Ik weet niet wat je budget is. Maar als deze niet echt een rol speelt zou ik persoonlijk voor 4k gaan. De meeste camera's zijn tegenwoordig 10+ megapixel. Op een fullhd scherm heb je maar 2 mega pixel in tegentelling tot een 4k scherm waar je 8 megapixel hebt. je kan dus een stuk meer van de scherpte van je fotos bewonderen.
Verder zou ik vooral voor een IPS paneel gaan als fotobewerking belangrijk voor je is. Dan heb je namelijk veel betere kleurweergave. Echter zit je bij deze combinatie wel rond de 500 euro voor een monitor.
IPS icm 1440p zoals genoemd is ook een goede optie.
Ik ga er hier wel vanuit dat je windows 10 gebruikt. Als je nog op een oudere versie zit en ook niet over wilt stappen zou ik voor 1080 of 1440p gaan. Windows 10 scaled prima met 4k vorige versies een stuk minder.
Voor research en dagelijks gebruik maakt het allemala niet zoveel uit. Dus de vraag is denk ik: Hoe belangrijk is foto bewerking en wat is je budget. De beste optie is 4k IPS. Maar dit is ook de duurste.
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:33:
1440p is de optimale resolutie imo. Pixel density sweet spot voor gaming!
Ook is 1440p een acceptable resolutie voor de huidige GPU's, aangezien je al minstens 2 titans (en zelfs dan...) nodig hebt om een constante 60fps te halen op 4k in recente games.
Naar mijn gevoel is een 4k monitor in huis halen voor gaming op dit moment overkill. Met de jaren zal 4k wel meer ingeburgerd geraken, wanneer GPU's dit ook deftig beginnen te trekken; maar dat is het momenteel nog niet.
Neem daarbovenop nog eens het zeer hoge prijskaartje van 4k monitors.. Dan kan je beter een 1440p monitor aanschaffen en eventueel een 2de GPU in SLI/CF om 1440p in alle glorie tegen 100+ fps te aanschouwen.
Volgensmij staat er niks over gaming...... Dus ik snap je reactie niet helemaal.