• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 11:31
Onlangs heb ik een micro-sd kaartje aangeschaft (impuls aankoop via groupon). Deze blijkt echter niet te werken in mijn videocamera. Wat ik ook probeer, ik krijg de kaart niet aan de praat.

Waar gaat het om:

Nieuwe SD-Kaart:
Sandisk Ultra 64GB, Class 10, UH1

Andere SD-Kaart:
Samsung Pro 64GB, Class 10, UH1

Camera: Panasonic SD900

De micro SD kaart wordt wel gewoon onder windows herkend. Ik heb er ook al ca 30GB aan data op gekopieerd, welke daarna ook af te spelen is. Het lijkt dus niet om een dummie oid te gaan. Als ik de kaart in mijn videocamera stop, geeft de camera aan dat de kaart gecontroleerd moet worden. De opties op de kaart te controleren/formateren in de camera zijn ook niet mogelijk met de kaart erin.

Punt is dat andere (micro) sd kaarten het prima doen. Ook een 64GB kaart van Samsung doet het prima.
Ik heb een aantal 32GB kaarten welke allemaal met FAT32 geformateerd zijn, terwijl de 64GB Samsung met exFat geformateerd is.

Ik heb met de nieuwe Sandisk kaart (door middel van diverse tools) al meerdere formaten geprobeerd (NTFS, exFat, Fat32) maar het probleem blijft hetzelfde. Ook via een partitioning-tool de partitie kleiner gezet...geen resultaat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Via windows lijkt de kaart het verder wel gewoon prima te doen (ook de lees/schrijf snelheden zijn zoals te verwachten: een kleine 10mb/s).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Volgens mij is de stap van 32 naar 64 GB de stap van SDHC naar SDXC. Als de camera dat niet ondersteund gaat het niet werken.

Jep:
Afbeeldingslocatie: http://www.geheugenkaarten.nl/images/backwards_compatibiliteit_SDkaarten.gif

Als er SDHC op je cam staat en geen SDXC zal het waarschijnlijk niet gaan werken.

[ Voor 44% gewijzigd door Fairy op 11-02-2016 16:22 ]

• MRTNbos
Punt is dus dat de 64GB kaart van Samsung wel gewoon werkt. Daarom denk ik dat het aan de kaart ligt, en niet aan de camera.

Daarnaast ondersteunt de Pansonic HDC-SD900 volgens spec ook gewoon SDXC, dus dat zou het niet mogen/kunnen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door MRTNbos op 11-02-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Heel gek, zou moeten werken zou je zeggen. Is er misschien een update voor je camera beschikbaar? Wellicht iets met compatibiliteit wat niet lekker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sommige apparaten hebben soms inderdaad moeite met bepaalde merken. Ondanks dat er 1 standaard is kunnen zich toch compatibiliteitsproblemen voordoen. Ik denk dat je het beste toch kunt overstappen op een merk wat zeker goed werkt.

Mocht je overigens met partities aan het klooien zijn geweest zou je in diskpart nog een keer kunnen proberen een clean te draaien en even een default partitie aan te maken, zodat hij weer terug is naar fabrieksinstellingen. Apparaten met hele basic FAT ondersteuning snappen die partitioneringen niet zo goed en struikelen zelfs over een afwijkende blocksize.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Formatteren in camera is vaak een oplossing dan maar ik begrijp dat dat ook niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Nee, de optie om in de camera te formatteren is "grijs" als ik de nieuwe kaart erin stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Knap er anders eens een image op van, ik noem maar wat een raspberry pi image met win32imager.

Doe dat met de kaart die wel werkt en die niet werkt. Als je de ene daarna wel kan formatteren in de cam en de ander niet, dan gaat het gewoon niet lukken met die kaart.

Je weet dan in ieder geval dat dezelfde image op de kaarten zit en dat je daar niet hoeft te zoeken.
Pagina: 1