• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 10:08
Beste mede-tweakertjes,

Ik heb in mijn huis ongeveer 40x 50W GU5.3 (12V) 3000K halogeenspots momenteel. 9 hiervan zijn dimbaar, maar die wou ik pas later vervangen. Iedere spot heeft zijn eigen transformator. Deze zijn van het "oude type", met een te hoog minimum wattage voor LED spots (dus niet herbruikbaar). Ook zijn de meesten hiervan al bijna 20 jaar oud en beginnen ze stilaan 1 voor 1 te sterven.

Ik ben dus aan het plannen om alles door LED spots te vervangen. Met veel interesse ben in dan ook zoveel mogelijk aan het lezen en bestuderen op OliNo.org (een goudmijn aan LED informatie). 1 vraag vond ik echter nog geen antwoord op terug: Wat is het best voor LED spots? GU10 (230V) of GU5.3 (12V)?

Als ik GU5.3 LED spots zou nemen, dan kan ik de bestaande armatuur behouden en moet ik gewoon alle transformators vervangen.
Als ik GU10 LED spots zou nemen, dan moet ik alle armatuur vervangen en kan ik alle transformators er tussenuit halen.

Ik ken niet veel van electronica, maar...
Aangezien LEDs zelf op een laag voltage werken (3V-9V ofzo?), lijkt het mij "beter" om de LED spot zelf maar 12V (GU5.3) te voeden. Op deze manier moet er in de spot zelf een minder moeilijke omzetting gedaan worden, waardoor de electronica in de spot eenvoudiger (= goedkoper, = langere levensduur) kan zijn en misschien ook minder warmte genereert (nogmaals = langer levensduur, = minder koeling nodig).

Maar dus nogmaals, ik ken bijna niets van electronica, dus dit is maar mijn buikgevoel... Ik kan deze info echter nergens terug vinden.

Ook heb ik nog niet de prijzen van GU10 spots vergeleken met "dezelfde" GU5.3 spots en ken ik ook niet de prijs van een goede prijs/kwaliteit transformator.

Alvast bedankt!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:20

ranzige pad

kwaaak kwaak

wat kost je een trafo en wat kost je een armatuur?

zelf zou ik gaan voor de GU10, trafo's hebben nu eenmaal verliezen en kunnen naast de lamp ook weer defect gaan.

GU10's kun je natuurlijk ook prima dimmen, of je neemt voor de primaire verlichting smartlampen als Phlips Hue's.

HT & NAS & Inventaris

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49
Al eens bij IKEA gekeken? De LEDARE lampjes geven mooi licht voor een tevens mooie prijs ;) Ze hebben GU10 en GU5.3

GU10-armaturen kun je evt. goedkoop bij Action kopen. Volgens mij zit er dan al een halogeenlampje in, maar die vervang je dan door je LED-spotje.

Wel opletten, kan is dat je bekabeling ook moet vervangen omdat er voor 12V ander draad wordt gebruikt dan voor 230V.

• Mastakilla
LED 12V tranfo
http://www.amazon.de/Ligh...LED+Leuchmittel+Trafo+12V
#1 best seller op amazon.de... geen flauw idee of het ook goeie in prijs / kwaliteit is

GU10 armatuur is heel variabel... 3 tot 15 euro per stuk ofzo...

maar het gaat me ook niet alleen om de initiele investeringsprijs... Als die transfo's 30 jaar mee gaan en GU5.3 LED spots gaan ook effectief die 25000 uur mee (meestal is dit nl bedrog, aangezien enkel de LED zolang mee gaat en de electronica al veel sneller sterft), dan lijkt me dit veel beter dan initieel een beetje goedkoper af zijn...

ivm de bekabeling vervangen:
De huidige transfos ligt op het valse plafond, naast de spotjes. De 220V loopt dan ook gewoon door tot daar... dus ik denk dat die nog wel voldoen?

[ Voor 11% gewijzigd door Mastakilla op 11-02-2016 16:24 ]

• Mastakilla
maar ik wou dus naast bovenstaande (ook zeer nuttige) praktisch advies, ook graag een wetenschappelijk antwoord op de vraag welke techniek (GU10 of GU5.3) theoretisch het beste aansluit bij LED verlichting ;)

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Voor levensduur is het ook van belang om naar het opstartgedrag van een LED lamp te kijken. Als tijdens het opwarmen van de LED lamp (binnen het eerste uur) de efficiëntie te veel is gezakt dan wil dat zeggen dat de LED chip te warm is geworden. Elke 10 graden warmer boven spec zorgt voor een halvering van de levensduur van de LED chip. Ook is warmte slecht voor de levensduur van de elektronica. Sinds kort laten we bij alle lampen op de LampenPortal het opstartgedrag van LED-lampen zien in de vorm van smileys. Groen (< 10%) is prima. Geel (> 10%) en vooral rood (> 15%) is een indicatie dat de levensduur een probleem gaat worden. In de bijbehorende meetrapporten kun je precies zien hoeveel de efficiëntie is gedaald tijdens de opwarmperiode. Meten = Weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 754185

GU10 is beter. Zuiniger, goedkoper en langere levensduur. Enige voordeel van GU5.3 is installatiegemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01
Anoniem: 754185 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:05:
GU10 is beter. Zuiniger, goedkoper en langere levensduur. Enige voordeel van GU5.3 is installatiegemak.
Dat is behoorlijk kort door de bocht.
Want de led mag dan wel 50.000 uur mee gaan maar het voorschakelapparaat zoals dat zo mooi heet om van 230VAC naar led-spanning te gaan doet dat dus helemaal niet. En wat denk je wat die omvorming van spanning als verlies mee brengt? Je LED spot van 6Watt kan zo in werkelijk al snel 12W verbruiken!
Een goede voeding met hoge efficiëntie 90% is haalbaar zorgt voor minder verlies want de omvorming van 12V naar led-spanning kan ook efficient gedaan worden.

Dus zomaar zonder meer zeggen dan GU10 zuiniger :? goedkoper (misschien in aanschaf) en langere levensduur :? heeft zou ik niet durven te maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandY1981
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik zit met een soortgelijke vraag. Ik heb nu 6x gu5.3 12v spot van 20watt en worden door 1 dimmer aangestuurd. Deze wil ik gaan vervangen voor led. Tevens wil ik iets meer licht van deze spots kunnen hebben.

Ik zit alleen te kijken wat ik nodig heb.

Hoe kan ik dit het voordeligste realiseren?

Ombouw naar gu10? Of -gu5. 3 houden. Nieuwe draadjes trekken is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1154607

Beetje laat in de tijd, maar voor andere zoekenden, deze link geeft aan dat het 4-0 is voor GU10. : https://www.ledsrefresh.n...d-spots-en-gu10-led-spots

Kort samengevat:
1: GU10 is zuiniger; geen travo nodig die eerder kapot gaat en ook nog energie kost en daarmee dus nog zuiniger;
2: GU10 is vaak 10 tot 20% goedkoper;
3: GU10 biedt ook mogelijkheid tot dimtone (kleur wordt warmer naarmate je meer dimt),
4: GU10 gaat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desert_Eagle
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08-2024
Hallo,

Ik ga hier ook even op reageren omdat ik ongeveer dezelfde zoektocht aan het doen ben.
Zit er in de GU10 voetjes ook geen driver die de spanning moet omvormen naar een lage LED spanning? En als ik goed zie, is deze omvormer ook veeeel compacter dan de externe omvormer. Dus zal die ook meer last hebben om z'n warmte weg te krijgen, dus ook sneller stuk gaan?

Groeten
Pagina: 1