Oplossing voor akoestische problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-08-2024
Mijn vraag

Beste mederweakers,

De vrouw en ik wonen inmiddels 5 maanden in onze nieuwbouwwoning, maar met name ik begin me steeds meer te storen aan de akoestiek in de woning.

Het gaat om een nieuwbouw twee onder 1 kap woning. We hebben er voor gekozen om de woning zo open mogelijk te houden aan de binnenkant. De woning is 13 meter diep en ruim 5 meter breed. Tussen de kamer en de keuken zit een hal van ongeveer 3m bij 2,5m. De doorgang van de woonkamer naar de keuken is dus open. En er ligt een leistenen vloer in.

Dit resulteert in een onaangename galm in de woning tijdens een gewoon gesprek. Wanneer ik in de woonkamer voetbal zit te kijken en de vrouw met visite aan de keukentafel zit, kunnen hun in vol ornaat meegenieten van de voetbal en ik krijg vrij weinig mee van het geluid van de wedstrijd, maar kun hun gesprekken wel op de voet volgen. Het geluid van de HT gaat eigenlijk regelrecht de diepte (lengte) van de woning in, en het geluid vanuit de keuken regelrecht de woonkamer in. Hierdoor moet het geluid doorgaans nogal hard staan om alles vanaf de bank goed te horen.

Nu ben ik op zoek naar oplossingen zonder een wand tussen de kamer en de woonkamer te hoeven zetten.

In de woonkamer ligt inmiddels een hoogpolig kleed van 3m bij 2m en er zijn zowel aan de voor als achterzijde van de woning gordijnen aanwezig.

Mijn doelstelling is om het geluid van de HT dus in de woonkamer te houden en de beleving van het geluid dus te verbeteren. En om het geluid uit de keuken in de keuken te houden.

Weet hier iemand -zonder drastische verbouwingen- een oplossing voor?

Ik ben zelf ook al wel wat aan het rondkijken geweest en ben al wel wat dingen tegen gekomen om de galm in de woning te reduceren. Waaronder akoestische fotopanelen. Dit spreekt met name de vrouw heel erg aan. Als dit daadwerkelijk al (een deel van) de galm weg zou nemen zou dat fantastisch zijn. Dan rest mij alleen nog het probleem met het ontsnappen van woonkamer geluid naar de keuken en visa versa.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en hoop dat jullie me hiermee zouden kunnen helpen.

Beste antwoord (via no-fear op 14-02-2016 01:03)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben verder geen expert, maar mijn onderbuik gevoel zegt ook dat je best wel wat vierkante meters demping moet toevoegen om het echt beter te maken.

-In de pijp tussen keuken en woonkamer zou ik aan beide wanden een flinke absorber hangen
-De wand boven je bank heeft ook nog plaats voor zo'n mooie absorberende foto.
-En met die keiharde reflectieve vloer ontkom je er inderdaad ook niet aan om iets met het plafond te doen. (ik denk zelfs dat dat de grootste invloed heeft)

Het kan best een flinke klus zijn, maar zoals velen boven mij al aangeven, er zijn zat mooie oplossingen te bedenken. En er is zeker iets te maken waar jullie allebei tevreden over zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

DjVe

Hatsaflats!

Je zal iets moeten doen om het geluid inderdaad te absorberen, maar verwacht niet ineens wonderen van het ophangen van wat panelen (die dan ook o p de juiste plekken moeten komen te hangen). Je zou deze panelen ook aan het plafond kunnen hangen. Een kleed, dikke gordijnen, stoffen meubelen helpen natuurlijk ook, maar dat heb je al geprobeerd.

Wat voor een HT systeem heb je, zit daar geen akoestische kalibratie in? Wellicht dat dit ook iets helpt?

Anders kan een draadloze koptelefoon ook uitkomst bieden :)

[ Voor 20% gewijzigd door DjVe op 12-02-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
Ik ben dan inderdaad ook een beetje sceptisch over die panelen. Er staat een redelijk grote stoffen hoekbank, maar de woning is verder redelijk strak ingericht. Dit helpt ook al niet mee aan het verbeteren van het geluid.

Ik heb een jbl cinema 610 met een klipsch sw350 sub, met een harman/kardon avr161 versterker. (Geen wereldset dus)😜 Ik ga er dan ook vanuit dat hier geen akoestische kalibratie in zit.

Een draadloze hoofdtelefoon zou voor evt een voetbalwedstrijd oid wel uitkomst kunnen bieden, echter is het ook fijn om tijdens een film van goed HT geluid te kunnen genieten zonder het volume asociaal hoog te hoeven zetten vanwege het geluidsverlies richting de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:47
Heb je misschien een plattegrondje en wellicht wat foto's van de zithoek/speakeropstelling? Met die info kan beoordeeld worden wat voor materialen en objecten voor reflecties/echo's kunnen zorgen etc.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmm waarom score je niet wat goedkope elementen zoals kamerscherm ofzo .. en test je plaatsing(en) uit ?

Stukje tapijt op goedkoop kamerscherm nieten .. of stukjes tapijt rond de speakers ..

Als het daadwerkelijk een gewenst effect heeft dan kan je op iets wat meer oogstrelendere objecten denken ..

En panelen op een rails kan je met je ruimte "spelen" en is wat minder permanent ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
NoepZor schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:03:
Heb je misschien een plattegrondje en wellicht wat foto's van de zithoek/speakeropstelling? Met die info kan beoordeeld worden wat voor materialen en objecten voor reflecties/echo's kunnen zorgen etc.
Als ik straks thuis ben van het werk zal ik een situatieschets posten.
vso schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:04:
hmm waarom score je niet wat goedkope elementen zoals kamerscherm ofzo .. en test je plaatsing(en) uit ?

Stukje tapijt op goedkoop kamerscherm nieten .. of stukjes tapijt rond de speakers ..

Als het daadwerkelijk een gewenst effect heeft dan kan je op iets wat meer oogstrelendere objecten denken ..

En panelen op een rails kan je met je ruimte "spelen" en is wat minder permanent ..
Goede ideeën, hier had ik zelf ook al aan zitten denken. Ik zal even een afvalstuk tapijt meenemen van de zaak om daarmee door middel van op verschillende plaatsen op te hangen te kijken wat me dit opleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 17:08
no-fear schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:58:
een harman/kardon avr161 versterker.Ik ga er dan ook vanuit dat hier geen akoestische kalibratie in zit.
Even snel gegoogeld, maar er is wel een 1 EzSet/EQ III microfoon met 6,7m (22') kabel meegeleverd, heb je die wel gebruikt?

Verder de speakers verder van de wand(en) afzetten, kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topnotch
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
Het kan erg lastig zijn de plekken die de galm veroorzaken te bepalen. Zelfs met vloerbedekking en gordijnen kan de galm hinderlijk blijven. Je kan geluk hebben door zelf te experimenteren, met kan ook juist averechts werken voor je audio/hifi. De bassen kunnen onbedoeld worden geabsorbeerd.
Wellicht is het een overweging er een professional bij te halen. Zelf heb ik geen ervaring met deze firma, maar ik heb er wel goede verhalen over gehoord;
http://www.rivasono.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:28
Aha, de gaaaaaaalm. Lastig met al die strakke interieurs/woonkamers tegenwoordig. Ook ik ben ermee bezig om het te verbeteren. Afgelopen week een akoestisch schilderij besteld en één van de muren ga ik met kruk bedekken. Dit na al wat kleine aanpassingen (bijv. groot vloerkleed).

Denk dat in jouw langwerpige kamer je niet ontkomt aan een soort van afscheiding. Het zit te kort op elkaar om niet de TV te horen als je een paar meter verder aan het praten bent en omgekeerd. Dat gaat gewoon niet.

Zo iets zal helpen, maar dan nog, blijf realistisch in het effect:

Afbeeldingslocatie: http://www.prokan.nl/wp-content/uploads/2014/02/Akoestische-scheidingswanden-Many-Floors-Drivk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
mcg_nl schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:16:
[...]

Even snel gegoogeld, maar er is wel een 1 EzSet/EQ III microfoon met 6,7m (22') kabel meegeleverd, heb je die wel gebruikt?

Verder de speakers verder van de wand(en) afzetten, kan helpen.
Ja de set is inderdaad door middel van de microfoon afgesteld. Daarna heb ik zelf nog wat finetuning aan de sub gedaan.

De speakers op het tv meubel hebben nog wel iets ruimte. De speakers achter de bank daarentegen zitten dmv een beugel aan de muur.
topnotch schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:18:
Het kan erg lastig zijn de plekken die de galm veroorzaken te bepalen. Zelfs met vloerbedekking en gordijnen kan de galm hinderlijk blijven. Je kan geluk hebben door zelf te experimenteren, met kan ook juist averechts werken voor je audio/hifi. De bassen kunnen onbedoeld worden geabsorbeerd.
Wellicht is het een overweging er een professional bij te halen. Zelf heb ik geen ervaring met deze firma, maar ik heb er wel goede verhalen over gehoord;
http://www.rivasono.nl
persoonlijk denk ik dat de lange muur van 13 meter die van de kamer tot de keuken loopt de boosdoener is. Wanneer ik vanuit de kamer naar de keuken loop en ik heb bijvoorbeeld muziek aan staan, dan heb ik halverwege (op het smalle stuk) het idee dat ik het geluid heel krachtig waarneem.

Ik zit er nu aan te denken om zelf even een scherm in mekaar te knutselen zodat ik die muur kan 'onderbreken' en kijken wat dat met het geluid doet.

Er een professional bij halen zou wel mijn laatste redmiddel zijn. Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topnotch
  • Laatst online: 07-02-2023
Als je kan bepalen welke basisfrequentie de boosdoener is, misschien met een toongenerator in de vorm van een app, dan zou je aan de hand van die golflengte misschien wat kunnen rekenen en bepalen waar je het moet zoeken.
Ik zou proberen het niet in de instantie het in absorptie te zoeken, maar probeer de golven te breken met een bijvoorbeeld een object als een forse plank onder een hoek te plaatsen, in ieder geval niet haaks.
Kijk ook boven je hoofd, daar staan geen meubels of andere objecten die golven kaatsen en breken. Bij mij thuis althans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
no-fear schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:33:
persoonlijk denk ik dat de lange muur van 13 meter die van de kamer tot de keuken loopt de boosdoener is. Wanneer ik vanuit de kamer naar de keuken loop en ik heb bijvoorbeeld muziek aan staan, dan heb ik halverwege (op het smalle stuk) het idee dat ik het geluid heel krachtig waarneem.
Dat klinkt idd als kamerakoestiek/staande golven. Je hebt dan last van de frequenties met een golflengte van 0.5, 1, 1.5, 2, etc maal de lengte van de kamer, waarbij de lagere frequenties het meest storend zullen zijn.

Volgens mij is demping dan idd de enige remedie. Zonder demping maak je de ruimte alleen maar kleiner en verleg je het probleem naar de hogere frequenties. Verder heb ik er ook geen kaas van gegeten, dus zal dit topic met interesse volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 12:25

NeHoX

Gamer + PV

Kun je niet gewoon een mooi gordijn op de helft van je woning monteren welke je dicht trekt in specifieke situaties. Zou misschien ook in stookkosten schelen :-)

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Akoustiek is een vak apart. Lukraak wat absorptiepanelen of diffusers plaatsen geeft meestal niet het gewenste effect.

Er is voor de PC/Mac/Linux gratis software beschikbaar waarmee je heel mooi een ruimte kunt meten: Room EQ Wizard: http://www.roomeqwizard.com

Met een meetmicrofoon (bijv de ECM8000 van Behringer) en een usb microfoon pre-amp kun je dan je kamer inmeten en zien waar de problemen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
LA-384 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:13:
[...]

Dat klinkt idd als kamerakoestiek/staande golven. Je hebt dan last van de frequenties met een golflengte van 0.5, 1, 1.5, 2, etc maal de lengte van de kamer, waarbij de lagere frequenties het meest storend zullen zijn.

Volgens mij is demping dan idd de enige remedie. Zonder demping maak je de ruimte alleen maar kleiner en verleg je het probleem naar de hogere frequenties. Verder heb ik er ook geen kaas van gegeten, dus zal dit topic met interesse volgen!
Ik raak je kwijt op het moment dat je over getalletjes begint te praten. Verder dacht ik dat staande golven alleen voorkwamen in kleinere ruimtes. Naar mijn idee heeft de installatie die ik heb staan lang niet zo'n grote ruimte nodig.

Verder ervaar ik de problemen ook niet echt met het geluid van de sub. Ik merk het het meeste bij midden en hoge tonen.
NeHoX schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:17:
Kun je niet gewoon een mooi gordijn op de helft van je woning monteren welke je dicht trekt in specifieke situaties. Zou misschien ook in stookkosten schelen :-)
Een gordijn midden in de woning valt absoluut af. Dit doet totale afbreuk met de rest van de inrichting.
Zerobase schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:36:
Akoustiek is een vak apart. Lukraak wat absorptiepanelen of diffusers plaatsen geeft meestal niet het gewenste effect.

Er is voor de PC/Mac/Linux gratis software beschikbaar waarmee je heel mooi een ruimte kunt meten: Room EQ Wizard: http://www.roomeqwizard.com

Met een meetmicrofoon (bijv de ECM8000 van Behringer) en een usb microfoon pre-amp kun je dan je kamer inmeten en zien waar de problemen zitten.
Bedankt voor de tip! Dit is zeker het proberen waard. Ik denk persoonlijk dat ik het geluid moet 'breken' langs de lange muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 08:03

kingfriko

100 % BULLY

misschien is een akoestisch plafond wat ? er is ook akoestische verf te koop , of inderdaad akoestische panelen /scheidingswanden .

kingfriko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
NoepZor schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:03:
Heb even wat schetsen uitgewerkt van de situatie van de woning en de woonkamer en de opstelling van de HT.

Plattegrond benedenverdieping:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ith3wo.jpg

Plattegrond woonkamer (waar de rondjes getekend zijn staan de speakers opgesteld):
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2nimurc.jpg

Zithoek (inmiddels met meer aankleding):
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/35aj2vm.jpg

Tv meubel met apparatuur:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/qo80hl.jpg

Alvast mijn excuses voor de crappy phone pics :X

Hopelijk kun je de situatie nu beter inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
Dat is idd een galmbak tegelvloeren en kale muren en een betonnen plafond.
ik zou achter de bank en naast de tv zo groot mogelijke geluiddempende panelen maken van een houten frame en dempingsmatriaal van 5 cm dik.
koop bij de Ikea een lap stof in kleur van je muren en je bent goedkoop klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Je ziet in veel cafe's met slechte accoustiek vaak dat ze van die 'eierdoos' matjes onder alle tafeltjes plakken. Je kunt dit proberen bij alle oppervlaktes. Uit het zicht.

Denk niet duur en t proberen waard. Paar grote schilderijen gaat al echt wel een verschil maken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Jag

Dat gaat je niet veel verder helpen. Er is toch een flink oppervlak nodig en bij voorkeur ook voldoende dik dempingsmateriaal om goed resultaat te bereiken. Ik heb dit zelf opgelost door een frame van 2x1m te maken met daarin 80mm Rockwool en er doek van decotex over heen gespannen met een mooe foto. Decotex is erg geschikt omdat het geluidsdoorlatend is, lekker elastisch en niet zo duur. Print kwaliteit is ook prima. Voorbeeld in mijn nieuwe HT in aanbouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:22
Jag schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:40:
Voorbeeld in mijn nieuwe HT in aanbouw link.
Elegante oplossing, maar stoort dat niet enorm als je op de bank zit? Misschien is de foto wat gewarped, maar het lijkt alsof je kans loopt op een dwarslaesie als je te hard in de bank ploft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zitten een paar schoonheidsfoutjes in deze foto :+ In het echt zit er gewoon voldoende ruimte tussen bank en paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waar je aan zou kunnen denken is een akoestisch plafond. Er zijn losse panelen die je ophangt (je kan desnoods met ledstrips er verlichtingselementen van maken), er zijn vaste elementen zoals deze: http://www.knauf.nl/show/...,686/Akoestische-plafonds of je werkt met een spanplafond waar je flamex panelen achter plakt: http://www.akoestiekwinke...rptie/akoestische-panelen

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik ben verder geen expert, maar mijn onderbuik gevoel zegt ook dat je best wel wat vierkante meters demping moet toevoegen om het echt beter te maken.

-In de pijp tussen keuken en woonkamer zou ik aan beide wanden een flinke absorber hangen
-De wand boven je bank heeft ook nog plaats voor zo'n mooie absorberende foto.
-En met die keiharde reflectieve vloer ontkom je er inderdaad ook niet aan om iets met het plafond te doen. (ik denk zelfs dat dat de grootste invloed heeft)

Het kan best een flinke klus zijn, maar zoals velen boven mij al aangeven, er zijn zat mooie oplossingen te bedenken. En er is zeker iets te maken waar jullie allebei tevreden over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
Die doorgang is eigenlijk te breed, en daat komen je akoestische problemen vandaan.
Vooral daar moet je dempend materiaal aanbrengen.
Tapijt, plafond en iets aan de muur gaan helpen.

En dan zeker iets ophangen achter de bank.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
Zou het een mogelijkheid zijn dat de sub als het ware het geluid de lengte van de woning in duwt? In dat geval kan ik proberen de sub aan de andere kant van het meubel te plaatsen om het geluid dan in de kamer te houden. Of mijn theorie ergens op slaat weet ik niet, het schoot me zo net in mijn gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
Het is zeker een goed idee om de sub eens wat te verplaatsen, maar een sub gaat geen ander geluid verplaatsen of wegblazen.

Een verplaatsbaar scherm dat de opening tussen woonkamer en keuken wat afsluit is ook een mogelijkheid.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
Tommie12 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:53:
Het is zeker een goed idee om de sub eens wat te verplaatsen, maar een sub gaat geen ander geluid verplaatsen of wegblazen.

Een verplaatsbaar scherm dat de opening tussen woonkamer en keuken wat afsluit is ook een mogelijkheid.
Dan blijft de sub mooi op z'n plekje staan :9

Ik ga komende week sowieso experimenteren met het plaatsen van een scherm. Ben benieuwd wat het gaat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Laat vooral weten _wat_ je probeert, en _waar_ je het toepast. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar eventuele effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no-fear
Jag schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:40:
Voorbeeld in mijn nieuwe HT in aanbouw link.
Hangt het 'schilderij' nou ook een stukje van de muur af, of is dat gezichtsbedrog?
Zoja, hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Hij hangt aan koordjes van een schilderij opgang systeem. Daarmee komt hij wat naar voren. Niet speciaal moeite voor gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Ik ben ook op onderzoek uit geweest mbt akoestiek.
Je kan inderdaad heel veel geld kwijt in akoestische panelen. En lukraak overal wat neerhangen.

Dit werd mij ook telefonisch geadviseerd Ahhhh wat panelen aan de muur en klaar.

Maar ik heb eerst wat steenwol gehaald en zelf wat geëxperimenteerd. Bleek dus helemaal niet van de wanden te komen.
Maar flutterecho van plafond en vloer.
Wat steenwol op de grond gelegd de echo was zo goed als weg.

Dus had bijna voor een paar honderd aan fotopanelen gekocht. Die dus geen zak hadden geholpen.

Nu dus iets maken voor het plafond.

[ Voor 3% gewijzigd door wackidth op 19-02-2016 14:23 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

http://realtraps.com/info.htm

http://realtraps.com/nti_minirator.exe

Met de nti minirator, een puls generator kan je exact bepalen waar je demping moet aan brengen, omdat op deze plekken de bas het sterkst is. (gewoon door je luisterruimte heen lopen)

Met Rigid Fiber glass panels (niet buigbare glaswol) kan je de bassen dempen. In theorie brengt demping rust in je geluidbeeld op, waardoor je minder naar de vervorming van de luisterruimte luistert. Maar daadwerkelijk naar je luidsprekers.

Onder het mom van, niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden een aantal URLs die je wat huiswerk verschaffen :
http://ethanwiner.com/acoustics.html
http://ethanwiner.com/density.html

Succes

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Laag absorptie is wel een ingewikkeld onderwerp. Om dat effectief toe te passen is niet triviaal. Het wordt er niet zonder meer beter van.

[ Voor 17% gewijzigd door Jag op 19-02-2016 22:04 ]

Pagina: 1