Hardeschijf maakt een soort ratel geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.149 views

Vraag

• marvinvermeij1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo,

Mijn hardeschijf maakt een soort van ratel geluid zodra die bezig is.
Met mijn vorige hardeschijven had ik dit niet en het stoort best wel erg.
Hij is nog steeds even snel en heb er verder geen enkel probleem mee.
Wat zou het probleem kunnen zijn en is er iets tegen te doen?

Groeten Marvin :)

Alle reacties

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:46
Hoi Marvin,

Ga er vanuit dat je hardeschijf dood aan het gaan is.
Snel de boel backuppen op een andere schijf en vervolgens de ratelende schijf vervangen.

Succes...

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:47
Post eens SMART data van die harde schijf. (met bijvoorbeeld HD Tune)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Inderdaad, de volledige tabel met SMART gegevens hier plakken (en geen tests draaien, alleen uitlezen), dan kunnen we zien of je harddisk nog in orde is.
Als het geratel al lang is, kan het ook zijn dat je een lawaaierige harddisk hebt, of dat hij niet optimaal zit ingebouwd.
Wat je zelf kunt naspeuren is of jouw harddisk Acoustic Management heeft. Als hij dat heeft, kan je het bijbehorende programmatje downloaden en Acoustic Management aan zetten. Dat scheelt behoorlijk.

• marvinvermeij1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
Renault schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:10:
Inderdaad, de volledige tabel met SMART gegevens hier plakken (en geen tests draaien, alleen uitlezen), dan kunnen we zien of je harddisk nog in orde is.
Als het geratel al lang is, kan het ook zijn dat je een lawaaierige harddisk hebt, of dat hij niet optimaal zit ingebouwd.
Wat je zelf kunt naspeuren is of jouw harddisk Acoustic Management heeft. Als hij dat heeft, kan je het bijbehorende programmatje downloaden en Acoustic Management aan zetten. Dat scheelt behoorlijk.
Hier zijn wat fots van de testen
http://uploadenfoto.nl/sh...8783ca1dcfc27aece1a9185ed
http://uploadenfoto.nl/sh...17e5f513219625afb88b8e327
http://uploadenfoto.nl/sh...ce0a1770982ba04592d72e92e

• Renault
Volgens de SMART gegevens heb je geen defecte sectoren. Maar ja, je hebt tóch de test gedraaid (zie de groene blokjes) en dan worden enkele waarden terug op 0 gezet. Die info ben je nu kwijt.
Maar HDtune heeft nóg een tabblad, waarop je kunt nalezen of deze schijf Acoustic Management ondersteunt.
Zo ja: zoek bij de fabrikant de ondersteunende tool, zet Acoustic Management aan en je bent van de herrie verlost.

• Mr.Bright
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-03-2024
Een harde schijf die gehorig is of veel ratels is heel normaal dat heb je vaak bij oudere type harde schijven of het liegt aan je behuizing maar het is normaal dat je harde schijf ratels je hoeft ook niet perse een back up te maken want ik heb ook een harde schijf die gehorig is en trilt en verder doet hij het prima nooit problemen mee gehad vaak liegt het aan hoeveel platter in de harde schijf zit en zijn de kerskoppen vaan zwaarder en vandaar dat het wat herrie maakt

• Mr.Bright
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-03-2024
Mijn eerste reactie klopt niet helemaal dat komt door automatische spellingscontrole
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Als je iets toe te voegen hebt, gebruik de 'Wijzig'-knop. Je kunt die trouwens ook gebruiken om eventuele fouten in je originele bericht te verbeteren.

[ Voor 55% gewijzigd door dion_b op 12-12-2018 00:58 ]

• Renault
Let op: dit topic is al bijna 3 jaar oud.
Ik denk niet dat TS (nog) iets aan deze info heeft.

• br00ky
  • Laatst online: 15:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Topic maar weer terug waar het hoort, in de krochten van het forum. @HandyMan450, let in het vervolg even op hoe oud het topic is waar je op reageert. Na 3 jaar heeft het reageren bijna nooit nog zin.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.