Werkelijke airflow 92mm koelers [t.v.v. fans Barco 701s]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 21:12
Onlangs heb ik een Barco 701s aangeschaft, een CRT beamer. Echter, de fans/koelers maken storend veel geluid. Dus ik dacht die 92mm ik ga vervangen met stillere 92mm varianten.

De Barco heeft momenteel koelers met een capaciteit van 50 cfm. Dus heb ik een selectie gemaakt, echter de testresultaten van hardware.info . Nu zie ik tot mijn verbazing dat de testresultaten flink afwijken van de specificaties. Neem bijvoorbeeld de Scythe 92 kama, volgens de specificaties 55 cfm, volgens hardware.info 39.90. Zelfde geld voor de Antec Pro 92 alleen dan omgekeerd. Antec vermeld 40, hardware.info test 50 cfm.

Voor mijn doeleind is het belangrijk dat de maximale CFM minimaal 50 CFM is. Als de scythe kama niet 50 cfm lucht kan verplaatsen, gaat de Barco kapot. Wat klopt er nu niet?

Beste antwoord (via Bliksem B op 17-02-2016 16:03)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Ik zou me er niet druk om maken. De specs die de beamer fabrikant opgeeft zijn ook afwijkend.
Kies een ventilator die ongeveer dezelfde rpm heeft. Een beetje goede fabrikant (zoals noctua, bequiet of noiseblocker) heeft dan wel goede ventilatoren.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Specificaties van fabrikanten moet je nooit geloven. zelfs sites onderling verschillen.

wil je echt zeker weten zal je het zelf moeten testen. YouTube: Calculating the CFM of a Fan

En zal hij te weinig leveren kan hij oververhit raken. en dan zal hij het niet meer doen. Maar is het de fan zelf? of misschien de manier van bevestigen. en volgens http://www.avsforum.com/f...tion-barco-708-701-a.html moet het gewoon kunnen. zou er een sterke nog net stille fan. zodat je zeker weet dat de veilig zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik zou me er niet druk om maken. De specs die de beamer fabrikant opgeeft zijn ook afwijkend.
Kies een ventilator die ongeveer dezelfde rpm heeft. Een beetje goede fabrikant (zoals noctua, bequiet of noiseblocker) heeft dan wel goede ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Fordox schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:49:
Heb ondertussen al 2 fans besteld. Ik ben voor de veilige oplossing gegaan en voor de pricewatch: Zalman ZM-F2RL, 92mm gegaan. Volgens hardware.info de beste cfm per db. Hij heeft ook LED's, maar deze zijn makkelijk te deactiveren. Prijs viel ook binnen budget, €15,- voor 2 stuks inc. verzending.

De noctua, bequit of noiseblockers kwam ik trouwens zelden tegen. 92mm fans met een degelijke CFM zijn moeilijk te vinden en nogal luidruchtig. Ook komen de meeste uit het jaar 2008. Jammer dat Barco er geen 12mm fans in gestopt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
loki504 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:07:
En zal hij te weinig leveren kan hij oververhit raken. en dan zal hij het niet meer doen. Maar is het de fan zelf? of misschien de manier van bevestigen. en volgens http://www.avsforum.com/f...tion-barco-708-701-a.html moet het gewoon kunnen. zou er een sterke nog net stille fan. zodat je zeker weet dat de veilig zit.
Ja het zijn voornamelijk de koelers zelf, maar ook de resonantie van de koelers en een beetje de door inhoud van de barco. Uiteindelijk dus voor de pricewatch: Zalman ZM-F2RL, 92mm gegaan. Hij is een stukje stiller nu! Tevens wordt hij ook een stuk koeler. Wel heb ik de fans voor de voorkant gemonteerd ipv erachter. Dit voorkomt dat de koelers met een plastic flap (ter behoeve van de airflow) ging resoneren.

Hieronder het uiteindelijke resultaat:
Barco fan 1
Barco koeler 2

[ Voor 18% gewijzigd door Bliksem B op 22-02-2016 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ziet er goed uit :)
Is het verschil groot qua geluidsproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Fordox schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:45:
Ziet er goed uit :)
Is het verschil groot qua geluidsproductie?
Dat is hoe je het bekijkt. Ik vind het verschil in ieder geval voldoende groot om mijn aankoop te beargumenteren. Terwijl het niet eens mijn eigen beamer is.

Wel heb ik het idee dat de beamer nog stiller kan door de fanspeed terug te draaien. Aangezien deze fan duidelijk een beter koelvermogen hebben dan de originele fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Dat kun je doen door middel van een low noise adapter (wat eigenlijk niets meer is dan een weerstand in de draad). Die dingen zijn ook niet duur.

Pagina: 1