Manjaro herkent geen hdd's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwthomas
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09-2023
Beste medetweakers

Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn manjaro linux systeem (arch-gebasseerd). Mijn systeem wou niet meer booten, bleef namelijk op het laden logo staan, via een live cd heb ik dit kunnen oplossen. Maar nadat dit was opgelost merkte ik op dat ik enkel nog mijn harde schijf kon zien waar manjaro op staat geinstalleerd, 2 andere data hdd's worden niet meer herkend.

Ik hoor beide schijven opstarten als ik de computer boot, ik kan ze ook beiden zien in eufi. Ik heb de schijven proberen te vinden met gparten, fdisk, lsblk, blkid, df, bij geen enkele methode worden deze weergegeven.

Heeft iemand verder nog een idee wat ik kan doen?

MVG
Thomas

Beste antwoord (via mwthomas op 12-02-2016 11:20)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je schijf A aansluit op poort 1 kan je die schijf zijn maar niet de schijf op poort 2 of 3. Sluit je schijf B aan op poort 1 en verplaats je A naar 2 kan je ineens B zien en A niet meer. Het eerste wat ik dan zou denken: er is een klein probleempje met het moederbord. Kan je toevallig even met een ander systeem testen of een BIOS/EFI reset uitvoeren?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geef eens de inhoud van /etc/fstab en wat er in /dev/ te vinden is. Nu weten we niet echt veel, minder dan wat jij weet iig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwthomas
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
#
UUID=c885fc25-b540-41af-b2ce-8ef5187b1120 swap swap defaults 0 0
UUID=3ff80ede-10aa-403e-baa2-8bef8e46dddb / ext4 rw,relatime,data=ordered 0 1
#/dev/sdb1 /mnt/Data3 ntfs-3g defaults,umask=000 0 0
#/dev/sdc1 /mnt/Data1 ntfs-3g defaults,umask=000 0 0

Ik heb de regels die problemen gaven in commentaar gezet.

De output van dev kun je hier terugvinden: http://pastebin.com/7gP2WtND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie wel een sdb, maar geen partities erop. En sdc is niet te zien. Weet je zeker dat de schijven nog 100% in orde zijn?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwthomas
Ja de schijven zijn nog in orde.
Ik heb net eens wat satakabels veranderd van poort en geboot ik heb ondervonden dat mijn manjaro systeem enkel boot als die is aangesloten op sata poort 1. Als ik deze wijzig dan blijft die plots laden bij het manjaro logo. Als ik een dataschijf in poort 1 steek en boot op een livecd kan ik wel die schijf zien via gparted, fdisk, .... Maar dan kan ik niet de manjaro schijf zien.

[ Voor 67% gewijzigd door mwthomas op 12-02-2016 10:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je schijf A aansluit op poort 1 kan je die schijf zijn maar niet de schijf op poort 2 of 3. Sluit je schijf B aan op poort 1 en verplaats je A naar 2 kan je ineens B zien en A niet meer. Het eerste wat ik dan zou denken: er is een klein probleempje met het moederbord. Kan je toevallig even met een ander systeem testen of een BIOS/EFI reset uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwthomas
Wow, Ik heb net zoals je zei de UEFI instellingen hersteld en de computer opnieuw opgestart. Nu kan ik terug mijn schijven zien. Ik begrijp niet echt waarom gezien ik enkel de fanspeed heb aangepast in mijn UEFI en verder geen instellingen heb veranderd. Toch heel erg bedankt voor de oplossing!!

@Hero of Time, ook bedankt voor de tijd en genomen moeite!

[ Voor 9% gewijzigd door mwthomas op 12-02-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Het kan zijn dat je per ongeluk ergens iets gewijzigd hebt zonder het te zien. Sommige EFI systemen rapporteren nu gelukkig al welke aanpassingen er opgeslagen gaan worden voor dat effectief te doen zodat je meer kans hebt om dat op te merken

Daarnaast kan er natuurlijk ook nog altijd een bug zijn geweest die onder bepaalde omstandigheden getriggerd word waardoor een instelling veranderd. Je kan je instellingen eens zetten zoals je denkt dat ze voorheen stonden en zien of het probleem terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat is niet alleen bij EFI-systemen. In het verleden heb ik vergelijkbare problemen ook al eens opgelost bij een ouderwetse BIOS door het ding een volledige reset te geven. Er hoeft maar 1 bitje fout te gaan en het spul werkt niet mere en BIOS-en worden alleen maar complexer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1