Op zaterdag 23 juni 2001 14:43 schreef Dinamitci het volgende:
Is er veel verschil in de snelheid van je systeem, wil ik ook ff proberen, ik heb ook zo'n plankie
Kan ik je zo ook wel vertellen: weinig verschil. Het L2 cache zit namelijk op het moederbord en draait op FSB snelheid. Dat is vooral in de hogere aantal Mhz een dikke bottleneck... Het verhogen van die FSB is daarentegen wel weer een zeer effectieve manier van overclokken voor een k6-2, want dan word het L2 cache ook sneller samen met het geheugen, PCI/AGP sloten en chipset.
Op zaterdag 23 juni 2001 14:45 schreef Dinamitci het volgende:
de 5agm2 ondersteund max 550MHZ(5.5x100), wat voor plankie heb jij dan?
ASUS P5A, en die ondersteunt ook maximaal een multiplier van 5,5 (en een FSB van 133). Maar alle k6 processoren met een CTX core (meeste vanaf 400 Mhz) vertalen een multiplier van 2 naar 6. Dit is speciaal gedaan door AMD om mensen met een oud systeem met een maximale FSB van 66 Mhz toch nog op 6x66=400 Mhz uit te laten komen.
Ik heb mijn mobo dus gewoon op 2x100 ingesteld wat door de processor naar 6x100 word vertaald. Ik had ook de FSB over kunnen klocken en bijvoorbeeld 5,5x110=605 kunnen doen, maar dit is minder effectief voor de k6-3+ aangezien die al on die fullspeed L2 cache heeft.
Bovendien kan ik trouwes met de k6-3+ ook nog "on the fly" in windows de multiplier veranderen omdat het eigenlijk een laptop processor is.