Leren programmeren op het internet (grote ervaringen topic?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Voor iedereen die met een zucht het topic heeft geopened... Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan ;)

Misschien kan dit topic uitgroeien tot een ervaringen topic, waar veel meer tweakers wat aan kunnen hebben. Maar goed dat is eventueel voor latere zorg.

Mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn die ervaringen hebben met sites zoals pluralsight, Lynda, tutplus om wat meer te leren over development of een specifieke taal etc etc en dan vooral voor verdere ontwikkeling (dus niet beginnen vanaf 0 )

Ik ben sinds kort gestart als scientific programmer in een universitair medisch centrum, nadat ik 1.5 jaar bij een IT detacheerder heb gewerkt. Code kloppen is mij wel bekend en kan wel redelijk uit de voeten met C++ / matlab en python, maar een ervaren programmeur zou ik me zeker niet noemen.

Nu maakt dat in de wereld waar ik zit niet zo heel veel uit, maar ik zou behalve ervaring op doen, me ook wat meer (en sneller) willen ontwikkelen dmv online cursussen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik loop er vaak tegen aan dat de meeste dingen wat te simpel zijn. Zoals bijv codecademy, maar ook op sites als Edx en Coursera. Ik doe daar nu bijvoorbeeld "introduction to computer science in Python". Goede cursus, maar het begint weer vanaf 0 (wat je ook kan verwachten) en ik leer niet echt veel, behalve dat wat herhaling zo af en toe niet verkeerd is. Een stapje dieper bieden ze volgens mij niet echt aan op Edx. Dus ik ben het wijde web op geweest en heb de volgende sites gevonden. Voor de meeste moet je betalen, wat ik niet erg vind.

Codeschool
Interactieve omgeving zoals codecademy + video's, maar biedt veel meer diepgang (intermediate -> expert)

Tutplus
Niet echt ervaringen over gevonden

Lynda
Erg uitgebreid aanbod, van programmeren tot fotografie

pluralsight
Onlangs codeschool gekocht. Erg goed aanbod, wel erg op Microsoft gericht

udacity
Moet erg goed zijn, maar is ook 200 p/m dus te duur

Zijn er medetweakers die ervaringen hebben op bovenstaande sites, of wellicht een andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

CodeSchool kende ik nog niet. Dank!

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Ik programmeer al best lang. Ben er stilletjes aan mee begonnen aan het einde van de basisschool; dus leeftijd 11 of 12; en ondertussen 35 jaar met best wat ervaring "under the belt".
Een hoop van die ervaring heb ik opgedaan bij twee informatica opleidingen (deeltijd) en een elektrotechniek opleiding (eerste twee jaar). Daar heb ik enorm veel basis maar weinig praktijk opgedaan; maar wellicht komt dat omdat ik al erg veel programmeren had geleerd.
Op mijn 21e ben ik begonnen met werken als ontwikkelaar en heb ik de rest van mijn opleidingen deeltijd gedaan.

Mijn beste en meest inspirerende opleiding is Mongo University. Daar heb ik m101js (mongodb en node.js) , m102 en m202 gedaan. Die opleidingen zitten fantastisch goed in elkaar. Het topic is vrij specifiek, maar ik heb zelden gratis opleidingen gedaan die van zo'n hoog kwaliteitsniveau waren. Elk blokken van 7 weken met een examen. Goede hapklare blokken en als je klaar bent heb je een gevoel van voldaanheid.

Als je zoekt naar een opleiding in een platform waar je praktisch dingen kan doen en die net ff anders is dan php+mysql is node.js + mongo best een leuke optie.

Disclaimer; dit is als professionele nerd met ongeveer 14 jaar ervaring in database land; ymmv.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 12-02-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
EJPostema schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:14:
Ik ben sinds kort gestart als scientific programmer in een universitair medisch centrum, nadat ik 1.5 jaar bij een IT detacheerder heb gewerkt. Code kloppen is mij wel bekend en kan wel redelijk uit de voeten met C++ / matlab en python, maar een ervaren programmeur zou ik me zeker niet noemen.

Nu maakt dat in de wereld waar ik zit niet zo heel veel uit, maar ik zou behalve ervaring op doen, me ook wat meer (en sneller) willen ontwikkelen dmv online cursussen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen talen (syntax etc.) enerzijds en ontwerp (architectuur/structuur etc.) anderzijds. Goed leren ontwerpen is het voornaamste wat goede programmeurs van slechte onderscheid en niet iets wat je makkelijk met een cursus kunt leren. Wat mij betreft is de meest effectieve manier om jezelf te verbeteren om gewoon zelf een projectje te beginnen (mag nuttig zijn, hoeft niet) en dat van begin tot eind uit te werken. Op die manier kom je vanzelf moeilijkheden tegen en oplossingen die je zelf bedenkt en toepast (mbv google/boeken/stackoverflow, etc.) blijven een stuk beter hangen.

Wil je trouwens jezelf verbeteren in 't algemeen of specifiek als scientific programmer?

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Project(jes) opstarten ga ik vanuit mijn werk al wel genoeg doen, dus ik zoek vooral iets wat daarop een goede aanvulling kan zijn.

Ik wil me eerst wat algemener ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik weet niet welke achtergrond je al hebt, maar heb je de courses over algoritmes & datastructuren op Coursera geprobeerd? Dit onderwerp is noodzakelijke kost in elke CS opleiding. Ook Programming Languages lijkt een goede start om je basis te verbreden.

Qua talen kom je volgens mij al snel op andere bronnen van informatie uit als je er dieper op in wilt gaan, zoals de uitstekende C++ FAQ of Learning Python.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Hi,

Voordat ik overbodig een nieuw topic start probeer ik het in deze.

Situatie is als volgt.
Ik heb een paar jaar gewerkt in de project management en ben op dit moment bezig mijzelf online om te scholen via Codecademy. Ik ben begonnen met PHP en heb enkele jaren geleden al een cursus gevolgd voor Java (2013).
Maar heeft iemand ervaring met het develop werk vinden met een online cursus achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Dwizz schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:17:
Maar heeft iemand ervaring met het develop werk vinden met een online cursus achtergrond?
Zonder relevante opleiding en ervaring is het lastig. Wat het beste werkt is iets zelf maken en online zetten (inclusief source op github) zodat je wat te tonen hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
Hydra schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:02:
[...]

Zonder relevante opleiding en ervaring is het lastig. Wat het beste werkt is iets zelf maken en online zetten (inclusief source op github) zodat je wat te tonen hebt.
Thnx voor je reactie.

Vandaag heb ik nog een account aangemaakt op github na het doornemen van een paar relevante topics hier.
Daar ga ik dus nog mee stoeien.

Maar wat ik ook vaak lees is het aan te raden om een portfolio aan te maken. Alleen heb ik nog geen flauw idee hoe ik ervaring kan opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 16:12
Dwizz schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:12:
[...]

Thnx voor je reactie.

Vandaag heb ik nog een account aangemaakt op github na het doornemen van een paar relevante topics hier.
Daar ga ik dus nog mee stoeien.

Maar wat ik ook vaak lees is het aan te raden om een portfolio aan te maken. Alleen heb ik nog geen flauw idee hoe ik ervaring kan opbouwen.
Door iets te bouwen. Een webshop, een forum, een blog, een calculator, een telefoonboek, een... Iets waar je in kan laten zien wat je kan, nieuwe dingen kan leren en die je leuk vindt om te doen; een blog maken is bijvoorbeeld redelijk basic, maar kan je wel nieuwe dingen in leren (bijvoorbeeld door Angular of Vue.js oid toe te voegen ofzo).
Dit zijn ook de dingen die je kan gebruiken om een framework te leren kennen; elk framework heeft zo z'n eigen tutorials, veel zullen je om te laten zien wat ze kunnen een simpel forum, blog of een poll-website laten maken, waarna je in ieder geval "de basics" kent. Het is dan aan jou om er wat leuks van te maken, en steeds verder te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 20:53
Coursera is ook erg interessant. Heb er m'n kennis over meteor.js bijgespijkerd. Ze hebben trouwens ook heel veel niet-programmeergerelateerde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
@Merethil & @cracking cloud
Thnx voor jullie input :*)
Ik ga ermee in de slag!

In andere subfora's hier zie ik dat ik ook niet de enige ben in ongeveer zo een situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Als je op Microsoft technieken richt is de gratis academy erg goed, kwaliteit is erg hoogstaand en duidelijk. Lynda vond ik qua development wat dunnetjes, zeker niet voor gevorderden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hephaestos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 14:37
https://www.codewars.com/ vond ik wel aardig, je krijgt challenges/opdrachtjes van een zelf te kiezen nivo, en meestal op te lossen in meerdere talen.

Het mooie ook is dat de oplossingen via unit tests gechecked worden.
En wellicht nog belangrijker, nadat je zelf een werkende oplossing heb gemaakt, krijg je ook te zien wat voor andere oplossingen er zijn verzonnen voor het probleem, zodat je daar ook nog eens van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 21:10
Ik ben zelf bezig met de beginnerscursus python op www.codecademy.com
Wellicht kan je ook een blik werpen op udemy. Zie www.udemy.com

Edit: voor udem loont het, naast onderstaande opmerkingen ook altijd even te zoeken op coupons. Heb zelf zo een 200 dollar cursus gratis ontvangen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Bartvw op 06-07-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 10:03
Bartvw schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:09:
Wellicht kan je ook een blik werpen op udemy. Zie www.udemy.com
Heb zelf goede ervaringen met Udemy. Wel goed kijken naar de omschrijving van de course en de reviews van de gebruikers. En regelmatig, nu geloof ik ook, dat zo goed als alle courses € 10,- zijn.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 13:02
Pluralsight is ook een hele goede site. Maar daar is heel veel meer op te vinden dan alleen software development. Maar ook development methodieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Ik heb al diverse cursussen gevolgd bij udemy, die bevallen me erg goed. Met namen een paar Angular en Node cursussen kan ik aanbevelen.
Tegenwoordig volg ik ook wat cursussen via het premium account van LinkedIn. Volgens mij zijn de meeste gewoon van Lynda.com maar tot nu toe bevallen me die ook wel goed, sommige zijn alleen 'niet echt' gevorderd qua niveau terwijl het er wel bij staat.

Ik ben wel van mening dat als je als je nog beginner bent, het zeer aan te bevelen is om tenminste één advanced programmeercursus te volgen bij een OU bijvoorbeeld, daar leer je de concepten van de basis veel beter en diepgaander.
Pagina: 1