Quantum Break Preview: waarom 'donkere'?

Pagina: 1
Acties:

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In de preview van Quantum Break (onder 'complex verhaal') staat de volgende zin:
Want wat is de rol van Martin Hatch, de donkere CEO van Monarch?
Waarom wordt er hier vermeld dat het om een donker persoon gaat (acteur Lance Reddick)? Dat feit vermelden is enkel relevant als zijn kleur iets met het verhaal te maken heeft (wat ik nergens terug lees) of als de tekst geschreven is voor blanke lezers (immers, er wordt niet vermeld dat de rest van de cast blank is).

[ Voor 15% gewijzigd door Heedless op 12-02-2016 05:55 ]

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-12-2025
Het is opvallend dat er in de hele cast van de game welgeteld één zwart persoon te vinden is en de opmerking in de tekst geeft daar uiting aan.

• Heedless
  • Niet online
Hoe is dat opvallend? Welk punt probeer je er mee te maken?

• Paul Hulsebosch
Niet meer dan wat ik zeg; het is opvallend dat er tussen al die witte mensen welgeteld één acteur met een kleur rondloopt. Als er tussen alleen maar mannen één vrouw rond zou lopen (in games geen ondenkbaar scenario) zou ik dat ook benadrukken. Welk punt probeer jij te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Paul Hulsebosch op 12-02-2016 14:02 ]

• Heedless
  • Niet online
Maar als je punt is dat er te weinig diversiteit in de cast zit, waarom zeg je dat dan niet? In de huidige tekst komt niet naar voren dat je het om deze reden aangeeft.

Wat dacht je van:
Want wat is de rol van Martin Hatch, de CEO van Monarch (overigens gespeeld door de enige donkere acteur in de cast)?.
misschien zelfs met het woordje 'helaas' achter 'door'.

Ik ben absoluut voor diversiteit in games, films, etc, en ik ben blij dat zoiets aangekaart wordt. Maar wat ik problematisch vind is dat het net niet écht aangekaart wordt, aangezien er geen context wordt gegeven bij de observatie. Hierdoor lijkt het alsof het donker zijn een speciale feature is van deze acteur omdat acteurs normaal blank zijn, wat natuurlijk niet je bedoeling is.

Misschien is je reactie nu dat lezers heus wel snappen dat je dat niet bedoelt (dat was bijv. de reactie van de redactie toen ik hetzelfde aangaf bij een artikel over een "vrouwelijke wetenschapper"), maar waarom zou je het dan niet gewoon ondubbelzinnig neerschrijven en er een duidelijk punt van maken?

Overigens leert een snelle blik op de cast op IMDb dat hij één van twee donkere acteurs is: nog steeds weinig natuurlijk.

• Paul Hulsebosch
Ha Heedless,

Ik snap je punt heel goed. Ik snap ook maar al te goed de discussie ronde Oscars. Dat is ook precies de reden dat ik het vermeld heb. Ik wil er toch, op subtiele wijze, de nadruk op leggen. En gezien je post hier is dat gelukt ;-)

Het punt is uiteraard dat ik een preview van een game geschreven heb en dit niet echt de plaats is om deze discussie te voeren. We zijn een techsite, geen politieke site. Dat willen we ook zo houden. Daar zijn andere platformen voor. Op het forum is er genoeg ruimte voor dergelijke discussies, daar kan over van alles en nog wat gesproken worden. Op de frontpage willen we het een beetje neutraal houden. Dus blijft het bij een subtiele hint als in mijn tekst ;-)

Wat je opmerking over imdb betreft; ik heb me gebaseerd op wat ik zelf van de game heb gezien, meer niet.
Pagina: 1