Toon posts:

AIO Gaming desktop / Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1080p gamen op dual monitor setup (1x game + 1x other)
3de monitor (TV) aansluiten voor media doeleinden
Hosten van non-kritische servers (VM):
- File en Media server voor het hele gezin (+backup target van individuele devices)
- Mail en Web server t.v.v. de VPS die ik momenteel huur
- DB en App server "om mee te prutsen"
- Test Lab "om mee te prutsen"

.. een always on AIO Gaming rig / VMware host / NAS

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop ergens tussen 2k en 3k te landen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows10 Enterprise en VMware Workstation 12 Pro licenties
1Asus MX279H Zilver, Zwart€ 292,85€ 292,85
1Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 69,90€ 69,90

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het systeem waar ik momenteel aan denk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1MSI Z170A GAMING M5€ 177,95€ 177,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,-€ 361,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Asus MX279H Zilver, Zwart€ 286,90€ 286,90
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 231,95€ 231,95
1Corsair RM750x€ 110,-€ 110,-
1Samsung 950 Pro 512GB€ 317,95€ 317,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.998,65

Hiernaast heb ik dan nog een mechanisch toetsenbord nodig, SATA-600 schijven, eventueel een HW Raid controller (neem aan dat de mobo raid ondersteuning niet optimaal is) en een externe HD / DAS voor onsite backup.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald al geef ik voorkeur aan een Intel/Nvidia build wegens energieverbruik.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil en zuinig mogelijk.

Ga je overklokken?
Yup, lichtjes

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik van jullie horen wat jullie van mijn setup denken. Verklaren jullie me gek dat ik voor een AIO box ga i.p.v. een individuele gaming rig + server? De voornaamste redenen om alles in 1 box te houden zijn plaatsgebrek en financieel voordeliger (liever eenmalig voor high-end componenten kiezen dan voor beide systemen te voorzien van mid-range componenten). Ik hou de schijven ook liever intern (i.p.v. een dedicated NAS) simpelweg omdat SATA-600 > 4x1GbE en ook hier weer extra kosten aan hangen, nl. de NAS zelf.

Graag, indien mogelijk, ook jullie commentaar op volgende opmerkingen/vragen:
1) Ik heb mijn systeem opgesteld vanuit een desktop-first (server-second) perspectief en vrees dat een quad core (8 vCores via HT) een demper op de feestvreugde kan zijn. Nu merk ik dat er nog geen hexa- of octa core Skylake cpu's ter beschikking zijn. Denken jullie dat de (toch serieuze) meerprijs voor een i7-5930K (hexa core, 40 PCIe lanes) en Asus X99-PRO (2x M2 slots) het overwegen waard is?
2) Ik dacht er aan 2x 5TB WD Red schijven in Raid1 te draaien (of een single, ben er nog niet aan uit), maar deze zijn zodanig duur (206e/stuk). Ter vegelijking, een WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart komt uit op 155e. Zijn de Red's dit ook waard of kan ik gewoon voor een andere reeks gaan?
3) De data shares (op de SATA-600's) wens ik via een Linux VM te delen. Iemand enig idee hoe ik deze het best "doorgeef" aan de VM terwijl deze ook gebruikt worden vanuit de desktop? VMDK aanmaken op NTFS partitie, koppelen aan de VM en dan een BTRFS partitie binnen de VM aanmaken? Of een share aanmaken op de desktop, deze delen met de VM (kan met VMware WS Pro), mounten en sharen in de VM?

Thx! :)

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:51

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

pricewatch: Corsair RM550x is ruim voldoende. Met 750 Watt kan je SLI draaien, maar ik denk niet dat je dat gaat doen ;)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Verwijderd

Topicstarter
Johan9711 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:35:
pricewatch: Corsair RM550x is ruim voldoende. Met 750 Watt kan je SLI draaien, maar ik denk niet dat je dat gaat doen ;)
Ah ik dacht voor die <20e verschil gewoon wat reserve te nemen. Wie weet hoeveel schijven ik er uiteindelijk in steek of misschien toch SLI ga :)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zou zelf nooit een Nas en een gamebak in 1 willen bouwen, HTPC/NAS zou wel weer kunnen. een NAS is meestal gekoppelt aan energiezuinig, en een gamebak wil je gewoon ruwe performance. De NAS zou ik in dit geval loskoppelen als het puur voor dataopslag zou zijn, maar wel een zelfbouw ivm geldbesparing. een Raid-card en een (2ehands) i3 of een pentium zouden al voldoende moeten zijn om het systeem vloeiend als NAS te hebben, waarbij je die gewoon erg in een meterkast kunt wegstoppen. Dan zou ik eerder voor RAID 5 gaan over iets kleinere schijven, de 3TB zijn bijvoorbeeld aardig goedkoop per GB.

voor een gaming PC heb je namelijk helemaal geen HT nodig, dus je kunt hier een i5 pakken, en die voeding is echt overkill zoals johan9711 terecht opmerkt

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:27:
Ik zou zelf nooit een Nas en een gamebak in 1 willen bouwen, HTPC/NAS zou wel weer kunnen. een NAS is meestal gekoppelt aan energiezuinig, en een gamebak wil je gewoon ruwe performance. De NAS zou ik in dit geval loskoppelen als het puur voor dataopslag zou zijn, maar wel een zelfbouw ivm geldbesparing. een Raid-card en een (2ehands) i3 of een pentium zouden al voldoende moeten zijn om het systeem vloeiend als NAS te hebben, waarbij je die gewoon erg in een meterkast kunt wegstoppen. Dan zou ik eerder voor RAID 5 gaan over iets kleinere schijven, de 3TB zijn bijvoorbeeld aardig goedkoop per GB.

voor een gaming PC heb je namelijk helemaal geen HT nodig, dus je kunt hier een i5 pakken, en die voeding is echt overkill zoals johan9711 terecht opmerkt
Bedankt voor de feedback. Als ik voor een gaming PC only ga dan kan ik inderdaad gewoon voor die Corsair RM550x gaan. Feit is dat ik niet enkel een NAS en gaming PC wil convergeren, ik wens er ook een aantal servers op te draaien en dan is de stap om er een paar interne schijven in te zwieren snel gemaakt. Hier zie ik 2 voordelen in:

- Snellere lees/schrijfsnelheid in vgl. met 1, 2 of 4GbE (en een NAS met 4x 1GbE ethernet poorten wordt al snel duur). Het is de bedoeling dat de HDD's ook server data hosten, dus alle beetje extra snelheid is graag meegenomen.
- Hoef ik geen extra systeem te bouwen dat wss ergens tussen 4-700e (zonder schijven) gaat kosten.

Maar wat ik niet goed snap is de energiezuinige / ruwe performance opmerking (ligt wss aan mij ;)). Als de PC idle of in low load draait (= als pure NAS functioneert), dan is hij toch "energiezuinig" en pas als ik een game opstart, spreekt hij de "ruwe performance" aan. Alleszins, de VM's zullen de hele tijd draaien dus neem ik dat extra energieverbruik voor lief :)