Hifi instalatie 2.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• yavel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09-2024
Goeiemiddag iedereen,

Ik wil al een tijdje een hifi installatie kopen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Gezien ik er hoofdzakelijk muziek mee ga luisteren (heb al een mooie soundbar voor televisie) zou ik me graag een 2.1 setje aanschaffen.
Mijn budget ligt tussen de 900 en 1400 euro. Niet echt hoog, maar toch genoeg voor een degelijk instap model.
Een optie is ook om nu een duurdere receiver te kopen met simpelere speakers, of omgekeerd. Wat raden jullie aan?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Waar ga je het gebruiken? Als dat bij de genoemde televisie is, zou je de soundbar evt kunnen verkopen.

Even een paar algemeenheden:
- de speakers maken het geluid, dus hier mag het gros van het budget in zitten.
- bij de receiver kijk je naar features (aansluitingen en codecs) de rest is niet zo belangrijk
- met vloerstaanders ga je een subwoofer niet zo snel missen
- een goede kwaliteit subwoofer kost bij jouw budget al snel evenveel als de frontspeakers
- ga luisteren, dat is de enige manier om een juiste keuze te maken. Eventuele speakeradviezen zet je op je shortlist.

Een mogelijke prijsverdeling;
Versterker €300,-
Speakers >€600,-
Indien subwoofer >€450

Een andere optie is om voor een all-in-one te gaan. De Ruark Audio R4 geeft een fantastisch geluid volgens de reviews. Ik heb zelf de MR1 als pc speakers. En deze spelen mijn Dali Zensor 5 zuilen onder de tafel (rekeninghoudende met verschil in luisterafstand en kamergrootte).

• yavel
Bedankt voor het snelle antwoord!
Die Ruark ziet er fantastisch uit, maar naar een all-in one ben ik niet echt op zoek.
De bedoeling is ook om er m’n platendraaiers op aan te schakelen zodat ik ook wat setjes kan spelen.
Gaan luisteren is sowieso de bedoeling; Met de info die ik hier krijg kan ik al wat gerichter gaan zoeken. Ik heb genoeg tijd en ga me dus niet hals over kop een setje aanschaffen.
Gezien mijn vriendin het graag gemakkelijk heeft ben ik wel van plan een receiver met wat functies, die ik waarschijnlijk nooit zelf ga gebruiken, aan te schaffen. Dan vermoed ik dat 300 euro iets te weinig is, neen?
Vloerstaanders lijken me leuk, maar is mn budget daar niet iets te laag voor? Ik dacht aan 2 stevige monitors met een goede (lees: dure) subwoofer.
Voor televisie te kijken ga ik ze niet hoofdzakelijk gebruiken, al zal ik ze af en toe wel eens aansluiten.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Met een paar goede vloerstaanders kom je met muziek diep genoeg om zonder subwoofer te spelen. Er zijn een paar genres waar een sub wat kan doen, maar ook met films is het een toegevoegde waarde.

De wijzen komen uit het Oosten!

• yavel
Ik heb een brede muzieksmaak, maar luister vooral techno (genre drumcode). Aan bass zou ik dus niet te graag inboeten.
De set komt wel hoofdzakelijk in een appartement waarvan de living zo een 40 vierkante meter is.
Misschien heb ik dan aan 2 staanders wel genoeg?

• LA-384
  • Nu online
Wil je de bass kunnen voelen? Dan ontkom je denk ik niet aan een subwoofer. Let wel op dat plaatsing zeer belangrijk is voor een optimale prestatie. Aangezien je een vriendin hebt, ben je waarschijnlijk beperkt in de plaatsing (WAF) :D .

Vloerstaanders zijn niet per definitie een stuk duurder dan boekenplank speakers, maar hebben over het algemeen wel een beter laagbereik (ivm formaat, dat is een belangrijke factor voor lage tonen).

De Dali Zensor 7 bijvoorbeeld kost zo'n €860,- per set en heeft een zeer acceptabel laagbereik (toevallig ook aangeboden in de pricwatch: V&A aangeboden: 2x Dali Zensor 7 (Wit) + 1x Dali Zensor Vokal (Wit) .

B&W, kef, klipsch, Boston Q acoustics en Jamo zijn een paar andere merken met vergelijkbare speakers, maar uiteraard anders qua klank.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 11-02-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yavel
Dus, indien ik voor vloerstaanders ga, heb ik een meer dan voldoende laagbereik en kan ik de subwoofer nog even achterwege laten?
Haha, die Ruark heeft in ieder geval een zeer hoog WAF gehalte heb ik gemerkt. Maar ik wil graag een setje dat ik kan aanpassen en uitbreiden, dan neem ik het gezaag en de hogere MIF er wel bij ;-)
Morgen ga ik alvast enkele hifi winkels bezoeken zodat ik al wat kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Inderdaad, eerste prioriteit: 2 goede vloerstaanders.
Dan een versterker die de knoppen heeft die je nodig hebt (eventueel 2dehands), en later kan je aanvullen met een sub.

Punt is wel, dat met een paar goede vloerstaanders die deftig diep gaan, je sub ook wat zal kosten.
Als je dan een te kleine goedkope sub neemt, dan voegt die amper iets toe.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
yavel schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:02:
Morgen ga ik alvast enkele hifi winkels bezoeken zodat ik al wat kan vergelijken.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de verschillende speakers. Zorg dat je in elk geval naar serieuze hifi zaken gaat en niet naar een mediamarkt of zo.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 13-02-2016 05:46 ]

• yavel
Hier ben ik terug.
Op aan raden van een verkoper ben ik naar twee sets van hetzelfde merk aan het uitkijken.
De Magnat Shadow 207 en de Shadow 209.
Gezien ik niet de intentie heb om uit te breiden naar een systeem groter dan 2.1 werd me aangeraden om als receiver voor een Cambridge Audio Topaz SR 20 te opteren gezien dit een zeer krachtige versterker voorzien van de nodige sub-out en digitale ingangen.
Indien ik op termijn tóch zou willen uitbreiden kon ik beter kiezen voor de Denon AVR-X2200W of de (heel wat) duurdere Onkyo TX-NR747.
Al zou de Denon, in stereo, blijkbaar niet kunnen typen aan de Cambridge.
Hebben jullie soms ervaringen met deze types of set-up? Zo ja, wat is jullie mening dan?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

yavel schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:24:
Al zou de Denon, in stereo, blijkbaar niet kunnen typen aan de Cambridge.
Daar ga je het antwoord niet op vinden. Klankverschillen tussen speakers zal iedereen beamen, maar tussen versterkers/receivers en bijvoorbeeld ook kabels is en blijft het discussie. Waar sommigen zweren verschillen te horen tussen een surround receiver en een stereoversterker is de andere partij van mening dat er geen verschillen zijn zolang je de DSP op de receiver (denk aan iets van Audyssey op de Denon) maar uitschakelt omdat de receiver zich dan als pure versterker gedraagt. In blinde ABX-testen zijn verschillen tussen kabels en versterkers in ieder geval nooit aangetoond. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken zonder de gehele discussie weer op te halen dan wel zelf mijn mening te geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:36
Zou ook de tweedehands markt niet vergeten. Kan je voor 900-1400 erg leuke setjes voor halen. Zo heb ik een B&W CDM9NT + Rotel voor- en eindversterker binnen jouw budget gehaald. Er zijn nog vele mogelijkheden mogelijk.
Voor alles geldt: ga luisteren en neem vooral eigen muziek mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yavel
Ben vandaag nogmaals gaan luisteren. De vriendelijke verkoper liet me het verschil horen tussen de Dali Zensor 5 en 7 waarbij mijn voorkeur duidelijk uitgaat naar de 7 vanwege de vollere basstonen.
De klanken vullen mooi de ruimte en ik heb de indruk dat ik in mijn appartement niet snel het maximum volume ga halen. Ook de ontbrekende subwoofer stoort niet.
Hij raadde dit aan in combinatie met de Denon AVR-X2200W.
Wat denken jullie van deze combinatie? (prijs van het pakket + bekabeling en plaatsing valt binnen mijn budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 10:56
Let wel even op dat er op de AVR-X2200W geen phono ingang zit. Dus als je je platenspeler aan wilt sluiten heb je hoogstwaarschijnlijk nog een losse phono versterker nodig.

Op de SR20 en de TX-NR747 zit deze phono ingang wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yavel
Hallo,

Ik heb ook een zeer mooie aanbieding gekregen voor een setje Dali opticon 6, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yavel
Bedankt!

Ben voor de opticon 6 gegaan. Prachtige speakers.
Nu ben ik nog op zoek naar een degelijke speaker receiver voor rond de 400 euro (mag zeker 2dehands zijn). Ik zou'm vooral gebruiken voor audio, in veel mindere mate tv. Iemand een ideetje?
Heb een grote hoeveelheid cd's in flac formaat op m'n pc staan die ik liefst zou streamen.

[ Voor 18% gewijzigd door yavel op 02-03-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Wat ga je met die opticons doen dan? Als je nu een speaker zoekt voor audio en een beetje tv. Wat wil je waar gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yavel
Shit, ik bedoelde uiteraard receiver… excuses.
Deze hoeft geen overload aan HDMI ingangen te hebben, noch allerlei poespas als airplay.
Al zou het wel aangenaam zijn moest ik m’n laptop of tablet kunnen aansluiten/streamen met zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Die opticons hebben volgens mij een impedantie van 4ohm, waardoor ze 2x zoveel vermogen nodig hebben op een bepaald volume dan speakers van 8ohm. Ik heb eens gelezen dat niet alle receivers zomaar geschikt zijn voor dergelijke veeleisende speakers, maar denon geeft op hun website aan dat al hun receivers probleemloos overweg kunnen met 4ohm speakers. Ik zou dan dus in elk geval bij merken als denon, marantz, nad, Yamaha? Blijven. Verder geldt over het algemeen dat elke receiver die de vereiste aansluitingen heeft, goed genoeg is. Vermogen is niet zo van belang, omdat een verdubbeling slechts 3db extra output geeft. Echt hoorbaar wordt het pas vanaf 6db extra, wat dus 4x zoveel vermogen vraagt. Meestal verbruik je slechts enkele (tienden van) watts op (normaal) tot luid volume. Kijk dus eens in de pricewatch zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yavel
Heel fel bedankt voor de snelle reactie.
De Opticons zijn inderdaad 4 ohms. Gezien mijn budget niet bijster hoog is (+- 400 euro) ben ik wat aan het rondkijken naar oudere modellen, ook op de pricewatch. Veel van deze modellen hebben zeer mooie specificaties, maar missen bijvoorbeeld internetaansluiting, HDMI of Spotify connect.
Zoals ik al aangegeven heb ben ik daar ook niet naar op zoek, maar wat raad u aan om te gebruiken als connectie tussen mijn computer (waar het gros van mijn muziek op staat) en de receiver? Ook voor het streamen zoek ik nog een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik kan je niet echt een bepaalde receiver adviseren. Er is wat discussie over hoorbare verschillen tussen receivers, maar daar kan ik niet echt antwoord op geven, omdat ik ervaring heb met slechts 1 receiver/speaker combi, namelijk die van mijzelf. Als er al verschillen zijn tussen receivers, denk ik niet dat je dit zal waarnemen, zonder de receivers naast elkaar te horen.

Wat betreft oudere modellen, die kunnen wat tekort schieten in de mogelijkheden. Zo zal een oudere hdmi versie (<1.4) geen ondersteuning hebben voor 3d of ultra-hd, mocht je dat ooit willen.

De beste verbinding tussen pc en receiver zal afhangen van de locatie van beide. Tenzij de pc ernaast staat, kies je waarschijnlijk het best voor een internetverbinding
Pagina: 1