh UPS aanschaffen en geen last meer hebben van het uitvallen van je pc/ps4. een pc die uitvalt doordat de stroom onderbroken word is niet zo heel gezond een aardlek schakelaar zal daar geen verandering in brengen, de stroom valt immers nog steeds uit als ik het goed lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een ups is een oplossing voor jou probleem :
productreview: APC Back-UPS ES 550VA DIN review door Lip

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:33
Okke,
Wat wil je precies bereiken met een aardlekschakelaar? Bedoel je geen stekkerblok voor overspanningsbeveiliging of juist een UPS?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien dat een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging nog iets helpt tegen spanningspieken bij inschakelen, maar ik sluit me aan bij de posts hierboven, je hebt een UPS nodig.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkeB
Ik dacht dat het hebben van een aardlekschakelaar op het stopcontact net voor mijn pc zou helpen met het opvangen van de piek die je dacht ik ook hebt net wanneer de stroom uitvalt. Mijn pc Is namelijk met zijn 750 watt een van de kleinere apparaten op deze stroomgroep. Maar ik wist niet dat die ups bestaan. Ziet er ook wel handig uit. Kunnen die als mijn pc gewoon in stand-by staat hem een paar uur aan houden? Zodat ook als ik weg ben en pas laat thuis ben mijn pc nog niet Is uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede UPS vangt ook spannings pieken en dippen op. En ja die houden je pc wel een paar uur in standby, mocht dat niet zo zijn dan hoort de UPS je pc met de bijgeleverde software netjes af te sluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2016 12:25 . Reden: UPC komt niet langs hiervoor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:01:
mocht dat niet zo zijn dan hoort de UPC je pc met de bijgeleverde software netjes af te sluiten.
Off Topic: wat heb jij voor abonnement bij de UPC dat die dat voor je doen? O-)

Maar als je pc toch in standby staat, waarom zou je die dan niet gewoon in hibernate zetten als je bang bent voor het afschakelen. Een ups is er meer voor dat als je er op bezig bent dat de pc dan aan blijft en als het te lang duurt en de UPS leeg raakt veilig je pc uit te zetten tot de spanning herstelt is. Daarnaast zorgen de betere inderdaad ook meteen voor het wegfilteren van pieken en dalen in je spanning.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waar ik nieuwsgierig naar ben:

Waardoor valt de stroom eigenlijk uit? Gaat er een zekering (of installatieautomaat) uit, ergo overbelasting van een groep?
Valt de aardlekschakelaar uit?
Valt de energievoorziening van het net weg?

Als het mogelijk is om de bron aan te pakken is dat altijd veel beter. Je zegt wel dat het aanpassen van de bedrading niet mogelijk is, maar als het tot brandgevaar zou kunnen leiden is er opeens meer mogelijk dan je denkt

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:18
Een ups is de snelste en goedkoopste oplossing. Je bent helaas dan wel de symptomen aan het behandelen en niet het daadwerkelijke probleem.

Ik heb hier nog een ups liggen, die kun je gratis komen ophalen. Hij is wel een beetje stoffig maar dat heb je zo opgelost!

Stuur me maar een pm als je interesse hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkeB
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:07:
Waar ik nieuwsgierig naar ben:

Waardoor valt de stroom eigenlijk uit? Gaat er een zekering (of installatieautomaat) uit, ergo overbelasting van een groep?
Valt de aardlekschakelaar uit?
Valt de energievoorziening van het net weg?

Als het mogelijk is om de bron aan te pakken is dat altijd veel beter. Je zegt wel dat het aanpassen van de bedrading niet mogelijk is, maar als het tot brandgevaar zou kunnen leiden is er opeens meer mogelijk dan je denkt
Stuur dit nu vanaf mijn telefoon.

Ik woon in een schuur op het terrein. Deze schuur was ooit een gereedschapschuurtje en hebben we verbouwd naar een heel huis. Nadeel Is alleen dat de hoofdgroep nog naar het oude huis loopt en alle elektriciteit buiten het oude huis op dezelfde groep staat. Nmlk de groep van mijn huisje en de buitenverlichting en de andere schuren oo het terrein. De draden binnen het huis hebben we allemaal nieuw aangelegd maar veel van de buitensnoeren waaronder de hoofdkabel van het oude huis naar het nieuwe huis zijn niet aangepakt en hebben nu sinds de jaren 50 in de grond gelegen. We denken dat een van de aftakkingen die naar de buitenverlichting loopt bij regen vochtig wordt en soms wel soms niet alles laat doorslaan.
Tldr
Slechte bedrading waarvan we niet weten waar precies het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

OkkeB schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:59:
Ik dacht dat het hebben van een aardlekschakelaar op het stopcontact net voor mijn pc zou helpen met het opvangen van de piek die je dacht ik ook hebt net wanneer de stroom uitvalt. Mijn pc Is namelijk met zijn 750 watt een van de kleinere apparaten op deze stroomgroep. Maar ik wist niet dat die ups bestaan. Ziet er ook wel handig uit. Kunnen die als mijn pc gewoon in stand-by staat hem een paar uur aan houden? Zodat ook als ik weg ben en pas laat thuis ben mijn pc nog niet Is uitgevallen.
Ten eerste: een aardlekschakelaar vangt geen pieken op. Een aardlekschakelaar doet, zoals de naam al zegt, alleen iets tegen aardlekken (of te wel: verschillen in stroom tussen de fase- en nuldraad).

Hoezo ontstaan er pieken bij het uitvallen van de stroom?

Wat jij nodig hebt, is inderdaad een UPS. Een UPS werkt als een 'buffer' voor elektriciteit. De meeste UPSen hebben niet genoeg energieopslag om je PC lang aan te houden, het is vooral bedoeld zodat je je werk kunt opslaan en je PC netjes kunt uitzetten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26
Klinkt mij ook dat het werk is voor een UPS. Deze kan echter geen uren stroom leveren, denk eerder aan minuten. Wil je stroom blijven hebben tijdens een uitschakeling, zal je eerder richting een stroomgroep (stroomaggregaat) moeten denken. Goedkoop kan je die dingen niet echt noemen.

Een UPS levert nog enkele minuten stroom zodat je veilig je documenten kan opslaan, en veilig kan afsluiten. Sommige toestellen detecteren ook dat ze overgaan naar een voeding via UPS, en zullen zichzelf uitschakelen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik ken electriciens die daarom juist de buitenverlichting op een aparte aardlekautomaat doen ;)

Kun je de kabel voor de buitenverlichting niet opsporen en afzekeren met een 6A aardlekautomaatje? Dat is selectief genoeg als het goed is om je eigen 16A groep niet te laten uitvallen, en het kost je dan alleen de buitenverlichting :)

Hier stond een dode link.

Pagina: 1