Upgrade van mijn laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 624066

Topicstarter
Goedenavond,

Na 3.5 jaar trouwe dienst wil ik graag mijn laptop van een upgrade voorzien.
Sinds ik dit graag wil leren en begrijpen, heb ik mijn best gedaan om zelf de ins en outs bij elkaar te onderzoeken. Maar ik zou graag willen dat iemand even over mijn schouders meekijkt of ik wel de goede producten selecteer etc.. bij voorbaat dank.

Wenselijke verbeteringen:
- Geheugen -> 8GB of 16 GB; (betaal graag wat meer voor een verschil makende upgrade)
- Opslagtype -> 250GB SSD;

Laptop huidige staat:
Type - Asus N56VM-S3036
CPU - i7-3610QM
GPU - GT630M
Moederbordchip - Intel mobil HM76
Geheugengrootte - 6 GB [DDR3 (SODIMM)]
Opslagtype - 5400 HDD
Link - pricewatch: Asus N56 Series N56VM-S3036V

Geselecteerd geheugen:
Type - Corsair Vengeance
Geheugen type: DDR3 (SODIMM) <- Hetzelfde geselecteerd als huidige, is dat eigenlijk noodzakelijk?
Aantal - 2 x
Modulegrootte - 8GB
Geheugensnelheid - 1.6 GHz <- klokfrequentie van laptop duidt op processor en niet geheugen?
Link: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10

Geselecteerde SSD:
Type - Samsung 850 EVO 250GB
HDD/SSD aansluiting - SATA <- Ik heb geleerd dat dit van belang is, mijn huidige opslag heeft hetzelfde type dus dat zou goed moeten werken?
Behuizing bay intern - 2.5" <- Deze maat bleek ook van belang, echter kon ik niet controleren of dit bij mijn huidige laptop dus ook zo is... Ik hoop dat deze gewoon past. Het bleek wel de meest gangbare maat te zijn.

Verder wil ik Windows 10 geheel clean installeren, dus mijn HDD vervangen door mijn SSD en niet extra erbij plaatsen. Ik wil dat Windows en mijn programma`s (Solidworks) die ik voor werk gebruik vanaf de nieuwe SSD schrijf gaan gebruiken.
Ik wil hiervan dus een image op mijn externe harde schijf zetten, zodat ik na het installeren van de hardware vanaf mijn externe schijf nieuwe Windows kan installeren.

Hoe werkt dit precies met mijn nieuwe geheugen? Herkent mijn laptop deze zelf of moet ik hier ook driver voor downloaden?

Moet ik de opstart procedure bij de BIOS nog aanpassen?

Alvast bedankt voor het meekijken, ik ben erg enthousiast en wil het graag leren.

Beste antwoord (via Anoniem: 624066 op 12-02-2016 11:31)

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

• Zolang je DDR3 Sodimm geheugen koopt maakt het in principe niet uit welk merk je pakt. Zou kijken naar 1600mhz geheugen. Dat is gangbaar en tegenwoordig ook weer erg betaalbaar. Ik zou, voordat je gaat kopen,even via systeembeheer kijken of je de 6gb gebruikt (bijvoorbeeld als je onderdelen aan het laden bent, zoals je aangeeft) Als dit continue tegen de 6gb aanloopt dan heeft het wellicht nut om je geheugen te vergroten.
  • Laat je voor de keuze even leiden door de pricewatch, filter op grootte en geheugensnelheid en kijk even welk setje veel goede reviews krijgt. Die kun je met een gerust hart kopen.
  • geheugen herkent de laptop overigens zelf, daar hoef je geen drivers voor te installeren.
  • Meeste winst zul je uit je ssd halen. De doorvoersnelheid van een ssd is hoger en dus laad hij per seconde meer data in je programma's. De gekozen Samsung is prima
Succes met de aanschaf

Alle reacties

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
Tja ik zou een laptop niet upgraden. Waar loop je tegen aan? Meer geheugen gast niet helpen als deze niet tot bijna vol zit.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:12
Hoe gemakkelijk geraak je in je laptop? Ben je zeker dat je het RAM-geheugen kan wisselen?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Anoniem: 624066

Topicstarter
Ik merk vooral dat mijn laptop de constante software upgrades van mijn 3D vormgeving programma`s minder goed aankan. Het wordt eigenlijk een beetje vervelend hoe lang het duurt dat alles laad. Vooral grote bestanden met vele onderdelen duurt erg lang.
Ik maak geen renderingen van afbeeldingen of video`s dus daarom dacht ik dat een 3D kaart minder belangrijk is. Ik hoopte rekensnelheid te winnen door het geheugen te vergrote en door een snelle SSD aan te schaffen.

Ik heb meerdere tutorials en filmpjes gevonden, en het vervangen van deze apparatuur is echt niet heel moeilijk. Ik wil gewoon niet de foute onderdelen kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 624066 op 11-02-2016 21:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

• Zolang je DDR3 Sodimm geheugen koopt maakt het in principe niet uit welk merk je pakt. Zou kijken naar 1600mhz geheugen. Dat is gangbaar en tegenwoordig ook weer erg betaalbaar. Ik zou, voordat je gaat kopen,even via systeembeheer kijken of je de 6gb gebruikt (bijvoorbeeld als je onderdelen aan het laden bent, zoals je aangeeft) Als dit continue tegen de 6gb aanloopt dan heeft het wellicht nut om je geheugen te vergroten.
  • Laat je voor de keuze even leiden door de pricewatch, filter op grootte en geheugensnelheid en kijk even welk setje veel goede reviews krijgt. Die kun je met een gerust hart kopen.
  • geheugen herkent de laptop overigens zelf, daar hoef je geen drivers voor te installeren.
  • Meeste winst zul je uit je ssd halen. De doorvoersnelheid van een ssd is hoger en dus laad hij per seconde meer data in je programma's. De gekozen Samsung is prima
Succes met de aanschaf