Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1080p gamen op dual monitor setup (1x game + 1x other)
3de monitor (TV) aansluiten voor media doeleinden
Hosten van non-kritische servers (VM):
- File en Media server voor het hele gezin (+backup target van individuele devices)
- Mail en Web server t.v.v. de VPS die ik momenteel huur
- DB en App server "om mee te prutsen"
- Test Lab "om mee te prutsen"
.. een always on AIO Gaming rig / VMware host / NAS
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop ergens tussen 2k en 3k te landen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows10 Enterprise en VMware Workstation 12 Pro licenties
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het systeem waar ik momenteel aan denk:
Hiernaast heb ik dan nog een mechanisch toetsenbord nodig, SATA-600 schijven, eventueel een HW Raid controller (neem aan dat de mobo raid ondersteuning niet optimaal is) en een externe HD / DAS voor onsite backup.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald al geef ik voorkeur aan een Intel/Nvidia build wegens energieverbruik.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil en zuinig mogelijk.
Ga je overklokken?
Yup, lichtjes
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik van jullie horen wat jullie van mijn setup denken. Verklaren jullie me gek dat ik voor een AIO box ga i.p.v. een individuele gaming rig + server? De voornaamste redenen om alles in 1 box te houden zijn plaatsgebrek en financieel voordeliger (liever eenmalig voor high-end componenten kiezen dan voor beide systemen te voorzien van mid-range componenten). Ik hou de schijven ook liever intern (i.p.v. een dedicated NAS) simpelweg omdat SATA-600 > 4x1GbE en ook hier weer extra kosten aan hangen, nl. de NAS zelf.
Graag, indien mogelijk, ook jullie commentaar op volgende opmerkingen/vragen:
1) Ik heb mijn systeem opgesteld vanuit een desktop-first (server-second) perspectief en vrees dat een quad core (8 vCores via HT) een demper op de feestvreugde kan zijn. Nu merk ik dat er nog geen hexa- of octa core Skylake cpu's ter beschikking zijn. Denken jullie dat de (toch serieuze) meerprijs voor een i7-5930K (hexa core, 40 PCIe lanes) en Asus X99-PRO (2x M2 slots) het overwegen waard is?
2) Ik dacht er aan 2x 5TB WD Red schijven in Raid1 te draaien (of een single, ben er nog niet aan uit), maar deze zijn zodanig duur (206e/stuk). Ter vegelijking, een WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart komt uit op 155e. Zijn de Red's dit ook waard of kan ik gewoon voor een andere reeks gaan?
3) De data shares (op de SATA-600's) wens ik via een Linux VM te delen. Iemand enig idee hoe ik deze het best "doorgeef" aan de VM terwijl deze ook gebruikt worden vanuit de desktop? VMDK aanmaken op NTFS partitie, koppelen aan de VM en dan een BTRFS partitie binnen de VM aanmaken? Of een share aanmaken op de desktop, deze delen met de VM (kan met VMware WS Pro), mounten en sharen in de VM?
Thx!
1080p gamen op dual monitor setup (1x game + 1x other)
3de monitor (TV) aansluiten voor media doeleinden
Hosten van non-kritische servers (VM):
- File en Media server voor het hele gezin (+backup target van individuele devices)
- Mail en Web server t.v.v. de VPS die ik momenteel huur
- DB en App server "om mee te prutsen"
- Test Lab "om mee te prutsen"
.. een always on AIO Gaming rig / VMware host / NAS
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop ergens tussen 2k en 3k te landen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows10 Enterprise en VMware Workstation 12 Pro licenties
| 1 | Asus MX279H Zilver, Zwart | € 292,85 | € 292,85 |
| 1 | Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse | € 69,90 | € 69,90 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het systeem waar ik momenteel aan denk:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 375,- | € 375,- |
| 1 | MSI Z170A GAMING M5 | € 177,95 | € 177,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 361,- | € 361,- |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 101,95 | € 101,95 |
| 1 | Asus MX279H Zilver, Zwart | € 286,90 | € 286,90 |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16 | € 231,95 | € 231,95 |
| 1 | Corsair RM750x | € 110,- | € 110,- |
| 1 | Samsung 950 Pro 512GB | € 317,95 | € 317,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.998,65 | |
Hiernaast heb ik dan nog een mechanisch toetsenbord nodig, SATA-600 schijven, eventueel een HW Raid controller (neem aan dat de mobo raid ondersteuning niet optimaal is) en een externe HD / DAS voor onsite backup.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald al geef ik voorkeur aan een Intel/Nvidia build wegens energieverbruik.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil en zuinig mogelijk.
Ga je overklokken?
Yup, lichtjes
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik van jullie horen wat jullie van mijn setup denken. Verklaren jullie me gek dat ik voor een AIO box ga i.p.v. een individuele gaming rig + server? De voornaamste redenen om alles in 1 box te houden zijn plaatsgebrek en financieel voordeliger (liever eenmalig voor high-end componenten kiezen dan voor beide systemen te voorzien van mid-range componenten). Ik hou de schijven ook liever intern (i.p.v. een dedicated NAS) simpelweg omdat SATA-600 > 4x1GbE en ook hier weer extra kosten aan hangen, nl. de NAS zelf.
Graag, indien mogelijk, ook jullie commentaar op volgende opmerkingen/vragen:
1) Ik heb mijn systeem opgesteld vanuit een desktop-first (server-second) perspectief en vrees dat een quad core (8 vCores via HT) een demper op de feestvreugde kan zijn. Nu merk ik dat er nog geen hexa- of octa core Skylake cpu's ter beschikking zijn. Denken jullie dat de (toch serieuze) meerprijs voor een i7-5930K (hexa core, 40 PCIe lanes) en Asus X99-PRO (2x M2 slots) het overwegen waard is?
2) Ik dacht er aan 2x 5TB WD Red schijven in Raid1 te draaien (of een single, ben er nog niet aan uit), maar deze zijn zodanig duur (206e/stuk). Ter vegelijking, een WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart komt uit op 155e. Zijn de Red's dit ook waard of kan ik gewoon voor een andere reeks gaan?
3) De data shares (op de SATA-600's) wens ik via een Linux VM te delen. Iemand enig idee hoe ik deze het best "doorgeef" aan de VM terwijl deze ook gebruikt worden vanuit de desktop? VMDK aanmaken op NTFS partitie, koppelen aan de VM en dan een BTRFS partitie binnen de VM aanmaken? Of een share aanmaken op de desktop, deze delen met de VM (kan met VMware WS Pro), mounten en sharen in de VM?
Thx!