Toegang via seriële poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sander_88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-03 00:37
Ik ben al enige tijd bezig mijn oude media center (EnVivo PO1059; draait op busybox) te tweaken. Ik ben nooit echt tevreden geweest over de firmware dus vandaar. Dat ging allemaal prima, tot vanmiddag... door een stomme fout heb ik de /etc/passwd gesloopt |:( . Kortom ik kom er niet meer in via telnet of in het scherm om de firmware te flashen.

Mijn kennis op het gebied van de elektronica is vrij basis. Daarom dit topic met de vraag om jullie hulp.

Volgens mij het mogelijk zijn om via een seriële console toch toegang te verkrijgen. Op het bordje (zie http://i.imgur.com/jxoMEy7.jpg) zijn hiervoor denk ik een aantal pinnen beschikbaar. Hier zou een jack ingang opgezet kunnen worden (zodat die uiteindelijk op de seriële poort aangesloten kan worden)? Of zijn er nog andere manieren?

Ik hoor het graag als iemand tips heeft. Het is een goedkoop bordje, maar als tweaker wil het natuurlijk niet direct opgegeven ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat je hebt omvierkant (dat is vast geen woord maar je snapt wat ik bedoel :P ) is hoogstwaarschijnlijk een drukknop oid. De header erboven lijkt meer op een mogelijke kandidaat. Ik kan helaas nergens iets over dat bord vinden en zonder wat meer kennis (en een scope) wordt het heel lastig om daar de goede pinnen uit te vissen.... Aangezien je er toch nu niets aan hebt kun je een TTL converter kopen en kijken hoever je daarmee komt op die connector. 2 is meestal Tx, 3 is meestal Rx en 5 is meestal ground. Maar dat is echt een wilde gok :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Eens met Atlas, het enige dat er zinnig uit ziet is die 6 pins waar nog geen header op zit. Het zou ook nog een JTAG connector kunnen zijn. Als je een beetje kunt solderen zou je een kabel voor een LPT poort kunnen maken. Als je de image hebt van de firmware kun je hem via JTAG er weer in fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_88
Dank voor jullie hulp! :)

Ik ben er ondertussen achter waarop dit bordje is gebaseerd, een RTD1073. Ik heb het schema gevonden van een vergelijkbaar bord, net is iets andere configuratie maar de J1 lijkt hetzelfde. Zie http://xtreamerdev.google...les/RTD1073-datasheet.pdf, pagina 6 (links).

Die UART0 is toch waarop ik een kabel zou moeten aansluiten? Wat voor soort kabel wordt dit dan? LPT, COM of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Zo te zien is J1 een connector waar 2 UART poorten opzitten en de voedingsspanning op de connector doet vermoeden dat het de + van de UART 3,3 V is.

Om daarmee direct te kunnen connecten met je PC heb je een speciale kabel nodig die hier te vinden is.

Je hebt een TTL UART kabel voor 3,3 V nodig.

Alleen als je dit allemaal doet ben je nog niet veel verder want je hebt geen idee of die UARTs wel gebruikt worden en waarvoor en welke commando's je er naar toe moet sturen

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjsieb
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
_Mithrandir schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:42:
...
Alleen als je dit allemaal doet ben je nog niet veel verder want je hebt geen idee of die UARTs wel gebruikt worden en waarvoor en welke commando's je er naar toe moet sturen
inderdaad. en als je het gelukt hebt dat er standaard een getty draait op deze seriële poort, dan moet je daar nog steeds inloggen en zal dat ook een password willen. Ik vraag me af of seriële toegang tot je systeem je verder gaat helpen met dit probleem.

Het kan wel zo zijn dat je misschien voor het starten van het os de bootloader kan onderbreken, wie weet kun je daarmee nog verder komen, maar dan moet je wederom maar het geluk hebben dat die deze seriële poort gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door tsjsieb op 13-02-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
@tsjsieb:
Heel veel busybox systemen staan zo ingesteld dat je bij uart toegang direct root hebt.

Je krijgt dat 'Press enter to enable this console' waarna je direct een rootshell krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trouwens volgens mij kan je zelfs een front paneel aansluiten (J10)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_88
SA007 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:08:
@tsjsieb:
Heel veel busybox systemen staan zo ingesteld dat je bij uart toegang direct root hebt.

Je krijgt dat 'Press enter to enable this console' waarna je direct een rootshell krijgt.
Ik heb nog een volledige dump van het OS en config bestanden. Ik zal eens in de config files zoeken... wel handig om te weten of er überhaupt iets op draait voordat ik al die moeite ga doen.

Als iemand suggesties heeft om bepaalde bestanden te checken hoor ik het graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjsieb
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zou denk ik beginnen bij /etc/inittab (als die bestaat zou, zou daar een getty voor een seriele poort kunnen staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_88
Nogmaals dank voor de hulp allemaal.

Maar helaas gaat het hem niet worden, ik heb er even een mailtje aan gewaagd naar de fabrikant. Die geeft aan dat er niets op de poort draait en er ook geen oplossing is om het op te lossen. Ik zie zelf ook niet dat er in de software iets wordt ingeladen voor een seriële poort of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, dat zou ik niet te serieus nemen, de kans dat je die reply gekregen hebt van iemand die echt weet wat er op die seriele poort draait is klein.

'Nee' zeggen is voor support de makkelijke uitweg voor support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28
Ook als linux niks op de seriële poort zet, is de kans groot dat de bootloader dit wel doet. Is dit het geval dan kan je met een beetje geluk wel booten via nfs/ramdisk, en zo je fixes doen.

Meten is weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-10 22:49
SA007 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:13:
Hmm, dat zou ik niet te serieus nemen, de kans dat je die reply gekregen hebt van iemand die echt weet wat er op die seriele poort draait is klein.

'Nee' zeggen is voor support de makkelijke uitweg voor support.
Inderdaad als die mannen ja gaan roepen, wordt de volgende vraag natuurlijk hoe en die willen ze niet beantwoorden.
Pagina: 1