Reparatie subwoofer op componentniveau

Pagina: 1
Acties:

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Een jaartje of twee geleden ben ik begonnen aan de reparatie van een laptop en via via ben ik steeds meer dingen gaan repararen en begint het een hardnekkige hobby te worden :)

Momenteel ben ik begonnen aan een defecte subwoofer (Rel Strata 5) waar geen geluid meer uitkomt. Ik loop hierop een beetje vast :?

Wat hij wel doet na het aansluiten van de netspanning:
  • Relais schakelt
  • Displayverlichting gaat aan (geen karakters)
  • Versterker werkt ondertussen weer maar displayverlichting gaat niet meer aan
  • Volumeknop werkt
Wat ik heb geconstateerd / bedacht:
  • Rond R93 zat wat 'zooi' en deze lijkt doorgebrand maar meet netjes 1 kOhm. ONDERTUSSEN VERVANGEN
  • Bijbehorende eindtrap FET Q10 zal ik ws moeten vervangen (hoe meet je zo'n ding fatsoenlijk en wat zijn goede waarden?)werkt schijnbaar gewoon
  • De op-1-na-eindtrap (of hoe noem je dat ;)) weet ik ook niet goed hoe ik die door moet meten (Q4-Q7). Q5 meet tussen base en collector en andersom slechts 0,3 ohm (eindFet al verwijderd).VERSTERKERGEDEELTE WERKT NU
  • Voltage pin tussen pin 1 (GND/0?) en 2-7 ribbon kabel dispay respectievelijk: 4,8 2,8 0,254 4,96 4,94 10,69
  • Zekeringen zijn allemaal goed (hoofd, 2x5A en 2x1A)
  • AtTiny VCC=AVCC=4,9V
  • 10V en 5V zijn present op displaybordje
Wie-o-wie helpt mij op weg? Ik geloof dat ik alle hulp kan gebruiken :) Misschien dat iemand me zelfs wel aan een schematic kan helpen :P

Overview Close-upR93 close-up
D12 op half elf (hersteld)Header links is voor display/controlunitDisplay voorkantDisplay component kantMainboard andere kant

Pogingen / planning:
  • Factory reset: Werkt (je hoort schakelen) maar verhelpt het displayprobleem niet. Bewijst wel dat de logica werkt.(?)
  • Soldeerverbindingen nogmaals goed checken: Alles ok.
  • Diode D12 hing op 'half elf' aan 1 pootje. Terug op zijn plek gezet en versterker werkt weer, op het display na.

[ Voor 34% gewijzigd door rvanpruissen op 14-02-2016 21:42 . Reden: Update ]

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Eerst heb je al de factory reset uitgevoerd?:
To reset factory defaults, switch off the unit by means of the rear mains ON/OFF switch.
Then switch back ON as you hold in the encoder knob on the control panel, continue to hold
the knob in until the decimal point on the right hand digit appears. You will now have reset to
the original factory defaults

Tweede actie die ik zou uitvoeren is een check aan alle soldeer verbindingen of die niet gebroken zijn (ook de smd's).
Als je deze basis stappen hebt uitgevoerd kunnen we verder troubleshooten. Wellicht is er iets van een hard reset, heb maar snel gegoogeld op reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Nee, deze resetfunctie kende ik nog niet, maar ik zie zojuist dat je hem uit de handleiding hebt :) Ik zal het dit weekend even proberen. Ik denk overigens dat een geëxplodeerd SMD-weerstandje meet betekent dan alleen een factory reset. Maar wie weet krijg ik het display zo weer aan de praat :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou R93 niet als doorgebrand willen bestempelen. Als een SMD-weerstand gaat, is die doorgaans in no-time helemaal zwart en is de tekst niet meer te lezen. Deze is hooguit wat warm geweest. Bovendien zit dit weerstandje in het pad naar de FET's, maar je storing lijkt in de aansturing te zitten.

Voor het meten van de FET's (zijn het ook echt FET's?), zie deze site:
http://www.allaboutcircui...er-check-transistor-jfet/

In het geval het een MOSFET is (grote kans), zie deze site:
http://www.circuitsonline...view/9595/1/mosfet+testen

Je zal hoe dan ook de transistoren eruit moeten solderen wil je überhaupt een meting kunnen doen eraan.

Maar, voor je daarmee aan de slag gaat, ik denk dat je probleem eerder in de de controller zit. De voeding lijkt het te doen (in ieder geval de +5 of +12 volt (dit is aan de hand van de foto's niet te zien), aangezien de displayverlichting gaat branden).

Voor je hem reset, meet voor zekerheid ook even de twee 1 Amp zekeringen door. Ik verwacht niet dat ze doorgebrand zullen zijn (anders zou er ergens op de print wel een duidelijke zwarte vlek zitten), maar heel soms gaan die dingen ook wel spontaan kapot door trillingen of schokken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wat deepbas909 al zegt: Kijk eens naar de logica.

Als je aan de knoppen draait van de sub (volume, kantelfrequentie), meet je dan op pootje 8 van de BD3812 of pootje 9 van de AD5204 een kloksignaal? Dat kloksignaal moet uit de microcontroller komen.

Kun je heel mooi meten met een (digitale) scoop.

Als die kloksignalen binnenkomen is de kans dat de logica defect is vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
Deepbass heeft gelijk, de rotzooi rondom de smd weerstand lijkt erg op flux, en dat hij wat warm is geworden (wellicht bij het plaatsen). zou ik me niet zo druk over maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Hey mannen,
Allereerst dank voor de tips! Ondertussen wat vorderingen gemaakt:
* MOSFET terug gezet.
* R93 voor de zekerheid vervangen. Het was niet te fotograferen (door de loupe :)) maar hij had een zwarte blowout hole.
* Ik kwam erachter dat D12 (dubbele diode) scheef hing aan 1 pootje (te warm geworden?)
* De versterker en logica werkt: ik kan (blind) het volume instellen en een reset werkt ook (je hoor dat in de woofer)
* Zekeringen zijn allemaal goed (hoofd, 2x5A en 2x1A)
* Het display werkt nu alleen niet meer :(

Ik zal wat beter foto's erbij zetten van die kant van het bord en het display bordje. Hebben jullie nog goed ideeën?

Gr. Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat meet je van spanningn op het bordje? Ik vermoed over C3 3V3 10V ofzo en in de buurt van de 78L05 5V

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 13-02-2016 16:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Damic schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:34:
Wat meet je van spanningn op het bordje? Ik vermoed over C3 3V3 10V ofzo en in de buurt van de 78L05 5V
Klopt:
C3 = 10,5V
Tussen C2 en R15 de 5V van de regulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Owja je volume regelaar doet het |:( nu is de vraag wie de 7 segmenten stuurt, is het U1 van het display bordje of U1 van het versterker bordje :/

Heb je trouwens een foto van de andere kant van het mainbord?

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 13-02-2016 16:48 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Damic schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:45:
Owja je volume regelaar doet het |:( nu is de vraag wie de 7 segmenten stuurt, is het U1 van het display bordje of U1 van het versterker bordje :/

Heb je trouwens een foto van de andere kant van het mainbord?
Toegevoegd.

Ik ben nu op zoek naar de pull-up voor de SDA lijn naar het bordje. Deze zit op pin 4 van de header volgens mij en ik vind 0,25V aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die D12 is verkeerd erop gezet door de pick & place in productie zo te zien, 90 graden in de verkeerde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En D1, hoort die te missen? De soldeereilandje zien er namelijk niet bepaald uit alsof ze ongemoeid zijn gelaten bij de fabricage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
Ik ven blij dat het allemaal weer werkt behalve de 2 7 segement displays.
Mijn vraag is werkt de gehele subwoofer en toont hij alleen het display niet? Dan is het de microcontroller attiny (althans daar in de buurt)
Wat je kan doen is even de datasheet bij atmel opzoeken, attiny 26l, mlf package. En dan even pootje vcc en avcc controleren op de spanning, 2.7v tm 5.5v.

Ik gok dat die header op het andere bordje het programeer header is voor de attiny, daarvoor noet je de pootjes 32,31,30 volgen en kijken of ze op die 4 pennen uitkomen(multimeter piepstand) als dat zo is, kun je wellicht met avr erin en kijken of hij nog leeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
sypie schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:48:
En D1, hoort die te missen? De soldeereilandje zien er namelijk niet bepaald uit alsof ze ongemoeid zijn gelaten bij de fabricage.
Thanks voor je tips, maar deze pads zien er netjes uit en ik vermoed dus niet dat daar iets gezeten heeft. Heeft misschien wat de maken met de trigger die erboven zit ofzo. Hoe dan ook, heeft niks met het versterker gedeelte te maken, of mis ik wat?
thijsjek schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:11:
... Mijn vraag is werkt de gehele subwoofer en toont hij alleen het display niet? Dan is het de microcontroller attiny (althans daar in de buurt)
Wat je kan doen is even de datasheet bij atmel opzoeken, attiny 26l, mlf package. En dan even pootje vcc en avcc controleren op de spanning, 2.7v tm 5.5v. ...
Subwoofer werkt nu inderdaad alleen werkt het display niet. Volumeknop werkt ook. Deze draaiknop werkt met een eigen 'lijn' naar het mainboard. 1 tikkie verstellen en pin3 van de flatcable header verandert van hoog naar laag of vice versa. Digitale communicatie (Atmels) loopt via pin4. De scope laat hierop pulsen zien, maar dit ziet er hetzelfde uit als ik aan de knop draai e.d.
VCC=AVCC=4,9V
Kan het niet zo zijn dat de Atmega16 niet meer fatsoenlijk werkt en dat de Tiny daardoor niet meer werkt?
thijsjek schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:11:
...Ik gok dat die header op het andere bordje het programeer header is voor de attiny, ...
Bedoel je die witte header? Die is voor de high level input. De andere header is voor het display bordje.

[ Voor 12% gewijzigd door rvanpruissen op 14-02-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik blijf me wel verbazen door die diode, snap je wat ik bedoel? De zijde met 1 pootje hoort omlaag (op de foto) en de zijde met 2 pootjes omhoog, dus een kwartslag tegen de klok in.

Normaal gesproken haal je een PCB door een automatische optische inspectie na assemblage en die had dit meteen moeten waarnemen, dus óf dit is geassembleerd zonder AOI, of dit is opzettelijk wegens een fout op de PCB. In dat laatste geval is het nog foute boel omdat één pootje duidelijk amper is gesoldeerd, ook iets wat een AOI had moeten detecteren.

Die foto bewaar ik. Puur omdat ik het bizar vind om zoiets tegen te komen in een kant en klaar product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Ja, ik stond er ook van te kijken :) Ik moet er wel bij zeggen dat iemand vóór mij al naar de sub heeft 'gekeken'. De kans bestaat dat hij er wat aan heeft geklooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Update: Verzoek om schematic en vervangend display-PCB ondertusssen bij REL neergelegd. Ik hoop dat ze me kunnen helpen, anders zie ik het somber in voor het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.urgen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-02-2018
Hallo,heb ook zo'n subwoofer maar geeft geen geluid.
Alles lijkt te werken maar geluid komt niet op de woofer.
Heb er geen genoeg kennis van maar zou hem graag weer willen gebruiken.
Zou iemand er naar willen kijken dat ik hem weer kan gebruiken.
Zou er blij mee zijn.
Ik woon in Nieuwegein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-02-2024
rvanpruissen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:45:
Update: Verzoek om schematic en vervangend display-PCB ondertusssen bij REL neergelegd. Ik hoop dat ze me kunnen helpen, anders zie ik het somber in voor het display.
Even een heel oud topic omhoog schoppen...

Op zoek naar info en tips om een kapot display weer werkend te krijgen van onze Strata5 kwam ik dit draadje tegen.

Is rvanpruissen het nog gelukt om zijn display werkend te krijgen en zo ja hoe?

[ Voor 0% gewijzigd door Qapla1 op 20-01-2020 16:18 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Qapla1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Even een heel oud topic omhoog schoppen...

Op zoek naar info en tips om een kapot display weer werkend te krijgen van onze Strata5 kwam ik dit draadje tegen.

Is rvanpruissen het nog gelukt om zijn display werkend te krijgen en zo ja hoe?
Nee, ik heb genoegen genomen met een half geïntegreerde sub zonder display. Beetje lastig om cross-overs e.d. in te stellen, maar volume is het eerste menu-item.:) Ik verwacht dat het die Atmel op het control bordje is die hapert. Mocht je een briljante oplossing vinden, dan houd ik me zeker aanbevolen :P

[ Voor 11% gewijzigd door rvanpruissen op 20-01-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-02-2024
@rvanpruissen

De "briljante" oplossing in ons geval was rommelen aan de control knop.... Ik wilde dus de factory reset doen en tijdens het drukken daarop kwamen de missende delen op het display weer tot leven. De andere helft deed het nog.

Waarschijnlijk zitten er wat contactjes los op het printje die door het bewegen weer verbonden worden. Of ik de sub demonteer om te kijken of dat zo is weet ik nog niet. Hij werkt nog sinds we hem kochten in 2007 zonder verdere problemen.
Pagina: 1