Nieuwe videokaart of nieuwe PC?

Pagina: 1
Acties:

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02-2025
Beste mensen,

Ik heb een computer, die is nu ongeveer 4 jaar oud. Er zit een Intel Core I7 870 / 2.93 GHz in en 6GB aan geheugen. Er zit ook een videokaart in, een GeForce GT420.

Ik gebruik dit merendeel om te gamen, en ik kom er nu toch echt achter dat mijn videokaart het niet meer bij kan benen, dat denk ik tenminste. Sinds ik een nieuw scherm heb moet ik bij veel games de resolutie als nog terug zetten omdat ik anders bij bijvoorbeeld CS:GO niet boven de 20 fps uit komen. Met de laagste settings en resolutie kom ik nog niet boven de 60fps, wat veels te laag is voor dat spel.

Nu is mijn vraag eigenlijk of het verstandig is om een hele nieuwe pc te kopen? Of om bijvoorbeeld de videokaart te vervangen en hier eventueel een SSD bij te zetten? Indien dit het geval is, hebben jullie enig advies voor een bepaalde videokaart? Het moet niet de allerduurste zijn, maar wel eentje waar ik de komende jaar(en) even mee vooruit kan.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Zonder budget...

• wooshx
Ik weet dat er veel verschil is tussen videokaarten. Ik wil gewoon een videokaart waar ik nu games redelijk mee kan spelen. Als ik hier 200/250 euro voor moet betalen vind ik dat een redelijke prijs, maar alles wat hier boven komt valt waarschijnlijk af.

• legendareN
Nouja je wilt ook een SSD, geen verkeerde Upgrade overigens. Dus zit dat bij de 200/250 in? Je pc gaat er zeker sneller van aanvoelen , en sneller programma's laden. Maar qua FPS doet het 0 in CSGO.

Je zou kunnen kijken voor een r9 380/x. Dan is wel je budget meteen opgesnoept.

Probleem is dat CSGO vrij sterk op CPU leunt en ik niet durf te zeggen of je met een nieuwe videokaart alleen tevreden gaat zijn. Wel weet ik uit eigen ervaring met CSGO dat bv je processor en moederbord upgraden, en je huidige low low low end videokaart houden ook niet veel gaat opleveren. CSGO vraagt wel wat van een videokaart.

• wooshx
Nee de SSD zit hier niet bij in. Ik had al bedacht dat als ik een nieuwe videokaart er in zou zetten dat ik er dan ook een SDD bij zou zetten, want het is allemaal niet meer zo heel snel na 4 jaar zonder herinstallatie ;)

Het gaat me niet zo zeer om CSGO maar ook om andere games. Het komt er gewoon op neer dat ik er nu echt achter kom dat mijn videokaart/hele computer heel veel nieuwe spellen niet meer trekt. Vandaar ook eigenlijk de vraag of het verstandig is om mijn pc te upgraden of gewoon een nieuwe te kopen.

Bedankt voor je reacties een ieder geval, ik zal zo eens even naar die videokaart kijken!

• legendareN
Ik zou gewoon in 2 delen upgraden, CPU en moederbord later. Videokaart nu (en evt SSD).

Ik weet trouwens niet welke PSU je hebt. En leeftijd er van.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:46
V&A aangeboden: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen

V&A aangeboden: Samsung 830 series SSD 256GB

Ben je voor een prikkie klaar en kun je doorsparen voor een volgende upgrade!

[ Voor 43% gewijzigd door BvZwolle op 12-02-2016 01:59 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is een slecht moment voor een nieuwe graka, pak dus lekker een oudere high end van de v&a. Met een 280 of 280x / GTX770 4GB kan je de hedendaagse games op 1080p wel prima draaien. Heb zelf op een 2GB 770 probleemloos GTA V gespeeld op 60+ fps.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01

superwashandje

grofheid alom

nelizmastr schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:31:
Dit is een slecht moment voor een nieuwe graka, pak dus lekker een oudere high end van de v&a. Met een 280 of 280x / GTX770 4GB kan je de hedendaagse games op 1080p wel prima draaien. Heb zelf op een 2GB 770 probleemloos GTA V gespeeld op 60+ fps.
op 640x480 zeker :P
wel eens met je advies hoor overigens. alleen word resolutie op een of andere manier erg vaak vergeten te melden als het gaat om een bepaalde FPS bij een bepaalde game op een bepaalde videokaart

[ Voor 20% gewijzigd door superwashandje op 12-02-2016 09:45 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik ben niets vergeten te melden. Er staat 1080p in mijn post :P

GTA V op High draait super op een 770 @ 1080. @1440 gaat alleen met een 4GB kaart.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:01

superwashandje

grofheid alom

er staat niet dat jij ook op fullhd hebt gespeeld, alleen het advies voor de TS is op 1080p gestoeld. maar nu ik het nog een keer leest snap ik dat je dat zo bedoelde :)
in de TS staat ook geen resolutie genoemd trouwens.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Doen wat BvZwolle zegt:

Nieuwe GPU, SSD erin, en dan zie je over een jaartje wel weer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Verder inhoudelijk:
Een So1156 systeem is niet 4 maar eerder 6 jaar oud (of je hebt destijds een overjarig model gekocht). Dat weet ik vrij zeker aangezien ik januari 2010 een i7-860 kocht. Wat dat betreft kan ik ervaring delen met vier upgrades die ik met dat systeem gedaan heb:

- SSD (destijds een 80GB Intel geval) toegevoegd: veranderde niets in FPS in games, maar in letterlijk alle andere zaken verschil als dag en nacht. Meest significante upgrade die ik ooit gedaan heb. Ondertussen draait er een Samsung 256GB SSD in. Op papier sneller, maar het verschil tussen SSDs onderling merk je niet. Het verschil tussen HDD en SSD merk je zelfs op een systeem van twee of drie keer zou oud als dit :o
- upgrade van 4GB naar 8GB RAM: ik dacht dat een paar games die ik speelde RAM-limited waren (X3 Terran Conflict bovenal). Nee dus. Nog nooit aantoonbaar profijt van gehad. Gelukkig was het niet duur...
- upgrade van i7 860 naar i7-2600. Ik kon gratis een i7-2600 overnemen. Heb ik natuurlijk gedaan (moest er wel nieuw moederbord bij kopen, maar was sowieso niet blij met bord dat ik had). Scheelde paar FPS, maar op performance had het niet gehoeven. CPU was duidelijk geen bottleneck.
- upgrade van GPU van Radeon HD5770 naar Geforce GTX660. Wow! FPS verdubbeld in meeste spellen.

Nu, relevantie daarvan voor jou?
- SSD: 100% relevant. Gewoon doen. Als je geen grote kunt betalen, simpelweg kleintje nemen en daar OS op zetten met userdirs op je HDD. 90% van winst gelijk te pakken.
- RAM: je hebt al 6GB. Meer dan zat.
- CPU: i7-870 is iets sneller dan wat ik had. Is nu iig zeker niet je probleem.
- GPU: die GT420 was zelfs nieuw low-end prut, en nieuw was dus jaren geleden. Voor paar tientjes heb je iets wat dit aan alle kanten verslaat. Je kunt je FPS waarschijnlijk verviervoudigen door alleen andere GPU te nemen.

Wel nog een relevant punt: welke voeding heb je exact? Kan zijn dat je voeding moet upgraden voor je ook maar een mid-range GPU kunt nemen (ongeacht leeftijd). Geef dus even aan:
- merk voeding
- model voeding
- welke GPU connectoren (PCIe 6, PCIe 8 etc) eraan zitten.

Oslik blyat! Oslik!

• wooshx
Wel nog een relevant punt: welke voeding heb je exact? Kan zijn dat je voeding moet upgraden voor je ook maar een mid-range GPU kunt nemen (ongeacht leeftijd). Geef dus even aan:
- merk voeding
- model voeding
- welke GPU connectoren (PCIe 6, PCIe 8 etc) eraan zitten.
Dit kan ik alleen zien als ik de computer open maak, of niet?

Dank jullie wel voor de reacties!
Pagina: 1