Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Wat ik me stond af te vragen, zou het mogelijk zijn om een binnenmuur als koeling te gebruiken? Als ik mijn hand op mijn muur leg (sierpleister) dan voelt het koud aan. Dus een paar gaten boren, heatpipes erin en weer dichtsmeren met gips oid. Of voor een wat bredere verspreiding: een plaat(je) koper, heatsink op solderen en dit in de muur stuccen. Of kan je dan na een paar weken de verzekering uitleggen hoe het komt dat je huis is ingestort :)

Dat bracht verder aan het denken; heeft iemand wel eens geprobeerd om een compleet moederbord met cpu e.d. in wat beton (aanmaken met gedestilleerd water?) te storten? Heb je meteen een behuizing! Of is beton elektrisch geleidend? Hmm...ik heb hier nog wat oude hardware liggen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:05
Beton kan warmte redelijk geleiden. Maar wat gebeurt er als je muur de warmte heeft opgenomen? Warmte moet ergens heen. Daarom werkt een pc in koelkast ook niet. En wat ga je in de zomer doen als de zon er vol op schijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Beton wordt in de bouw ook gebruikt als warmte/koude bron voor de verwarming, omdat beton de eigenschap heeft om warmte of kou lang vast te houden en temperatuurs wisseling langzaam gaat. Als je hier meer over wil weten kun je zoeken op betonkernactivering. Huis instorten voor een paar buisje lijkt me niet maar het boren van de gaten wordt denk ik het grote probleem. Dit zul je waarschijnlijk zelf niet kunnen en zul je een betonboorder nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:06
Belangrijk bij koelen is niet alleen zozeer de temperatuur van je koeldeel, maar vooral de thermische weerstand tussen de diverse delen. Dat is waarom je bijvoorbeeld koelpasta gebruikt tussen je cpu en koelblok om zo de warmte sneller uit je cpu te trekken. Nadeel van beton is dus dat deze een vrij hoge thermische weerstand heeft en zoals hierboven al genoemd langzaam temperatuur opneemt (dus langzaam koelt), maar dus ook langzaam weer afstaat aan de omgeving (dus eenmaal warm blijft het lang warm waardoor je minder koeling hebt).

Wat betreft elektrische geleiding van beton en het ingieten van een moederbord, moet je niet aan beginnen als je het mij vraagt. Beton geeft gewoon een grote troep en in beton zitten de nodige losse deeltjes waar wellicht ook wel eens iets geleidend tussen kan zitten, slijpsel van de bewapening bijvoorbeeld. Ook geeft onbewerkt beton continue stof af (betongruis) wat erg schurend is wat niet echt iets is wat je bij een stuk fijn elektronica en bewegende delen (fans) wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Met het ingieten zou ik wel een heatsink plaatsen op de cpu om zo een bredere warmte afgifte te krijgen. Dat zou iets van de thermische weerstand kunnen oplossen. Verder is mijn idee gebaseerd op mini itx bordjes of max matx. Htpc niveau dus, met pico psu. Afgifte aan de buitenlucht zou ik net als passieve behuizingen bewerkstellen dmv koelvinnen (gleuven in het beton aan bovenzijde). En uiteraard een laagje verf op het grootste gedeelte van het moederbord als enige protectie tegen corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik zou zeggen koop een goedkoop upgrade setje hier op het V&A. en probeer het. werkt het niet ben je bv maar 70 euro aan materiaal kwijt en x manuren veder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Hier thuis nog een beetje gevraagd aan het rondslingerende hardware of er nog vrijwilligers waren. Ze waren niet echt enthousiast over mijn idee dus uiteindelijk maar eentje eruit gepikt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JEW2qkBi1NE2g3TMVfPGPUV9/thumb.jpg

een HP DC7800 Ultra Slim. Leuke pc'tjes maar 2x60mm fans maken een pokkeherrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Dit gaat niet werken... Je kan net zo goed je pc in de grond begraven en je behaalt dezelfde rezultaten.

Beton sprijdt zijn hitte bijna niet en houd redelijk zn temperatuur vast. Je krijgt warme plekken op de punten waar je hardware zit en er is niks om die warmte af te voeren. Pleister materiaal al helemaal niet.

Op het moment wanneer het beton hard dan krimpt het volgens mij ook iets. Dat sloopt je hardware ook voordat je je pc uberhaupt aan kan zetten.
Met het ingieten zou ik wel een heatsink plaatsen op de cpu om zo een bredere warmte afgifte te krijgen. Dat zou iets van de thermische weerstand kunnen oplossen. Verder is mijn idee gebaseerd op mini itx bordjes of max matx. Htpc niveau dus, met pico psu. Afgifte aan de buitenlucht zou ik net als passieve behuizingen bewerkstellen dmv koelvinnen (gleuven in het beton aan bovenzijde). En uiteraard een laagje verf op het grootste gedeelte van het moederbord als enige protectie tegen corrosie.
Dat lost je probleem met thermische weerstand niet op. Het koelblok kan al best lastig zn temperatuur af staan aan stromende frisse lucht, laat staan aan stilstaand opwarmend beton.

En gleuven in het beton maken als koelvinnen :') Die kun je ten eerste nooit dun genoeg krijgen voor zo veel mogelijk contactoppervlakte met de lucht met zo weinig mogelijk materiaal (hoe koelblokken zijn opgemaakt), en tenm tweede... Je beseft nu wel dat je een materiaal tussen je koelblok en de lucht propt om de koelvermogen te verbeteren? Hoe denk je natuurkundig gezien dat dat werkt????

Een laagje verf over je moederbord kan wel prima, maar dat is wederom nog een isolerende laag, waarbij je ook nog de mogelijkheid mee hebt om de boel mee kort te sluiten. En sommige delen krijg je niet goed afgesloten (zoals de cpu socket en sommige connectoren). Corrosie is ook je laatste probleem, want vaak hebben moederborden daar al een coating voor.

conclusie:
Dit is misschien wel het domste idee dat ik ooit heb gehoord qua koeling van pc hardware :') Als het je lukt om die pc langer dan 24 uur aan te houden, eet ik een kerstmuts met mosterd op :p

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poema schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 06:57:
Wat ik me stond af te vragen, zou het mogelijk zijn om een binnenmuur als koeling te gebruiken? Als ik mijn hand op mijn muur leg (sierpleister) dan voelt het koud aan. Dus een paar gaten boren, heatpipes erin en weer dichtsmeren met gips oid. Of voor een wat bredere verspreiding: een plaat(je) koper, heatsink op solderen en dit in de muur stuccen. Of kan je dan na een paar weken de verzekering uitleggen hoe het komt dat je huis is ingestort :)
Och ja, je vraagt je wel eens wat af, nietwaar?
Het maakt natuurlijk 100% verschil of die binnenmuur een steunmuur is.
Als je zelf je steunmuur gaat afbreken, dan zal de verzekering geen thuis geven als je halve woning in stort.
[b][message=45828663,noline]
Dat bracht verder aan het denken; heeft iemand wel eens geprobeerd om een compleet moederbord met cpu e.d. in wat beton (aanmaken met gedestilleerd water?) te storten? Heb je meteen een behuizing! Of is beton elektrisch geleidend? Hmm...ik heb hier nog wat oude hardware liggen....
Je bedenkt eens iets.
Beton/steen bevat zouten en die hebben een electrische geleiding.
Volgens mij zijn er slimmere, betere en goedkopere methoden om een PC te koelen. Ik zou het niet zien zitten om m'n halve huis om te bouwen voor wat betere koeling voor de PC. En wat dan als ik ga verhuizen?

Daarbij is beton vooral een isolator, dus dat voert de warmte helemaal niet af.
Het wordt een beetje warmer er net rond omheen, de rest van de muur blijft koud en je PC wordt alleen maar warmer. Och ja, je verzint eens iets ...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2016 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Iedereen doet zo lullig tegen hem.

Maar vloerverwarming werkt ook. en dat gaat ook met warm water buizen. om het beton te verwarmen. dus neemt het genoeg op.

Vind het niet heel vreemd om dat hier te vragen.

[ Voor 51% gewijzigd door loki504 op 13-02-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Omdat dit niet geschikt is voor het koelen van een PC, je zou kunnen denken aan een bijzonder groot oppervlak met waterpijpen voor de koeling maar dan kan je beter een kleinere efficiëntere koeler gebruiken.

Het idee is aardig maar er zijn betere oplossingen.

Meh ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Twarp schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:34:
Omdat dit niet geschikt is voor het koelen van een PC, je zou kunnen denken aan een bijzonder groot oppervlak met waterpijpen voor de koeling maar dan kan je beter een kleinere efficiëntere koeler gebruiken.

Het idee is aardig maar er zijn betere oplossingen.
Klopt. er zijn betere manieren. Maar mensen hebben ook gevraagd of ze hun pc in de koelkast/vriezer konden koelen.(zonder te weten hoe een koelkast/vriezer werkt). dus zo vreemd is het niet. en Kwam bij mij over alsof iedereen hem een debiel vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Ik vind het op zich niet eens een gek idee hoor, die warmte is prima te gebruiken. Mijn garage is ook warmer omdat daar een pc 24/7 staat te draaien.

Meh ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
loki504 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:39:
[...]

en Kwam bij mij over alsof iedereen hem een debiel vond.
Oh...

:)

Ach, ik ga het wel proberen. Niet het koelen mbv de muren maar het bordje ingieten. Bij de bouwmarkt hebben ze lichtgewicht beton, lijkt me ideaal (nou ja). Ik denk dat het pas volgend weekend van start gaat want tja...beetje druk nu. En verder lijkt het me een ideaal materiaal om een pc case van te maken. Malletje van hout, volgieten en klaar.! Ja, je moet 'm niet laten vallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
poema schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Oh...

:)

Ach, ik ga het wel proberen. Niet het koelen mbv de muren maar het bordje ingieten. Bij de bouwmarkt hebben ze lichtgewicht beton, lijkt me ideaal (nou ja). Ik denk dat het pas volgend weekend van start gaat want tja...beetje druk nu. En verder lijkt het me een ideaal materiaal om een pc case van te maken. Malletje van hout, volgieten en klaar.! Ja, je moet 'm niet laten vallen natuurlijk.
Gewoon stap voor stap voor stap foto's maken. en mocht het lukken hebben we een mooi Topic voor in de casemodding sub groep:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20

Nemesizz

Untouchable

loki504 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:26:
Iedereen doet zo lullig tegen hem.
Is helaas vaak het geval als je een keer wat geks wil proberen (of het nou werkt of niet).

Krijg je vaak negatieve reacties, is helaas een beetje de trend op internet (niet alleen hier hoor, ook op andere sites).

Heb zelf ook een keer voor de lol geprobeerd met een stuk steen een Pentium 1 te koelen (had wel veracht dat het niet ideaal zou zijn maar ach, gewoon eens kijken wat er gebeurt).
Werkte inderdaad niet, maar was wel een keer leuk om te proberen.

Het idee van een een PC in beton gieten, tja het zal niet goed werken waarschijnlijk, maar is toch wel grappig om een keer te proberen vind ik zelf. Is toch wel een keer leuk iets 'out of the ordinary' te doen 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Nemesizz schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:36:
[...]

Is helaas vaak het geval als je een keer wat geks wil proberen (of het nou werkt of niet).

Krijg je vaak negatieve reacties, is helaas een beetje de trend op internet (niet alleen hier hoor, ook op andere sites).

Heb zelf ook een keer voor de lol geprobeerd met een stuk steen een Pentium 1 te koelen (had wel veracht dat het niet ideaal zou zijn maar ach, gewoon eens kijken wat er gebeurt).
Werkte inderdaad niet, maar was wel een keer leuk om te proberen.

Het idee van een een PC in beton gieten, tja het zal niet goed werken waarschijnlijk, maar is toch wel grappig om een keer te proberen vind ik zelf. Is toch wel een keer leuk iets 'out of the ordinary' te doen 8) .
Yep net zoals linus tech tips al zijn computers aan 1 grote waterkoeling heeft gehangen en buiten de warmte lozen. het werkte wel. maar was niet wat hij er van verwacht had. en als iemand het geld er voor heeft. Gewoon doen. l3p heeft ook(misschien nog steeds). een radiator in zijn kruipruimte gezet. gewoon voor de lolz en kijken of het werkt. ben er zelf ook wel van die probeer het gewoon met cheap ass hardware.
Pagina: 1