Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk(je) advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Mijn vraag:
In verband met een nieuw (oud) huis en een flinke verbouwing heb ik de mogelijkheid om een bedraad netwerk aan te leggen. Ik heb "met enige doch geen vak" kennis een setup bedacht die volgens mij voldoet aan mijn wensen. Deze setup wil ik graag even toetsten aan jullie gezamenlijke kennis :)

Situatie:
In de meterkast komen nu zo'n acht UTP (cat6) kabels bij elkaar die uiteindelijk via het bekende Ziggo Ubee modem de wijde wereld in moeten gaan. Deze meterkast gaat fungeren als centraal punt voor alle aansluitingen qua netwerk. Naast deze 8 kabels wil ik ruimte voor in ieder geval een NAS en bijv. externe hd oid; dus meer of gelijk aan 10 UTP aansluitingen voor de switch.
Tevens wil ik, met opgroeiende kinderen, enige vorm van controle over het "internet verkeer" hebben (managed switch; zeker als ik weer eens online wil gamen terwijl de dame des huizes facebook wil leegtrekken). En als laatste wordt er in de nabije toekomst ook enige Domitica aangestuurd vanuit de meterkast/NAS (Domiticz is de meest voor de hand liggende optie). En voor ik het vergeet, een goede Wifi dekking! (de muren zijn dik maar het is gemetseld dus dat is te overzien, de hoeveelheid netwerken hier om ons heen vind ik minder leuk).

Natuurlijk heb ik Tweakers al uitgeplozen maar ik zoek nu nog effe feedback/bevestiging!

Mijn plan:
Ubee modem (in bridge modus, gemis aan hotspots is een non issue)
|
Switch *
|
Patchpaneel (om van flex UTP naar stugge (lsa stroken) UTP te gaan)
|
Naar de Wand dozen
|
Op één van deze wand dozen wil ik een Access Point ** zetten voor wifi door het hele huis

Vraag 1 is "Klopt deze setup?"

* Switch
Ik wilde graag een 10" switch maar helaas is er geen vindbaar voor mijn eisen (managed icm met het aantal aansluitingen en bijv. PoE). Na onderzoek blijven de 19" over en heb ik deze switch gevonden: ..... Damn, ik had een Cisco gevonden maar hij staat niet meer in de pricewatch (meen model vanuit 2014). Dus wie heeft hier een goed advies? _/-\o_

** Access point
Tja, ze zijn allemaal lelijk. Ik twijfel over een van de minst lelijke Ubiquity of de Synology pricewatch: Synology RT1900ac De Asus staat op een nette 3e plek in mijn wensen lijst. Belangrijk is dat er tegelijk op 2.4 en 5 gewerkt moet kunnen worden. Voor de duidelijkheid, het AP zit niet in het zicht maar wel in de woonkamer, ik denk dat een AP in de meterkast niet gaat werken gezien het gewenste bereik.

Extra remarks:
Ik wil alles in een patchkast monteren gezien het stof gehalte in en rond de meterkast.

* Als ik dingen fout benoemd heb, sorry, ik ben geen deskundige op dit gebied

Beste antwoord (via freak-ish op 12-02-2016 09:03)

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:43
freak-ish schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:24:
Is het nuttig om een "betere" router dan de ubee te gebruiken?
Misschien, afhankelijk van je gebruik. Provider-routers neigen vaak snel over hun nek te gaan bij veel gelijktijdige verbindingen. Daarnaast bieden de 'betere' routers veel meer configuratie en management opties. Als je bijvoorbeeld aan traffic-shaping of QoS wil gaan doen kan een stevige router voordelen bieden. Wellicht kan je eerst kijken of de Ubee voldoet aan je wensen. Een nieuwe router is er zo tussengezet.
En moet ik dan mijn bijv. Nas op de router zetten of op de switch? Indien ik 4 poorten van een router gebruik heb ik een kleinere switch nodig, doch verlies is mogelijk enige controlle over het verkeer (afhankelijk van de router natuurlijk).
Die vier poorten die op de router zitten zijn van binnen ook gewoon een switch ;) Het maakt dus niet uit waar je je apparaten insteekt. Switches kunnen gewoon 'onbeperkt' achter elkaar worden aangesloten, alles blijft binnen hetzelfde netwerk.

Overigens denk ik dat je niet precies begrijpt wat een managed switch inhoudt, aangezien je het hebt over 'controle over het verkeer', wat mij doet vermoeden dat je verkeer wil prioriteren, ook vanwege deze zin:
zeker als ik weer eens online wil gamen terwijl de dame des huizes facebook wil leegtrekken
Het grote voordeel van (betaalbare) managed switches is de mogelijkheid tot het instellen van VLAN's. Hier heb ik niks over gelezen in je wensen, dus ik betwijfel of je het echt nodig gaat hebben. Dat gezegd is het geen slecht idee om naar een kleinere managed switch te kijken als deze TP-Link of deze Netgear. Je houdt dan 3 poorten over op je router, en 7 op de switch. Moet dus net kunnen. Kom je tekort, dan sluit je gewoon nog een switch aan. Dat kan dan zelfs op een andere locatie in huis. Je kan dan een beetje 'spelen' zonder gelijk honderden euro's stuk te slaan op iets dat je wellicht niet gaat benutten.

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 11-02-2016 23:30 ]

Alle reacties

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

JT

VETAK y0

Ik zou dan gaan voor Ubiquiti, gezien de geweldige functies en performance van die apparaten. Bij zowel de Syno als Asus betaal je ook een aanzienlijk deel voor de routing functionaliteit die je toch niet gebruikt én je hebt minder functionaliteit dan een UniFi AP als het aankomt op AP-functionaliteiten.

Voor je switch zou je ook eens hier naar kunnen kijken: http://nl.tp-link.com/products/biz-list-40.html

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• jordje
Je mist in je setup nog een router. Deze moet direct achter de Ubee komen. Je kan ook de Ubee niet bridgen, maar alleen de WiFi-radio uitzetten. Dan gaat je setup wél werken.

Voor wat betreft de switch is advies wat lastig. Je wilt een managed switch met minimaal 10 poorten en PoE. Dat zijn er behoorlijk veel. Als je een budget noemt kan je het aantal waarschijnlijk al behoorlijk uitdunnen.

Als je degelijke WiFi door het hele huis wilt zal je waarschijnlijk meer accesspoint willen plaatsen, zeker op 5GHz. Al hangt dit natuurlijk af van de indeling van het huis. Je kan inderdaad altijd met één beginnen. Zorg tijdens de verbouwing dat er naar elke ruimte minimaal één netwerkkabel loopt, of dat er minstens een loze leiding ligt. Dan kan je gemakkelijk AP's bijplaatsen.

Tot slot is de Synology die je noemt geen accesspoint, maar een draadloze router (router + accesspoint om nog preciezer te zijn). Deze kan je opzich zonder probleem inzetten als accesspoint, echter zou dat zonde van het geld zijn. Voor die prijs koop je bijna twee van deze:
https://apparatuurvoorthu...sterker-dualband/?pos=159

Zie ook dit topic. Verder zijn de Ubiquity AP's ook degelijk spul.

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 11-02-2016 20:00 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

JT

VETAK y0

Hmmm...PoE eis over het hoofd gezien. Zou ik alleen doen als je het echt nodig hebt want het is een prijzige aangelegenheid.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:21
Als je een PoE switch wilt en een losse router + AP zou je zoals al gezegd eens naar Ubiquiti kunnen kijken.
Als voorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model)€ 302,20€ 302,20
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 95,-€ 95,-
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 57,84€ 57,84
Totaal€ 455,04

• freak-ish
Bedankt voor jullie feedback.

Jordje, ik begrijp je niet helemaal, waar moet er dan nog een router? Voor het thuis netwerk regelt de de switch dat toch? En qua budget, 250 voor de switch had ik begroot. Wacht, denk dat ik het begrijp ;)

Wat is dan wijs, de ubee laten routen of een aparte router en de ubee in bridge?

[ Voor 22% gewijzigd door freak-ish op 11-02-2016 21:13 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42
Mocht je tegen beperkingen oplopen kun je er altijd later nog een router tussen zetten.

• jordje
freak-ish schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:09:
Jordje, ik begrijp je niet helemaal, waar moet er dan nog een router? Voor het thuis netwerk regelt de de switch dat toch? En qua budget, 250 voor de switch had ik begroot.
Een switch en router zijn twee verschillende apparaten. Met een switch kan je, even kort door de bocht, slechts apparaten met elkaar verbinden die zich in hetzelfde netwerk bevinden. Een router zorgt voor de verbinding tussen twee netwerken. In dit geval het WAN (het internet) en je LAN (je thuisnetwerk). Je krijgt van je provider namelijk maar 1 publiek IP-adres. Je router moet er voor zorgen dat meerdere apparaten van dit ene adres gebruik kunnen maken door middel van NAT.
Een normale switch kan niet overweg met IP adressen (kijkt er niet eens naar).

Edit: Ik gaf dit advies trouwens omdat je aangaf dat je het ubee modem/router liet bridgen. Hiermee zet je de routerfunctie uit en wordt het een 'dom' doorgeefluik. Deze routerfunctie zal dan door een ander apparaat moeten worden overgenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door jordje op 11-02-2016 21:21 ]

• freak-ish
Is het nuttig om een "betere" router dan de ubee te gebruiken? En moet ik dan mijn bijv. Nas op de router zetten of op de switch? Indien ik 4 poorten van een router gebruik heb ik een kleinere switch nodig, doch verlies is mogelijk enige controlle over het verkeer (afhankelijk van de router natuurlijk).

Ik wist niet dat de router functie in bridge modus verloren zou gaan :(

[ Voor 10% gewijzigd door freak-ish op 11-02-2016 21:28 ]

• freak-ish
PS. Waarom maken ze dan geen 10 poorts router? Dan had ik geen switch nodig ;)

Verwijderd

Mikrotik heeft volgens mij wel een 12 poorts router. Moet je er wel in willen verdiepen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2016 21:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• jordje
Is het nuttig om een "betere" router dan de ubee te gebruiken?
Misschien, afhankelijk van je gebruik. Provider-routers neigen vaak snel over hun nek te gaan bij veel gelijktijdige verbindingen. Daarnaast bieden de 'betere' routers veel meer configuratie en management opties. Als je bijvoorbeeld aan traffic-shaping of QoS wil gaan doen kan een stevige router voordelen bieden. Wellicht kan je eerst kijken of de Ubee voldoet aan je wensen. Een nieuwe router is er zo tussengezet.
En moet ik dan mijn bijv. Nas op de router zetten of op de switch? Indien ik 4 poorten van een router gebruik heb ik een kleinere switch nodig, doch verlies is mogelijk enige controlle over het verkeer (afhankelijk van de router natuurlijk).
Die vier poorten die op de router zitten zijn van binnen ook gewoon een switch ;) Het maakt dus niet uit waar je je apparaten insteekt. Switches kunnen gewoon 'onbeperkt' achter elkaar worden aangesloten, alles blijft binnen hetzelfde netwerk.

Overigens denk ik dat je niet precies begrijpt wat een managed switch inhoudt, aangezien je het hebt over 'controle over het verkeer', wat mij doet vermoeden dat je verkeer wil prioriteren, ook vanwege deze zin:
zeker als ik weer eens online wil gamen terwijl de dame des huizes facebook wil leegtrekken
Het grote voordeel van (betaalbare) managed switches is de mogelijkheid tot het instellen van VLAN's. Hier heb ik niks over gelezen in je wensen, dus ik betwijfel of je het echt nodig gaat hebben. Dat gezegd is het geen slecht idee om naar een kleinere managed switch te kijken als deze TP-Link of deze Netgear. Je houdt dan 3 poorten over op je router, en 7 op de switch. Moet dus net kunnen. Kom je tekort, dan sluit je gewoon nog een switch aan. Dat kan dan zelfs op een andere locatie in huis. Je kan dan een beetje 'spelen' zonder gelijk honderden euro's stuk te slaan op iets dat je wellicht niet gaat benutten.

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 11-02-2016 23:30 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Ik wist niet dat de router functie in bridge modus verloren zou gaan :(
Dat is nou eigenlijk precies wat de bridge functie inhoudt... Je laat daarmee de routerfunctie uitzetten.

Waarom wil je dit dan, als je blijkbaar niet eens weet wat het is en wat het doet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1